Sivu 4/4
Re: Tunnin aika-ajo, SE yritys!
Lähetetty: 31 Heinä 2012, 16:21
Kirjoittaja Nojailija
Moi,
Ennätys tuli, 45.5 km tunnissa! Kiitos TM ja kaikki kannustajat, viimeisen 10 minuuttien 'aallot' auttoivat jaksamaan loppuun asti
Latailen taas watit foorumiin jahka löydän mittarin kassista. Tuulta oli ainakin haittaavasti, noin 6-7 m/s, mutta tällä kertaa ei tarvinnut ohitella muita. Nähdään Nokialla! 
Re: Tunnin aika-ajo, SE yritys!
Lähetetty: 31 Heinä 2012, 16:52
Kirjoittaja optimistx
Oli kiintoisaa katsella velodromilla tätä sitkeyden ja voiman näytettä. Kun tuulta oli ennusteen mukaan noin 7 m/s (noin 25 km/h) ja lippu tangossa liehui oikosenaan, olin alussa aivan varma, ettei mitään mahdollisuutta ennätykseen. Kun sitten loppua kohden tavoiteajoista jäätiin kymmeniä sekunteja, heitin jo hohtimet kaivoon: ei ennätystä tänään. Mutta sitten selvisikin, että tavoiteajoista voisi jäädä jälkeen jopa 55 s ja silti ennätys syntyisi, ja alkoi uusi jännitys. (sukellettava ne hohtimet takaisin kaivosta).
Radassa on sisempänän sininen raita, ja noin 60-70 cm ulompana punanen, ja näiden välissä ajettava. Kuulemma sinistä raitaa pitkin radan pituus olisi tasan 400 m (?). Kun nojailija ajoi suunnilleen raitojen puolivälissä, niin matkaa kertyi oikeastaan 2 * pi * (0.6 m/2) = 1.8 m enempi per kierros. Mitattu matka 400 m kierrosoletuksella oli 45.530 km, mutta todellisuudessa siis 45.735 kilometriä tunnissa.
Tuulen vaikutus on suuri vaikeuttava tekijä. Vastatuuli lisää ilmanvastusta verrannollisena ilmannopeuden neliöön, eikä myötätuuli pysty kompensoimaan tätä. Energiaa kuluu sitä enempi mitä enempi tuulee. Voisi oikeastaan laskeakin vaikutuksen otaksumalla vakioisen 7 m tuulen vastaan ja myötä, vaikka velodromilla katsomoiden ja radan kallistuksen takia tuuli pyöri kaiken aikaa mitä yllättävimmillä tavoilla. Taisi olla nimim. Nojailijan kertoman mukaan muistaakseni niin, että vastatuuliosuuksilla tarvittiin 46 km/h vauhtiin noin 330 wattia, mutta myötätuulikohdissa 260 wattia (?).
Nostan hattua / pyöräilykypärää upealle suoritukselle!
Re: Tunnin aika-ajo, SE yritys!
Lähetetty: 31 Heinä 2012, 17:30
Kirjoittaja Syväri
Mahtava veto! Sisävelodromilla sais varmasti vauhtia vielä vähän lisää. Ku vaan olis suomes..
Re: Tunnin aika-ajo, SE yritys!
Lähetetty: 31 Heinä 2012, 18:43
Kirjoittaja optimistx
En osaa laskea tuulen vaikutusta energiankäyttöön realistisesti. Mutta yksinkertaistetaan arviota kuvittelemalla soikion muotoisen radan tilalle suora rata joka ajetaan vakionopeudella edestakaisin kerran. Tuuli olkoon menomatkalla vastaan ja paluumatkalla myötäinen. Käännös radan päässä tapahtuu silmänräpäyksessä vauhtia muuttamatta
. Olkoon ajaja ja kulkuneuvo symmetrinen ilmanvastuksen suhteen edestä ja takaa (tämäkään ei tietysti oikeasti pidä paikaansa), esim. pallonmuotoinen tai zeppeliininnäköinen.
Merkitään:
radan pituus = s
ajoneuvon nopeus = v = vakio
tuulen nopeus = u = vakio
ilmanvastuskerroin * ilman tiheys * poikkipinta-ala /2 = k
E1 = Ilmanvastuksen voittamiseen kuluva polkemisenergia vastatuuliosuudella = vastusvoima *matka = k * (v+u)2 * s
E2 = Ilmanvastuksen voittamiseen kuluva polkemisenergia myötätuuliosuudella = k * (v-u)2 * s
E0 = Tyynessä ilmanvastuksen voittamiseen kuluva polkemisenergia edestakaisella matkalla = 2 * k * v2 * s
Energioiden suhde = (E1+E2) / E0 = k * s * (2 * v2 + 2 * u2) / (2 * k * s * (v2)) = 1 + (u/v)2
Jos u = 7 m/s ja v = 12.8 m/s, niin suhteeksi saadaan = 1 + ( 7 / 12.8 )2 = 1.30
Siis energiaa tarvitaan ilmanvastuksen voittamiseen 30 % enempi näillä oletuksilla.
Käytännössä tänään velodromilla ei ero ole näin suuri, koska osan aikaa tuuli puhalsi sivulta ja oli välillä vähempi kuin 7 m/s ja ajokin ilmanvastuskerroin on voimakkaasti riippuvainen ilmanvirran suunnasta ( esim. takaperin ajettaessa varmaan suurempi kuin etuperin). Polkemisnenergiaa kuluu tietysti myös vierintävastukseen merkittävä osa.
Ellei päättelyissä yllä ole virhettä, niin näyttäisi mahdolliselta "Nojailijan" parantaa ennätystä vielä tuntuvasti ajamalla lähes tyynessä. En hämmästyisi, jos matka pitenisi jopa noin 5 % tällä energiamäärällä.
Kiitos päättely- ja laskuvirheiden osoittamisesta etukäteen 
Re: Tunnin aika-ajo, SE yritys!
Lähetetty: 31 Heinä 2012, 20:46
Kirjoittaja jori
Ehkä ymmärsin väärin, mutta eikös noilla oletuksilla, kun ajonopeus on suurempi, kuin tuulennopeus, ole ilman suunta aina edestä tai etuviistosta. Ei se tulokseen vaikuta mitenkään, mutta hämentää selityksessä. Vai tarkoititko kääntymisellä suunnan vaihtoa kääntymättä.
Näkemättä tilannetta sanoisin, että enintään 2/3 on suoria, loput kaarretta. Olettaisin, että vain suorien osuudella matkasta olisi näin, kuten laskit ja päätykaarteissa interpoloisin välin. Eihän sekään oikein ole, mutta tuossa oletuksessasi vastatuulta tulee liian pitkä matka ja energiaero tyyneen verrattuna kasvaa ehkä liian suureksi.
Re: Tunnin aika-ajo, SE yritys!
Lähetetty: 31 Heinä 2012, 21:00
Kirjoittaja tm
Mahtava suoritus Terolta! Tuulenpuuskat yltyivät tunnin aikana niin, että oltiin kaikkea muuta kuin optimioloissa. Hienosti Tero jaksoi loppuun asti ja vanha pystypyöräennätys saatiin "rikottua" n. 300 metrillä. Nyt jäädään sitten odottamaan seuraavaa ennätyksen rikkojaa, nojapyöräpuolella siihen tuskin menee 38 vuotta...
Re: Tunnin aika-ajo, SE yritys!
Lähetetty: 31 Heinä 2012, 21:07
Kirjoittaja Nojailija
Morjens,
taas wattianalyysiä:
31.07.12 Velo
min W km/h min max syke
0 – 10 306 47.6 45.6 50.4 188
10 – 20 277 46.6 45.2 48.5 187
20 – 30 282 46.0 43.8 48.1 189
30 – 40 279 45.6 43.8 48.1 190
40 – 50 277 45.5 43.8 47.7 190
50 – 60 281 46.0 44.1 48.5 194
0 – 60 284 46.2 45.6 50.4 190
keskariwatit oli 284 = tosi hyvämulle. Taisin aloittaa aika reippaasti... mutta nyt ei tullut wateissa romahtamissa 30-50min kohdalla vaan ne pysyivät hyvin targetissa, 280W. Hassua että oli noinkin tasaiset keskarit, en nimittäin katsonut watteja lainkaan vaan yritin vain pitää nopeuden yli 46 km/h, alussa onnistui ja lopussa ei. Alussa oli myös vähemmän tuulta kuin lopussa, selvästikin samoilla wateilla (277) nopeus vaihteli 1 km/h, mikä on aika iso ero aika-ajossa.
mittarin matka 46.2 x 0.99 (kerroin nokialla, sama rengas)=45.74km. Eli todellakin noin 200m tuli ajettua kaarteissa liikaa ulkona.
Syke on mielenkiintoinen juttu, se vaihtelee päivän, kunnon,lämpötilan, nesteytyksen yms. mukaan. Nyt oli sykekeskari vain 190, eli syke oli alhaisempi mutta watit korkeammat kuin 2 viikkoa sitten, tuskinpa kunto paranee paljon 2 viikossa.
Tuuli hankaloitti ajoa. Oli 6-7 m/s ja pyöri vähän. Me tarvitaan se sisävelo.... Tyypillisesti teho oli alimmillaan 220W (190-240) ja ylimmillään 340W (320-410) , itse suorituksen aikana, 10 ekaa pirteää minuuttia poislaskettu. Siis noin 60W ylös/alas keskarista. .Optimixin laskut oli kuitenkin riittävän lähellä totuutta, noin +/- 20% tehossa myötä/vastatuuli
Olin kovin tyytyväinen suoritukseen ja SE:hen. Optimaalisissa olosuhteissa voisi tulla jopa parempi tulos. 
Re: Tunnin aika-ajo, SE yritys!
Lähetetty: 31 Heinä 2012, 21:24
Kirjoittaja optimistx
jori kirjoitti:Ehkä ymmärsin väärin, mutta eikös noilla oletuksilla, kun ajonopeus on suurempi, kuin tuulennopeus, ole ilman suunta aina edestä tai etuviistosta. Ei se tulokseen vaikuta mitenkään, mutta hämentää selityksessä. Vai tarkoititko kääntymisellä suunnan vaihtoa kääntymättä.
Näkemättä tilannetta sanoisin, että enintään 2/3 on suoria, loput kaarretta. Olettaisin, että vain suorien osuudella matkasta olisi näin, kuten laskit ja päätykaarteissa interpoloisin välin. Eihän sekään oikein ole, mutta tuossa oletuksessasi vastatuulta tulee liian pitkä matka ja energiaero tyyneen verrattuna kasvaa ehkä liian suureksi.
Hyvä kun huomautit. Silloin, kun tuulennopeus on suurempi kun pyörän nopeus ja ajetaan suoraan myötätuuleen, tulee ilmanvastuskertoimeksi ottaa "takaperinajamisen ilmanvastuskerroin". Ei siis tässä tämänpäivän tilanteissa.
Suunnan vaihto tehdään keinotekoisen esimerkin suoralla radalla silmänräpäyksessä siten, että nokka aina ajosuuntaan. Innoissani huonosti selitin.
Interpoloimiset lienee järkevintä ajatella kuten ehdotit. Tosin velodromiradalla tuuli tulee osan aikaa sivultakin ja silloin ilmanvastuskerrointa on vaikea edes arvata puhumattakaan tietämisestä. Kunhan Arduinoelektroniikkani tässä pikkuhiljaa täydentyy, niin voi sitten yrittää saada ilmanvastusvoimien arvoja vaikka useita kertoja sekunnissa, toivottavasti.
Re: Tunnin aika-ajo, SE yritys!
Lähetetty: 01 Elo 2012, 09:13
Kirjoittaja Hopea
Nojailija kirjoitti:Moi,
...viimeisen 10 minuuttien 'aallot' auttoivat jaksamaan loppuun asti
...
Ei meitä siellä kovin monta ollut, mutta hyvä jos siitäkin oli apua.
Hieno suoritus!
Re: Tunnin aika-ajo, SE yritys!
Lähetetty: 01 Elo 2012, 09:24
Kirjoittaja Wacky
Re: Tunnin aika-ajo, SE yritys!
Lähetetty: 29 Marras 2012, 19:55
Kirjoittaja Lizard100
Onnea kovasti SE miehelle !
Olisiko mahdollista modata tuota kypärää ( vai onko se edes sallittu ) ?
Pystypyöräilijöillä on hyvin virtaviivainen kypärä aika-ajossa.
2009 muuten katetulla bentillä Sam Whittingham ajoi 46 km/t keskinopeudella 24 tuntia ja 1047 kilometria yhteen syssyyn.
Re: Tunnin aika-ajo, SE yritys!
Lähetetty: 29 Marras 2012, 20:58
Kirjoittaja terppa
Lizard100 kirjoitti:Onnea kovasti SE miehelle !
Olisiko mahdollista modata tuota kypärää ( vai onko se edes sallittu ) ?
Pystypyöräilijöillä on hyvin virtaviivainen kypärä aika-ajossa.
2009 muuten katetulla bentillä Sam Whittingham ajoi 46 km/t keskinopeudella 24 tuntia ja 1047 kilometria yhteen syssyyn.
Meinaatko tämän tyylistä?

Re: Tunnin aika-ajo, SE yritys!
Lähetetty: 03 Joulu 2012, 11:58
Kirjoittaja Lizard100