Re: Stern 2
Ainahan se teräs notkuu/taipuu, jos ei yhtään notku niin se on rajusti ylimitoitettu.
Jukka
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Ainahan se teräs notkuu/taipuu, jos ei yhtään notku niin se on rajusti ylimitoitettu.
Jukka
Tälläset siis tulee Stern 2 , näillä pitäs sit pystyä polkeen . 48 ratas siihen Tohtorilta viellä tilaukseen .
Nyt on rakentamisessa pieni tauko , tuo syysloma painaa päälle. Nyt on hyvä kehua ideoita , joita muut antaa. Niinkuin tuo Jukan keskiön keskittämis tapa, jossa käytetään kampia hyväksi . Tälläiset ideat jäävät aina mieleen . Siksi tämä foorumi on hyvä , kun voi poimia muiden tekemisistä parhaat päältä .
Nojanalle kirjoitti:Nyt rupes mietittään , kun tein kuormitus testin rungolle. Istuin penkille ja täytyy sanoo että kyllä tuo runkoputki joustaa aika tavalla. Niin putken halkasia on 45mm , luulo ei ollut nyt tietoo . Niin se seinämä 2mm vahvuudelta. Täytyy kehittää jokin kevyt ja mukava jäykiste . Helpoin tapa olisi varmaan tuon läskin siirtäminen . Eli miehen laihduttaminen . Mutta se siittä . Otan vastaan ehdotuksia jäykistämisestä .
Vika on taittomekanismissa. Alapuolella taivutuksen tuottamaa vetoa vastaanottaa vain kapea kaistale. Laita Bromptonliitos, niin jäykistyy.
Mikä se sellainen liitos on ????
Nojanalle kirjoitti:Mikä se sellainen liitos on ????
Tällainen
Sinun olisi tässä tapauksessa tarpeen tukea liitos enemmänkin saranapuolelta, joten tarvitsisit kaksi urakiskoa, joista toinen tukisi saranalinjaa ulkopuolelta ja toinen avautuvaa levyreunaa liitoksen toiselta puolelta.
Tarkoitin sillä sarantapilla , tuota keskellä olevaa tukotappia . Joka sujahtaa tuonne rungon sisään . Kyllä tuossa on sivuittais tuetkin tehty. Aina voi tehdä lisä jäykisteet , jos tuo tuntuu tuo notkuminen jus tuosta johtuvan .Täytyy tutkia tilanne.
Tuon keskitapin tarkoitus olisi tukea koko helahoitoo .
Nojanalle kirjoitti:Tuon keskitapin tarkoitus olisi tukea koko helahoitoo .
Se ei auta tuohon notkumiseen. Notkuminen johtuu, kuten Jori sanoi, saranan "heikkoudesta". Eritoten tästä kohdasta johon merkkasin punaisen nuolen:
Jos tuo kannake katkeaa koko pyörä katkeaa, jos se taipuu koko runko notkuu. Kun sivuille tai saranatapin puolelle lisätään tuollaiset Brompton tyyliset U-kiskot ottavat ne osan kuormasta.
Jukka
KIITOS ! Kävin tutkimassa tilanteen ja nyt täytyy suunitella sit kiristin tähän hommaan . Onneksi taitoksen lukkoa ei ollut viellä suuniteltu valmiiksi.
Ei muutakuin piirtämään sopiva panta . En ollut ottanut tätä huomioon , parempi myöhään . Ennenkuin olisi kuulut ikävä räts.
Tämmösen rustauksen sit sain aikaiseksi aamutuimaan ja piirtelin sen saranan lukituksen "brontonin". Nyt vaan odotan että pääsen sorvin ääreen ja jyrsin koneelle justeeraamaan härpäkettä .
Niin eiköhän tuo notkuminen sit lopu , tuos rungossa tältä osaa.
Viimeisen päälle on kuva. Pari seikkaa kävi kuitenkin silmään.
Mikäli oikein käsitin, olet laatinut ylempään osaan kaksi reikää uran / harjanteen keskelle. Nuo vievät osalta jäykkyyden, jolloin pystysuuntainen kiristäminen alaosaan ei hyödytä, kun kouru taipuu reikien kohdalta päistä vedettäessä. Jätä pois nuo urat. Kiilaura puristaa paremmin kuin ruuvi, jota kaiketi ajattelit noihin reikiin.
Alaosan olet muotoillut kovin hienostuneesti. Voihan sen noinkin tehdä, mutta aika paljon siinä on työtä. Minä olisin raksinut saranaputken pois kokonaan ja tehnyt vain yksinkertaisen , kuten ylhäällä. Huomioi vielä, että kiilauran kylkikulma pitää olla aika loiva, jotta liitoksen päittäispuristuksesta tulee riittävä.
Huomioithan vielä, että kiilaura kantaa voimaa käyränä palkkina, joka kiertää ympäri liitoksen reunan. Isoa voimaa kantaakseen pitää tuon olla melko paksua ainetta. Bromptonin urat ovat alumiinia ja huomattavan paksua materiaalia.
Ei siihen tule reikää , vaan sellaiset väli seinät . Jotka menevät saranan yläpäässä oleviin hahloihin. Kun ne siellä jo ovat , niin ajattelin näin sit kyhätä.
Lomat on pidetty ja ensinmäinen osa saranasta tehty. Eli se alin putkiholki , joka on nyt sovitettu paikalleen . Liukuu kuin aseen lukko paikalleen. Ilman mitään yläpuolista härpäkkeitä lakkas runko notkumasta . Uskomatonta kuika pienestä tuo voi olla kiini. Ensiviikolla rakennetaan yläosa ja näille keskeinen lukitus .
Kun on useampi silmäpari mailmassa niin nähdään enenmän virheitä . Siksi kiitos tästä vinki tulvasta jolla tääkin ratkaistiin.
Aika näyttää kestääkö ja mitä ongelmia siittä tullee.
Keskiö odottaa ratasta . Toivottavasti posti tuo tännää ,niin pääsee asentaa ketjut ja tekeen ensinmäisen kokeilun polkemalla.
Tältä tää nyt näyttäneen tällä hetkellä .