[attachment=0]2013-08-10 16.32.10.jpg[/attachmeTein kammet tähän kun aikanaan v
alkuperäset varastin toiseen pyörään. Vanhoista murtuneista muokkasin, ei enää niin vaikeelta tunnu kampien teko - olikohan nää neljännet. Nyt niistä tuli reilu 130 mm set.
Petri
Liitteet
2013-08-10 16.32.10.jpg (192 KiB) Katsottu 3687 kertaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tähän oli tarkotus tehdä toispuoleinen kiinnitys etukiekolle. Putket löyty 32mm laakerille vanhoista pyörän runkoputkista. Hämärästi muistelen nähneeni neuvon ett tuo akselille tuleva putki sais olla hiukan erimittanen ku se ulompi sisäputki, jota vasten laakerit nojaa. Oma pää sanois ett se vois olla hiukan pitempi ,menikö pieleen ?
Vielä pitäs löytää työkalu jolla nuo putket sai pätkittyä suoraankulmaan.
Petri
Viimeksi muokannut PW, 11 Elo 2013, 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tähän oli tarkotus tehdä toispuoleinen kiinnitys etukiekolle. Putket löyty 32mm laakerille vanhoista pyörän runkoputkista. Hämärästi muistelen nähneeni neuvon ett tuo akselille tuleva putki sais olla hiukan erimittanen ku se ulompi sisäputki, jota vasten laakerit nojaa. Oma pää sanois ett se vois olla hiukan pitempu, menikö pieleen ?
Vielä pitäs löytää työkalu jolla nuo putket sai pätkittyä suoraankulmaan.
Petri
Kyllä, laakerien sisäkoolien väliin tulevan putken on hyvä olla kympin pari pitempi, niin että laakereihin jää pieni välys kiristyksen jälkeen.
Rullaa putken päälle A4 paperi ja teippaa kiinni. Sitten sahaat paperin reunaa myöten putken poikki.
Tähän oli tarkotus tehdä toispuoleinen kiinnitys etukiekolle. Putket löyty 32mm laakerille vanhoista pyörän runkoputkista. Hämärästi muistelen nähneeni neuvon ett tuo akselille tuleva putki sais olla hiukan erimittanen ku se ulompi sisäputki, jota vasten laakerit nojaa. Oma pää sanois ett se vois olla hiukan pitempu, menikö pieleen ?
Vielä pitäs löytää työkalu jolla nuo putket sai pätkittyä suoraankulmaan.
Petri
Kyllä, laakerien sisäkoolien väliin tulevan putken on hyvä olla kympin pari pitempi, niin että laakereihin jää pieni välys kiristyksen jälkeen.
Rullaa putken päälle A4 paperi ja teippaa kiinni. Sitten sahaat paperin reunaa myöten putken poikki.
Tuo kymppi tarkottaa kait kymmeneosa milliä ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Paperi helpottaa hommaa, kiitti vinkistä. Aika pilkunviilaukseks menee näillä työkaluilla jos kymmenesosa milliä yrittää.
Tarkoitat kai putken viilaukseksi.
Ei se pituusero niin tarkkaa ole, kunhan se sisempi putki on edes hiukan pidempi. Harvoinpa se etuhaarukan laakerin akselin suuntainen voima haarukassa ylhäältä alas on. Suunnan vaihtuessa tietysti laakerit siirtyvät tuon välyksen verran. Se putkien päiden suuntaisuus on vähän tärkeämpi, mutta paperimenetelmällä ja viilalla se varmasti onnistuu riittävän hyvin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kasassa on laakeripesä, pientä välystä on mutta jos laakerien ulkopinnalle tunkee jotain täpettä niin eiköhän tuo toimi. Nyt pitäs ohjausakseli ja -laakeri rakentaa ja asentaa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
2013-08-11 20.58.24.jpg (188 KiB) Katsottu 3610 kertaa
Ei pitäs yksinkertasen alkaa monimutkasii väkertää.
Jonkinlaisen ohjauslaakeroinnin tein mutt jättö lipsahti n. 100mm johtuuko suuresta jätöstä vai misyä ett kääntää etukiekon vasempaan kun istun päälle ?
2013-08-11 20.58.05.jpg (172 KiB) Katsottu 3610 kertaa
2013-08-11 20.58.49.jpg (168 KiB) Katsottu 3610 kertaa
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ohjausakselim kuuluu ampua keskelle kulku-uraa. Nyt se osuu maahan renkaan vasemmalla puolella. Rengas vähän helpottaa tilannetta, mutta saattaa olla tarpeen kallistaa ohjausakselia vähän lisää tai siirtää kiekkoa vasemmalle.
Etukuvasta päätellen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ohjaus akseli on kallellaan niin painovoima kääntää sen vasemmalle...
Äkkiseltää olettais että jos ohjaus akkseli olisi pystyssä se ei sitä pyrkisi kallistamaan.,.
Tadpolessahan tilanne on eri kun etu renkaita on 2 kyseinen ilmiö pyrkii pitämään ohjauksen keskellä...
Jos ohjausakseli on pystyssä pyörä toimii paikoillaan hyvin, muttei ajossa. Jori tuossa jo selittikin että olkatapin linjan pitää kohdta maataso renkaan keskikohdassa. Jättö on mun mielestä liian suuri, tulee raskas käänneltävä kovassa vauhdissa.
Ohjausakselim kuuluu ampua keskelle kulku-uraa. Nyt se osuu maahan renkaan vasemmalla puolella. Rengas vähän helpottaa tilannetta, mutta saattaa olla tarpeen kallistaa ohjausakselia vähän lisää tai siirtää kiekkoa vasemmalle.
Etukuvasta päätellen.
Keskelle tähtäsin mutt meni ilmeisesti hiukan ohi tosiaan rengas puuttuu, vaikuttaa tietyst tuohon kääntymiseen. Ilmeisesti aika tarkkaan osuttava tuohon keskelle, jos tällaisella ohjauksella sitten vaihtaa eri paksuisen renkaan ohjaus tuntuma kai muuttuu ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.