Re: Pumpuista / hyvä pumppu?
Venttiilit on standardikokoisia, mutta standardeja on kolme: schrader, presta ja dunlop. Kaikki vaatii omanlaisensa pään pumpusta tai adapterin.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Venttiilit on standardikokoisia, mutta standardeja on kolme: schrader, presta ja dunlop. Kaikki vaatii omanlaisensa pään pumpusta tai adapterin.
ki kirjoitti:yritin pumpata jalkapumpulla 20 tuumaseen renkaaseen ilmaa. Pumpun suukappale jonka pitäisi kiristää renkaan venttiilin ympärille on liian löysällä eikä suukappale pysy venttiilissä. Pitäisikö tuossa olla jokin välikappale vai onko pumppu rikki?Luulis että venttiilit on standardikokoisia ja pumppu ko standardin mukaan tehty
Ettei olisi käyttäjä virhe? Ne on paljon yleisempiä kuin tuotevirheet.
Mitä venttiiliä yritit pumpata? Minkälainen pumpunpää on? Onko se biltemasta?
Ei oo biltemasta eikä motonetistä. Ostin pyöräliikkeestä heinäkuussa tarjouksesta. Sain pumpattua mielestäni vähän ilmaa kumiin mutta sitten kun lähdin ajamaan se olikin ihan tyhjä. Oisko kumi hajonnut talven aikana.
ki kirjoitti:Ei oo motinetistä. Ostin pyöräliikkeestä heinäkuussa tarjouksesta. Sain pumpattua mielestäni vähän ilmaa kumiin mutta sitten kun lähdin ajamaan se olikin ihan tyhjä. Oisko kumi hajonnut talven aikana.
Jos pyörä on seissyt pumppaamatta talven niin venttilin kumin on taipumus kovettua niin ettei ilma meinaa mennä kunnolla sisään, eikä tahdo välttämättä pysyä siellä. Minkä malliset venttiilit on kyseessä? Pikaventtiilli on ylimvoimaisesti kaikkein taipuvaisin tähän ongelmaan ja autoventtiilillä kaikkein vähiten.
Wacky kirjoitti:ki kirjoitti:Ei oo motinetistä. Ostin pyöräliikkeestä heinäkuussa tarjouksesta. Sain pumpattua mielestäni vähän ilmaa kumiin mutta sitten kun lähdin ajamaan se olikin ihan tyhjä. Oisko kumi hajonnut talven aikana.
Jos pyörä on seissyt pumppaamatta talven niin venttilin kumin on taipumus kovettua niin ettei ilma meinaa mennä kunnolla sisään, eikä tahdo välttämättä pysyä siellä. Minkä malliset venttiilit on kyseessä? Pikaventtiilli on ylimvoimaisesti kaikkein taipuvaisin tähän ongelmaan ja autoventtiilillä kaikkein vähiten.
Täydennän Wackyn viestiä kuvalla, jossa näkyy, mistä puhutaan. Pikaventtiili on tuo kapeakärkinen venttiili vasemmalla, Auton venttiili on tuo Schrader ja Presta, muita kapaempi keskellä.
Se on tuo pikaventtiili. Pitääkö sisäkumi nyt vaihtaa? Voiko vaihtaa pelkän venttiilin?
Voiko muuten polkupyörän sopivankokosta sisäkumia laittaa nokkakärryyn vai onko niihin omat sisäkumit?
ki kirjoitti:Se on tuo pikaventtiili. Pitääkö sisäkumi nyt vaihtaa? Voiko vaihtaa pelkän venttiilin?
Voiko muuten polkupyörän sopivankokosta sisäkumia laittaa nokkakärryyn vai onko niihin omat sisäkumit?
Tähänkin ongelmaan auttaa paperiliitin.
Taivuta paperiliittimen pää sivulle ja tökkää muodostuneella työkalulla venttiilin reikään. Siellä pohjalla on kuminen tulppa, joka on jumittunut reikäänsä. Liittimen päällä painamalla se irtoaa jumistaan ja alkaa taas toimia, kuten pitää.
Tästä huolimatta pitää olla oikeanlainen pumpun pää ja vieläpä oikein kiinnitettynä paikoilleen.
Ite oon pumpannu samalla pumpunpäällä, sekä prestan, että dunlopin - huonostihan se jalkapumpunpää pysyy dunlopissa, joskus joutuu kädellä pitämään.
jori kirjoitti:Taivuta paperiliittimen pää sivulle ja tökkää muodostuneella työkalulla venttiilin reikään. Siellä pohjalla on kuminen tulppa, joka on jumittunut reikäänsä. Liittimen päällä painamalla se irtoaa jumistaan ja alkaa taas toimia, kuten pitää.
Jumimisen saa estettyä kun sihauttaa tipan silikoni rasvaa venttiiliin ja tämä monesti riittää pehmentämään/tiivistämään kumi"tulppaa" niin että vuotamaan alkanut venttiili alkaa taas pitämään ilmaa.
tällanen pumppu ja näyttäisi toimivan kaikkien kolmen venttiilin kanssa, löytyy schrader, dunlop ja presta.Pumpussa on kaksi reikää siinä päässä mihin venttiili laitetaan, isompi ja pienempi ja tuollainen kiristin.Miksiköhän reikiä on vain kaksi jos venttiilimalleja on kolme?
Pakkauksessa lukee, että "only leave the clamping lever locked when in use." Oonkohan nyt pilannut kiristysvivun kun se on ollut kiinni kun pumppu on ollut säilytyksessä? https://www.velo-oxygen.fi/jalkapumppu- ... ntrol.html
https://www.apteekkituotteet.fi/Parafiinioeljy Itse suosittelen mielummin tätä . Monesti laittanut vanhoihin tiivisteisiin , ja muihin vastaaviin kohteisiin .
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Taivuta paperiliittimen pää sivulle ja tökkää muodostuneella työkalulla venttiilin reikään. Siellä pohjalla on kuminen tulppa, joka on jumittunut reikäänsä. Liittimen päällä painamalla se irtoaa jumistaan ja alkaa taas toimia, kuten pitää.
Jumimisen saa estettyä kun sihauttaa tipan silikoni rasvaa venttiiliin ja tämä monesti riittää pehmentämään/tiivistämään kumi"tulppaa" niin että vuotamaan alkanut venttiili alkaa taas pitämään ilmaa.
Mulla kun ei oo silikonirasvaa,ja jos en löydä parafiiniöljyäkään, niin käykö mikä rasva vaan, vaikka ruokaöljy? Pitääkö silti tökkästä ensin paperiliittimellä, vaikka laittaisi öljyä myös? Liittimessä on se ongelma että äkkiä rikkoo jotain.
ki kirjoitti:Miksiköhän reikiä on vain kaksi jos venttiilimalleja on kolme?
Pakkauksessa lukee, että "only leave the clamping lever locked when in use." Oonkohan nyt pilannut kiristysvivun kun se on ollut kiinni kun pumppu on ollut säilytyksessä? https://www.velo-oxygen.fi/jalkapumppu- ... ntrol.html
Reikiä on kaksi koska pienempi sopii kahteen eri venttiilimalliin.
On mahdollista että venttiilin ympärille tiivistyvä kumi on tykännyt kyttyrää kun se on ollut puristuksissa pitkään, mutta se tykkää vielä vähemmän jos sitä ei ole vapautettu ennen venttiilin päälle survomista.
Kannattaa aina käyttää lukitusta suunnitellusti, eli vapauttaa ennen kun ottaa venttiilin päältä ja laittaa lukitus päälle jälleen vasta kun se on venttiilin päällä.
tilaan prismasta tavaraa ja tilaan samoilla postimaksuilla sisärenkaan varalle. Onko prisman jupiter-rengas ok? Pystynkö jostain näkemään sisärenkan leveyden ennen kuin otan irti sisärenkaan? Ulkokumissa ei mielestäni näkynyt numeroita.Voiko pienen 12" tai muun sopivan kokoisen sisärenkaan laittaa nokkakärryyn vai pitääkö nokkakärryyn ostaa erikseen jokin nokkakärrysisärengas ?
ki kirjoitti:tilaan prismasta tavaraa ja tilaan samoilla postimaksuilla sisärenkaan varalle. Onko prisman jupiter-rengas ok?
Jupiter renkaat on heikko laatuisia, mutta kyllä ne toimii. Riippuen käyttötarkoituksesta suosittelisin laadukkaampia.
ki kirjoitti:Pystynkö jostain näkemään sisärenkan leveyden ennen kuin otan irti sisärenkaan? Ulkokumissa ei mielestäni näkynyt numeroita.
Ulkorengas määrittää sisärenkaan mitat koska sisärenkaat ovat venyvää materiaalia eli ne käyvät aina jollekin ulkorengas välille. Sisärenkaassa lukee vielä harvemmin kokoa joten keskity etsimään ulkorenkaasta mittoja.
ki kirjoitti:Voiko pienen 12" tai muun sopivan kokoisen sisärenkaan laittaa nokkakärryyn vai pitääkö nokkakärryyn ostaa erikseen jokin nokkakärrysisärengas
?
Periaatteessa kyllä, mutta nokkakärryissä ja muissa pieni pyöräisissä usein tarvitaan sisäkumi jossa venttiilin varressa on mutka.