Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Kun heppailet kasaan niin huomioi etupään purkaminen, eihän se välttämättä ole heti tarpeellista, mutta...
Jukka
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Kun heppailet kasaan niin huomioi etupään purkaminen, eihän se välttämättä ole heti tarpeellista, mutta...
Jukka
kuvia uuvesta laitteesta. Puoltaminen loppu ku sain etukiekon oikastua, ajo helpottu taas, on ku heinää tekid - heiluu yhtä paljo
Nimenkin keksin, "Karjalan piirakka" Ai miten nii ? Vaikkei ookkaan kopio Kouign Ammanista mutta jotain yhtäläisyyksiä löytyy. Jos googlaat tuon ranskalaisen pyöräkaunottaren nimeä niin tulee ranskalaisen piirakan reseptejä
siitä se
ajatus siis läks. Eli ei mitään järkee, poika käväs tuossa ja esittelin uutta pyörää, yritin myös kertoa tän tyyppisten pyörien eroista ja esim pythonin ajamisen vaikeudesta. Kysyi mitä järkee tommosia on tehdä jos se on vaikeeta ? Paraskin kysymään, itte oli vast 3 viikkoo Portugalis surfaamassa ja huitelee tietämyöten rullalaudalla - onks järkee
Petri
jviirret kirjoitti:Kun heppailet kasaan niin huomioi etupään purkaminen, eihän se välttämättä ole heti tarpeellista, mutta...
Jukka
Joo, etupää purkaantuu, molemmat haarukat on irrallaan. Nuo yläpuolen tukiputket on heppailtu kasaan käsillä olleista putkenpätkistä, jotka irtoo tarvittaessa rälläkällä-
Penkin etureuna on 440mm maasta ja keskiö 540mm, akseliväli n. 1400mm ja ohjauskulma noin 56 astetta, alkeellisilla mittaustavoilla mitaten.
Osat luovutti Raptobike midracer kopio, jonka kanssa ei oikeen sinunkauppoja koskaan saatu tehtyä
Eli 622 kiekot, nexus 7 napa edessä, kuidutettu vaneripenkki ja 152 mm kammet. Punittu ei vielä ole, varmasti painaa noilla kiekoilla.
Petri
Aika kivan näköinen ajoasento - jokseenkin sporttinen. Kyllä se siittä Nokialle valmistuu.
Vuoksen lenkki 6 km, huomasin ainakin se ett ohjaustankoa pitää muuttaa - ranteet aivan väärässä asennossa. Marzien mbb versiossa ohjaustangon kiinnitys on edempänä yläputkessa, sieltä ilmeisesti saa enempi vääntövoimaa ?
Polkimet edelleen liian kaukana, täytyy siirtää keskiötä lähemmäs - vielä on tilaa.
Petri
PW kirjoitti:Vuoksen lenkki 6 km, huomasin ainakin se ett ohjaustankoa pitää muuttaa - ranteet aivan väärässä asennossa. Marzien mbb versiossa ohjaustangon kiinnitys on edempänä yläputkessa, sieltä ilmeisesti saa enempi vääntövoimaa ?
Polkimet edelleen liian kaukana, täytyy siirtää keskiötä lähemmäs - vielä on tilaa.Petri
Hyvän näkönen ajoasento
Mä kokeilin ainakin neljää eri tangon sijoitusta ja mallia ennenku tajusin. Kädet kun on kyynärpäistä melkeen suorana niin ainakin mun pyörä on parempi ajaa. Vääntövoimista en osaa sanoo mitään mut olettaisin et vähä paremmas paikas ja paremman näkönen on verrattuna niihin mun ekoihin tankoihin. Mielenkiinnolla seurailen tätä projektia kun laitoit tolla pienemmällä jätöllä keulan
On sen verran mielenkiintoinen tän pyörän työ historia. Että tairan ruveta matkiin , kun noita alurunkosia romuja on nurkissa . Ensin täytyy seurata PW käyttö kokemuksia.
PW kirjoitti:
kuvia uuvesta laitteesta.
Tämä viimeinen kuva on kaivattu. Hinkkaako leveä maastohaarukka pahasti sisäreisiin?
Jukka
Lähinnä se haarukka nappaa takareiteen ja käännöksissä ottaa vielä pahemmin. Kapeempaa haarukkaa melkeen suosittelen tällä lyhyellä kokemuksella. Tosin kammet edelleen liian kaukana miulle ja jalka liian suorana kun saan keskötä siirettyä lähemmäs ongelma pienenee.
Petri
PW kirjoitti:Lähinnä se haarukka nappaa takareiteen ja käännöksissä ottaa vielä pahemmin. Kapeempaa haarukkaa melkeen suosittelen tällä lyhyellä kokemuksella. Tosin kammet edelleen liian kaukana miulle ja jalka liian suorana kun saan keskötä siirettyä lähemmäs ongelma pienenee.
Pystyisikö istuinta siirtämään eteen ja ylös? Vähäinenkin muutos tuohon suuntaan helpottaisi heti reisihälppiin.
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Lähinnä se haarukka nappaa takareiteen ja käännöksissä ottaa vielä pahemmin. Kapeempaa haarukkaa melkeen suosittelen tällä lyhyellä kokemuksella. Tosin kammet edelleen liian kaukana miulle ja jalka liian suorana kun saan keskötä siirettyä lähemmäs ongelma pienenee.
Pystyisikö istuinta siirtämään eteen ja ylös? Vähäinenkin muutos tuohon suuntaan helpottaisi heti reisihälppiin.
Ylös voi eteen ei mutt keskiöö voi siirtää taakse.
Ajoin 8 km tänne isälle ja alko oikeesti häiritä tuo haarukan tökkiminen. Pehmusteella voi restata. Laitoin nuo paksupohjaset talvikengät nyt polkimille alkaa ylettää.
Petri
PW kirjoitti:Laitoin nuo paksupohjaset talvikengät nyt polkimille alkaa ylettää.
Se on pienestä kiinni.
Tänään n. 50 km ajoo, sen ainakin huomasin että alamäessä kun en polje, ohjaaminen on helppoa ja tarkkaa. Ehkä ainut ero normipyörään on raskasetupää joka tekee ohjaamisen vähän raskaammaksi.
Ohjaustanko pitää muokata ettei etureidet ota siihen kiinni, helpottas varmaan tuota pyörityksen opettelua ja sitäkautta pyörän hallintaa.
Ohjaustanko on melkosuora poikkitanko josta esim ylämäessä sai tukea. Myös hiljaisessa ajossa kurvaillessa esim tavottelemaan liikennevalojen nöyryytysnapppeja, tangosta on hyötyä kun punnerran sillä itteni istuma-asentoon.
Petri
Ja sitten se tärkein, kulkeeko kovempaa kuin muut noajkit?
Jukka
jviirret kirjoitti:Ja sitten se tärkein, kulkeeko kovempaa kuin muut noajkit?
Jukka
En tuohon ossaa vielä vastata ku ajotaito on opettelematta ja pyörä säätämättä niin ett sillä vois kovaa yrittää. Mutta semmonen tunne ett voima tulee suoraan käyttöön tai jotain, eikä kuulu mitään ylimääräsiä rissojen ym. ääniä.
Petri