Sivu 4/5

Re: Obree Battle Mountainiin!

Lähetetty: 23 Marras 2012, 17:37
Kirjoittaja PW

http://www.cyclingnews.com/features/pho ... cle/244445 Oisko uusimmat Obree uutiset/kuvat tässä ? Ligfiets.netistä löyty.

Petri


Re: Obree Battle Mountainiin!

Lähetetty: 30 Marras 2012, 14:47
Kirjoittaja Lizard100

Vaikuttaako tuo kenenkään mielestä huteralta..vai onko se vain minä ?


Re: Obree Battle Mountainiin!

Lähetetty: 12 Maalis 2013, 19:50
Kirjoittaja PW

http://www.theaamagazine.com/index-03-2.html tuossa kait sama hemmo harjottelemassa.

Petri


Re: Obree Battle Mountainiin!

Lähetetty: 27 Kesä 2013, 19:05
Kirjoittaja jviirret

Re: Obree Battle Mountainiin!

Lähetetty: 27 Kesä 2013, 19:24
Kirjoittaja mhelander

Ja hyvin lämmitettyä keskustelua aiheesta BROL:ssa. Ei edelleenkään vakuuta, konstruktio, aikataulu tai vauhtipotentiaali. Muuten esillä olisi oikeita lukuja ja kanssakilpailijoiden ja -rakentajien näkemystä.


Re: Obree Battle Mountainiin!

Lähetetty: 27 Kesä 2013, 21:20
Kirjoittaja TatuLund
Lizard100 kirjoitti:

Vaikuttaako tuo kenenkään mielestä huteralta..vai onko se vain minä ?

Minusta Obreen pointit aerodynamiikan suhteen ovat hyvin valideja. Mutta muuten olen samaa mieltä kanssasi. Pyörän toteutus on karu ja vaikuttaa huteralta. Tuo konsepti siis on vasta proto asteella ja kaukana valmiista. Ennätyksiä sillä ei rikota. Olisi kiva tietää mitä äijä pystyy kellottamaan tolla ja sen pohjalta voi miettiä, että millainen kehityspotentiaali tuossa konseptissa loppuen lopuksi on. Jos tulos on kohtuullinen, olisi se signaali siitä, että joku voisi rakentaa vastaavan kapineen kunnon materiaaleista ja sitten vasta nähtäisiin todellinen tulos.


Re: Obree Battle Mountainiin!

Lähetetty: 27 Kesä 2013, 21:33
Kirjoittaja jori
TatuLund kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Vaikuttaako tuo kenenkään mielestä huteralta..vai onko se vain minä ?

Minusta Obreen pointit aerodynamiikan suhteen ovat hyvin valideja. Mutta muuten olen samaa mieltä kanssasi. Pyörän toteutus on karu ja vaikuttaa huteralta. Tuo konsepti siis on vasta proto asteella ja kaukana valmiista. Ennätyksiä sillä ei rikota. Olisi kiva tietää mitä äijä pystyy kellottamaan tolla ja sen pohjalta voi miettiä, että millainen kehityspotentiaali tuossa konseptissa loppuen lopuksi on. Jos tulos on kohtuullinen, olisi se signaali siitä, että joku voisi rakentaa vastaavan kapineen kunnon materiaaleista ja sitten vasta nähtäisiin todellinen tulos.

Arvelisin olevan Obreen huiput summittain samalla tasolla, kuin nojailijalla conellaan. Ei niillä kiertokankipolkimilla mitään tehoja saa aikaiseksi, eikä mahallaan ilman kunnon tukia irtoa edes voimia, vaikka olisi kuinka kova polkija joskus ollut. Kovasti vaikuttaa tämä Obreen projekti italialaiselta lämmittimeltä.


Re: Obree Battle Mountainiin!

Lähetetty: 28 Kesä 2013, 09:35
Kirjoittaja Marzie

Jukan linkittämässä jutussa luki näin:
The Prestwick Airport test run saw Obree push up to speeds of around 50mph in a cross-headwind and without the top section of the fairing.
Eli 80kmh tienoolla on ainakin liikuttu ja vielä ilman yläkatetta. Ei mielestäni kovin huonosti :)


Re: Obree Battle Mountainiin!

Lähetetty: 28 Kesä 2013, 10:30
Kirjoittaja TatuLund
Marzie kirjoitti:

Jukan linkittämässä jutussa luki näin:
The Prestwick Airport test run saw Obree push up to speeds of around 50mph in a cross-headwind and without the top section of the fairing.
Eli 80kmh tienoolla on ainakin liikuttu ja vielä ilman yläkatetta. Ei mielestäni kovin huonosti :)

Tuolla toisaalla kirjoittelin, että ensiyrittämäksi Obreelta olisi jo kovan luokan suoritus saavuttaa n. 60 mph tai 100 km/h vauhti. Ja jos Obree pääsee siihen, niin silloin tuo hänen konseptinsa on jatkotutkiskelun arvoinen. Ei välttämättä sellainen, että sillä siirrettäisiin ME historiaan, mutta joka tapauksessa mielenkiintoinen uusi suunta tutkittavaksi ja haastamaan tulevaisuuden HPV ennätys kone disaineja.

Tuon ME:n rikkomisessa on tiettyjä kovia reunaehtoja:

  1. Aerodynamiikka. Mitä kovempaa mennään, sitä kovempi on vastus ja sitä enemmän pitää polkijan tuottaa vatteja vastuksen kumoamiseksi. Tämähän on näkyy myös urheiluautoissa. Lambo kulkee 360 km/h vähän reilulla 600 kaakilla ja jotta Bugatti pääsee 400 km/h, pitää pannusta irrota jo 1000 heppaa. Eli tehoja joutuu lisäämään jokaiselle eksta km/h:lle ihan älyttömästi.

  2. Kiihdytys. Pyörä pitäisi pystyä kiihdyttämään maksimivauhtiin ihmisen anaerobisen suorituskyvyn rajoissa ja pitämään maksimissa hetken ajan. Jos pyörän kiihdytykseen menee yli minuutti, niin teoreettista maksimia ei pystytä saavuttamaan, koska ihmisen kyky tuottaa lisävatteja alkaa heiketä. Teknisesti vielä ei ole sellaista pyörää pystytty tekemään, jossa näin nopea kiihdytys olisi mahdollinen. Esimerkiksi Sam Whittingham tarvitsi vähän päälle kuusi minuuttia kiihdytykseen tuossa nykyisessä ennätyksessä, eli joka tapauksessa ollaan maksimitehojen alapuolella.

Kahdesta edellisestä seuraa se, että aerodynamiikka parantamalla säästetään vatteja kiihdytykseen ja paremmalla voimansiirrolla nopeutetaan kiihdytysaikaa ja sitä kautta parempi tulos on mahdollinen.

Koska teknologia ei vielä salli minuutin kiihdytysaikaa, optimaalinen urheilija ajokkiin ei ole 1km aika-ajon maailmanennätysmies. Optimaalinen urheilija ajamaan HPV ennätysajokkia olisikin esim. 4km takaa-ajon spesialisti (huom. Obree on tossakin lajissa joskus menestynyt, Bradley Wiggins otti lajissa viimeksi kultaa MM ja olympia tasolla). ME on tällä hetkellä 4.10 Jack Bobridge nimisen kaverin nimissä (mitähän poika saisi kellotettua Samin Varnalla?)

Obreen ajokin voimansiirto on ns. lineaarinen stepperikone, eli sitä ei pyöritetä, vaan survotaan jaloilla edestakaisin. Tämä on yksi ratkaisu, jota on usein yritetty. Ilmeisesti teoreettiset laskelmat antavat olettaa, että tässä saadaan jaloista ulos enemmän voiman tuottoa kuin pyörivässä liikkeessä. Toisaalta taas laitteen mekaniikan tarvitsee muuttaa edestakainen liike pyöriväksi. Tässä mekaniikassa taas tapahtuu tehohäviötä. Ratkaisu on toimiva vasta kun tämä tehohäviö on pienempi kuin saavutettu lisävoimantuotto lihaksilta. Toistaiseksi tässä ei olla onnistuttu. Villeimmissä ajatuksissa ovat jotkin esittäneet myös sellaista HPV:tä, jota käytettäisiin käsillä ja jaloilla yhtäaikaa, mutta näiden ongelmina on ollut lisääntynyt paino ja toisaalta käsien liike suurentaa tarvittavaa kuomua ja huonontaa aerodynamiikkaa.


Re: Obree Battle Mountainiin!

Lähetetty: 28 Kesä 2013, 10:49
Kirjoittaja jviirret
TatuLund kirjoitti:

Obreen ajokin voimansiirto on ns. lineaarinen stepperikone, eli sitä ei pyöritetä, vaan survotaan jaloilla edestakaisin. Tämä on yksi ratkaisu, jota on usein yritetty. Ilmeisesti teoreettiset laskelmat antavat olettaa, että tässä saadaan jaloista ulos enemmän voiman tuottoa kuin pyörivässä liikkeessä.

Väittäisin että syy tuollaisen kehittelylle on polvien pienempi ylös alas liike ja näin ollen pienempi ajokki.

Marzie kirjoitti:

Eli 80kmh tienoolla on ainakin liikuttu ja vielä ilman yläkatetta. Ei mielestäni kovin huonosti :)

Ei huonosti, mutta tuolla moottorilla kai mikä tahansa kaksipyörinen ja aerodynaaminen sukkula menisi saman?
Ennätyksen tekemiseksi pitäisi vauhdin kuitenkin melkein tuplaantua ja se vaatii tehon nousemista moninkertaiskeiseksi tai ilman vastuksen(ei pelkän muotokertoimen) tippumisen murto-osaan.

Jukka


Re: Obree Battle Mountainiin!

Lähetetty: 05 Maalis 2014, 13:42
Kirjoittaja Pastori

Motivoituneet voivat tukea dokkarihanketta >


Re: Obree Battle Mountainiin!

Lähetetty: 05 Maalis 2014, 19:55
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Pastori kirjoitti:

Motivoituneet voivat tukea dokkarihanketta >

Ymmärsin että keräys on jo päättynyt...
Kiinnostaisi tuleeko tuo dokkari julkiseen levitykseen?


Re: Obree Battle Mountainiin!

Lähetetty: 05 Maalis 2014, 20:24
Kirjoittaja jori
Mustasudenkorento kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Motivoituneet voivat tukea dokkarihanketta >

Ymmärsin että keräys on jo päättynyt...
Kiinnostaisi tuleeko tuo dokkari julkiseen levitykseen?

Ihan sama. Tällä foorumilla on paljon kiinnostavampia projektikuvauksia. Teknisesti aivan surkea tekele. Tuossa ei ollut alunalkaenkaan mitään muuta kuin ylikokoisen egon uhoa. Puoleen pääsi uhoamastaan nopeudesta, eli 8-kertaistamalla tehonsa pääsisi tavoitteeseensa. :roll:


Re: Obree Battle Mountainiin!

Lähetetty: 05 Maalis 2014, 20:29
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jori kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Motivoituneet voivat tukea dokkarihanketta >

Ymmärsin että keräys on jo päättynyt...
Kiinnostaisi tuleeko tuo dokkari julkiseen levitykseen?

Ihan sama, tällä foorumilla on paljon kiinnostavampia projektikuvauksia. Teknisesti aivan surkea tekele. Tuossa ei ollut alunalkaenkaan mitään muuta kuin ylikokoisen egon uhoa. Puoleen pääsi uhoamastaan nopeudesta, eli 8-kertaistamalla tehonsa pääsisi tavoitteeseensa. :roll:

Äläsny, mie oon aina tykänny tollasista kolari videoista :wink: Teaserissäkin oli jo monta kaatoa :lol:


Re: Obree Battle Mountainiin!

Lähetetty: 05 Maalis 2014, 20:34
Kirjoittaja jori
Mustasudenkorento kirjoitti:
jori kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Motivoituneet voivat tukea dokkarihanketta >

Ymmärsin että keräys on jo päättynyt...
Kiinnostaisi tuleeko tuo dokkari julkiseen levitykseen?

Ihan sama, tällä foorumilla on paljon kiinnostavampia projektikuvauksia. Teknisesti aivan surkea tekele. Tuossa ei ollut alunalkaenkaan mitään muuta kuin ylikokoisen egon uhoa. Puoleen pääsi uhoamastaan nopeudesta, eli 8-kertaistamalla tehonsa pääsisi tavoitteeseensa. :roll:

Äläsny, mie oon aina tykänny tollasista kolari videoista :wink: Teaserissäkin oli jo monta kaatoa :lol:

Ai jaa, tämä olikin "Hauskat kotivideot"-tyylilajin tuotos. No sitten, ymmärrän paremmin. :D
Täytyypä katsoa.

Enpä katsokaan, Ei toimi, sanoo vain noin:
"Boo-hoo!
This video can’t be played with your current setup."