Sivu 4/6
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 23 Elo 2012, 21:10
Kirjoittaja Syväri
Noniin, runkoa hitsailemaan. Suurin osa osista jo perillä mut etuhaarukka ja 20" vetävä pyörä puuttuu.
Tässä takakolmiota hahmoteltu.

Onko ideoita rungon kiertojäykkyyden maksimoimiseen? Puomi tulee olemaan neliöputkea 45x1,5 ja horisontaalisen säädön neliöputki 40x1,5.. halkaisijasta piti vähän karsia että välipylpyrät mahtuu vähän paremmin jalkojen väliin.
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 23 Elo 2012, 22:32
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:Onko ideoita rungon kiertojäykkyyden maksimoimiseen?
Jorikohan se joskus luennoi että pyöreä putki on kiertojäykempää kuin neliöputki jos ovat saman painoisia.
Jukka
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 24 Elo 2012, 09:36
Kirjoittaja jori
Ero on pieni, mutta olemassa. Kierto, eli vääntöjäykkyyteen ei oikein ole muuta keinoa, kuin ohuet seinämät ja iso ulkomitta. Toki voi tehdä myös avaruusristikon ulkokautta, jossa ulkomitta kasvaa uusiin ulottuvuuksiin ja jäykkyys myös, mutta painon kurissa pitäminen voi olla vaikeaa.
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 24 Elo 2012, 18:25
Kirjoittaja Syväri
jori kirjoitti:Ero on pieni, mutta olemassa. Kierto, eli vääntöjäykkyyteen ei oikein ole muuta keinoa, kuin ohuet seinämät ja iso ulkomitta. Toki voi tehdä myös avaruusristikon ulkokautta, jossa ulkomitta kasvaa uusiin ulottuvuuksiin ja jäykkyys myös, mutta painon kurissa pitäminen voi olla vaikeaa.
Juu. Neliöputken valittin siitä syystä että saan kaiken helposti linjaan. Mutta. Millä tavalla vaikuttaa jos kasvatan halkaisijaa vain suunnassa X eli tyyliin ohjausakselin kohdalle tuet, ja poljinkeskiöstä ohjausakselin juureen? Penkin tukien ja reisien väliin jäävän putken väliin ainakin ajattelin jonkun kolmiotuen laittaa. Täytyykö tuki olla molemmilla puolilla että auttaa, vai onko järkevämpää laittaa vain keskelle esim 10x1 putki?
Lähinnä siis yritän torjua puomin alaspäin taipumista kun se "foldingissa" oli huomattava 50x1,5 putkesta huolimatta. No joo, eipä se taida kiertojäykkyyttä tarkoittaakkaan 
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 24 Elo 2012, 18:30
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:Lähinnä siis yritän torjua puomin alaspäin taipumista kun se "foldingissa" oli huomattava 50x1,5 putkesta huolimatta.
Tuohon olisi järkevämpi ratkaisu yrittää värkätä puomi mahdollisimman samaan linjaan ketjun kans. Joo, ei ole kaikissa pyörämalleissa helppoa, eikä ede mahdollista.
Jukka
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 26 Elo 2012, 15:38
Kirjoittaja Syväri
Nuon.


Sitten alkaakin se ikuisuus-vaihe.. ja pitäs miettiä ohjausgeometria kuntoon. Osaako joku sanoa paljonko ohjauskulmaa kannattas olla? En oo tällasia asioita pahemmin miettinyt kun pyöriä oon tehny
Haarukassa on 10mm offset taaksepäin.
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 26 Elo 2012, 15:59
Kirjoittaja jviirret
Itse sain tällä laskurilla sopivaksi keulan kulmaksi noin 80-85astetta: http://www.yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php
Jukka
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 26 Elo 2012, 17:19
Kirjoittaja jori
Syväri kirjoitti: Haarukassa on 10mm offset taaksepäin.
Ei kuulosta todennäköiseltä arvolta tuo 10 mm taaksepäin. Laita kuva haarukasta, niin tutkitaan. Suosittelen ohjauskulmaksi normaalia, esim. 73 astetta, vaikka offsetti olisikin pienempi. Isompi jättö tuskin on haitaksi.
MIkäs Ristrettossa on ohjausgeometria?
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 26 Elo 2012, 17:32
Kirjoittaja Syväri
jori kirjoitti:Syväri kirjoitti: Haarukassa on 10mm offset taaksepäin.
Ei kuulosta todennäköiseltä arvolta tuo 10 mm taaksepäin. Laita kuva haarukasta, niin tutkitaan. Suosittelen ohjauskulmaksi normaalia, esim. 73 astetta, vaikka offsetti olisikin pienempi. Isompi jättö tuskin on haitaksi.
MIkäs Ristrettossa on ohjausgeometria?
Saatoin mitata väärinkin, mut jotain sellasta kun haarukka siis oli "väärinpäin".. Nyt se haarukka on 7 osassa koska sitä pitää kaventaa jalkojen kohdalta 
Allrait pitää varmaan vielä tuumata, 80 astetta on kyllä aika pysty. Mutta ihme kyllä Syväri1:ssä juurikin tuota luokkaa ja pystyy ajaa ilman käsiä ..?? Se ei toki sitten ollut niin ketterä kääntymään. Pitäisköhän se haarukka tehä 0 offsetilla tjsp 
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 26 Elo 2012, 17:54
Kirjoittaja jori
Syväri kirjoitti:jori kirjoitti:Syväri kirjoitti: Haarukassa on 10mm offset taaksepäin.
Ei kuulosta todennäköiseltä arvolta tuo 10 mm taaksepäin. Laita kuva haarukasta, niin tutkitaan. Suosittelen ohjauskulmaksi normaalia, esim. 73 astetta, vaikka offsetti olisikin pienempi. Isompi jättö tuskin on haitaksi.
MIkäs Ristrettossa on ohjausgeometria?
Saatoin mitata väärinkin, mut jotain sellasta kun haarukka siis oli "väärinpäin".. Nyt se haarukka on 7 osassa koska sitä pitää kaventaa jalkojen kohdalta 
Allrait pitää varmaan vielä tuumata, 80 astetta on kyllä aika pysty. Mutta ihme kyllä Syväri1:ssä juurikin tuota luokkaa ja pystyy ajaa ilman käsiä ..?? Se ei toki sitten ollut niin ketterä kääntymään. Pitäisköhän se haarukka tehä 0 offsetilla tjsp 
Se menee toisin päin. Kun on vinompi ohjauskulma, pitää olla enemmän offsettia.

Etuvetoisessa offsettia ei voi olla kovin paljon, jottei ketju hankaa haarukkaan, mutta ei sen nolla tarvitse olla. Jos haarukan olkapäät kääntää eteen, voi offsettikin olla mikä vain.
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 26 Elo 2012, 22:04
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:Syväri kirjoitti:...MIkäs Ristrettossa on ohjausgeometria?
Ristrettossa on 0-offset etuhaarukka, ja ohjauskulma tällä hetkellä 72 astetta. Oli alunperin 80 astetta, mikä tuntui kuulemma yliherkältä. Rengaskoko tällä hetkellä 28-406, leveämpää gummia on tarkoitus kokeilla lähitulevaisuudessa.
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 26 Elo 2012, 22:42
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti:jori kirjoitti:Syväri kirjoitti:...MIkäs Ristrettossa on ohjausgeometria?
Ristrettossa on 0-offset etuhaarukka, ja ohjauskulma tällä hetkellä 72 astetta. Oli alunperin 80 astetta, mikä tuntui kuulemma yliherkältä. Rengaskoko tällä hetkellä 28-406, leveämpää gummia on tarkoitus kokeilla lähitulevaisuudessa.
Ristretton jättö on siis nyt 76 mm ja oli ennen 41. Ennen oli rauhaton, nyt rauhallisempi. Laita siis vähintään tuo 70 jättöä enempikään ei ole haitaksi. Se tapahtuu loiventamalla emäputken kulmaa. Jos haarukassasi on vielä offsettia, pitää kulmaa loiventaa vieläkin enemmän.
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 27 Elo 2012, 09:28
Kirjoittaja Syväri
Allrait kiitti vinkeistä. 75 kulma ja 20mm offset olis laskurin mukaan lähellä noita arvoja. Paljoakaan offsettia ei uskalla laittaa kun menee rissa kauemmas keskilinjasta..
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 27 Elo 2012, 10:16
Kirjoittaja jviirret
Ootko painoja punninnut/arvioinut? Itse tullut nyt puntaroitua osia erikseen ja yhdessä niin kiinnostaa tämäkin puoli.
Jukka
Re: Ikuisuusprojekti
Lähetetty: 27 Elo 2012, 13:14
Kirjoittaja Syväri
jviirret kirjoitti:Ootko painoja punninnut/arvioinut? Itse tullut nyt puntaroitua osia erikseen ja yhdessä niin kiinnostaa tämäkin puoli.
Jukka
Jonkun verran; tuossa mitä etukäteen kattelin netistä ja laskin. Vois kyllä ostaa jonkun mittarin niin sais tarkempaa dataa.
Osa hinta € paino g tietoa
runko 50 5150,65044 rautaa (+7% hitsaukset)
Etuhaarukka 30 800 crmo 1"
takakiekko 406 130 900 velocity 24sp disc
etukiekko 559 0 1200 crossride
Kumit 406 30 500 conti grand prix
Sisurit 2x 10 200 conti slim
Penkki 0 2000 kuitua
Kate 0 10000 kuitua
crankset 70 1000 53t, 130pcd, 130mm crankarm
takavaihtaja 50 300 deore 9sp shadow
vaihtajat 30 300 deore 9sp
jarrut disk 60 400 avid bb7
rataspakka 50 300 Sram PG 970
ohjauslaakerit 40 200 Magura 1
takajarru road 50 200 campagnolo veloce
kaapelit 10 300
yht 24kg
Huoh se heitti ne yhteen pötköön
no ehkä siitä jotain selvää saa.
Rungon painoksi tulee dropouttien, emäputken ja poljinkeskiön hitsauksen jälkeen n. 6kg. Katteen kiinnikkeet aion tehdä kuidusta.
On muuten hyviä takavaihtajia nuo shimanon shadowit, niillä saa ketjun kireämmälle. Pitäs hankkia velokraftiinkin vastaava.