Sivu 4/4
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 26 Helmi 2012, 13:55
Kirjoittaja PW
Nuo pienten rattaiden hyötysuhdehäviöt tuli taas mieleen ku yritän asennella uuteen "talvihaarukkaan" vaihteensiirtäjää.
Kun pienessä rattaassa on häviöitä, eikö niitä ole myös tuos siirtäjän 10 piikkisissä + Ketju tekee niiden kautta aikamoiset mutkat. Jos nuo kaikki häviöt eliminoisi ja laittas vaan napavaihteen ilman kiristäjiä, kumpi vai kampi voittaa ? 
Petri
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 26 Helmi 2012, 14:35
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Nuo pienten rattaiden hyötysuhdehäviöt tuli taas mieleen ku yritän asennella uuteen "talvihaarukkaan" vaihteensiirtäjää.
Kun pienessä rattaassa on häviöitä, eikö niitä ole myös tuos siirtäjän 10 piikkisissä + Ketju tekee niiden kautta aikamoiset mutkat. Jos nuo kaikki häviöt eliminoisi ja laittas vaan napavaihteen ilman kiristäjiä, kumpi vai kampi voittaa ?
Siinä Jarcon linkittämässä taulukossa 2-vaihde 3vaihteisessa rummussa oli vähempi häviöinen kuin ketjuvaihde, eli kyllä siitä vaihtajan S:stä häviöitä tulee. Se vain on ketjun löysällä puolella, eli kun voimaa ei juuri välitetä niin häviöitä ei juuri tule.
Napavaihteen 1 ja 3 vaihteet taas ovat häviöllisempiä kuin ketjuvaihde.
Jukka
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 26 Helmi 2012, 15:28
Kirjoittaja PW
Taulukoiden tutkiminen ei ehkä oo miun juttu, joten kiitos taas selvennyksistä. Tuo paluupuoli on tietysti huomion arvoinen juttu, tottakai siellä häviöt on vähäisempiä.
Petri
Re: Capreo ketju - jaettu
Lähetetty: 27 Helmi 2012, 08:24
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:Napavaihteen 1 ja 3 vaihteet taas ovat häviöllisempiä kuin ketjuvaihde.
No sekin riippui navasta ja ketjuvaihteesta. Sramin 3-v napa oli varsin hyvä kaikilla vaihteilla.