rutunen kirjoitti:
Kyllä tuossa uuttakin asiaa on. Klossit mahd. taakse = mahdollisimman kaukana varpaista?
Aivan, taakse on huono ilmaisu nojapyörässä.
Alas kenties parempi.
Syy tuohon akillesjänteen rasittumiseen on siinä, että jalkojen paino ja polkemisliike on nojapyörässä enempi alaviistoon. Kun klossi ja ennen kaikkea polkimen akseli on väkisinkin jalkapohjan etupuolella ja polkemisvoima on alaviistoon kääntyy poljonvoiman ja jalan painon resultantti kohti varpaita ja aiheuttaa akillesjännitystä (voiko noin sanoa?) enemmän kuin pystyasennossa tekisi. Klossien siirtäminen lähemmäs kantapäätä vähentää tätä kuormitusta samoin tekisi poljinakselin siirtäminen polven suuntaan.
Minä tietysti tätäkin olen pohtinut ja kehitellyt polkimia (vaikken saanut aikaan mitään konkreettista), joissa akseli olisi jalkäpöydän puolella. Vähän kuin jalustimet, jotka keinuvat poljinakselista. Näistä olisi useita etuja tämän akillesjännityksen pienentämisen lisäksi. Etupuomi, ketjut ja koko pyörä lyhenisi ja ehkä kevenisi. Polkemisvoima kääntäisi jalkaterää oikein kuormituksen mukaan, mikä sekin tuottaisi ergonomista hyötyä. Liike olisi tavallaan enempi samanlainen, kuin kävellessä.
Mielestäni vähän saman idean mukaisia polkimia on kehitelty. Niissä polkimen akseli on lyhyt ja itse poljin kiertää koukun jalan alle siten, että polkimen akseli on jalkapohjan kohdalla, eikä niin kuin nyt lähes kaksi senttiä alempana/edempänä.
Minun versiossani tuota akselia tuotaisiin vieläkin ylemmäs/taaemmas. Nilkan nivelhän on siellä melko ylhäällä/takana niiden sivulle osoittavien pahkuroiden sääriluun ja pohjeluun alapääpahkuroiden alapuolella sijaitsevan telaluun kohdalla. Joka tapauksessa ainakin viisi senttiä jalkapohjasta polven suuntaan.
Helkkari, pitäisi piirtää, mutta kännykkä sanoo vain "kamera valmiustilassa" eikä ota kuvaa.