Sivu 4/5

Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Lähetetty: 22 Loka 2012, 09:29
Kirjoittaja terppa
mhelander kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
TMS kirjoitti:

Itsehän ajelen tällaisella Santa Cruzilla, mitä voisi pitää eräänlaisena jokapaikan pyöränä.

Vuosi kaudet kun katselee CF:en ja nojakkien kuvia niin ei silmä millään totu noin korkeaan? Miten ihmeessä tuonne ylös pääsee ja eikö siellä pelota :wink:

Aivan. Kun itseä meinaa jo vähän huimata Metan selässä, nyt kun siinä on se 29er keulakin...

Se on kato nuaret ja hurjat joita ei huimaa korkealla :)

Sen verran rupesi vaihteiden ja jarrujen säätö metsässä turhauttamaan, että siirtelin pelimerkkejä paypal-tilille niin voi sitten jotain tilailla, Stereo taisi jo mennä sellaiselle joka fundeeraa vähemmän tai on alkanut suunnittelun aiemmin. Ihan veikeä ajaa biltsun vehje, vaihteet ois säädetty nappiin, ketju ykkösellä, vaihdekahvaan ei koske ja metsässä kunnolla runttaa niin ketju hyppää rattaan ja pinnojen väliin... Taitaa taipua koko härveli kun vähän oisi nivelissäkin klappia.

Jouston määrästä en osaa sanoa, nettiä lukiessa törmää monenlaiseen mielipiteeseen ja jokainen varmaan peilaa omiin vakipolkuihinsa. Sen vähän mitä on ajellut niin ei haittaa jos on enemmän kuin 80mm eli jos vähintään 120 mm pitäisi rajana. Kivoja polkuja löysin kotopitäjästäkin, alottelijallekin helppoa ja nopeeta polkua, jos vaan jaksaa veivata mutta taitojen karttuessa varmaan haastavampaa etsii eli tarpeet muuttuu.


Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Lähetetty: 22 Loka 2012, 09:40
Kirjoittaja mhelander
terppa kirjoitti:

Se on kato nuaret ja hurjat joita ei huimaa korkealla :)

Just joo. Mulla "huimaus" on lähinnä tunne kun V:n tai lowracerin jäljiltä hyppää 29er Metaan. Tottuu siihen äkkiä, ja kun saa luottoa että gummit pelaa. Ei kevään maastokisassa silti pahemmin pelottanu, varmaan vähemmän kuin osaa pystärikuskeista.

terppa kirjoitti:

Jouston määrästä en osaa sanoa, nettiä lukiessa törmää monenlaiseen mielipiteeseen ja jokainen varmaan peilaa omiin vakipolkuihinsa. Sen vähän mitä on ajellut niin ei haittaa jos on enemmän kuin 80mm eli jos vähintään 120 mm pitäisi rajana. Kivoja polkuja löysin kotopitäjästäkin, alottelijallekin helppoa ja nopeeta polkua, jos vaan jaksaa veivata mutta taitojen karttuessa varmaan haastavampaa etsii eli tarpeet muuttuu.

Itse kisasin Kuwahara alumiinirunkoisella maasturilla johon oli pakko vaihtaa Manitou ilma/elastomeeri keula 50mm:n joustolla. Perä oli jäykkä. Tuolla rynkytin muutaman paikallisen kisan, kovimmassa oli meno jo sen verran reipasta että joustokeulasta huolimatta piti kisan jälkeen rihdata etupyörä...

Off-road nojikseen tulee takajoustoa 100-150 mm, riippuu vähän rakenteesta. Keula on 130mm:n joustolla mutta sitä voi vähentää jos alkaa liikaa kantapäät kopiseen renkaaseen.


Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Lähetetty: 22 Loka 2012, 14:01
Kirjoittaja terppa
mhelander kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Se on kato nuaret ja hurjat joita ei huimaa korkealla :)

Just joo. Mulla "huimaus" on lähinnä tunne kun V:n tai lowracerin jäljiltä hyppää 29er Metaan. Tottuu siihen äkkiä, ja kun saa luottoa että gummit pelaa. Ei kevään maastokisassa silti pahemmin pelottanu, varmaan vähemmän kuin osaa pystärikuskeista.

Itseasiassa mulla on ihan samat "huimaus" oireet jos olen pitkään ajanut pelkästään matalalla Optimalla ja hyppään Pioneerin puikkoihin, ensimmäiset 10 metriä tuntuu aika jännältä, toisaalta jos olen ajanut pitkään pelkästään Pioneerilla ja hyppään Optiman puikkoihin niin vähän aikaa menee kun tottuu sen herkkyyteen eli aluksi ei mennä ihan suoraan, kait jotenkin tasapainoaisti vaatii mukautumista. Pystärillä ajo ei muuten tunnu oudolta mitä nyt hetken päästä on hanuri kiepeä ja pitemmän metsälenkin jälkeen tuntuu ranteissa ja selässä rasitusta :)


Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Lähetetty: 23 Loka 2012, 20:51
Kirjoittaja Jarcco

Lieneekö olemassa itsetehtyä tai kaupallista, rennolla CF ajoasennolla olevaa täysjoustopyörää? En minä sellaista tarvitse, kunhan vaan utelen.


Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Lähetetty: 23 Loka 2012, 23:29
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Lieneekö olemassa itsetehtyä tai kaupallista, rennolla CF ajoasennolla olevaa täysjoustopyörää? En minä sellaista tarvitse, kunhan vaan utelen.

Etujousituksiahan noissa näkee, yleensä kyllä jotakin vaimentamattomia "springereitä" ja ainakin tämmöinen takajousitettukkin löytyi:
Kuva

http://www.bikerumor.com/2009/05/11/new ... -bicycles/
Tuohon ei olis mikään ongelma vaihtaa joustohaarukkaa eteen.

Jukka


Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Lähetetty: 23 Loka 2012, 23:45
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:

http://www.bikerumor.com/2009/05/11/new ... -bicycles/
Tuohon ei olis mikään ongelma vaihtaa joustohaarukkaa eteen.

Ja vielä semmonen mitä M5 ainakin käytti jossa jousto on ohjainputken sisällä. Ei mene tyyli pilalle joustokeulalla...


Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Lähetetty: 24 Loka 2012, 17:19
Kirjoittaja terppa

Pistin Gt Sensor ykkösen tilaukseen niin pääsee toivon mukaan näille sulille ajamaan metsärallia... Tälle ostokselle en keksinyt montaa järkisyytä mutta kun haluttaa ajaa myös metsässä :) Oikeastaan ainoa järkisyy oli, että saa monipuolistettua kuntoilua metsäajon ollessa rankempaa ja tyyliltään osaksi spurttailua... Sen jälkeen kun kävin kirjastossa tavaamassa autolehtiä ja yhden farmarimersun esittelyssä mainostettiin savutammella ja kirsikkapuulla pinnoitettua tavaratilan lattiaa joka Saksassa maksaa yli 5000€ ja Suomessa autoveron verran päälle niin ei maasturi sitten niin kalliilta enää tuntunutkaan :mrgreen: Painon löysin pyörälle ja jonkun nettisivun perusteella painaa 13,35kg... no aika ja vaaka näyttää...


Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Lähetetty: 24 Loka 2012, 17:27
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:

Tälle ostokselle en keksinyt montaa järkisyytä mutta kun haluttaa ajaa myös metsässä :) Oikeastaan ainoa järkisyy oli, että saa monipuolistettua kuntoilua metsäajon ollessa rankempaa ja tyyliltään osaksi spurttailua...
Painon löysin pyörälle ja jonkun nettisivun perusteella painaa 13,35kg... no aika ja vaaka näyttää...

Ite olen näitä "järjettömiä" hankintoja perustellut vanhan kansan sanonnalla "raha ei oo raudassa hukassa", mutta ei toimi oikein tuohon kun painosta päätellen ei juuri oo rauta-osia :roll:

Jukka


Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Lähetetty: 24 Loka 2012, 17:36
Kirjoittaja Nojanalle

Mitä sitä perusteleen. Kerran täällä eletään, ennenkuin madot syö. Että naattii siittä mistä pitää. Eli metsään vaan ja kura runnia peliin. :lol:


Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Lähetetty: 24 Loka 2012, 19:26
Kirjoittaja TMS

Niin sitä pitää :D Eiköhän tuo ollut hyvä valinta. Osat on hyvät ja eiköhän se runkokin ole ihan toimiva. Ja hyvässä alennuksessahan tuo oli.


Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Lähetetty: 25 Loka 2012, 08:34
Kirjoittaja terppa

Juu, ei kaikkea tarvitse järjellä perustella, eka nojapyörä oli järkiostos ja kaikki tuunaus ja säätö sen jälkeen järjetöntä mutta toiset kutsuu sitä harrastamiseksi :) Muistaakseni Turun Sanomissa oli jokin aika sitten juttu papparaisesta joka oli tänäkin vuonna ajanut vaihteettomalla pystärillä tyyliin 10000 km, tai niitä oli kolme hurjaa papparaista eli ei siihen hipovehkeitä vaadita jos on aikaa ja sisua :)

Sitä vaan fundeerasin, että jos kävisi kysymässä myykö Biltema biltsu-tarroja irrallaan niin voisi tähän uuteen tarrat vaihtaa.


Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Lähetetty: 25 Loka 2012, 09:53
Kirjoittaja Wacky

Sitä vaan fundeerasin, että jos kävisi kysymässä myykö Biltema biltsu-tarroja irrallaan niin voisi tähän uuteen tarrat vaihtaa.

Yosemite tarrat on kyllä tehokkain tapa pitää varkaat loitolla :D


Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Lähetetty: 25 Loka 2012, 09:59
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:

Sitä vaan fundeerasin, että jos kävisi kysymässä myykö Biltema biltsu-tarroja irrallaan niin voisi tähän uuteen tarrat vaihtaa.

Yosemite tarrat on kyllä tehokkain tapa pitää varkaat loitolla :D

Ja mulla oli tarkoitus hankkiutua Yosemite-maininnoista off-road vekottimen rungossa eroon... pitäisköhän vaan sitten hiasta metallille ja vähän jotakin lakkaa päälle ? :lol:


Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Lähetetty: 25 Loka 2012, 16:05
Kirjoittaja terppa
mhelander kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Sitä vaan fundeerasin, että jos kävisi kysymässä myykö Biltema biltsu-tarroja irrallaan niin voisi tähän uuteen tarrat vaihtaa.

Yosemite tarrat on kyllä tehokkain tapa pitää varkaat loitolla :D

Ja mulla oli tarkoitus hankkiutua Yosemite-maininnoista off-road vekottimen rungossa eroon... pitäisköhän vaan sitten hiasta metallille ja vähän jotakin lakkaa päälle ? :lol:

Osaksi varasta varten tarroittaisin, osaksi olisi kiva kuulla viiltävää analyysiä kahvilapyöräilijöiden suusta pyörän ominaisuuksista noin pikavilkaisulla :mrgreen:

Jos osaa hitsata nätit saumat ja saa vanhat maalit ilman suurta väkivaltaa pois niin metallin värinen on aika tyylikäs.


Re: Pystärillä ajelu pitkän nojakkirupeaman jälkeen

Lähetetty: 25 Loka 2012, 19:25
Kirjoittaja terppa
terppa kirjoitti:

Muistaakseni Turun Sanomissa oli jokin aika sitten juttu papparaisesta joka oli tänäkin vuonna ajanut vaihteettomalla pystärillä tyyliin 10000 km, tai niitä oli kolme hurjaa papparaista eli ei siihen hipovehkeitä vaadita jos on aikaa ja sisua :)

Ei toi ollut kun 8 vuotta vanha juttu mutta ihan hyvä silti, minkä linkin takaa lienen aikaanaan sivulle päätynyt http://www.ts.fi/viihde/1073993209/Paam ... ITKA+MATKA