Räkä MBB - tyhmistelyä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Oho. Aika hieno rakkine.

Kuva testaajan kanssa:
Kuva

Vakkarikuski osaa paremmin:
Kuva

Valitettavasti ei ole enempä infoa tästä koneesta.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tän hetken kuuminta pythonkeskustelua käydään voiko pythoniin saada käsiavun jotenkin.
http://www.freelists.org/post/python/Ar ... -pedalling

Tuolta löytyikin ideapiirrosta, tuosta pythonista:
Kuva

--

Kuva

Mä mietin tossa että tekiskö vittuillessaan MBB:n jossa olis tontyyppinen käsiapu kuten tuossa kuvassa yllä.

Toimisko tommoinen matalammalla istuinkulmalla:

Kuva

niin että tekis vielä ylemmästä (käsien) poljinkeskiöstä kampien akselin päästä tapit ulospäin (kts. kuva alla) = jos haluis ohjata jotenkin normaalisti ilman käsien pyöritystä? Eihän sitä tehoa nyt mitenkään erityisesti tule lisää. Mutta jos ihan hitunen. Ja olis jotain puuhaa yläkropalle. Ja olishan tossa sitä vaikeusastetta lisää kun se on aina niin kivaa toi haastaminen - ittensä siis.

Pitäiskö ne kammet tehdä joteskin ite kokonaan kuten nojailijan systeemissä?

Kuva

Edit. Joo. Jotenkin pitäis tietenkin organisoida se ettei yläosn kammet pyöri fiksin lailla vaan niissä olis vapaaratas - jos siis haluut ohjata noista tapeista. Mites sen sitten tekis. Hmm.
Olisko vaan iisimpää pohtia tota vetoasiaa? Kivaa kun on pohtimista. Tänään on muutenkin ollut tosi mukava päivä.

Edit 2. Pyörittelin tossa käsiä suorina edessä ja tosiaan. Noiden yläpään kampien pituus voisi olla vaikka 100mm. Silloin sen ohjauksen voisi hoitaa ihan niillä ilman noita keskitappeja. Kädet ja jalathan menis puolen minuutin testillä selvästi samaa rytmiä vastaliikkeinä ja sanojen ja liikunnan ystävänä sanoisin että vatsaliikkeinä. Jumalauta. Ilmaiset vatsalihakset pyöräilemällä!!!

--

Toppuutelkaa nyt nopeesti järkipuheilla tai lähden pajalle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13839
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei tuossa voi olla mitään ohjaustappeja. Osuvat käsivarsiin pyöritettäessä.

Nykyisin käsipyöriin laitetaan käsiveivit samaan vaiheeseen. Näin tehden ohjaaminen onnistuu mainiosti myös veivien kahvoista. Pythonissa käsiveivit saisi aika nätisti ohjausakselin kohdalle, joten varsinkin samassa vaiheessa pyöritettävien käsikampien käyttäminen ei edes haittaisi jalkaohjausta.

Vapaarattaan tosiaan tarvitset jalkakampien rattaalle, jottei käsikammet pyöri aina kun poljet. Siihen on mielestäni olemassa valmiita osia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Ei tuossa voi olla mitään ohjaustappeja. Osuvat käsivarsiin pyöritettäessä.

Niin. Unohdin kiihkoissani kirjoittaa että niidenhän pitäisi olla jotenkin teleskooppiset - tai sitten tuossa putkessa, käännettävät. Vähän niinkuin ennen oli mummopyörien nostokahvat. Ettei tuota amputaatiota siis tapahdu.

jori kirjoitti:

Nykyisin käsipyöriin laitetaan käsiveivit samaan vaiheeseen. Näin tehden ohjaaminen onnistuu mainiosti myös veivien kahvoista. Pythonissa käsiveivit saisi aika nätisti ohjausakselin kohdalle, joten varsinkin samassa vaiheessa pyöritettävien käsikampien käyttäminen ei edes haittaisi jalkaohjausta.

Vapaarattaan tosiaan tarvitset jalkakampien rattaalle, jottei käsikammet pyöri aina kun poljet. Siihen on mielestäni olemassa valmiita osia.

Sama vaihe tarkoittanee siis että veivit liikkuu samalla tasolla - eikä kuten polkimet? Kuten kuva näyttää.

Kuva

jori kirjoitti:

Pythonissa käsiveivit saisi aika nätisti ohjausakselin kohdalle, joten varsinkin samassa vaiheessa pyöritettävien käsikampien käyttäminen ei edes haittaisi jalkaohjausta.

Kohtuuhyvinhän noi nyt MBB:ssäkin osuisi. Kuten toi summanmutikka piirroskin osoittaan.

jori kirjoitti:

Vapaarattaan tosiaan tarvitset jalkakampien rattaalle, jottei käsikammet pyöri aina kun poljet. Siihen on mielestäni olemassa valmiita osia.

Joo. Jos jollakulla osuu muistikuvaan että mikähän tommoinen palikka on niin tieto olis kiva.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13839
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Joo. Jos jollakulla osuu muistikuvaan että mikähän tommoinen palikka on niin tieto olis kiva.

Freewheel crank on hyvä hakusana. Joissain kampikeskiöön asennettavista apumoottorisysteemeistä löytyy osia, jotka sopivat tuohon käyttöön. Esim. tältä sivulta löytyy kolmanneksi alimmainen rivi vasen sarake. "FRONT CRANK FREE WHEEL" jolla saa vapaarattaan kiinni viisipulttiseen kampeen. Tuossa ei näy bcd-mittaa, mutta jotain 74 mm luokkaa voisi olla.
http://thatsdax.com/ENGINE_KIT_PARTS_PAGE_1.html

Periaatteessa tuollaisen voi kyllä tehdä aika helposti itsekin. Pätkä vanhaa kampikeskiöputkea hitsataan peltilevyyn, johon porataan kammen Siderille reiät. Vapaaratas kierretään tuon kierteelle ja siinä se. Tilaa ei kyllä ole paljon, joten varmaan sisimmästä eturattaasta pitää luopua, mutta mitäpä sillä, kun voimaa pullistelevat käsivartesi osallistuvat mäen kiipeämiseen. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Joo. Jos jollakulla osuu muistikuvaan että mikähän tommoinen palikka on niin tieto olis kiva.

Freewheel crank on hyvä hakusana. Joissain kampikeskiöön asennettavista apumoottorisysteemeistä löytyy osia, jotka sopivat tuohon käyttöön. Esim. tältä sivulta löytyy kolmanneksi alimmainen rivi vasen sarake. "FRONT CRANK FREE WHEEL" jolla saa vapaarattaan kiinni viisipulttiseen kampeen. Tuossa ei näy bcd-mittaa, mutta jotain 74 mm luokkaa voisi olla.
http://thatsdax.com/ENGINE_KIT_PARTS_PAGE_1.html

Periaatteessa tuollaisen voi kyllä tehdä aika helposti itsekin. Pätkä vanhaa kampikeskiöputkea hitsataan peltilevyyn, johon porataan kammen Siderille reiät. Vapaaratas kierretään tuon kierteelle ja siinä se. Tilaa ei kyllä ole paljon, joten varmaan sisimmästä eturattaasta pitää luopua, mutta mitäpä sillä, kun voimaa pullistelevat käsivartesi osallistuvat mäen kiipeämiseen. :D

Olisko tää tuote nyt ihan suoraan tuohon. Vaihtais vaan sisemmän rattaan soveliaaksi (pienemmäksi)?

2 Chainwheel 48T, 48T + Cranks

Double chainwheel comes fully assembled and has a Dicta freewheel built into the centre of the chainwheel which allows the motor to apply power without the pedals & cranks spinning. Freewheel has been pre greased with Castrol high temperature grease.

KuvaKuva

http://eclipsebikes.com/chainwheel-cranks-p-1049.html

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13839
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Viesti Kirjoittaja jori »

Rattaan kylkeen pitää vielä lisätä kierreholkki ja siihen vapaaratas, niin molemmat kammet ovat toisistaan riippumattomat ja niitä voidaan käyttää toisen pyörimättä tai sitten molempia yhdessä aivan oman halun mukaan.

ED:
Siellä näkyykin toinen (kiinteä) ratas takana, jota käytettäessä jalkakammet pyörivät, kun käsikampia pyöritetään. Tarvitaan siis molemmille rattaille omat vapaarattaat, jotta saavutetaan täysi riippumattomuus kampien kesken.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Viesti Kirjoittaja ihmo »

http://bikemotive.myshopify.com/product ... bikemotive olisko tuosta apuja

itekkin tuota tuplavetoa pohtinut mutta luontainen laiskuus estää toteutuksen :mrgreen:

mutta mikset laittaisi käsivetoa vasemmalle puolen silloin voi käyttää normi kampia joissa on valmiit kierteet ja vapaarattaita käsittääkseni kiristää vapaaratasta oikeaan suuntaan kun pyöräyttää oikeelta vasemmallepuolen ja veto tuleekin käsikammista :roll:

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Viesti Kirjoittaja MM »

Sakarin soutupyörän kehitteleminen taisi keskeytyä käsitangon edestakaisen liikkeen hyödyntämisen teknisiin hankaluuksiin. Siinä rungossa voisi toimia tässä keskustelussa esillä ollut yksivaiheinen käsiveivi. Pitkäkampisen veivin liikerata muistuttaa paljon soutamista. Jalkojen tehtävä olisi ainakin aluksi ohjaaminen ja tukivoimana oleminen. Liukupenkkiä ei tarvittaisi tai siitä olisi pikemminkin haittaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13839
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Viesti Kirjoittaja jori »

ihmo kirjoitti:

http://bikemotive.myshopify.com/product ... bikemotive olisko tuosta apuja

itekkin tuota tuplavetoa pohtinut mutta luontainen laiskuus estää toteutuksen :mrgreen:

mutta mikset laittaisi käsivetoa vasemmalle puolen silloin voi käyttää normi kampia joissa on valmiit kierteet ja vapaarattaita käsittääkseni kiristää vapaaratasta oikeaan suuntaan kun pyöräyttää oikeelta vasemmallepuolen ja veto tuleekin käsikammista :roll:

Totta tosiaan, näinhän se menee. Molemmille puolille kampikeskiötä kierteelliset free wheel crank kammet. Molemmille puolille vapaaratas kiinni kierteisiin oikealle puolelle normaalin kokoinen poljettava ratas ja vasemmalle puolelle pieni esim. 18-piikkinen, kuten myös käsikampiin, mutta kiinteänä. Siinä se. Tuleehan sille vähän hintaa, kun täytyy ostaa noita kalliita kierteellisiä kampia kaksi kappaletta. Myydäänkö edes muuten kuin pareina. :roll: ja kaksi vapaaratasta, johon toiseen kiinnityshilut isolle rattaalle. Paljon tavaraa, joita ei saa kuin ostamalla tai työläästi tekemällä. Mutta kuka sen on sanonut, että tämän helppoa ja halpaa kuuluisi olla. :D Hieno peli noista romppeista kuitenkin tulisi.

Eipäs kuitenkaan. Tässähän jalat pyörivät, kun käsikampia pyöritetään. Parempi kuitenkin laittaa käsikampien vapaaratas kiinni jalkakampien vapaarattaan vapaana pyörivään osaan (sarjaan), niin ovat molemmat itsenäiset vedot ja saa ajella käsivedolla liikuttamatta jalkojaan. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Viesti Kirjoittaja irakas »

MM kirjoitti:

Sakarin soutupyörän kehitteleminen taisi keskeytyä käsitangon edestakaisen liikkeen hyödyntämisen teknisiin hankaluuksiin. Siinä rungossa voisi toimia tässä keskustelussa esillä ollut yksivaiheinen käsiveivi. Pitkäkampisen veivin liikerata muistuttaa paljon soutamista. Jalkojen tehtävä olisi ainakin aluksi ohjaaminen ja tukivoimana oleminen. Liukupenkkiä ei tarvittaisi tai siitä olisi pikemminkin haittaa.

Minun SH15 soutupyörässä edestakaisen vedon ongelmaksi muodostui se, että ketju ei tahdo pysyä rattaiden päällä, kun ketju tulee rattaalle liian vinossa kulmassa. Kun veto oli yksisuuntainen toimi vetokoneisto paremmin.

01072012 versio 2.jpg
01072012 versio 2.jpg (126.87 KiB) Katsottu 3544 kertaa
Liitteet
Veto-työntö-mekanismi 2.png
Veto-työntö-mekanismi 2.png (220.22 KiB) Katsottu 3544 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13839
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vikakin näkyy tuossa ylemmässä kuvassa. Etumainen taittopyörä ei pääse kääntymään tarpeeksi vinoon, jotta sivuttaisetäisyys olisi sama, kuin soutuvivun ratasväli. Vaihda eteen isompi taittopyörä, jolloin tuo pienempikin vinous riittää, tai yksinkertaisesti väännä sitä kiinnitystä niin, että taittopyörä pääsee kääntymään noin 45 asteen kulmaan, jonka ketjujen sivuttaisero vaatii. Näyttää hurjalta, mutta toimii.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Viesti Kirjoittaja ihmo »

jori kirjoitti:

Eipäs kuitenkaan. Tässähän jalat pyörivät, kun käsikampia pyöritetään. Parempi kuitenkin laittaa käsikampien vapaaratas kiinni jalkakampien vapaarattaan vapaana pyörivään osaan (sarjaan), niin ovat molemmat itsenäiset vedot ja saa ajella käsivedolla liikuttamatta jalkojaan. :D

meikä ajatellut notta kädet olis vaan apuna mäissä yms.tiukoissa paikoissa ja jaloilla vispataan aina :D

mutta eikös se toisistaan riippumaton pyöritys toteudu kun molemmilla puolin on tehtaantekemät vapaarataskammet, vasen käsille ja kun jaloilla ei polje niin silloinhan oikee päästää läpi ja samma toisinpäin :roll:

ois helppo rakentaa ja vapaarattaat kiristyis työn suuntaan

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13839
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Viesti Kirjoittaja jori »

Mitä pyöritetään ketjulla, kun käsillä kammetaan? -Vasenta jalkakampea, joka pyörittää kampiakselia, joka pyörittää toista jalkakampea, joka siis toimii samoin kuin poljettaessa, eli vapaarattaan kautta pyörittää vetävälle pyörälle menevää ketjua.

On kaksi keinoa tehdä kokonaan riippumattomat vedot. Viedä molemmilta vedoilta erilliset ketjut takapyörälle, jossa on erilliset vapaarattaat, tai laittaa vapaarattaat kampikeskiöön sarjaan siten, että käsivedon vapaarattaan kiinteä puoli kiinnitetään jalkavedon vapaarattaan yksisuuntaiseen osaan. Tässä sarjaan kytkennässä käsikammet kyllä pyörivät aina, kun poljetaan jalkakammilla takaperin. Liekö haitta vai hyöty. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Räkä MBB - tyhmistelyä

Viesti Kirjoittaja ihmo »

näin se tietenkin on :oops: kyllä vaan kun rautalankaa piisaa niin asiat selkiää :mrgreen:

mutta tarve pelkästään käsillä työskentelyyn tuskin on kovin tarkoituksenmukaista,luultavasti kädet saa hapoille pelkällä avittamisella

rakentamisen riemu ja toimivan härpäkkeen teko on sitten oma lukunsa :idea:

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Vastaa Viestiin