Muistaakseni, Jukka, laskit polkimia jälkeenpäin ja olit tyytyväinen tulokseen.
Joo, aluksi taivutin rungon etuosaa niin että polkimet laskeutui ja penkki nousi. Myöhemmin taivutin vielä uudelleen niin että polkimet laskeutui entisestään. Ajattelin että polvien sivuttaisliikkeen vaikutus ohjaukseen pieneni ja siksi ajo vakautui. Normaalistihan polvet ei liiku polkiessa sivusuuntaan, mutta tässä kun jalat liikkuu tasapainoilu liikettä tekevän etupyörän mukana niin tuntui että polvet jää jälkeen tai yliregoi tai jotain. Kampien laskemisen jälkeen ylemmällä olevaa polvea puolelta toisella kallistelemalla pystyi edelleen ohjaamaan, mutta käännöksen suuruus suhteessa polven liikkeeseen pieneni.
Jukka
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 21 Syys 2012, 18:30
Kirjoittaja terppa
Sen verran kävin tänään pyörää ihmettelemässä, että koitin 16 -tuumaisia muksupyörän renkaita ja niissä oli sen verran akselissa mittaa, että sai kiinni, naapuri tuli poikkeamaan ja joutui kuvaushommiin vähän koitin hahmotella istuinkorkeutta joka taitaa mennä yli 30 sentin 20 tuumaisilla pyörillä, nyt koitin katsoa oikean penkin paikan ja jotain 28 cm oli korkeus. Maavara oli 8 cm eli tulisiko 13 cm oikeilla pyörillä eli lienee "riittävä", nyt oli paksut kumit mutta lussut. Tosi reteä fiilis istuksia kun sai kädet maahan kylmien tyyppien perusteella letkeä vehje tulee vaikka taitaa selkänoja nousta pystympään, no jospa huomenna sitten tekisi taas jotain oikeastikin
Ei tässä niitä grammoja ollut tarkoitus viilailla mutta toinen tohtorin kampilaakeri painoi 206g ja tähän tuleva 222g, raatopyörän alkuperäinen oli 380g ja käsivaralta Bilteman vastaava painoi samat (mikä meni niveleksi), en muistanut punnita... eli on niissäkin eroja. Kevyempi menee Optimaan mutta käsittääkseni siihen soveltuva adapteri painaa enemmän.
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 22 Syys 2012, 16:29
Kirjoittaja terppa
Heh! nyt sillä on ajettukin vissiin 800 metriä, tai siis 8 metriä ja loput on menty käsiä laahaamalla ois varmaan helpompaa jos penkki olisi kiinni ja pystymmässä mutta onpahan nyt koklattu. Nyt jään odottamaan kiekkoja ja sen jälkeen näkee tarvitseeko puomia nostaa, näin matalana 16 -tuumaisilla nappailee jyrkkään kääntyessä polkimetkin maahan, ei kyllä ollut tarkoitus jyrkkään kääntyä
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 22 Syys 2012, 18:57
Kirjoittaja terppa
Tein tuommoiset sivutuet ja niihin toivon mukaan saa pullotelineetkin kiinni.
Näyttää aika pitkältä, saa nähdä joutuuko lyhentämään? toisaalta ajaa ne tandemeillakin. Tämä jää nyt odottamaan omaa penkkiä ja renkaitaan. Takajarrua kokeilin mutta pitää katsella pitempi pultti, että saa kiinni. On siinä vielä askaretta mutta nyt on lujempi usko, että valmistuu.
Kätöstelin yhden poljinlaakerin kanssa, luultavasti tuhosin kierteet siitä irrallisesta rinkulasta vähän meni soikeaksi muhvi eli olisiko liikaa lämpöä? Kierteitä koitin kyllä putsata ennen kuin rinkulaa kiertelin, ei aina mene niin kuin elokuvissa... tai Strömsöössä
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 22 Syys 2012, 19:33
Kirjoittaja PW
Kannattaako taakse jarrua laittaa ? Mieluummin kahet eteen kun painoa ei takapyörälle kuiteskaan hirveitä tule. Riippuu tietyst rinkan sisällöstä.
Petri
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 22 Syys 2012, 20:12
Kirjoittaja terppa
PW kirjoitti:
Kannattaako taakse jarrua laittaa ? Mieluummin kahet eteen kun painoa ei takapyörälle kuiteskaan hirveitä tule. Riippuu tietyst rinkan sisällöstä.
Petri
Voihan tuossa olla ideaa, vähän tosin vielä mietin laitanko sen levyn eteen, en ole jarrusatula vielä pyörän luona käyttänyt eli ei ole vielä näkemystä minkälainen ja mihin sen kiinnityksen tyrkkäisi. Taakse ei kyllä paljoa painoa tule, rinkka + juomat ja ruuat on kait enintään 25 kg (jos oppii pakkaamaan). Jos etupäästä tulee hyvä niin helppohan tuohon sitten olisi tehdä lyhyempi vaihtotakapää, hitsaisi vaan palasen rautaa putkien päähän ja yhdistäisi ne neljällä pultilla, ei olisi montaa minuuttia vaihto.
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 22 Syys 2012, 20:31
Kirjoittaja eemeli
Ei pythoniin kannata takajarrua laittaa. Tai no ei ainakaan sellaista mikä lukitsee takapyörän. Takapyörä lukossa ohjattavuus katoaa täysin...
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 22 Syys 2012, 20:51
Kirjoittaja jviirret
eemeli kirjoitti:
Ei pythoniin kannata takajarrua laittaa. Tai no ei ainakaan sellaista mikä lukitsee takapyörän. Takapyörä lukossa ohjattavuus katoaa täysin...
Juuri näin, paitsi itselläni oli toisessa vain takajarru. Sillä kun pikkusen laahasi pompuissa niin tuntui että pyörä meni suorempaa, ihan ku ois käärmettä vetänyt hännästä
Jukka
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 22 Syys 2012, 21:10
Kirjoittaja terppa
Tuopa onkin hyvä tietää... unohdan siis takajarrun jos koittaisi sitten saisiko kaksi etujarrua laitettua, vaijerit tulee kivan lyhyet.
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 27 Syys 2012, 08:32
Kirjoittaja Nojanalle
Tässä vähän kevennystä tähän projektiin.
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 27 Syys 2012, 09:49
Kirjoittaja terppa
Nojanalle kirjoitti:
Tässä vähän kevennystä tähän projektiin.
Tuttu raina toi video toimi aikanaan innoittajana ja siitä selvisi, että tällainen härveli voi oikeasti toimia. Kiekot ja jakkara oli lähtenyt jo Suomen suuntaan, vielä kun saisi aikaiseksi virittää vanhat pyörät niin voisi sitten tähän taas paneutua... Työt vaan haittaa taas harrastamista
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 27 Syys 2012, 11:02
Kirjoittaja Nojanalle
Lohdutus tuohon työ haittaa harrastamista. Mutta kun ei ole työtä niin se haittaa taas harrastamista. Että teet niin tai näin , aina käy samoin.
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 03 Loka 2012, 18:24
Kirjoittaja terppa
Vähän painoja kirjailen kun paketteja availin tallilla käydessä:
Etukiekko 1042g
Takakiekko 837g
Kojak 1.35x20 eteen 279g
Muutaman tonnin ajettu Continental 1.35x20 (mallia en muista) 298g
Kävin varastolla mutkan ja kokeilin renkaita alle, vähän tarttee puomia nostaa niin ei jalat nappaile maahan, muutama viikko ainakin menee ennen kuin tätä rojektia jatkan.
Re: Ev 0,571/0,571 vk
Lähetetty: 06 Joulu 2012, 15:28
Kirjoittaja terppa
Projekti ei ole yhtään edennyt kun kaikki tarmo on pitänyt suunnata täydellisen kaurasämpylä ja kaurarieska reseptin luomiseen mutta kun se nyt lähtee pikkuhiljaa lutviutumaan niin voi ehkä tähän panostaa jos aikaa jää.
Tilanne on nyt kuitenkin vähän elänyt ja evvkoolle pitäisi tehdä vaihdettava takapää niin, että se muuttuisi kolmipyöräiseksi, ajattelin jotain lattarauta ratkaisua eli vanha pyörä penkin takaa poikki ja lattarauta putken päähän ja siitä neljällä pultilla uusi perä kiinni.
Sairaaloiden takapihoilla kun koluaa niin pitää kattella josko pyörätuoleja oisi jätelavoille heiteltynä niin himottaisi tuommoinne yksinkertainen mutta toinen vaihtoehto sitten on ostaa yksi normivanne lisää ja tehdä jotain tällaista:
Onneksi mulla on tietokoneella ihan täydellinen suunnitteluohjelma jossa viivatkin menee valmiiksi vinoon niin kuin ne todennäköisesti menisi valmiissa tuotoksessakin Jos teen samasta matskusta kun etupään eli 40 x 20 ja 1,5 mm seinämällä niin sitä vaan pohdin meneekö toi ihan liiotteluksi jos tekee tommosen neliöhässäkän siitä takapäästä vai kannattaako ostaa tujumpaa rautaa ja tehdä semmoinen haarukkatyylinen? tohon sais aika näpsäkän tavaratilan kans. Toinen kysymys sitten on kun useissa kolmipyöräisissä nuo takakiekot on kallistettuna, niin mikä olisi optimaalinen kulma?