Re: Eemeli1
Pari kuvaa lisää...
Ohjaus tuntuu hassulta. Vielä täytyisi opetella ajamaan. Mökkitiellä en ainakaan pysynyt pystyssä...
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Pari kuvaa lisää...
Ohjaus tuntuu hassulta. Vielä täytyisi opetella ajamaan. Mökkitiellä en ainakaan pysynyt pystyssä...
eemeli kirjoitti:Pari kuvaa lisää...
Ohjaus tuntuu hassulta. Vielä täytyisi opetella ajamaan. Mökkitiellä en ainakaan pysynyt pystyssä...
Kyllä se siitä pikkuhiljaa...
kuvaileppas tarkemmin tuota ohjaus tuntumaa?
Eikös tuota teoriassa pitäisi ajaa samalla lailla kuin 2 renkaista nojakkia, ohjaamalla pitää se pystyssä?
muutaman videon mitä noista nähnyt niin ei nillä kukaan ole ilman käsiä ajanut muutamaa sekunttia pitempään...
Tämä on hyvin mielenkiintoinen projekti! Olisiko niin, että mökkitiellä ja hitaasti ajettaessa olisi kovasti tarpeellinen kallistuksen lukitus. Vasta vauhdin lisääntyessä lukitus vapautettaisiin, ja silloinkin ainakin kokeilisin jonkinlaista iskunvaimennusta tai jousimekanismia kallistuksen hallintaan. Vai oliko siinä jo kallistuksen lukitus?
sakari
Dodii! En maltanut olla menemättä testamaan pikitielle ja onnistuhan se liikkeelle lähtö alkuvaikeuksitta huolimatta. Pari ekaa polkaisua on aina ne vaikeimmat. Lisäksi tämän vuoden ajot kaksipyöräisellä on ollut vähissä. Mitä nyt Mustasudenkorennon pyörää riistavedellä kokeilin. Eli osittain varmaan senkin takia alkuun hankalaa.
No testi meni nyt kuitenkin hyvin. Mies ja Pyörä pysy ehjänä ... Kallistuksen lukitus ei oikein jaksanut pitää pyörää suorassa, mutta onnistuin kuitenkin pysähtymään ja lähtemään laittamatta jalkoja maahan. Pelkkä lähteminen sitten onnistui joko kallistuksen lukituksella tai perinteisesti käsi/jalka maassa.
Lisäksi jatkoin ohjaustankoa leveämmäksi jatkopaloilla, jotka kuitenkin otin pois tarpeettomana. Ohjaus vaati opettelua muutenkin. Ei millään meinannut ymmärtää, että tankoa ei tarvi siirtää sivulle vaan sitä pelkästään käänetään
Ohjauksen tukitangon ja varsinaisen ohjaustangon väliin pitää lisätä laakeri. Ehkä jokin muoviholkki systeemikin voisi toimia. Nyt siinä on vain väljä pultti ja näin välys pikkasen häiritsee...
irakas kirjoitti:Tämä on hyvin mielenkiintoinen projekti! Olisiko niin, että mökkitiellä ja hitaasti ajettaessa olisi kovasti tarpeellinen kallistuksen lukitus. Vasta vauhdin lisääntyessä lukitus vapautettaisiin, ja silloinkin ainakin kokeilisin jonkinlaista iskunvaimennusta tai jousimekanismia kallistuksen hallintaan. Vai oliko siinä jo kallistuksen lukitus?
sakari
Jäin tuota sakarin ehdotusta miettimään. Mitäs mieltä olette siitä, jos kallistukseen laittaisi sakarin ehdottaman jousi/iskunvaimennus systeemin. Kallistushan sinänsä toimii kyllä ihan hyvin. Lähinnä nyt tässä olisi ideana, että lähtö ja pysähtyminen olisi katteen kanssa helpompaa.
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=17651
mites tuommonen
eemeli kirjoitti:. Mitäs mieltä olette siitä, jos kallistukseen laittaisi sakarin ehdottaman jousi/iskunvaimennus systeemin.
Epäilisin että tuo vaimennus deletoi voimakkuuden voimallansa pyörän luontaista halua pysyä pystyssä ohjaamalla.
Se olisiko siitä haittaa en osaa sanoa, se pitäisi kokeilla.
kaiva jostain vaikka vanhat henkilöauton peräkontin pumput ja koita niillä aluksi...
kokeile niin meidän muiden ei tarvitse
Toisaalta voiko siinä käydä sitten niin että siinä kyyydissä pitää sitten roikkua sisäkurvin puolella jotta pyörä kallistuisi?
voi olla sellainen kompromissi säätö että hupsis...
toki voisihan siitä koittaa tehdä ikäänkuin lukituksen jatkeen, eli kun alat vetämään kallistusta lukkoon, se samalla alkaisi keskittämään pyörää.
Muistaakseni jossain 80 luvun kallistuvassa kolmirattaisesa oli koko kallistus hallittu vivulla.
Eikös sen voisi toteuttaa siten että sitä hallitaan ivulla ainoastaan kun pysähdytään ja muuten se saisi mennä ihan free willynä?
Edit, just joku tollanen pumppu jota Ihmo yllä esittää...
Parina iltana käynyt teollisuusalueella harjoittelemassa. Muuten sujuu hyvin, mutta lähtö on kyllä hankalaa. Eikä nuo 130mm kammetkaan auta asiaa... No tänään kuitenkin uskaltauduin pyörätielle ajamaan. Piti kyllä ajaa reilu 20 kilsaa, mutta rengas perhana puhkes n. 15 kilsan kohdalla. Eikä tietenkään varakumia mukana. No kävellen sitten loppumatka . Sen verran mitä ehdin ajaa niin pyörä toimi hyvin. Vakaa ja helppo ajettava kovemmassa vauhdissa. Oli mulla sports trackerikin päälle, mutta en huomannut sammuttaa sitä renkaan puhkeamiseen. Huiput kuitenkin polkemalla trackerin mukaan 46km/h:ssa...
Tuota kallistuksen lukitusta pitää kehittää. Ei edelleenkään jaksa oikein pitää pyörää pystyssä. Ehkä raideleveyskin voisi olla leveämpi. Pysähtyminen ja lähteminen voisi siten lukituksen kanssa olla helpompaa... No ei tätä arkikäyttöön olla tekemässä. Pääasia, että katteen kanssa pystyisi toimimaan ilman apujoukkoja...
Meniskö tuossa paremmin jokin tappilukko paremmin , kuin levyjarrusta tehty versio. Pitäis varmasti kun tapin kiilais siihen vipuun. Tässä vaan mietiskelen . Taitaa olla vaan hankala toteuttaa. Toinen olisi joku epäkesko lukitus. Taitaas vaan jumiitua helposti.
Kaikki ehdotukset otetaan ilolla vastaan . Ensi alkuun ajattelin laittaa paremmat jarrukahvat. Motonetin halvat muoviset antaa puristaessa periksi... Eikä tuo jarrusatulakaan varmaan parhaimmasta päästä. Ei toiminut Tw bentsissäkään...
eemeli kirjoitti:Kaikki ehdotukset otetaan ilolla vastaan
. Ensi alkuun ajattelin laittaa paremmat jarrukahvat. Motonetin halvat muoviset antaa puristaessa periksi... Eikä tuo jarrusatulakaan varmaan parhaimmasta päästä. Ei toiminut Tw bentsissäkään...
Keskity vaijereihin jos vaijeritoiminen jarru. Jouhevat mutkat ja reilusti öljyä, tai vielä parempi jos vaijeri tai kuori olisivat silikoni pinnalla. Optimistix joskus mittaili että vaijeriin saa helposti hukattua 50% jarruvoimasta. Helppo uskoa omien levyjarru kokemuksien perusteella.
Jukka
Säädä palat riittävän lähelle. Huomaa, että tässä sovelluksessa ei juuri haittaa, vaikka jarru vähän hankaisikin. Levyn säteittäinen karhentaminen saattaisi sekin olla hyvä konsti. http://www.fintrial.com/karhennus.php
Tässä sitä Eeemelin kokeiluja ja kehitystä odotan. Kiinostaa tuo kallistuksen lukitus. Onko se vältämätön olenkaan, vai onko se lisätoimita pelkän pysähtymisen takia.
Jos ajossa tarvittava niin tarvitsee ruveta sitä kehittään itsekin. Kun aikomukseni on rakentaa sellainen vaihdettava "kasetti" Stern3 . Kun otan yhden takapyörän pois niin ei tarvitsi kuin laittaa pari pultis kiini ja jarru systeemi. Mutta tämä kallistuksen lukitus, tai pitääkö sanoo säätä onko se kovin ratkaseva tekiä.
Jos on niin miksei sitä ratkaise epäkeskeisellä akseli lukolla. Eli käyttäisi niin sanottuja lukiutuvia laakereita hyväksi.
Tämä on tämmöstä pähkäilyä, mutta jos lukitus ei ole se ratkaiseva tekiä,niin miksi se siihen pitää saada. Entä pitääkö kallistusta pystyä rajottamaan jollain vaimentimella, on seuraava ratkaiseva kysymys.
Jos näin niin olisiko jonkinlaiset vääntövarret siihen hyvät, vähän samaan tapaan kuin autossa hillitään kallistumista.
Kallistuksen lukitus on tarpeellinen ainoastaan lähdössä ja pysähtymisessä. Ajon aikana sitä ei tarvita... Ei ainakaan tässä mun pyörässä.
http://www.recumbent-gallery.eu/ tuolla sivustolla katettu kallistuva velomobiili inspiraatioksi jos joskus meinaat tän kallistuvan kattaa. Siis toi sininen josta video ja kuva, ehkä ollu täällä enenkin esillä.
Petri