Sivu 4/4

Re: Capreo ketju - jaettu

Lähetetty: 26 Helmi 2012, 13:55
Kirjoittaja PW

Nuo pienten rattaiden hyötysuhdehäviöt tuli taas mieleen ku yritän asennella uuteen "talvihaarukkaan" vaihteensiirtäjää.
Kun pienessä rattaassa on häviöitä, eikö niitä ole myös tuos siirtäjän 10 piikkisissä + Ketju tekee niiden kautta aikamoiset mutkat. Jos nuo kaikki häviöt eliminoisi ja laittas vaan napavaihteen ilman kiristäjiä, kumpi vai kampi voittaa ? :D

Petri


Re: Capreo ketju - jaettu

Lähetetty: 26 Helmi 2012, 14:35
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Nuo pienten rattaiden hyötysuhdehäviöt tuli taas mieleen ku yritän asennella uuteen "talvihaarukkaan" vaihteensiirtäjää.
Kun pienessä rattaassa on häviöitä, eikö niitä ole myös tuos siirtäjän 10 piikkisissä + Ketju tekee niiden kautta aikamoiset mutkat. Jos nuo kaikki häviöt eliminoisi ja laittas vaan napavaihteen ilman kiristäjiä, kumpi vai kampi voittaa ?

Siinä Jarcon linkittämässä taulukossa 2-vaihde 3vaihteisessa rummussa oli vähempi häviöinen kuin ketjuvaihde, eli kyllä siitä vaihtajan S:stä häviöitä tulee. Se vain on ketjun löysällä puolella, eli kun voimaa ei juuri välitetä niin häviöitä ei juuri tule.
Napavaihteen 1 ja 3 vaihteet taas ovat häviöllisempiä kuin ketjuvaihde.

Jukka


Re: Capreo ketju - jaettu

Lähetetty: 26 Helmi 2012, 15:28
Kirjoittaja PW

Taulukoiden tutkiminen ei ehkä oo miun juttu, joten kiitos taas selvennyksistä. Tuo paluupuoli on tietysti huomion arvoinen juttu, tottakai siellä häviöt on vähäisempiä.

Petri


Re: Capreo ketju - jaettu

Lähetetty: 27 Helmi 2012, 08:24
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Napavaihteen 1 ja 3 vaihteet taas ovat häviöllisempiä kuin ketjuvaihde.

No sekin riippui navasta ja ketjuvaihteesta. Sramin 3-v napa oli varsin hyvä kaikilla vaihteilla.