Mango+ Kinneri

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3946
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja Wacky »

eemeli kirjoitti:

Tuli otettua srammin duoldrive pois. Ei ehkä se kaikkein fiksuin ratkaisu, mutta näillä nyt mennään... No nyt kaipaisi loiviin alamäkiin isompaa vaihdetta. Toisaalta tarvin myös noita pieniäkin vaihteita. Edessä nyt 52/39/30. Paljonkohan noita isompia rattaita voisi suurentaa? Ketjunkiristimen kyllä pitäisi riittää, mutta pelaako etuvaihtaja isommilla rattailla?

Tiettyyn rajaan asti toimii. En ole varma missä se tulee vastaan. Valmistajat yleensä sanoo että 53 hammasta suurimmassa olis maksimi, mutta onhan noita isompien rattaiden kanssa näkynyt porukalla.
Itse totesin että 20" takapyörällä dualdrive on melkein pakollinen kun katsoo miten isoksi eturattaa menee ilman sitä.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja eemeli »

On ollut jo muutaman kesän mielessä, että pitäisi käydä kokeilemassa nojakilla paikallista viikkotemporeittiä http://www.hmltarmo.org/2012/rastila/index.html. No tänään sitten iltasella sain aikaseksi lähteä vaikka vettä tihutti. Ennen tempoa lämmitelin sen verran, että ajoin paikalle :D. No ehkä jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut heittää pieni lenkki ennen aloitusta. Meinasi happi loppua heti ekaan ylämäkeen. Tuttuhan tuo reitti on...
Itse ajosta sen verran, että näkyvyys oli pimeyden ja vesisateen takia huono. Lisäksi lähdin liian isolla vaihteella ja ekaan mäkeen hyydyin aivan totaalisesti, mutta muuten ajo tuntui ihan mukavalta. Vaihteet loppuu kyllä kovassa ajossa mangossa kesken. Paria isompaa pykälää kaipaisi... No epävirallinen aika kuitenkin 16min 42s. Ihan tyytyväinen pitää olla. Ei kuitenkaan tänäkään kesänä ole tullut treenattua mitenkään ihmeellisesti...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17831
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja PW »

Linkkejä Mangon huolto videoihin http://www.ligfiets.net/news/4226/onder ... obiel.html .

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17831
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mango+ velomobile

Viesti Kirjoittaja PW »

Mangoon saatavissa ilmeisesti "aerokansi" http://www.ligfiets.net/news/4359/sinne ... uws-2.html

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Laittelin tänään kesärenkaat alle. Eteen Kojakit (35 x 406) ja taakse Big Applen (50 x 406). Viime kesä meni Duranoilla. Ajattelin josko ei tarvis varoa niin paljon... Samalla huomasin, että vasemmalta edestä pari pinnaa poikki. Täytyy muistaa laittaa kuntoon.

Jousitukseen mä en ole koko aikana ole ollut tyytyväinen. Nyt tänä keväänä kokeillut edessä myös lähes jäykkää eli jousien tilalla kumityynyjä. Hyvä oli ajaa tasaisella asfaltilla. Mutka käyttäytyminen parempaa ja kovemmassa vauhdissa vakaampi, mutta kun pyörätiet on mitä on niin laitoin jouset takaisin.Sen verran tärähti kumityynyillä montuissa, että pelkäsin pyörän rikkoontuvan. Lisäksi korin äänet lisääntyi merkittävästi. Kumityynyjen hyvänä puolena voisi vielä mainita sen, että pystyi käyttämään paksumpia ulkorenkaita ilman että renkaat osuu katteeseen.

Tänään laittelin myös uuden takaiskarin. Meni kohtuu helposti paikoilleen. Alempi pultti vaati vähän jumppaa, mutta sain sen kuitenkin laitettua. Edessä on nyt tosiaan pelkät jouset. Jätin iskarin sisältä sen pehmeän karvapintaisen materiaalin pois ja hitsailin tilalle sopivan putkenpätkän.

Nyt vain pitäisi ehtiä/jaksaa käydä kokeilemassa. Sen verran ollut muuta askaretta, että pyöräily jäänyt vähiin. Ehkä huomenna saisi aikaiseksi...

Liitteet
1.jpg
1.jpg (42.21 KiB) Katsottu 3478 kertaa
1.jpg
1.jpg (45.03 KiB) Katsottu 3478 kertaa

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

Jos tuossa kuvassa on se kokeilemasi kumityynysysteemi, niin ei ole ihme, että oli liian kova. Kumi on sellainen aine, että sen tilavuus ei juuri muutu, kun se puristuu kasaan tai venyy. Lieriömäinen kumipala putkessa ei pääse joustamaan, koska sillä ei ole tilaa pullistua mihinkään suuntaan. Tilanne on sama, kuin jos sylinterin pohjalla olisi öljyä, joka ei pääse mihinkään karkuun.

Sorvaile kumeista kartioita tai tiimalaseja (länsi- tai itäviitan näköisiä), niin joustovara kumijousin suurenee. Kumi on siinä mielessä teräsjousta parempi, että kumipalojen pullistuminen sylinterin seinämää vasten tuottaa joustoliikkeeseen kitkaa ja siis vaimennusta. Lisäksi kumipalojen joustovoima on luonteeltaan progressiivista.

Kevennysten sorvaaminen onnistuu porakoneella ja rälläkällä. Panet rälläkän soimaan ruuvipenkkiin kiinni ja porakoneella pyörittelet kumia sitä vasten. Smirgeli (penkkihiomakone) on rälläkän sijaan tietysti myös hyvä, jos sellainen löytyy. Kumin hiominen vaatii reilusti vauhtia, jotta ainetta irtoaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja terppa »

eemeli kirjoitti:

Tänään laittelin myös uuden takaiskarin. Meni kohtuu helposti paikoilleen. Alempi pultti vaati vähän jumppaa, mutta sain sen kuitenkin laitettua.

Nyt vain pitäisi ehtiä/jaksaa käydä kokeilemassa. Sen verran ollut muuta askaretta, että pyöräily jäänyt vähiin. Ehkä huomenna saisi aikaiseksi...

Mä tyrkkäsin kans uuden takaiskarin (ihan lystikkäät oli asennus asennot :D ) ja jotain 90 km ajelin sen kanssa, välillä melkein kynnöspeltoa muistuttavaa tietäkin... Ei kovin hyvä perstuntuma vielä omaan kulkineeseen ole mutta tuntui kovemmalta, Pieter sanoi 5 bar laittaneensa paineiksi ennen kuin lähetti ja itsellä ei ole ehjää pumppua tällä hetkellä niin ei voi säätää. En tiedä onko kuvittelua mutta isommilla nopeuksilla vakaampi ajaa varsinkin jos polki samalla, aiemmin jos polki reilummin jossain 50-60 km/h vauhdeissa niin rupesi helposti pompottamaan tai heijaamaan jolloin joutui polkemisen lopettamaan, nyt ei ollut tuota ongelmaa.

Kekkasin muutes tyylin miten jyrkät mäet ei ahista eli käsivarret ulos kabiinista niin saa hanurin irti jakkarasta luontevammin, ei mitenkään hirveän tieteellinen ole mittaus tyyli mutta vakimäessä missä normisti menee 10km/h niin nyt meni 13 km/h tuolla tyylillä. Tiedä sitten mikä osuus on jousella jos nyt ei pompota.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Testimielessä aika lailla jäykkää runkoa tuolla kokeilulla tuli haettuakin. Kuten todettua hyvä sillä ajaa oli, mutta kuullosti ihan siltä että seuraavan töyssyn jälkeen saa kerätä osia kadulta. Pyörästä pitäisi saada sellainen jenkkiauton "pehmeys" pois. Jatketaan testailua... Seuraavaksi varmasti nuo Jorin mainitsemat tiimalasin muotoiset kumit.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja jviirret »

eemeli kirjoitti:

Seuraavaksi varmasti nuo Jorin mainitsemat tiimalasin muotoiset kumit.

Nii, tarviiko niiden olla tiimalasin muotoiset? Eikö riitä että ovat muutaman millin väljät putkiinsa jotta mahtuvat pullistumaan?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Seuraavaksi varmasti nuo Jorin mainitsemat tiimalasin muotoiset kumit.

Nii, tarviiko niiden olla tiimalasin muotoiset? Eikö riitä että ovat muutaman millin väljät putkiinsa jotta mahtuvat pullistumaan?

Jouston kannalta voivat olla myös väljät putkiinsa, mutta vaimennuksen kannalta olisi hyvä olla paksuudeltaan vaihtelevat. Tuollainen väljästi putkessa oleva kumipökäle nurjahtaa putken kylkeä vasten epämääräisistä paikoista ja vaimennus on joka tapauksessa kumin pehmeydestä riippuen heikompi, kuin näillä helminauhatyyppisillä kumeilla. Tuolla paksuusvaihtelulla saadaan jousesta progressiivinen, mikä vähentää sitä jenkkiautomaisuutta. Vanhasta halvasta maastopyörän joustohaarukasta voi ottaa mallia.
Kuva
MTB suspencion elastomere spring

ED.
Tuli mieleen, että lelukaupasta saattaisi löytyä pieniä superpalloja, joita voisit pudotella putkeen. Kokeile ensin vain muutamalla kevennyksellä. Joustovara kasvaa kevennysten määrän mukaan, progressiivisuus niiden syvyyden.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja KPS »

Yksi periaatteellinen vaihtoehto olisi rei'ittää kumikikkareet aksiaalisuunnassa. Näin syntyy myös rakenteen progressiota vaihtelemalla reikien määrää kumikikkareessa pituussuunnassa. Ainakin teoriassa saisi tehtyä pieniin epätasaisuuksiin hyvin toimivan jousituksen, joka isommissa heitoissa olisi selvästi jäykempi. Tämä siis rakenteellisena keinona, lisäksi tulee tuo mainittu kumimateriaalin epälineaarisuus.

KPS

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Takaiskari tuntuisi perstuntumalla toimivan mukavasti. Ainakaan sitä ei huomannut ajossa. Joustaa kyllä selvästi enemmän kuin vanha, mutta on kuitenkin tarkemman tuntuinen. Täytyy vielä testailla, että löytyy oikeat paineet.

BigApple sopii kyllä takarenkaaksi. Menee selvästi paremmin urien ja monttujen yli kuin kapeammat renkaat. Tuntuisi nyt, että nyt ei tarvi keskittyä takarenkaan ajolinjaan. Aikasemmin tuntui, että perä tulee sivulle pienessäkin urassa/
montussa. Eikä mun mielestä vauhdissakaan kauheasti eroa ole verrattuna Duranoon.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Vähän tahmealta tuntuu voimansiirto tällähetkellä. Lisäksi saa päkiä hieronnan polkiessa. Eli vaikuttais "laakerivialta"... Täytyy taas koittaa tutkia ja hutkia josko vika löytyis.

Tarviikos DualDrivea jotenkin huoltaa? Mulla on aika vähän kokemusta napavaihteista. Sen verran avasin napaa, että näytti olevan ihan hyvässä rasvassa. Varmaan kannattaisi tarkistaa myös poljinkeskiön kunto.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

eemeli kirjoitti:

Vähän tahmealta tuntuu voimansiirto tällähetkellä. Lisäksi saa päkiä hieronnan polkiessa. Eli vaikuttais "laakerivialta"... Täytyy taas koittaa tutkia ja hutkia josko vika löytyis.

Tarviikos DualDrivea jotenkin huoltaa? Mulla on aika vähän kokemusta napavaihteista. Sen verran avasin napaa, että näytti olevan ihan hyvässä rasvassa. Varmaan kannattaisi tarkistaa myös poljinkeskiön kunto.

Olisiko sama vika, kuint Markulla Kangasalla. Takajousi painuu liian alas ja takaketju kiristyy liikaa. Löysää hiukan takaketuja. Jos helpottaa, on vika siinä.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 63&#p45463

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5173
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Mango+ velomobiili

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Olisiko sama vika, kuint Markulla Kangasalla. Takajousi painuu liian alas ja takaketju kiristyy liikaa. Löysää hiukan takaketuja. Jos helpottaa, on vika siinä.

Jori, aihetta sivuten : onko tuon Markun Mangon takajousitus vielä samassa jamassa? Pyysin ko. velomobiilin lainaan sunnuntaiksi, aikomus koeajella Nokialla radalla. Eli onko ongelmia luvassa, pitääkö takajousitusta hieman "modata" ennen ajoa?

Vastaa Viestiin