Sivu 4/4

Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 17:36
Kirjoittaja terppa
tavasti kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Se kyllä täytyy sanoo että nämä Shimanon ja Rammin yhdensormen siirtimet on tosi käteviä. Peukalolla pystyy siirtämään vaihteita kuin olisi ajatus vaan. En yhtään kadu kun hylkäsin nuo kierettävät hirviöt hyllylle. Turhan hankalia käyttää.

Nämä on paljolti makuasioita. Itse tykkään kiertovaihtajista, niistä saa nätisti yhdellä otteella vaihdettua kuinka monta vaihdetta huvittaa, ja nopeasti, eikä tarvi kriittisissä paikoissa irrotella otetta ohjaustangosta. Erilaisilla vipunitkuttimilla hirveä nykerrys vaihtaa laidasta toiseen.

Osaksi varmasti on makuasia mutta saattaa olla pyörätyypeilläkin eroa: Matalassa optimassa on kiertovaihteet ja siinä useamman vaihteen vaihtaminen kerralla heilauttaa tasapainoa ihan huomattavasti vaikka kyseessä on suht pieni ranneliike, muistelen, että Pioneerissa (kiertovaihteilla) pystymmässä ajoasennossa ei ollut vastaavaa ongelmaa mutta kyllä siinäkin ajoasento rikkoutui jos vertaa nykyiseen peukalovaihteeseen joka siis vaihtaa pelkästään peukaloa heiluttamalla, olisiko 3 reilua painallusta niin pääsee vaihteissa äärestä toiseen. Nokialla muuten ainoa paikka mikä minulla puutui oli oikean käden peukalo johtuen puristusotteesta kiertokahvassa ja väärästä ohjaustangon kulmasta :)


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 20:57
Kirjoittaja Kyytsis

Ainakin tuo 20" Baron heilahtaa kirtovaiheteilla todella reippaasti ja siksi tekisi mieli vaihtaa vaihtimet joko tangonpäävivuiksi tai sitten "liipasimiksi".


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 04 Tammi 2012, 01:07
Kirjoittaja ajarmala
mhelander kirjoitti:

Tässä mun setupissa on hyvää se ettei kämmeniä tarvi liikuttaa lainkaan, vaihteita operoidaan siis vain peukaloiden siirroilla ja jarruja etu- ja keskisormilla. Näin ote tangosta säilyy koko ajan ja näin suuntakin, tällä on oleellinen rauhoittava vaikutus etenkin talviajossa.

Jos on niin kylmä, että ei tarkene ajaa sormikkailla vaan tarvitsee hanskat, niin onnistuuko?

T. Ari


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 04 Tammi 2012, 04:29
Kirjoittaja Nojanalle

Tähän keskusteluun sivuten. Biltsussa myydään sellaisia moottoripyörä käyttöön tarkoitettuja kädenlämmittimiä. Ostin aikanaan kun ajelin talvisin maastopyörälöä , sit tuo juniori joka ajaa rossia , lainasi ne . Ne jäi sille tielle. No asiaan. Ovat todella hyvät. Kädet saa olla pois verosta , keinoturkiksen sisällä. Samoin jäävät kaikki hallintalaitteet. Ei sovellu ihan kaikkiin ohjaintanko malleihin. Itsellä kyllä toimi Nazcassa todella hyvin. :lol: Laitan tästä kyllä tuota tarkemaa tietoo kun meen isolle koneelle että pääsen siirtämään näitä tuotetietoja koneelta. Ne jokatapauksessa siellä moottoripyörä puolella. :mrgreen:


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 04 Tammi 2012, 08:23
Kirjoittaja mhelander
ajarmala kirjoitti:

Jos on niin kylmä, että ei tarkene ajaa sormikkailla vaan tarvitsee hanskat, niin onnistuuko?

Toki. Jos hanskasta löytyy peukalo :lol:. Silloin tietysti jarruja käytetään, jos enää juurikaan tarvitaan, koko tumpulla. Tuolla vanhalla hankalammalla setupilla ajelin viime talvena, taisi olla kylmimmillään -18 tuulen kanssa. Nahkahanskat kädessä.


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 04 Tammi 2012, 08:26
Kirjoittaja mhelander
Nojanalle kirjoitti:

Kädet saa olla pois verosta , keinoturkiksen sisällä. Samoin jäävät kaikki hallintalaitteet. Ei sovellu ihan kaikkiin ohjaintanko malleihin. Itsellä kyllä toimi Nazcassa todella hyvin. :lol: Laitan tästä kyllä tuota tarkemaa tietoo kun meen isolle koneelle että pääsen siirtämään näitä tuotetietoja koneelta. Ne jokatapauksessa siellä moottoripyörä puolella. :mrgreen:

Tuollainen sopii vain sellaiseen ajoasentoon jossa tanko on selvästi pois "tieltä" eli ei ole lähelläkään osua reisiin.

Itselläni on lowracerissa niin tiukka ajoasento että reidet hipoo jarrukahvoja/rystysiä vaikka stemmi on niin ulkona kuin voi. MP:ssä ihan vähän enemmän tilaa... onneksi molemmissa ajoasento on sellainen että kämmenet ja käsivarret jää reisien "varjoon" joten suorahkon vastatuulen vaikutus on lähes nolla. Ainakin verrattuna pystäriin...


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 04 Tammi 2012, 12:15
Kirjoittaja terppa
terppa kirjoitti:

... jos vertaa nykyiseen peukalovaihteeseen joka siis vaihtaa pelkästään peukaloa heiluttamalla, olisiko 3 reilua painallusta niin pääsee vaihteissa äärestä toiseen...

Sen verran tarkennusta, että pienelle vaihteelle vaihtaa reiluilla painalluksilla mutta isomman vaihteen suuntaan joutuu peukaloa heiluttelemaan vaihde kerrallaan, liikerata on lyhyt ja täsmällinen eli se on lähes yhtä nopeaa, vipuna on Shimanon Deore XT -malli.

mhelander kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Kädet saa olla pois verosta , keinoturkiksen sisällä. Samoin jäävät kaikki hallintalaitteet. Ei sovellu ihan kaikkiin ohjaintanko malleihin. Itsellä kyllä toimi Nazcassa todella hyvin. :lol: Laitan tästä kyllä tuota tarkemaa tietoo kun meen isolle koneelle että pääsen siirtämään näitä tuotetietoja koneelta. Ne jokatapauksessa siellä moottoripyörä puolella. :mrgreen:

Tuollainen sopii vain sellaiseen ajoasentoon jossa tanko on selvästi pois "tieltä" eli ei ole lähelläkään osua reisiin.

Itselläni on lowracerissa niin tiukka ajoasento että reidet hipoo jarrukahvoja/rystysiä vaikka stemmi on niin ulkona kuin voi. MP:ssä ihan vähän enemmän tilaa... onneksi molemmissa ajoasento on sellainen että kämmenet ja käsivarret jää reisien "varjoon" joten suorahkon vastatuulen vaikutus on lähes nolla. Ainakin verrattuna pystäriin...

Mulla on Pioneerissa etukate jossa kädet jää katteen suojiin, sen ansiosta olen pärjännyt tähän saakka kesähanskoilla kun ei ajoviima kylmetä sormia. Nyttemmin tuohon olen lisännyt pienen tuulilasin.

Kuva


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 04 Tammi 2012, 14:42
Kirjoittaja mhelander
terppa kirjoitti:

Sen verran tarkennusta, että pienelle vaihteelle vaihtaa reiluilla painalluksilla mutta isomman vaihteen suuntaan joutuu peukaloa heiluttelemaan vaihde kerrallaan, liikerata on lyhyt ja täsmällinen eli se on lähes yhtä nopeaa, vipuna on Shimanon Deore XT -malli.

Double Tap toimii about noin myös. Yksi lyhyt/kevyt ja nopea painallus pudottaa yhden vaihteen suuremmalle. Jos tahtoo monta vaihdetta suuremmalle niin yhtä monta tapsutusta tarvitaan. Pienemmälle voi vaihtaa 1-4 vaihdetta kerralla, painalluksen syvyys sen määrittää ja pyörivä vaihteen numerokiekko näyttää mikä sattuu kohdalle.

terppa kirjoitti:

Mulla on Pioneerissa etukate jossa kädet jää katteen suojiin, sen ansiosta olen pärjännyt tähän saakka kesähanskoilla kun ei ajoviima kylmetä sormia. Nyttemmin tuohon olen lisännyt pienen tuulilasin.

Kuva

Jep. Minulla kun penkki on noin 20 asteen kulmassa niin lowracerissa näkee about suurin piirtein lähelle eteen mutta MP:llä ei. Sillä kun istutaan korkeammalla niin nykyinen korkeampi tanko & stemmi tulee jo eteen. Jos siihen tekee katteen niin vielä huonommin näkee eteensä.

Ei haittaa kun ajetaan maantiellä ja nopeampaa mutta talvella pyöräteillä ja hitaammin ajaessa haittaa, nytkin jo joutuu nousemaan ylös penkiltä että näkee pahimmat paikat. Katteen pitäisi olla läpinäkyvä ja sekin haittaisi näkemistä pimeämmällä (hajavalot tms).

Mutta jos tuollaisen vaan pystyy tekemään niin ihan hyvä idea. Voi jopa parantaa aerodynamiikkaakin.


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 04 Tammi 2012, 14:44
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Double Tap toimii about noin myös. Yksi lyhyt/kevyt ja nopea painallus pudottaa yhden vaihteen suuremmalle. Jos tahtoo monta vaihdetta suuremmalle niin yhtä monta tapsutusta tarvitaan. Pienemmälle voi vaihtaa 1-4 vaihdetta kerralla, painalluksen syvyys sen määrittää ja pyörivä vaihteen numerokiekko näyttää mikä sattuu kohdalle.

Tässä vähän videota miten sisäisesti DT toimii...


Re: Optima Orca 26-26, kommentteja?

Lähetetty: 04 Tammi 2012, 18:11
Kirjoittaja terppa
mhelander kirjoitti:

Jep. Minulla kun penkki on noin 20 asteen kulmassa niin lowracerissa näkee about suurin piirtein lähelle eteen mutta MP:llä ei. Sillä kun istutaan korkeammalla niin nykyinen korkeampi tanko & stemmi tulee jo eteen. Jos siihen tekee katteen niin vielä huonommin näkee eteensä.

Ei haittaa kun ajetaan maantiellä ja nopeampaa mutta talvella pyöräteillä ja hitaammin ajaessa haittaa, nytkin jo joutuu nousemaan ylös penkiltä että näkee pahimmat paikat. Katteen pitäisi olla läpinäkyvä ja sekin haittaisi näkemistä pimeämmällä (hajavalot tms).

Mutta jos tuollaisen vaan pystyy tekemään niin ihan hyvä idea. Voi jopa parantaa aerodynamiikkaakin.

Joo, ei tuo kate matalassa toimi, vaatii vähän pystymmän ajoasennon. Omaan Optimaan huvikseni ekaa kateversiota mallailin ja siinäkin se tuli aika hyvin näkökenttään. Mielenpäällä on ollut jos saisi kokeiltua Windwrapin etukatetta:

Kuva

199€ kustantaisi niin pistää vielä mietityttämään. Kuvan tädillä on myös ihan pätevän oloinen kokokate kankaasta pyöräänsä http://forum.bacchettabikes.com/forum2/ ... ey=&#40108

Hups... taitaa mennä aika paljon ohi alkuperäisen otsikon :oops: