Sivu 4/20
Re: Mango+ velomobile
Lähetetty: 30 Kesä 2012, 07:11
Kirjoittaja Wacky
eemeli kirjoitti:Tuli otettua srammin duoldrive pois. Ei ehkä se kaikkein fiksuin ratkaisu, mutta näillä nyt mennään... No nyt kaipaisi loiviin alamäkiin isompaa vaihdetta. Toisaalta tarvin myös noita pieniäkin vaihteita. Edessä nyt 52/39/30. Paljonkohan noita isompia rattaita voisi suurentaa? Ketjunkiristimen kyllä pitäisi riittää, mutta pelaako etuvaihtaja isommilla rattailla?
Tiettyyn rajaan asti toimii. En ole varma missä se tulee vastaan. Valmistajat yleensä sanoo että 53 hammasta suurimmassa olis maksimi, mutta onhan noita isompien rattaiden kanssa näkynyt porukalla.
Itse totesin että 20" takapyörällä dualdrive on melkein pakollinen kun katsoo miten isoksi eturattaa menee ilman sitä.
Re: Mango+ velomobile
Lähetetty: 13 Heinä 2012, 00:11
Kirjoittaja eemeli
On ollut jo muutaman kesän mielessä, että pitäisi käydä kokeilemassa nojakilla paikallista viikkotemporeittiä http://www.hmltarmo.org/2012/rastila/index.html. No tänään sitten iltasella sain aikaseksi lähteä vaikka vettä tihutti. Ennen tempoa lämmitelin sen verran, että ajoin paikalle
. No ehkä jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut heittää pieni lenkki ennen aloitusta. Meinasi happi loppua heti ekaan ylämäkeen. Tuttuhan tuo reitti on...
Itse ajosta sen verran, että näkyvyys oli pimeyden ja vesisateen takia huono. Lisäksi lähdin liian isolla vaihteella ja ekaan mäkeen hyydyin aivan totaalisesti, mutta muuten ajo tuntui ihan mukavalta. Vaihteet loppuu kyllä kovassa ajossa mangossa kesken. Paria isompaa pykälää kaipaisi... No epävirallinen aika kuitenkin 16min 42s. Ihan tyytyväinen pitää olla. Ei kuitenkaan tänäkään kesänä ole tullut treenattua mitenkään ihmeellisesti...
Re: Mango+ velomobile
Lähetetty: 17 Heinä 2012, 20:14
Kirjoittaja PW
Re: Mango+ velomobile
Lähetetty: 16 Tammi 2013, 19:47
Kirjoittaja PW
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 04 Touko 2013, 13:30
Kirjoittaja eemeli
Laittelin tänään kesärenkaat alle. Eteen Kojakit (35 x 406) ja taakse Big Applen (50 x 406). Viime kesä meni Duranoilla. Ajattelin josko ei tarvis varoa niin paljon... Samalla huomasin, että vasemmalta edestä pari pinnaa poikki. Täytyy muistaa laittaa kuntoon.
Jousitukseen mä en ole koko aikana ole ollut tyytyväinen. Nyt tänä keväänä kokeillut edessä myös lähes jäykkää eli jousien tilalla kumityynyjä. Hyvä oli ajaa tasaisella asfaltilla. Mutka käyttäytyminen parempaa ja kovemmassa vauhdissa vakaampi, mutta kun pyörätiet on mitä on niin laitoin jouset takaisin.Sen verran tärähti kumityynyillä montuissa, että pelkäsin pyörän rikkoontuvan. Lisäksi korin äänet lisääntyi merkittävästi. Kumityynyjen hyvänä puolena voisi vielä mainita sen, että pystyi käyttämään paksumpia ulkorenkaita ilman että renkaat osuu katteeseen.
Tänään laittelin myös uuden takaiskarin. Meni kohtuu helposti paikoilleen. Alempi pultti vaati vähän jumppaa, mutta sain sen kuitenkin laitettua. Edessä on nyt tosiaan pelkät jouset. Jätin iskarin sisältä sen pehmeän karvapintaisen materiaalin pois ja hitsailin tilalle sopivan putkenpätkän.
Nyt vain pitäisi ehtiä/jaksaa käydä kokeilemassa. Sen verran ollut muuta askaretta, että pyöräily jäänyt vähiin. Ehkä huomenna saisi aikaiseksi...
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 04 Touko 2013, 23:15
Kirjoittaja jori
Jos tuossa kuvassa on se kokeilemasi kumityynysysteemi, niin ei ole ihme, että oli liian kova. Kumi on sellainen aine, että sen tilavuus ei juuri muutu, kun se puristuu kasaan tai venyy. Lieriömäinen kumipala putkessa ei pääse joustamaan, koska sillä ei ole tilaa pullistua mihinkään suuntaan. Tilanne on sama, kuin jos sylinterin pohjalla olisi öljyä, joka ei pääse mihinkään karkuun.
Sorvaile kumeista kartioita tai tiimalaseja (länsi- tai itäviitan näköisiä), niin joustovara kumijousin suurenee. Kumi on siinä mielessä teräsjousta parempi, että kumipalojen pullistuminen sylinterin seinämää vasten tuottaa joustoliikkeeseen kitkaa ja siis vaimennusta. Lisäksi kumipalojen joustovoima on luonteeltaan progressiivista.
Kevennysten sorvaaminen onnistuu porakoneella ja rälläkällä. Panet rälläkän soimaan ruuvipenkkiin kiinni ja porakoneella pyörittelet kumia sitä vasten. Smirgeli (penkkihiomakone) on rälläkän sijaan tietysti myös hyvä, jos sellainen löytyy. Kumin hiominen vaatii reilusti vauhtia, jotta ainetta irtoaa.
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 05 Touko 2013, 00:19
Kirjoittaja terppa
eemeli kirjoitti:
Tänään laittelin myös uuden takaiskarin. Meni kohtuu helposti paikoilleen. Alempi pultti vaati vähän jumppaa, mutta sain sen kuitenkin laitettua.
Nyt vain pitäisi ehtiä/jaksaa käydä kokeilemassa. Sen verran ollut muuta askaretta, että pyöräily jäänyt vähiin. Ehkä huomenna saisi aikaiseksi...
Mä tyrkkäsin kans uuden takaiskarin (ihan lystikkäät oli asennus asennot
) ja jotain 90 km ajelin sen kanssa, välillä melkein kynnöspeltoa muistuttavaa tietäkin... Ei kovin hyvä perstuntuma vielä omaan kulkineeseen ole mutta tuntui kovemmalta, Pieter sanoi 5 bar laittaneensa paineiksi ennen kuin lähetti ja itsellä ei ole ehjää pumppua tällä hetkellä niin ei voi säätää. En tiedä onko kuvittelua mutta isommilla nopeuksilla vakaampi ajaa varsinkin jos polki samalla, aiemmin jos polki reilummin jossain 50-60 km/h vauhdeissa niin rupesi helposti pompottamaan tai heijaamaan jolloin joutui polkemisen lopettamaan, nyt ei ollut tuota ongelmaa.
Kekkasin muutes tyylin miten jyrkät mäet ei ahista eli käsivarret ulos kabiinista niin saa hanurin irti jakkarasta luontevammin, ei mitenkään hirveän tieteellinen ole mittaus tyyli mutta vakimäessä missä normisti menee 10km/h niin nyt meni 13 km/h tuolla tyylillä. Tiedä sitten mikä osuus on jousella jos nyt ei pompota.
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 05 Touko 2013, 07:39
Kirjoittaja eemeli
Testimielessä aika lailla jäykkää runkoa tuolla kokeilulla tuli haettuakin. Kuten todettua hyvä sillä ajaa oli, mutta kuullosti ihan siltä että seuraavan töyssyn jälkeen saa kerätä osia kadulta. Pyörästä pitäisi saada sellainen jenkkiauton "pehmeys" pois. Jatketaan testailua... Seuraavaksi varmasti nuo Jorin mainitsemat tiimalasin muotoiset kumit.
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 05 Touko 2013, 07:55
Kirjoittaja jviirret
eemeli kirjoitti: Seuraavaksi varmasti nuo Jorin mainitsemat tiimalasin muotoiset kumit.
Nii, tarviiko niiden olla tiimalasin muotoiset? Eikö riitä että ovat muutaman millin väljät putkiinsa jotta mahtuvat pullistumaan?
Jukka
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 05 Touko 2013, 10:07
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:eemeli kirjoitti: Seuraavaksi varmasti nuo Jorin mainitsemat tiimalasin muotoiset kumit.
Nii, tarviiko niiden olla tiimalasin muotoiset? Eikö riitä että ovat muutaman millin väljät putkiinsa jotta mahtuvat pullistumaan?
Jouston kannalta voivat olla myös väljät putkiinsa, mutta vaimennuksen kannalta olisi hyvä olla paksuudeltaan vaihtelevat. Tuollainen väljästi putkessa oleva kumipökäle nurjahtaa putken kylkeä vasten epämääräisistä paikoista ja vaimennus on joka tapauksessa kumin pehmeydestä riippuen heikompi, kuin näillä helminauhatyyppisillä kumeilla. Tuolla paksuusvaihtelulla saadaan jousesta progressiivinen, mikä vähentää sitä jenkkiautomaisuutta. Vanhasta halvasta maastopyörän joustohaarukasta voi ottaa mallia.

MTB suspencion elastomere spring
ED.
Tuli mieleen, että lelukaupasta saattaisi löytyä pieniä superpalloja, joita voisit pudotella putkeen. Kokeile ensin vain muutamalla kevennyksellä. Joustovara kasvaa kevennysten määrän mukaan, progressiivisuus niiden syvyyden.
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 05 Touko 2013, 18:37
Kirjoittaja KPS
Yksi periaatteellinen vaihtoehto olisi rei'ittää kumikikkareet aksiaalisuunnassa. Näin syntyy myös rakenteen progressiota vaihtelemalla reikien määrää kumikikkareessa pituussuunnassa. Ainakin teoriassa saisi tehtyä pieniin epätasaisuuksiin hyvin toimivan jousituksen, joka isommissa heitoissa olisi selvästi jäykempi. Tämä siis rakenteellisena keinona, lisäksi tulee tuo mainittu kumimateriaalin epälineaarisuus.
KPS
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 06 Touko 2013, 23:47
Kirjoittaja eemeli
Takaiskari tuntuisi perstuntumalla toimivan mukavasti. Ainakaan sitä ei huomannut ajossa. Joustaa kyllä selvästi enemmän kuin vanha, mutta on kuitenkin tarkemman tuntuinen. Täytyy vielä testailla, että löytyy oikeat paineet.
BigApple sopii kyllä takarenkaaksi. Menee selvästi paremmin urien ja monttujen yli kuin kapeammat renkaat. Tuntuisi nyt, että nyt ei tarvi keskittyä takarenkaan ajolinjaan. Aikasemmin tuntui, että perä tulee sivulle pienessäkin urassa/
montussa. Eikä mun mielestä vauhdissakaan kauheasti eroa ole verrattuna Duranoon.
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 12 Kesä 2013, 10:01
Kirjoittaja eemeli
Vähän tahmealta tuntuu voimansiirto tällähetkellä. Lisäksi saa päkiä hieronnan polkiessa. Eli vaikuttais "laakerivialta"... Täytyy taas koittaa tutkia ja hutkia josko vika löytyis.
Tarviikos DualDrivea jotenkin huoltaa? Mulla on aika vähän kokemusta napavaihteista. Sen verran avasin napaa, että näytti olevan ihan hyvässä rasvassa. Varmaan kannattaisi tarkistaa myös poljinkeskiön kunto.
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 13 Kesä 2013, 12:15
Kirjoittaja jori
eemeli kirjoitti:Vähän tahmealta tuntuu voimansiirto tällähetkellä. Lisäksi saa päkiä hieronnan polkiessa. Eli vaikuttais "laakerivialta"... Täytyy taas koittaa tutkia ja hutkia josko vika löytyis.
Tarviikos DualDrivea jotenkin huoltaa? Mulla on aika vähän kokemusta napavaihteista. Sen verran avasin napaa, että näytti olevan ihan hyvässä rasvassa. Varmaan kannattaisi tarkistaa myös poljinkeskiön kunto.
Olisiko sama vika, kuint Markulla Kangasalla. Takajousi painuu liian alas ja takaketju kiristyy liikaa. Löysää hiukan takaketuja. Jos helpottaa, on vika siinä.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 63&#p45463
Re: Mango+ velomobiili
Lähetetty: 13 Kesä 2013, 14:51
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:eemeli kirjoitti:Olisiko sama vika, kuint Markulla Kangasalla. Takajousi painuu liian alas ja takaketju kiristyy liikaa. Löysää hiukan takaketuja. Jos helpottaa, on vika siinä.
Jori, aihetta sivuten : onko tuon Markun Mangon takajousitus vielä samassa jamassa? Pyysin ko. velomobiilin lainaan sunnuntaiksi, aikomus koeajella Nokialla radalla. Eli onko ongelmia luvassa, pitääkö takajousitusta hieman "modata" ennen ajoa?