Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Hei se on kartio ja lujassa kiini. Osta siihen oma ulosverin . Eivät maksa paljon, ovat pyöränrakentajan perustyökaluja.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Hei se on kartio ja lujassa kiini. Osta siihen oma ulosverin . Eivät maksa paljon, ovat pyöränrakentajan perustyökaluja.
Noniin, kampitsydeemille tuli hitsailtua kiinnikkeet. M10 putkiklemmarit on ehkä vähän turhan järeää kamaa mutta sellaset tuli ostettua. M8 varmaan riittäisi. Kampisysteemi kiinnitysosineen painaa aika runsaasti.
Sovittelin ketjuja paikoilleen ja huomenna pitää kait käydä etsimässä jotain putkea ketjunohjaimia varten. Vain onko paluupuolelle sellainen ohjainrissa merkittävästi parempi kuin puutarhaletku?
Vetopuolellekkin pitänee laittaa jotain, ettei paiski ketjua päin runkoputkia. Onko patenttiratkaisua? Ei tahtois sitä puutarhaletkua hinkkaamman edes omalla painollaan ketjun päälle? Lulisi että saa hukkumaan monta nyyttonia. Sitä tuskin saa ripustettua niin ettei se lepää ketjun päällä.
Käänsin myös ton eteen tulevan V-jarrun. Hierasin viilalla ton metallikillukkeen vanhan tapin veks ja ostin koloon tismalleen sopivan naulan ja kiinnitin vaijenrin kiinnityspultin reikään. Riitti kun katkas naulan pihdeillä ja pajautti vasaralla pään vähän lyttyyn. Vaijerin kiinnityspulttiin ostin sopivan mutterin ja toisen prikan. Tarkoitus pujottaa vaijeri tosta reijästä lenkiksi ja pultilla kiinni.
joonas kirjoitti:Sovittelin ketjuja paikoilleen ja huomenna pitää kait käydä etsimässä jotain putkea ketjunohjaimia varten. Vain onko paluupuolelle sellainen ohjainrissa merkittävästi parempi kuin puutarhaletku?
Vetopuolellekkin pitänee laittaa jotain, ettei paiski ketjua päin runkoputkia. Onko patenttiratkaisua? Ei tahtois sitä puutarhaletkua hinkkaamman edes omalla painollaan ketjun päälle? Lulisi että saa hukkumaan monta nyyttonia. Sitä tuskin saa ripustettua niin ettei se lepää ketjun päällä.
Puutarhaletku ei ole paras mahdollinen vaihtoehto, mutta kyllä silläkin ensimmäiset tuhannet ajelee. Ketjun ohjaamiseen olen aina käyttänyt rulla-konsteja ja suojaamiseen putkia/letkuja. Kun putken/letkun kiinnitys on "kelluva" ei se aiheuta vetopuolellakaan häviöitä. Eli kiinnitys narun, kumin tai vaijerin pätkällä jotta pääsee liikkumaan ketjun mukana.
Jukka
joonas kirjoitti:Sovittelin ketjuja paikoilleen ja huomenna pitää kait käydä etsimässä jotain putkea ketjunohjaimia varten. Vain onko paluupuolelle sellainen ohjainrissa merkittävästi parempi kuin puutarhaletku?
Ohjaamiset ketjurullilla, ja putket siihen ettei ketju heilu tai ettei se likaa kuskia.
Aina kun ketjua ohjataan putkilla ollaan väärällä tiellä.
Minkäköhän sortin putki ketjusuojaksi sopii parhaiten? Kova vai pehmeä? Kevyt sen kai pitää olla kun raahautuu ketjun päällä.
En ole vielä varma tarvinko vetopuolelle rissaa... korkeahko tosta tulee ilman, mutta paluupuolella toiminee hyvin sellainen rullaluistimen rengas?
Jossain näistä oli puhe, mutten löydä enää tarkalleen kyseisiä viestejä.
itse kasasin vanhasta vaihtajasta paluupuolen ohjauksen.
putkia ei ole..
joonas kirjoitti:Minkäköhän sortin putki ketjusuojaksi sopii parhaiten? Kova vai pehmeä? Kevyt sen kai pitää olla kun raahautuu ketjun päällä.
'Liukas' on oleellisin ominaisuus. Helpoiten tietysti onnistuu kun tilaa sitä varsinaista:
Ei sitä tartte kaukaa tilata. Erinomaista ketjunsuojaputkea on kuorma-autoissa käytettävä musta öljynpaineputki, jota saa hydrauliikkaliikkeistä ympäri maan. On varmasti edullisempaa, liukasta ja helppo käsitellä. Putki on isolla kiepillä, mutta sen voi oikaista lämmittämällä.
Sakari
Hyvä idea tuo kynttilä. Tuollainen löytyy varmasti jokaisesta asunnosta, jossa asuu naisia. Hiustenkuivaajakin on aika yleinen samoissa asunnoissa. Foorumilla on ollut aiemminkin juttua kampien irroittamisesta lämmittämällä -tosin nestekaasupolttimen ja hiustenkuivaajan avulla.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =13&t=1921
löytyi googlehaulla: "site:nojapyorafoorumi.fi kampien irroittaminen"
Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on kaksinkertainen teräkseen nähden, joten hidaskin lämmittäminen auttaa huomattavasti. Sadan asteen lämpötila ei aiheuta vielä ongelmia laakereille tai edes maalille, mutta tuottaa tuollaiseen liitokseen kaksi sadasosamilliä vähemmän ahdistusta, joka vastaa kahta kolmasosaa alumiinin myötörajasta, eli irroitusvoimaa vaaditaan vain kolmannes alkuperäisestä.
Sommittelin rissapyörää. Purin shimanon vanhasta takavaihtajasta. Pyörä on vapaalla tapilla ja keskittyy kauniisti vaihteen mukaan.
Ostin myös penkin, mutta se tulee aikaisintaan loppuviikosta, joten suunnittelen 170mm kampien lyhentämistä ja leventämistä. Kampien leveyksistä ja pituuksista olen vähän täällä lueskellut ristiriitaisia kokemuksia. En oikein tiedä kuinka lyhkäset uskaltaa tehdä.
Itse seison normaalissa asennossa ilman niin jalkaterien keskilinjojen välimatka on n.33cm. Nyt pedaalimien keskikohdat ovat n.28cm ja tuo 33cm ulottuu melkein polkimien ulkoreunoihin. Eli leveyttä saisi tulla useampi sentti lisää. (vertaa Knee Savers).
Ajattelin siis sahata poikki ja hitsata palan, jossa on pedaalin kierteet, navalta tulevan kammen ulkoreunaan. Ehkä jotain siihen väliin. Jotenkin jänskättää että menevät vinoon.
Melko varmasti menevät vinoon. Suosittelisin ostamaan kampikeskiön pidemmällä akselilla. Polkimien akseleiden jatkamisessa on edessä vaikeuksia. Akselit on mitoitettu aika tarkalle ja ehjänä ja lyhyenäkin kestävät vain juuri ja juuri. Hitsaamalla saat toki akseleita jatkettua, mutta väsymislujuuden kannalta tuollainen liitos on huono ja suoruuden aikaansaaminen ja - pitäminen on vaikeaa.
Muuten olen kyllä sitä mieltä, että nojakissa kannattaa käyttää normaalia leveämpää poljinväliä. Pystypyörässä leveämpi nostaa heti ilmanvastusta, kun molemmat koivet ovat kauempana sivulla ilmavirrassa. Nojakissa jalat ovat joka tapauksessa kapeammalla, kuin loppu kroppa ja ne tuottavat joka tapauksessa kropalle peesin. Ei ainakaan niin paljon merkitystä ilmanvastukseen, kuin pystypyörässä.
Kampien pituudesta en ole vielä saanut täyttä varmuutta, mutta nyt käytössäni olevat 115 pitkät kammet toimivat mainiosti. Kunhan saan koesarjan tehtyä, vaihdan jo odottamassa olevat 105 kammet kokeiltavaksi.
Suosittelen ettet ala heti kikkaileen yksityiskohtien kans. Reippaasti vaan pyörä ajokuntoon olemassa olevilla osilla ja sitten kun on joku satanen takana niin pohtimaan mahdollisia muutoksia.
Jukka
Penkkiä odotellessa.... tuli nyt sitten ehdittyä ennen kuin löytyi parempia apuja
Tein kuvan mukaisen virityksen, eli kampeen viisi 8mm reikää (M8 pultit) ja kampi poikki. Saa säädettyä mitoille 77, 93, 125, 141mm. Nuo välissä olevat mutterit leventää noin sentillä. Vinoutta voi vältää esim säätöprikoilla.
Mahtaakohan tollanen nyt sitten edes teoriassa kestää? Jori varmaan osaa ihan lonkalta sanoa.
Mielenkiinnolla ainakin odotan. Aika jännä olisi jos kampivalmistaja olisi pistänyt noin paljon ylimääräistä paksuutta kampiin että kestää reikiä porata. Poikkipinta-ala reiän kohdalla silmämääräisesti 1/3 pienempi kuin alunperin.
Mikäli tuo osoittautuu kestäväksi niin pienellä jatkokehittelyllä tuosta saisi jopa "siistin" näköisen kammen lyhentimen. Pulteiksi matalat kupukannat, välimutterit pois ja vastakkain tulevat pinnat muotoillaan kevyesti hyvin vastakkain istuviksi.
Jukka
Vaikea keksiä kohtaa, josta se ilman muuta särkyisi. Joustavampi siitä kuitenkin tuli, kuin alkuperäinen, mutta kyllä tuolla kokeilla voi. Minäkin odotan koeilun tuloksia mielenkiinnolla.