Re: suoraputki runkoinen nojis
Tässä olisi kuva ohjauksesta tai oikeastaan koko pyörästä
terv: Oki
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tässä olisi kuva ohjauksesta tai oikeastaan koko pyörästä
terv: Oki
Hyvältä näyttää!
Saako pyytää vielä kuvan, jossa on kuski päällä, niin näkyy tuo takapään painuma ja käsien asento.
Saako kommenttia tosta ohjaustangon jäykkyydestä/tuntumasta? Mulla näyttäs olevan samanvahvuista kamaa omassa pyörässä ja pelkään että on liian ohutta.
Syväri kirjoitti:Saako kommenttia tosta ohjaustangon jäykkyydestä/tuntumasta? Mulla näyttäs olevan samanvahvuista kamaa omassa pyörässä ja pelkään että on liian ohutta.
Taipuu hiemman mutta ei häiritsevästi. Eihän nojapyörällä revitä ohjaustangosta, joten kyllä se kestää jäykkyyden puolesta hyvin ja muutenkin.
jori kirjoitti:Hyvältä näyttää!
Saako pyytää vielä kuvan, jossa on kuski päällä, niin näkyy tuo takapään painuma ja käsien asento.
Otan kuvan kun kerkiän.
Takajousituksen alaripustusta muutan jotta jousto pienenisi. Tosi huonolla tiellä liika jousto häiritsee inhottavasti tasapainoa, vaikka tämä pyörä on tosi helppo ajaa.
oki kirjoitti:Tässä olisi kuva ohjauksesta tai oikeastaan koko pyörästä
Kovasti Okilla on mun möykkärin näköinen geometria ajajan kannalta. Muuten erona sitten swb eli lyhyt akselivälinen ja pienellä etupyörällä. Pitäis olla helppo ajettava, mun ainakin on.
Mullakin on toi stemmin jatko ihan meltoa alumiiniputkea. Kaatuessa taipuilee mutta muuten on ihan ok. Ei siitä ole tarkoitus kiskoa, ihan herkkä ote riittää, myös maastossa.
mhelander kirjoitti:ihan herkkä ote riittää, myös maastossa.
Elämässä pitääkin olla pieni ja herkkä ote kaikkeen.
Tykkään tän pyörän simppelistä olemuksesta. Jotenkin se nyt menee niin että käytännöllisyys on mun suosikkiasia.
Taka jousi poistettu mietin jatkoa joustaa liikaa.
Testiajot aloitettu tosissaan jäykällä perällä.
oki kirjoitti:Taka jousi poistettu mietin jatkoa joustaa liikaa.
Mitä tarkoittaa liikaa?
normaalisti tasaisella ajaessa?
töyssyissä?
Kuvailes vähän tarkemmin niin nää jousi maestrot avaa millasella linkulla me se kompensoidaan
Taitaa olla liian iso vipusuhde tuolle iskarille. Mitäs jos korvaat jousen vaimenninkumilla? Kumijousi on oman ja monen muunkin mielestä halpaa kierrejousta parempi.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2916
Mustasudenkorento kirjoitti:oki kirjoitti:Taka jousi poistettu mietin jatkoa joustaa liikaa.
Mitä tarkoittaa liikaa?
normaalisti tasaisella ajaessa?
töyssyissä?Kuvailes vähän tarkemmin niin nää jousi maestrot avaa millasella linkulla me se kompensoidaan
Joustaa joka polkaisulla noin 4-7 cm. Tiessä olevaan kuoppaan tai poppuun ajamalla joustaa niin paljon ,että häiritsee tasapainoa.
oki kirjoitti:Mustasudenkorento kirjoitti:oki kirjoitti:Taka jousi poistettu mietin jatkoa joustaa liikaa.
Mitä tarkoittaa liikaa?
normaalisti tasaisella ajaessa?
töyssyissä?Kuvailes vähän tarkemmin niin nää jousi maestrot avaa millasella linkulla me se kompensoidaan
Joustaa joka polkaisulla noin 4-7 cm. Tiessä olevaan kuoppaan tai poppuun ajamalla joustaa niin paljon ,että häiritsee tasapainoa.
Tuo on juuri sitä pompottamista, josta tuolla edellä oli puhetta. Lääke oli esijännittää jousi mahdollisimman kireälle, jottei takapää juuri painu päälle istuutuessa. Jos on takaisinjoustoruuvi, niin sitäkin voisi vääntää kiinni ja vain vähän takaisin auki. Vipusuhde on tosiaan aika raju, joten voi olla, että tuolla esikiristysohjeella menee jousi aika lyttyyn. Jää siihen kuitenkin vielä varaa, koska se kerran jousti liikaa. Pidemmän päälle varmaan jäykempi jousi olisi jostain hommattava.
Tuo on juuri sitä pompottamista, josta tuolla edellä oli puhetta. Lääke oli esijännittää jousi mahdollisimman kireälle, jottei takapää juuri painu päälle istuutuessa. Vipusuhde on tosiaan aika raju, joten voi olla, että tuolla esikiristysohjeella menee jousi aika lyttyyn. Jää siihen kuitenkin vielä varaa, koska se kerran jousti liikaa. Pidemmän päälle varmaan jäykempi jousi olisi jostain hommattava.[/quote]
Jousta ei voi enää tiukemmaksi kiristää, säätö lopussa.
Voiko tuota vipusuhdetta jotenkin muuttaa?
terv: Oki
oki kirjoitti:Jousta ei voi enää tiukemmaksi kiristää, säätö lopussa.
Voiko tuota vipusuhdetta jotenkin muuttaa?
Voi toki, mutta menee hitsaushommiksi. Tuohon takakolmioon korotus mistä iskarin alapää on kiinni.
Mun ilmaiskarissa on vipusuhde noin 1/3 eli 50mm:n joustovaralla tulee 150-170mm joustoa pyörälle. On kuulemma suositus. Mittasin jouston olevan himpun yli 170mm mutta kuskin paino on alhainen jolloin tämä on tuntunut toimivalta.
Vipusuhde nykyisellään sellainen että joku "kumityynyjousitus" voisi toimia, kunhan muuttaa kiinnitykset sellaiselle sopivaksi.
Jukka