Virumaa Teatajan etusivu lauantailta (PDF, jaettu Google-dokumenteistani):
https://docs.google.com/file/d/0B4h86Fd ... sp=sharing
Vapaasti käännettynä:
Itseliikkuvat sivuvaunut vierivät Aegviidusta Rakvereen
(ANDRES PULVER andres.pulver@ajaleht.ee)

kuvateksti: Hienot pyörät keräävät katseita.
kuvateksti: 20 suomalaista ajaa pyöräretkellä sekä tavallisilla että gondolipyörillä.
HUOM: eestin kielen "gondel" tarkoittaa myös esim. moottoripyörän katetta. Kai pitäisi kääntää kinneriksi?
Kymmenellätuhannella eurolla saa pienehkön auton. Täysin uuden ja kunnollisen. Mutta kymmenellätuhannella eurolla voi ostaa myös koneen, joka tarvitsee liikkumiseen "luumoottoria". Ja näyttää aika ihmeelliseltä.
Ihan kuin sivuvaunullisen moottoripyörän sivuvaunu. Liikkuu itsestään, mutta moottoripyörää ei sivulla olekaan.
Petri Wikströn kertoi, että paremmat gondolipyörät maksavat niin paljon ja enemmänkin. "Riippuu varusteista ja mukavuuksista kuten autoissakin" hän sanoi. Saa myös halvemmalla. Wikström näytti toista "konetta" jonka pitäisi maksaa "vain" 6000 euroa.
Sehän onkin ennen kaikkea valintakysymys - joku ostaa itselleen auton, joku samalla rahalla gondolipyörän. Ja Wikstöm vakuutti, että löytyy myös tavallisia pyöriä, joiden hinta kirjoitetaan viidellä numerolla.
Eilen saapui Rakvereen parikymmentä suomalaista, jotka ovat tutustuneet nojapyörafoorumi.fi:n kautta. Gondolipyörillä ajavia oli heistä tosin vain neljä. Ja muutamat olivat liikkeellä aivan tavallisilla polkupyörillä.
Wikströmin alla on kuitenkin pyörä jossa ajaja on paremminkin selällään kuin istumassa. Kuten gondolipyörä mutta ilman katetta. Kolme pyörää, jotta tasapainon pitämisessä ei tule ongelmia.
"En tiedäkään, miksi minua miellyttävät sellaiset pyörät. Kerran kokeilin ja heti tuli into." lausui Wikström. "Ajoasento on mukava, polkeminen kevyttä ja pidemmänkään ajon jälkeen ei ole mikään paikka kipeä", kiitteli Wikströn omaa liikkumisvälinettään, joka palvelee häntä hyvin.
Torstaina ajoi seurue Tallinnasta Aegviiduun, eilen tultiin Rakvereen, tänään suunnataan Viinistuun ja huomenna takaisin Tallinnaan, että päästään mukavasti uudeksi viikoksi töihin.
Sää ei pyöräilijöitä häiritse. "Molempina päivinä olemmme saaneet ropsauksen vettä niskaamme, mutta sehän kuuluu asiaan", nauroi Wikström. Hänen mukaansa olisi polttava kuumuus paljon hullumpi. Gondolipyöräintoilijat käyttävät plusasteisella säällä pyöriään joka päivä. "Meillä on ryhmässä ihmisiä, jotka käyvät jatkuvasti töissä jopa 30 km päässä," sanoi Wikström. 35 -40 km tuntinopeutta ei kinnerillä pitäisi olla erikoisen hankala saavuttaa, ja sen ylläpitäminen vielä helpompaa.
Virtaviivainen kori vähentää ilmanvastusta ja auttaa kovasti sujuvaa liikkumista. "Ilmanvastuksen voittaminen on se mikä tavallisella polkupyörällä ajaessa vaatii kaikkein eniten energiaa ," mies tiesi.
Nojapyöräfoorumi.fi yhdistää lähes 700 ihmistä, joita sitoo kiinnostus kinnereihin ja muihin vastaavan tyyppisiin polkupyöriin.