Mielenkiintoinen tuo lanka. Joo, kyllä tuollainen Metaphysic on varteenotettava vaihtoehto vaan onkohan runkosettinäkin kovin kallis? Langassa sanottiin jossain kohtaa, että:
Tämä oli oma valintani. Olisin voinut rakentaa pyörän 100% kierrätysosista, eli siis nurkista löytyvistä 90-luvun kilpa- ja maastopyörän osista. Periaatteessa tavoite alun perin olikin tämä mutta päädyin sitten, kun runkokittiä piti niinkin pitkään odotella, tilaamaan muutamia uusia osia. Lopulta lähes koko pyörä tuli läjättyä uusista...
2010 hankin M5 lowracerin runkokitin ja sen läjäämiseen sijoitin 50-60 € kitin lisäksi. Ja ajelin sillä sellaisenaan syksyyn asti ennen hankintoja.
Jos sinulla on kisapystäri jolla et aja (en tule enää ajamaan omallani, siksi purin sen osiksi jo aikapäiviä sitten), käytä sitä lähtökohtana. Kaikki osat ovat tuttuja, tulevat hyötykäyttöön ja saat lisää aikaa katsoa mitä kannattaisi vaihtaa paremmiksi.
Mitä tulee runkokittien hinnoista, listasit juuri ne valmistajat jotka tekevät kisapyöriä. Ja kittien hinnat ei ole siksi halvimmasta päästä.
reiskaw kirjoitti:
Joo, kyllähän jotkut laukut varmaan pitää olla kun täytyy vaihtovaatteita kuljettaa mukana kun töissä ei ole säilytystiloja.
Tilasin lowraceriin tarakan ja siihen satulalaukut, niillä kulkee tuollaiset tosi kätevästi.
MP:hen voisi vaikka ostaa Biltemasta 10 €:n tarakan ja muotoilla siitä sopivan. Tai sitten rakentaa itse laukuille sopivan kehikon vaikkapa rautakaupasta löytyvistä alumiiniputkista. Tai hiilikuidusta... saa nähdä. Se perävaunu voisi olla järkevin.
Re: Mistä nojapyörään frame setti?
Lähetetty: 14 Maalis 2012, 11:10
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:
Älkääs nyt saivarrelko siitä pidosta. Useammin minä olen kuullut takavetoisen pitovaikeuksista kuin etuvetoisen. Omassani paino on niin vahvasti etupyörällä, ettei pitovaikeuksia ole ollut. Iso pitkäjalkainen ja toisaalta kovin lyhytjalkainen kuski takavetoisella Low Racerilla jättää takapyörälle alle 40% kuormasta ja pidosta. Se on aika vähän maastopyörään verrattuna, jossa ylämäessä taakse roikkumalla saa takapyörälle helposti 90%. Kutenkin harvemmin kuulee mainittavan, että Low Raceri olisi erityisen pitävää alustaa vaativa pyörä.
Raptorissa taitaa kuitenkin olla kiinteä puomi, joten siinä paino ei pidon kannalta ole aivan niin hyvä, kuin näissä omatekoisissa etuvetoisissa, joissa etupyörällä on selvästi suurempi osuus kuormasta. Raptori on kuitenkin hollantilaismitoituksella, joten ei sinunkaan tarvinne runkoa paljon jatkaa, jotta polkimet saat oikealle etäisyydelle. Minullekin (1,92) koeajamani pyörä oli valmiiksi oikeissa mitoissa. Olen siis luutavasti keskimittaisen hollantilaisen kokoinen. Arvelisin painojakauman olevan 1,9 metrin henkilöllä melko lailla tasan molemmilla pyörillä.
Saivartelulla on pointtinsa. Mutta tähän vaikuttaa moni asia:
onko puomi kiinteä vai liikkuva
mikä on ohjausakselin kulma ja jättö
paljonko painoa etupyörällä
tuleeko ketjun linjasta lisää voimia ohjaukseen.
Kaikki nämä vaikuttavat ajettavuuteen, etenkin ylämäissä ja liukkaammalla pinnalla.
Koska etuvetoista en ole vielä saanut aikaseksi niin tässä vähän kokemusperäistä palautetta MP:stä eri rengastuksella ja etuhaarukalla: vakiohaarukka ja edessä Schwalbe Milano harjoitusgummi toimii ihan jees mutta kun on oikeesti liukasta ja ylämäissä vauhti laskee vaikka tehoja tarvitaan tulee vaikeuksia. Jos ohjatessa tulee vaappumista alkaa helposti takapyöräkin lyömään tyhjää ja pian löytää itsensä taluttamasta tai kiroilemasta entistäkin enemmän.
Vaihdoin eteen korkeamman 29er haarukan ja jo sitä ennen paremman rengastuksen, eli Schwalbe Road Plus 28mm:n gummit. Rengastus auttoi jo paljon vakiohaarukallakin mutta korkeammalla keulalla (loivempi ohjainkulma ja jättö muuttu) pyörä on huomattavasti vakaampi menijä. Ei vaapu hitaassakaan vauhdissa ja näin pystyy takapyörälle annostelemaan vääntöä tasaisemmin. Eilisellä sikakelillä silti mäet mentiin varmasti ja vakaasti ylös.
Jostakin syystä, kun maasto ei ole mahdottoman mäkistä, on kisoja ajettu kovaa CruzBike Vendettalla. Tunnustavat sen huonoksi vasta kun mäki on todella jyrkkä ja vauhdit laskee kävelytasolle.
Re: Mistä nojapyörään frame setti?
Lähetetty: 14 Maalis 2012, 11:14
Kirjoittaja mhelander
reiskaw kirjoitti:
...ainiin, se ilmanvastus... muilta osin tulkitsen tuon niin, että isopyöräinen olis vähän niinkuin parempi käytettävyyden kannalta... samoilla linjoilla ollaan.
Käytettävyydellä ja renkaiden saatavuudella / valikoimilla mitattuna haluat ehdottomasti ETRTO 622 (tai 700c) rattaat. Jos taas ei ole niin nuukaa (ajat vain kesällä/asfaltilla/kisaa tms) niin sitten muutkin menettelee.
Olen jopa onnistunut löytämään pari vaihtoehtoa talvirenkaaksi lowracerin ETRTO 451 20" eturattaaseen...
Mitä tulee ilmanvastukseen, suurin osa tulee ajajasta, ei pyörästä. Jos pystyt opettelemaan ajamista lähelle 20 asteen penkin kulmalla (=melkein selällään) niin kaikki pyörät kulkevat jo kovaa.
Sitten kun aletaan tosissaan ajamaan kilpaa niin halutaan päästä mahdollisimman alas, siellä kun ristituulet on pienimmillään. Mutta koska takavetosen ketju tekee penkin alla mutkan vetopuolella, ja ylämäissä käytettävillä vääntövoimilla alkaa jo rungon konstruktio joustamaan, on tämä kompromissi.
Edelleen suosittelen MP:n kaltaista pyörää, tai sitten Baron-tyyppistä low/mid/high raceria. Heillä kun on jäykät ja kevyehköt alumiinirungot jotka eivät talvikäytössäkään ruostu (yksi syy hankkia alumiininen MP).
Re: Mistä nojapyörään frame setti?
Lähetetty: 14 Maalis 2012, 11:18
Kirjoittaja mhelander
reiskaw kirjoitti:
Välityksiä rupesin tässä pohtimaan...
Voimansiirroksi minulla on vaihtoehtoina siis:
Shimano 105 2 x 9 normi-maantie-etu- ja takarattaat (piikkejä noissa en tähän hätään muista mutta ihan perus-maantie-rattaita)
tai
2 x 7 sellaisella maastotakarataspakalla, jossa suurin takaratas on vissiin 31 piikkiä. Eturatasta ei tuohon set-uppiin vielä ole.
Noh,
jos siis kiekot ova nuo 700c niin mitä välitystä suosittelette ?
Arvaanko käyttää noista olemassa olevista kumpaakaan (2x9 tai 2x7) ?
Jos täällä saitilla jossain on se "Suuri välityskeskustelulanka", niin voitte myös ohjata minut sinne välitysoppia saamaan.
Laiskana miehenä ei huvittaisi purkaa täysin toimivasta maantiekulkineesta tuota 2x9 systeemiä pois kun 2x7-järjestelmä lojuu hyllyllä tyhjän panttina...
Molemmat käyvät. Heitä vaikka 2x7 alle uuteen pyörään ja ajele sillä kuukausi pari. Huomaat sitten mitä korjauksia välityksiin pitäisi tehdä.
Itse läjäsin lowracerin 2x6 vaihteistolla (Campy edessä 42/53 ja takana 12-17).
Kattele lisää mun analyysiä välityksistä MetaPhysic langasta... (muistaakseni ne oli siellä, tai hae mun tekemiä viestejä).
Re: Mistä nojapyörään frame setti?
Lähetetty: 14 Maalis 2012, 11:18
Kirjoittaja Pastori
mhelander kirjoitti:
Jostakin syystä, kun maasto ei ole mahdottoman mäkistä, on kisoja ajettu kovaa CruzBike Vendettalla. Tunnustavat sen huonoksi vasta kun mäki on todella jyrkkä ja vauhdit laskee kävelytasolle.
Noo.
Cruzbike on nyt kuitenkin aika erilainen konstruktio kuin perinteisempi nojapyörä jossa on etuveto. Siinähän on nivelöity runko ja poljinkeskiön sijaintai muuttuu. PW:n, Jorin, Jarccon yms. kotitkutoisissa ja aiemmin mainitussa Raptobikessa ei tätä ominaisuutta ole.
Re: Mistä nojapyörään frame setti?
Lähetetty: 14 Maalis 2012, 11:19
Kirjoittaja reiskaw
mhelander kirjoitti:
MP on suunniteltu kisakäyttöön ja melko pitkälle onkin optimointi onnistunut siinä. Ja tämä näkyy hinnassa...
...Jos sinulla on kisapystäri jolla et aja, käytä sitä lähtökohtana...
Mitä tulee runkokittien hinnoista, listasit juuri ne valmistajat jotka tekevät kisapyöriä. Ja kittien hinnat ei ole siksi halvimmasta päästä.
reiskaw kirjoitti:
Joo, kyllähän jotkut laukut varmaan pitää olla kun täytyy vaihtovaatteita kuljettaa mukana kun töissä ei ole säilytystiloja.
Kyllä luulen että MP ja M5 ovat minulle sittenkin vähän liian high-end-runkoja kun en ole ajatellut kisata kuitenkaan eli Raptorin ja HighBaronin välillä tässä käyn pohdintaa.
Näköjään laatu näissä maksaa mutta niihän se on pystäripuolellakin, että nopeat maantiefillarit ovat kevyitä ja nopeita eli ei kai nojakeissa muutkaan säännöt päde.
Se on kuitenkin tosiasia, että pystärillä en pysty ajamaan ja jos pyöräharrastusta voi nojakilla jatkaa ja vielä mukavammin niin ehkäpä siihen sitten satsaa sen verran, että saa kunnon ajokin alle muutamaksi seuraavaksi vuodeksi. Myy sitten pois, jos ei toimi.
Raptorillakin oli laukkuja, että ehkäpä otan jotkut sellaiset.
Maantiepystäriä en varmaankaan pura vaan yritän sen myydä sellaisenaan että saan alkupääomaan kasaan runkoa varten kun verstaassa riittää muuta purkuosaa...
Re: Mistä nojapyörään frame setti?
Lähetetty: 14 Maalis 2012, 11:24
Kirjoittaja Pastori
reiskaw kirjoitti:
Kyllä luulen että MP ja M5 ovat minulle sittenkin vähän liian high-end-runkoja kun en ole ajatellut kisata kuitenkaan eli Raptorin ja HighBaronin välillä tässä käyn pohdintaa.
Kyllä luulen että MP ja M5 ovat minulle sittenkin vähän liian high-end-runkoja kun en ole ajatellut kisata kuitenkaan eli Raptorin ja HighBaronin välillä tässä käyn pohdintaa.
Kyllä luulen että MP ja M5 ovat minulle sittenkin vähän liian high-end-runkoja kun en ole ajatellut kisata kuitenkaan eli Raptorin ja HighBaronin välillä tässä käyn pohdintaa.
Näköjään laatu näissä maksaa mutta niihän se on pystäripuolellakin, että nopeat maantiefillarit ovat kevyitä ja nopeita eli ei kai nojakeissa muutkaan säännöt päde.
Se on kuitenkin tosiasia, että pystärillä en pysty ajamaan ja jos pyöräharrastusta voi nojakilla jatkaa ja vielä mukavammin niin ehkäpä siihen sitten satsaa sen verran, että saa kunnon ajokin alle muutamaksi seuraavaksi vuodeksi. Myy sitten pois, jos ei toimi.
No toisaalta jos runkokitin hinta on halvimmillaan 500-1000 € ja "laatu" maksaa 1200 - 1500 € niin ero ei ole suuri, varsinkin jos pystyt vanhoilla osilla madaltamaan hankinnan kokonaisarvoa.
Nimittäin jos olet sen verran mukautuvaa tyyppiä että hankit minkä tahansa niin opit sillä ajamaan ja pidät pyörää pitkään, saattaa halvimman hankkiminen harmittaa. Ja sitä se tekee vielä enemmän kun olet uutena hankittua edelleen myymässä, laatu vehkeet kun yleensä säilyttävät arvoaan enemmän.
Itse pohdin näitä asioita ja aika nopeesti päädyin ensimmäiseksi hankkimaan M5 lowracerin ja toiseksi sitäkin kallimmaan MP:n. Molemmat on todistetusti nopeita joten jos ei itsellä kulje niin turha ensimmäisenä pyörää syyttää.
Etenkin MP oli todella laadukkaasti tehty. Kasaus otti yhden työpäivän jälkeisen illan, kaikki natsasi täydellisesti paikalleen. Samaa ei ihan voinut sanoa M5:stä joka on kuten kilpa-auton raakile, enemmän pohdittavaa ja käsitöitä. Molemmat hyviä kun sai kasattua ja säädettyä kohdalleen ja käytössä hyvin toimivia.
Re: Mistä nojapyörään frame setti?
Lähetetty: 14 Maalis 2012, 11:35
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:
Nimittäin jos olet sen verran mukautuvaa tyyppiä että hankit minkä tahansa niin opit sillä ajamaan ja pidät pyörää pitkään, saattaa halvimman hankkiminen harmittaa. Ja sitä se tekee vielä enemmän kun olet uutena hankittua edelleen myymässä, laatu vehkeet kun yleensä säilyttävät arvoaan enemmän.
Tämä oli vähän henkistä pönkittämistä, kun en ole koskaan myynyt eteenpäin yhtään hankkimaani kilpapyörää. Pidän ne mielummin muistona menneestä ja voihan niitä jollekin tulisieluiselle (kuten tyttärelle) lainata jos haluaa kokeilla millaisilla värkeillä vanha on ennätyksensä tehnyt...
Mitä näihin nojapyöriin tulee niin molemmille on selkeä tilaus ajotarpeilleni ja mielessä on parin muun mallisen vekottimen kokeilu tai kenties rakentaminen/hankkiminen. Aika näyttää...
Re: Mistä nojapyörään frame setti?
Lähetetty: 14 Maalis 2012, 11:51
Kirjoittaja reiskaw
Pieni time-out... täytyy välillä käydä syömässä...
Re: Mistä nojapyörään frame setti?
Lähetetty: 14 Maalis 2012, 12:45
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:
Edelleen suosittelen MP:n kaltaista pyörää, tai sitten Baron-tyyppistä low/mid/high raceria. Heillä kun on jäykät ja kevyehköt alumiinirungot jotka eivät talvikäytössäkään ruostu (yksi syy hankkia alumiininen MP).
Baron on kuulemma tekemässä taittuvarunkoista lowraceria... ei välttämättä olis paskempi vaihtoehto koska lowracerin kuljettaminen ja varastointi on suuremman pituuden takia eri lailla vaikeampaa kuin näihden highracereiden. Paitsi taittuvana.
Ja toinenkin lowracer-vaihtoehto löytyy jota voi reissussa kuljettaa mukana:
Mitäs jos teetettäis suomessa piensarja tuollaisia runkoja. Penkki jäisi haalittavaksi, tai vanerista tehtäväksi.
Minulla olisi ehkä tiedossa tekijä tuolle rungolle.
Wow! tuohan näyttää hienolta peliltä, vähän liian kallis vain meikäläiselle.
Nuo muut Cruzbiket eivät oikein mielyttäneet silmää, vaikka ei se kovin rationaalinen peruste olekaan vaikka ostetaanhan autotkin kuulema ensisijassa tunteella!