Tässä "soraset"-rymän etenemistä Viron maaseudulla.
Katselin muuten sitä reittiä, josta erkanimme osittain soratietä käsittävälle tielle ja toinen joukko jatkoi matkaa asfalttia pitkin.
Mikähän mahtoi olla syy siihen soratien käsittävän reitin valitsemiseen. Googlemapsin mukaan matka oli pidempi soratiereittiä.
Ecotrip Viroon 18.-21.7.2013
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Ecotrip Viroon 18.-21.7.2013
- Liitteet
-
- Suunnitelman mukainen reitti
- Kiviset.png (235.99 KiB) Katsottu 2979 kertaa
-
- Soratien käsittävä reitti
- Soraset.png (213.55 KiB) Katsottu 2979 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Ecotrip Viroon 18.-21.7.2013
Nopea ryhmä ajoi Tsitre kautta, eli tuo reitti ei ole aivan oikein.
Syy miksi hiekkatie päätyi reitille oli koska halusin että reitti kulkisi mahdollisimman paljon kansallista pyörätiereittiä, mutta aika ei kunnolla riittäisi ajella sieltä niemenkärjen kautta josta kyseinen reitti kulkee.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
-
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 427
- Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
- Paikkakunta: Viiala/Akaa
Re: Ecotrip Viroon 18.-21.7.2013
Virumaa Teatajan etusivu lauantailta (PDF, jaettu Google-dokumenteistani):
https://docs.google.com/file/d/0B4h86Fd ... sp=sharing
Vapaasti käännettynä:
Itseliikkuvat sivuvaunut vierivät Aegviidusta Rakvereen
(ANDRES PULVER andres.pulver@ajaleht.ee)
kuvateksti: Hienot pyörät keräävät katseita.
kuvateksti: 20 suomalaista ajaa pyöräretkellä sekä tavallisilla että gondolipyörillä.
HUOM: eestin kielen "gondel" tarkoittaa myös esim. moottoripyörän katetta. Kai pitäisi kääntää kinneriksi?
Kymmenellätuhannella eurolla saa pienehkön auton. Täysin uuden ja kunnollisen. Mutta kymmenellätuhannella eurolla voi ostaa myös koneen, joka tarvitsee liikkumiseen "luumoottoria". Ja näyttää aika ihmeelliseltä.
Ihan kuin sivuvaunullisen moottoripyörän sivuvaunu. Liikkuu itsestään, mutta moottoripyörää ei sivulla olekaan.
Petri Wikströn kertoi, että paremmat gondolipyörät maksavat niin paljon ja enemmänkin. "Riippuu varusteista ja mukavuuksista kuten autoissakin" hän sanoi. Saa myös halvemmalla. Wikström näytti toista "konetta" jonka pitäisi maksaa "vain" 6000 euroa.
Sehän onkin ennen kaikkea valintakysymys - joku ostaa itselleen auton, joku samalla rahalla gondolipyörän. Ja Wikstöm vakuutti, että löytyy myös tavallisia pyöriä, joiden hinta kirjoitetaan viidellä numerolla.
Eilen saapui Rakvereen parikymmentä suomalaista, jotka ovat tutustuneet nojapyörafoorumi.fi:n kautta. Gondolipyörillä ajavia oli heistä tosin vain neljä. Ja muutamat olivat liikkeellä aivan tavallisilla polkupyörillä.
Wikströmin alla on kuitenkin pyörä jossa ajaja on paremminkin selällään kuin istumassa. Kuten gondolipyörä mutta ilman katetta. Kolme pyörää, jotta tasapainon pitämisessä ei tule ongelmia.
"En tiedäkään, miksi minua miellyttävät sellaiset pyörät. Kerran kokeilin ja heti tuli into." lausui Wikström. "Ajoasento on mukava, polkeminen kevyttä ja pidemmänkään ajon jälkeen ei ole mikään paikka kipeä", kiitteli Wikströn omaa liikkumisvälinettään, joka palvelee häntä hyvin.
Torstaina ajoi seurue Tallinnasta Aegviiduun, eilen tultiin Rakvereen, tänään suunnataan Viinistuun ja huomenna takaisin Tallinnaan, että päästään mukavasti uudeksi viikoksi töihin.
Sää ei pyöräilijöitä häiritse. "Molempina päivinä olemmme saaneet ropsauksen vettä niskaamme, mutta sehän kuuluu asiaan", nauroi Wikström. Hänen mukaansa olisi polttava kuumuus paljon hullumpi. Gondolipyöräintoilijat käyttävät plusasteisella säällä pyöriään joka päivä. "Meillä on ryhmässä ihmisiä, jotka käyvät jatkuvasti töissä jopa 30 km päässä," sanoi Wikström. 35 -40 km tuntinopeutta ei kinnerillä pitäisi olla erikoisen hankala saavuttaa, ja sen ylläpitäminen vielä helpompaa.
Virtaviivainen kori vähentää ilmanvastusta ja auttaa kovasti sujuvaa liikkumista. "Ilmanvastuksen voittaminen on se mikä tavallisella polkupyörällä ajaessa vaatii kaikkein eniten energiaa ," mies tiesi.
Nojapyöräfoorumi.fi yhdistää lähes 700 ihmistä, joita sitoo kiinnostus kinnereihin ja muihin vastaavan tyyppisiin polkupyöriin.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Ecotrip Viroon 18.-21.7.2013
Wacky kirjoitti:Nopea ryhmä ajoi Tsitre kautta, eli tuo reitti ei ole aivan oikein.
Syy miksi hiekkatie päätyi reitille oli koska halusin että reitti kulkisi mahdollisimman paljon kansallista pyörätiereittiä, mutta aika ei kunnolla riittäisi ajella sieltä niemenkärjen kautta josta kyseinen reitti kulkee.
Voisiko tämän retken reitit päivittää niin, että ne olisivat, kuten ne ajettiin. Ajattelen tässä lähinnä sitä, että jäisi dokumentti, jota voisi käyttää uuden retken suunnitteluun myöhemmin.
Tuo Tsitre on kovin lähellä meidän Sorasten reittiä ja kaukana siitä tiestä, jonne Kiviset lähtivät, joten ilmeisesti oli kyse jostain muusta paikasta. Tällaisia hämäryyksiä sitä jäi tavalliselle ilman karttaa pyöräilleelle. Siksi olisi hauska tietää edes jälkikäteen, missä sitä ollaan oltu...
Minulla oli viisaasti otettu värillisiä A4 karttakopioita reitistä, mutta unohdin pakata tuon kirjekuoren kassiin. Nettiyhteyden sen sijaan jätin harkiten pois. Mietin, että eihän siellä kohtuu hinnalla saa nettiyhteyttä.
Kaikissa majapaikoissa, isommilla huoltoasemilla ja vaikka missä, oli vapaa wlan-verkko ja kuulemma Soneran liittymällä saattoi surffata vapaasti myös 3g-verkossa ilman lisäkustannuksia. Siinä meni toinen karttamahdollisuus. Hitto, mikä ääliö.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Ecotrip Viroon 18.-21.7.2013
Hieno juttu, suomeksikin käännettynä. En oikein usko ett kerkesin noin paljon asiasta sanoa ku Wikströmmin suuhun on laitettu mutta sitten tajusin ett osa tais olla rouva Wikströmin suusta asiantuntevasti lausuttua
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Ecotrip Viroon 18.-21.7.2013
jori kirjoitti:missä sitä ollaan oltu
Tässä on se mitä minä vedin: http://ridewithgps.com/routes/2234972
Siinä on aika tarkasti kaikki koukkaukset yms.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Ecotrip Viroon 18.-21.7.2013
Täältä löytyy minun kuvagalleria retkestä
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Ecotrip Viroon 18.-21.7.2013
Wacky kirjoitti:jori kirjoitti:missä sitä ollaan oltu
Tässä on se mitä minä vedin: http://ridewithgps.com/routes/2234972
Siinä on aika tarkasti kaikki koukkaukset yms.
Enpä tiedä, näkyvätkö nämä ridewithgps -lokit kenellekään, mutta kokeillaan:
Nummelasta satamiin ja Aegviiduun: http://ridewithgps.com/trips/1520132
Aegviidusta ketunlenkin kautta Rakvereen: http://ridewithgps.com/trips/1520131
Rakvere - Viinistu merenrannan kautta: http://ridewithgps.com/trips/1520133
Viinistu - Tallinna - Nummela: http://ridewithgps.com/trips/1520134
Laivahan saapui sunnuntaina klo 21.30 Helsinkiin ja pujottelin siitä sitten Helsingin, Espoon ja Kauniaisten kautta vanhalle Turuntielle, jossa vasta pystyi painamaan kaasun pohjaan. Ehdin sitten ennen pimeän tuloa klo 23.20 kotiin.
Matkavauhti Virossa oli mukavan leppoisa: esim. Viinistusta Tallinnaan keskisyke oli 98 eikä se paljoa siitä ylemmäs noussut muutenkaan - lukuunottamatta 15 km:n pätkää ekana päivänä ennen Aegviidun tietyömaata, jossa innostuin kaahaamaan jopa 133 maksimipulssilla... Nämä siis niitä kinnerin etuja avopyöriin verrattuna.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Ecotrip Viroon 18.-21.7.2013
Hienoa. Hyvin näkyy, jopa velodromin pihalla pyörimiset. Sykkeet ja lämmötkin on kohdillaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Ecotrip Viroon 18.-21.7.2013
Tässä ensimmäisen päivän video reissulta:
http://www.youtube.com/watch?v=N9fNdgFhG9s
Loppu kevennys on mainoa
Kiitos Jorille. Ei Hele sentään..
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Ecotrip Viroon 18.-21.7.2013
Retken toinen video on katseltavissa täältä: http://youtu.be/94OdkqbfQVc
Video Rakveresta on täällä: http://youtu.be/JHfrdhPelAg
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)