Sivu 4/11

Re: YesCom

Lähetetty: 11 Elo 2013, 00:04
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Näkyvyys epäilyttää edelleen, tässä kun terävän mutkan vuoksi stemmi on ainakin 5, jollei jopa 10cm nocomia korkeammalla :(

Jukka

Testaa se , ota kylmät ennen kuin vedät joka saumaa umpeen...

"äkkiähän" tuon loiventaa useaan osaan, samalla lyhentää etuhaarukan yläpäätä niin saa vielä lisää näkyvyyttä keulan tipahtaessa rungon osalta...

Toisaalta jos kisa rassi tulossa niin onko sillä niin kauheasti merkitystä... (Toki riippuu kuin paljon se peittää...)

Sen verran ennakoin että penkki tulee noin 25asteen kulmaan kun velokraft ilmoittaa nojakulmaksi 18astetta. Piirrustuksesta mittaamalla tuo nostaa päätä noin 5cm. Jospa tuolla pärjäis...

Jukka


Re: YesCom

Lähetetty: 11 Elo 2013, 09:50
Kirjoittaja jviirret

Aivojumppana yritin laskea tämmöisen pyörän kääntöympyrän halkaisijaa tilanteessa jossa kääntyvä etupyörä nippanappa hipsii ketjua.
Ketjun keskikohdan etäisyys rungon keskilinjasta 58mm, siitä pois puolet ketjun leveydestä, jäiskö 54mm? Tästä pitää vielä vähentää puolet kumin leveydestä, jää 38mm
Kumin kontaktipinnan etäisyys ohjausakselin linjasta on rake+kumin r, eli noin 270mm
Näistä laskien renkaan maksimaalinen kääntökulma 8astetta.
Akseliväli 145cm ja pyörän kääntöympyrän keskipiste on kohdassa jossa etu- ja taka-akselin akseleiden suuntaiset linjat kohtaa. Kun eturengas on käännettynä 8asteen kulmaan on tämä kohtauspiste 10,3metrin etäisyydellä pyörästä, eli U-käännöksen tekeminen vaatii vähintään 21metrin tilan jos haluaa välttää kumin ja ketjun välisen kontaktin. Pyörän kallistaminen ilmeisesti pienentää tätä?

kaantoympyra.gif
kaantoympyra.gif (3.12 KiB) Katsottu 3225 kertaa

Menikö oikein?

Jukka


Re: YesCom

Lähetetty: 11 Elo 2013, 11:34
Kirjoittaja THuhtamaki
jviirret kirjoitti:

Näkyvyys epäilyttää edelleen, tässä kun terävän mutkan vuoksi stemmi on ainakin 5, jollei jopa 10cm nocomia korkeammalla :(

Jukka

Hitsaa tuohon ylämutkan alapuolelle "täytekolmio" putken palasta ja rälläköi yläpuolelta tuo terävä osa pois. Sitten silpaset yläpäästä tuon emäputken poikki sopivalta kohtaa. Ja nyt kun paikkakunnalta löytyy se 1" emäputkireameri nii pyöräytät sillä emäputkenpään uudelleen suoraksi ;)


Re: YesCom

Lähetetty: 11 Elo 2013, 12:32
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:

Menikö oikein?

Jukka

Varmaan, mutta jos käytit havainne kuvaa laskelmien tekemiseen niin silloin voin pari metriä melkein vähentää kääntö säteestä vai?
Ainakin minun monitorissa eturenkaan akseliin tuleva viiva ei ole 90 asteen kulmassa?


Re: YesCom

Lähetetty: 11 Elo 2013, 12:35
Kirjoittaja jori

Renkaan pyöreä poikkileikkaus antaa vähän lisää tilaa (maksimileveys ei ole maksimihalkaisijan kohdalla), eikä se ketju varmaan aivan etupyörän halkaisijan kohdalta kulje, vaan varmaankin ylempänä segmentin kohdalta, joten kääntökulma kasvaa varmasti usealla asteella, joten säde lyhenee vielä melkoisesti. -Isohan tuo kyllä noin olisi. :shock:


Re: YesCom

Lähetetty: 11 Elo 2013, 13:47
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Menikö oikein?

Jukka

Varmaan, mutta jos käytit havainne kuvaa laskelmien tekemiseen niin silloin voin pari metriä melkein vähentää kääntö säteestä vai?
Ainakin minun monitorissa eturenkaan akseliin tuleva viiva ei ole 90 asteen kulmassa?

Se on vain havainnollistamassa, trigonometriaa hyväksikäyttäen laskeskelin.
Jori on oikeassa, kyllä se vähän enemmän mahtuisi kääntymään, mutta,laskelmista puuttuu ketjuputki... vasemmalle mahtuu kääntymään enempi kuin oikealle koska raken vuoksi rengas siirtyy ohjaamisen suuntaa.

Jukka


Re: YesCom

Lähetetty: 11 Elo 2013, 17:03
Kirjoittaja jviirret
THuhtamaki kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Näkyvyys epäilyttää edelleen, tässä kun terävän mutkan vuoksi stemmi on ainakin 5, jollei jopa 10cm nocomia korkeammalla :(

Jukka

Hitsaa tuohon ylämutkan alapuolelle "täytekolmio" putken palasta ja rälläköi yläpuolelta tuo terävä osa pois. Sitten silpaset yläpäästä tuon emäputken poikki sopivalta kohtaa. Ja nyt kun paikkakunnalta löytyy se 1" emäputkireameri nii pyöräytät sillä emäputkenpään uudelleen suoraksi ;)

Sitten pitäisi pystyä vielä lyhentämään kaulaputkea ja tekemään siihen uudet kierteet. Tietenkin lyhentämisen voisi hoitaa niin että ottaa pätkän putkea välistä pois, mutta pitäisi olla just sopivaa putkea kaulaputken sisään jotta liitoksen saisi tehtyä just suoraan.

Jukka


Re: YesCom

Lähetetty: 11 Elo 2013, 17:24
Kirjoittaja THuhtamaki

1" A-head? Jättää koko kierrehirvityksen käyttämättä ;)

esim. tuosta: http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... 3503:13504


Re: YesCom

Lähetetty: 12 Elo 2013, 13:33
Kirjoittaja jviirret

No, tänään sain droputit kiinni ja vänä jämympää saumaa liitoksiin niin kesti koeistua. Paikoillaan istuskellessa tuntuu että näkyvyys eteen on nippa nappa siedettävä, eli en murehdi sitä nyt enempää.
Kapikeskiötä aloin askartelemaan:

Kuva

Alapuolelle(tai jos keskiön kääntää rungon yläpuolelle niin yläpuolelle) tulee kiristys. Putki on tätä maagista 38x2:sta. Hivasen kasettikeskiöstä kierteitä vähän matalemmaksi niin menee heittämällä sisään. Pienet hitsinöölit varmistavat kiinnipysymisen. Helpompi noin ku alkaa irroittelemaan romurungosta muhvia ja kun kierteiden kunto on kuitenkin mitä sattuu yms...

Jukka


Re: YesCom

Lähetetty: 12 Elo 2013, 13:50
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Hivasen kasettikeskiöstä kierteitä vähän matalemmaksi niin menee heittämällä sisään. Pienet hitsinöölit varmistavat kiinnipysymisen. Helpompi noin ku alkaa irroittelemaan romurungosta muhvia ja kun kierteiden kunto on kuitenkin mitä sattuu yms...

Tyly tyyli, vaan miksipä ei toimisi. :roll:


Re: YesCom

Lähetetty: 12 Elo 2013, 15:05
Kirjoittaja jviirret

Eipä tarvinnut edes hitsata. Kun hioi riittävän maltillisesti kierteitä niin tuli tiukka sovitus. Tälläsin kammet kiinni ja kun sopiva kameran käyttäjä oli paikalla niin otatin kuvan:

Kuva

Kammet(152mm) jää minun pituisella alle 40senttiin, eli kammet-penkki korkeusero alle 20cm, hyvä. Käsi on tuossa suunnilleen niin kuin sen paikka tuntuisi ajaessa luontevalta. Pitää ehkä laittaa alemmas/taemmas jottei ole juuri silmien korkeudella. Silmäilin ketjulinjaa ja näyttäisi menevän jouhevasti haarukan ohi, suojaputkeen pitää varmaan tehdä kolo. Niska/hartiatuen paikankin tuosta näkisi jos ei olisi paita just rypyssä siinä kohti.

Jukka


Re: YesCom

Lähetetty: 12 Elo 2013, 15:09
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:

Eipä tarvinnut edes hitsata. Kun hioi riittävän maltillisesti kierteitä niin tuli tiukka sovitus. Tälläsin kammet kiinni ja kun sopiva kameran käyttäjä oli paikalla niin otatin kuvan:

Jukka

Uskot että laakeripesät pysyy noinkin?

Hyvältä näyttää.


Re: YesCom

Lähetetty: 12 Elo 2013, 15:15
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Eipä tarvinnut edes hitsata. Kun hioi riittävän maltillisesti kierteitä niin tuli tiukka sovitus. Tälläsin kammet kiinni ja kun sopiva kameran käyttäjä oli paikalla niin otatin kuvan:

Uskot että laakeripesät pysyy noinkin?

Hitsaa kiinni jos ei muuten pysy. Mitään ulospäin vetävää voimaahan noihin laakereihin ei kohdistu kun(jos) keskiö on suorassa.

Mustasudenkorento kirjoitti:

Hyvältä näyttää.

Näyttää rumalta, vaikuttaa epäkäytännöliseltä ja tuollainen ajoasento tuntuu hirveältä, mutta tämän tarkoitushan on vain olla nopea :D

Jukka


Re: YesCom

Lähetetty: 12 Elo 2013, 15:40
Kirjoittaja jori

Minusta tuossa olisi 200m sprinttiä varten mahdollisuus laittaa takapyörälle sprinttidropoutit takahaarukan varren yläpuolelle. Ajoasento menisi aerodynaamisemmaksi. 200 m pystyy kyllä ajamaan, vaikkei näkisikään mitään. :mrgreen:

ps. Pane hyvä mies ilmaa renkaaseen. :)


Re: YesCom

Lähetetty: 12 Elo 2013, 15:46
Kirjoittaja PW

Rumuus on katsojan silmässä ;) miusta se näyttää kauniilta, nopealta ja urheilulliselta, pyörä siis.
Jukkakin näyttää urheilulliselta

Petri