Sivu 4/9
Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu
Lähetetty: 14 Elo 2011, 22:21
Kirjoittaja eemeli
Mikä tuossa pyörässä painaa? Mun tw bents taitaa olla 12-13 kg. Siitäkin saisi helposti jonkun verran pois vaihtamalla penkin ja kiekot. Toisaalta kerrankin valmistajakin ilmoittaa painon suurinpiirtein oikeaksi... Sulle pitäisi saada kevyt pyörä alle. Eron kyllä huomaisit nopeudessa. Varsinkin kun on hoikka ja kovakuntoinen kaveri kyseessä...
Mun mielestä kannattaisi harkita kaksia kiekkoja. Varsinkin kun meinaat ajaa talvellakin... Tunnen kavereita joilla on talvi pystypyöriinsä parit halvat kiekot. Vaihtelevat sitten sään mukaan nasta- tai pistosuojatunrenkaan välillä...
T: Janne
Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu
Lähetetty: 14 Elo 2011, 23:15
Kirjoittaja terppa
eemeli kirjoitti:Mikä tuossa pyörässä painaa? Mun tw bents taitaa olla 12-13 kg. Siitäkin saisi jonkun verran helposti pois vaihtamalla penkin ja kiekot. Toisaalta kerrankin valmistajakin ilmoittaa painon suurinpiirtein oikeaksi... Sulle pitäisi saada kevyt pyörä alle. Eron kyllä huomaisit nopeudessa. Varsinkin kun on hoikka kaveri kyseessä...
Mun mielestä kannattaisi harkita kaksia kiekkoja. Varsinkin kun meinaat ajaa talvellakin... Tunnen kavereita joilla on talvi pystypyöriinsä parit halvat kiekot. Vaihtelevat sitten sään mukaan nasta- tai pistosuojatunrenkaan välillä...
T: Janne
Jaa-a, olisiko ylimitoitettu kestävyys ja edullisemmat osat mitkä painoa tuo, muistaakseni tehdaspaino oli jotain 18 kg eli lähtöpaino on aikamoinen. Aikaisempiin kevennyssuunnitelmiin voisi takajousen lisätä, veikkaisin senkin olevan mallia "painava". Nyt kun on ajanut "kevyellä" 19 kg pyörällä Nokian jälkeen niin pyörä tuntuu lähes lentävän, kyllä sen ylämäissä ja kiihdytyksissä huomaa, miten lie 10 kg pyörällä menisi? matalaliitoa ehkä 
Talveksi varmaan eteen laitan halvemman kiekon rispaantumaan mutta taakse jää toistaiseksi juuri tilaamani Mavic Crossmaksit, 10 -vaihteet tilasin Deore xt tasoisina, osan otin bike24:sta osan chainreactionista. Se on tuossa Bike24 sivustossa jännä, että kun rekistöröidyin palveluun niin hintoihin tuli "suomilisä". Jos loman loppupuoli käy ankeaksi niin ehkä pyörän fiksaus vie aatoksia toiseen suuntaan, ainakin chainreactionista reilussa viikossa tuli edellinen paketti 
Michelinin Wildrunneja ajattelin kokeilla 28mm leveänä http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=48138 se on ainakin kevyt (200g) hyvältä näyttää mutta ei ilmeisesti kestä kuin 6 bar paineen. Muita kapeita etsin ja tällaisia löysin:
Tom Slick Pro 1,0 26 x 1.0 220 g http://www.bike-discount.de/shop/k371/a ... ro-10.html
Continental Ultra GatorSkin 26 x 1.1 http://www.cyclecube.co.uk/269-407053
Hutchison Top slick 2 26 x 1.0 210 g http://www.hutchinsontires.com/en/catal ... &univers=1
http://www.universalcycles.com/shopping ... p?id=21713
Ritchey Pro Tom Slick 26 x 1.0 254 g http://www.bike24.net/p23469.html
26" tire SCHWALBE Stelvio 25-559, black, foldable, 220 g, max. 8 bar, Kevlar belted, dual compound: low rolling resistance and excellent grip http://www.hpvelotechnik.com/shopping/p ... e06_e.html
Detonator - Hybrid 26X1.00 ( 25-559 ) 225/265g 100 psi http://www.maxxis.com/Bicycle/Hybrid/Detonator.aspx
Muoks:
Sen tarkemmin en jäänyt ihmettelmään olisiko tutustumisen arvoinen rengas, laitoinpahan vain listalle... Marathon plussaa saa muuten kans 25 mm leveänä...
Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu
Lähetetty: 15 Elo 2011, 00:25
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:Jaa-a, olisiko ylimitoitettu kestävyys ja edullisemmat osat mitkä painoa tuo, muistaakseni tehdaspaino oli jotain 18 kg eli lähtöpaino on aikamoinen. Aikaisempiin kevennyssuunnitelmiin voisi takajousen lisätä, veikkaisin senkin olevan mallia "painava".
Jousitus tuo mukanaan muutakin painoa kuin sen jousen painon. Peräpäähän ei ole voitu tehdä "kolmiorakennetta" takahaarukka-penkki-penkin tuet, vaan paksua runkoputkea on viety pitkin selkänojaa ja penkki tuettu siihen. Kun takahaarukka on kiinni päästä ja tuettu vain iskarilla pitää sen olla jäykän pyörän vastaavaa kestävempi. Siihen sitten haarukan laakerointia ja iskareiden pultteja lisäksi. Väittäisin että ero teräsrunkoisessa on ainakin kilo jäykän hyväksi ja jousi lisäksi. Nazca taitaa olla läpi asti teräsrunkoinen ja tw-bents attack alumiinia, kyllä siinäkin kilon ero ainakin on jos etuhaarukkakin lasketaan.
Sen tuossa oman "highracer" projektin yhteydessä oppi, että mikään yksittäinen juttu ei tee pyörää raskaaksi/keveäksi. Se on 255g sieltä ja 36g täältä.
Eikä se pyörän paino taida juuri vaikuttaa tuollaisessa tasavauhtisessa suorituksessa, mutta jos kuvaan tulee nousuja ja kiihdytyksiä niin sitten kyllä useamman kilon kevennyksen huomaa.
Jukka
Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu
Lähetetty: 15 Elo 2011, 07:36
Kirjoittaja Nojanalle
Ei se Nazcan runko paljon paina. Takaiskri on sellainen möhkö, siittä saa melkein kilon jo painoo pois kun vaihtaa sen ilma iskariin . Jos edessä on jouset. Niin se komleksi vasta painava on. En punninut omaa kun irti oli . Käsi tuntuma ainkin oli kiloissa. Istuimen kun vaihtaa kevyenpää saa sieltäkin painoo, voihan sen tietysti keventää. Tai käyttää muottina ja tehdä itse hiilarista kevyempi . Joka puolelta kyllä vähentämällä paino putoo useita kiloja . Rahaa upoo ja kyseen alaistan kannattaako. Vai ostaako suoraan kevyenmän ja nopeeman pyörän. Pioneeria kun alkuunsakaan ei ole tarkoitettu kilpa rassiksi . Niin tunnelma on kuin maastoautosta , yrittäis tehdä formulaa. 
pyöränä Nazcan Pioneeri on itsessään arki ja retki ajossa loistava , muuhun käyttö tarkoitukseen sen soveltaminen on kyllä luovan rakentamisen rajamailla. Tämä on tietysti vain minun näkö kanta samanlaisen kulkimen omistajana.
Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu
Lähetetty: 15 Elo 2011, 08:37
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti: Tämä on tietysti vain minun näkö kanta samanlaisen kulkimen omistajana.
Eikä vain sinun, samanlainen kanta on minulla. Pitää Pioneeri arkipyöränä, siinä se kunto kasvaa kun vähän raskalla mutta muuten käytännöllisellä ja mukavalla pyörällä ajelee.
Jos kevennetyille grammoille laskee hintaa niin parempi aloittaa sen kilpapyörän tekemisen alusta. Ostaa vaikka käytetyn tw-bent attackin aihioksi(jos sellaisen jostakin löytää). Senhän ei tarvi olla edes ehyt, kunhan runko vain on hyvä. Kyllä on sitten mahtava pioner-työmatkojen välissä käydä tolla kevyellä fillarilla heittään hupilenkkejä. Tulee vaiheluakin samalla 
Jukka
Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu
Lähetetty: 15 Elo 2011, 09:40
Kirjoittaja tavasti
terppa kirjoitti:Muoks:
Sen tarkemmin en jäänyt ihmettelmään olisiko tutustumisen arvoinen rengas, laitoinpahan vain listalle... Marathon plussaa saa muuten kans 25 mm leveänä...
Marathon plus ei ole mikään vaihtoehto jos pitää päästä kovaa. Se on kestävä, mutta ei nopea.
Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu
Lähetetty: 15 Elo 2011, 09:53
Kirjoittaja terppa
Nyt on vähän sama fiilis jos teiniltä kysytään, että kannataako 300€ karvanoppakorollaan laittaa tonnin stereot, no tietysti teini vastaa, että kannattaa
eli ei ne stereot paalaimeen mene jos katsastusmiehen leimasimesta on muste loppu
vanhat osat jää jäljelle ja jos innostun/löydän jonkun runkoaihion niin tokihan siirtämiskelpoiset kevyemmät osat laitan siihen vauhtirassiin. Äkkiseltään en muista törmänneeni kuin Raptobiken framekittiin mutta enpä ole aktiivisesti etsinytkään.
Pioneer ei kilpapyöräksi tästä muutu mutta jos pari kiloa sitä saa laihdutettua niin sen käyttömukavuus kasvaa ja napavaihteen vaihtuessa ketjuvaihteeksi tehohäviöt vähenee, kapeampia renkaita kokeilen miltä ne tuntuu ja ehkä kokonaisuus on semmoinen, että se työmatkakin taittuu joutuisammin ja edelleen jousituksen ansiosta mukavasti.
Ilmaiskaria jonkin verran olen katsellun ja semmoisia 200-250g kapistuksia muistaakseni ne oli, olivat vaan liian pitkiä missä oli hyvät alennusprosentit, silmällä heitin 500-600g nykyiskari arvion, mielenkiintoista punnita vaakalla.
Onko tämä kallista tai kannattaako se? Jokainen arvioikoon itse mutta kaksi kevyttä misukkaa, kevyt ohjainlaakeri, 10 -vaihteet+ rattat+ ketjut, kevyemmät polkimet, ja ainakin mulle hipoa edustavat kiekot on maksaneet n. 980€. Minusta kohtuuhintaista (esim. jos tuunaisi autoja niin näyttävä alu+rengassetti maksaa helposti enemmän ja kyse on vaan ulkonäöstä
) Plussa puolelle jo tässävaiheessa voi mainita tuhdin paketin pyörätekniikan teorian ja nippelitiedon opettelua ja kohta pääsee tutustumaan tekniikkaan taas käytännössä, paremman saisi kaupasta mutta itse suunnitellen, kokeillen ja värkäten saa rakkaamman.
M5 sivuilla kävin painoja vertailemassa ja vastaavan näköinen 26/26 kulkine tarakan kera painaa 15,2 kg, olisiko suunnittelussa keveyteen panostettu ja onko paino Ultegra tasoisilla osilla vai Deore osilla? hinta ero on 450€ . Samoin katselin Nazca Fuegoa ja allroundille ilmoitettiin 17 kg ja sporttimalleille 15 kg eli kai se sieltä täältä grammoja höylämällä kevenee.
Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu
Lähetetty: 15 Elo 2011, 10:19
Kirjoittaja tavasti
terppa kirjoitti:Nyt on vähän sama fiilis jos teiniltä kysytään, että kannataako 300€ karvanoppakorollaan laittaa tonnin stereot, no tietysti teini vastaa, että kannattaa
eli ei ne stereot paalaimeen mene jos katsastusmiehen leimasimesta on muste loppu
vanhat osat jää jäljelle ja jos innostun/löydän jonkun runkoaihion niin tokihan siirtämiskelpoiset kevyemmät osat laitan siihen vauhtirassiin. Äkkiseltään en muista törmänneeni kuin Raptobiken framekittiin mutta enpä ole aktiivisesti etsinytkään.
Framekitin saa melkein mistä vaan, kunhan kysyy, eikä ole kiire. Ydinlaskeumalta voi varmaan kysyä mitä maksaa tw-bents framekit jos kiinostaa. Ainakin on referenssi, että semmoisella voi ajaa kovaa ja näyttää meille takavaloja.
terppa kirjoitti:
Onko tämä kallista tai kannattaako se? Jokainen arvioikoon itse mutta kaksi kevyttä misukkaa, kevyt ohjainlaakeri, 10 -vaihteet+ rattat+ ketjut, kevyemmät polkimet, ja ainakin mulle hipoa edustavat kiekot on maksaneet n. 980€. Minusta kohtuuhintaista (esim. jos tuunaisi autoja niin näyttävä alu+rengassetti maksaa helposti enemmän ja kyse on vaan ulkonäöstä
) Plussa puolelle jo tässävaiheessa voi mainita tuhdin paketin pyörätekniikan teorian ja nippelitiedon opettelua ja kohta pääsee tutustumaan tekniikkaan taas käytännössä, paremman saisi kaupasta mutta itse suunnitellen, kokeillen ja värkäten saa rakkaamman.
Aika samoin minäkin ajattelisin. Saitkos hipo-ohjainlaakerin mallia kierteelliselle haarukalle, vai tuliko huti-ostos?
Itsellä nämä tuunaukset ovat olleet sillä puolella että painoa tulee pyörään vaan lisää 
Voisi kai joskus punnita kuinkahan paljon tuo jo painaa...
EDIT: jonkun epämääräisen romu-henkilövaa-an kanssa kokeilin ilman ja pyörä sylissä, eroa 25 kg, eikä siinä ollut vielä takaboxia. Eli normaalisti liikkelle lähtiessä vielä 10 kg tavaraa kyytiin.
Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu
Lähetetty: 15 Elo 2011, 10:58
Kirjoittaja terppa
tavasti kirjoitti:
Saitkos hipo-ohjainlaakerin mallia kierteelliselle haarukalle, vai tuliko huti-ostos?
Laakeri joka tulee on Pyörätohtorilta: ohjainlaakeri TIOGA OS-H6-TRB, 1 1/8 tuumaa,kevennetty huippumalli, kierre.
alalaakerina kartiorullalaakeri! hinta 40 euroa

Käsittääkseni käy tähän pyörään.
Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu
Lähetetty: 15 Elo 2011, 11:07
Kirjoittaja tavasti
terppa kirjoitti:tavasti kirjoitti:
Saitkos hipo-ohjainlaakerin mallia kierteelliselle haarukalle, vai tuliko huti-ostos?
Laakeri joka tulee on Pyörätohtorilta: ohjainlaakeri TIOGA OS-H6-TRB, 1 1/8 tuumaa,kevennetty huippumalli, kierre.
alalaakerina kartiorullalaakeri! hinta 40 euroa
Jep, pitäis oleman sopiva kikkailematta.
Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu
Lähetetty: 15 Elo 2011, 11:14
Kirjoittaja terppa
eemeli kirjoitti:Mikä tuossa pyörässä painaa? Mun tw bents taitaa olla 12-13 kg...T: Janne
Heh! Mä tulkitsin sun pyörän Slywayksi
Ehkä väritys hämäsi ja ajat niin kovaa
Kun on ekalla kerralla tehnyt virhepäätelmän niin pitää näemmä viesti useampaan kertaan aivoihin tulla ennenkuin tieto muuttuu oikeaksi...
Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu
Lähetetty: 15 Elo 2011, 11:37
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:M5 sivuilla kävin painoja vertailemassa ja vastaavan näköinen 26/26 kulkine tarakan kera painaa 15,2 kg, olisiko suunnittelussa keveyteen panostettu ja onko paino Ultegra tasoisilla osilla vai Deore osilla? hinta ero on 450€ . Samoin katselin Nazca Fuegoa ja allroundille ilmoitettiin 17 kg ja sporttimalleille 15 kg eli kai se sieltä täältä grammoja höylämällä kevenee.
Millä tahansa alumiiniisella jäykällä rungolla, bilteman osilla ja "kisakumeilla" pääsee noihin painoihin 
terppa kirjoitti: 980€. Minusta kohtuuhintaista
Viime kesänä ydinlaskeuma kauppasi TW-Bent Attackeja 900e kappalehintaan. Toki niissä oli vain perus 559 kiekot, mutta painoa silti vähemmän kuin Pioneerilla vaikka siihen vaihtas osia toisellakin tonnilla.
Jukka
Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu
Lähetetty: 15 Elo 2011, 18:37
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:
Millä tahansa alumiiniisella jäykällä rungolla, bilteman osilla ja "kisakumeilla" pääsee noihin painoihin 
terppa kirjoitti: 980€. Minusta kohtuuhintaista
Viime kesänä ydinlaskeuma kauppasi TW-Bent Attackeja 900e kappalehintaan. Toki niissä oli vain perus 559 kiekot, mutta painoa silti vähemmän kuin Pioneerilla vaikka siihen vaihtas osia toisellakin tonnilla.
Jukka
Tuossa avainsana on jäykkä ja alumiini, eli silloin tehdään kompromisseja toiseensuuntaan. Pioneerissa on otettu pykälä mukavuuden suuntaan ja se näkyy silloin painossa samoin esimerkin m5 keksintö oli jousitettu, esim jäykkä m5 mracer painaa 12,4 kg ja sekin oli 559 renkain
Eli pitää miettiä mikä kompromissi itselle on paras. Ainoana pyöränä Pioneerin kuljetuskapasiteeti on myös kiva lisä, jos keksin pyörän varastointiin jotain lisää niin silloin varmaan laitan jonkun vähemmän mukavan ja enemmän nopean kakkospyörän ja nyt hankitut osat saa uudet raamit.
Bilteman osat on taas kompromissi kulutuskestävyyden ja painon kanssa. Huhtikuusta on tullut jo yli 4000 km ja seuraavaan huhtikuuhun tulee ehkäpä 2000 km eli toivonmukaan 6000 km/v ajosuoritteella mennään niin mielelläni satsaan ylimääräistä hyvälaatuisiin osiin joiden voisi olettaa kestävän.
Tänään Suomussalmelta Ristijärven perukoille 74,2 km mäkistä tietä sivutuulessa 4-5 m/s puuskissa 8-10 m/s ja vika 10 km vastatuulta, viimeiset 7 km soratietä, keskinopeus oli 27,8 km/h, painoa tavaroineen ja juomineen 27 kg eli kyllä se pioneerikin kulkee ihan normitahdilla polkien kun sen aerodynamiikkaa parantaa.
Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu
Lähetetty: 15 Elo 2011, 19:23
Kirjoittaja jviirret
Juu, kyllä se yhden pyörän säätäminen moneen käyttöön on tarkkaa kuin ripulissa piereskely. Huonolla tuurilla lopputulos ei ole hyvä missään suhteessa.
Eräs tuttava jolla ei ole ulkona säilytysmahdollisuuksia haalaa lenkkeilypyörän(kallis) aina sisälle, makuuhuoneeseen ja vain arkikäyttöpyörä(edullinen) on ulkona.
Jukka
Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu
Lähetetty: 15 Elo 2011, 21:13
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:Juu, kyllä se yhden pyörän säätäminen moneen käyttöön on tarkkaa kuin ripulissa piereskely. Huonolla tuurilla lopputulos ei ole hyvä missään suhteessa.
Jukka
Ei muuta kuin valistuneita huomioita missä kohdassa huononee tai huononi tulevien tai edellisten päivitysten aikana... 