Tuo video oli vitsi ja humoristisesti tehty mielestäni. En ole ryhmissä polkenut pystärilä ja en todellakaan jrruta ennen mäkeä, ihme kuntolua, ikään kuin ei mäesäkin saisi kuntoilla tarpeeksi, joten miksi tuhlata energiaa vapaan alkuvauhdin poistamisella? Todella väärä ajotapa jarrutella ennen mäkeä. Miksei jarrutella saman tien tasaisellakin, olisi yhtä loogista, saa kiihdytellä, polttaa energiaa ja kuntoilla?Tai sitten voisi intervallitreeniä vetää, ehkä paremmin tuloksin. Ammattilaiset vetävät intervalleja, kun tulokset kehittymiselle ovat paremmat.
Oma kokemus mäissä, jotka eivät mene alkuvauhdilla ylös ovat pitkälti painonmukaisia. Pyörän. Tri pyöräni, 10,5 kg, nousee pyöristäni parhaimmin. Mittaamaton mutta painava talvipyöräni tuntuu nostettaessa samalta kokoluokalta painoltaan kuin 19,5 kg retkityyppinen nojapyöräni ja molemmat nousevat yhtä hitaasti ja ovat kuin täi tervassa jyrkissä mäissä. Talvipyöräni ja nojapyöräni eivät pääse yhtä vieressäni olevaa lyhyttä mäkeä, pois pyöräreiteiltä, ylös, mutta 11 kgn maantiepyöräni ja tri pyöräni menevät nyppylän nipin napin.
Vaikken ole ihastunut nojakkini painoon, nousee sekin Linnanmäen polkupyörätietä pitkin pysähtymättä. Ei ole Suomen jyrkin tai pisin mäki, mutta käy jo treenistä. En ole uskaltautunut Itäväylältä nousemaan Hämeentielle vielä, kun paikan rajuden jyrkkyyden puolesta tuntien, epäilen, pystynkö nousemaan olenkaan nojakilla. Talvipyörälläkään en ole viitsinyt yrittää. Vaikka nojakki nousisikin mäen, vauhti on niin pieni, ettei taito vielä riitä kurvailun välttämiseen ja tup pätkä on liian kapea ja liikennöity,m että ei viitsi ottaa rapsua liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Jos raskas nojakki nousee useimmat mäet kuntoilijan voimin, luulisi retkeily tuntemattomalla alueella olevan ok kuntoilijalle kevyellä pyörällä useimmissa paikoissa tunturien eteläpuolella miinus Salpausselkä ja pahimmat vaaramaastot. Silloin vastaan pitäisi tulla lähinnä yksittäisiä haasteita ja se ei ehkä tapa, jos suostuu pahimmat paikat taluttamaan. Urheilija ja kevyt nojakki= no problem, onhan noita vuoriakin nojakeilla noustu kisossa nopeammin kuin moni pystärikuski ihan Youtubevideoillakin.
Suurin haaste tehon tuoton ohella mäkien nousussa on ajotarkkuus suoralla voiivalla toistuvasti pysyen. Minulla lienee hankalammasta päästä ohjaukseltaan oleva pyörä pienille vauhdeille ylämäissä, eli suoraohjattu alaohjattu. Ymmärtääkseni paljon anteeksiantavampia ohjauksia löytyy ja en tunne itseäni nousukyvyn rajoittamaksi painavalla pyörälläkään. 500 W en jaksa tuottaa minuuttia enempää ja huippupyristys ei ole paljonkaan enemmän. Pro kuskeilla on tuplasta ehkä jopa kuusinkertaiseen nuo huipputehot. Kun on kotta, isompikin kuorma nousee nojatenkin lujaa ja jyrkästä paikasta. Ergo nojakki nousee, kun on nostaja. Pystärikään ei nouse, kun ei ole nostajaa. Ja tiedän nousukyvyissä olevan valtavia eroja, kun tri pyörälläni olen sprintannut yli 20 km/h Linnanmäkeä ja nojakilla menen yksinumeroisilla silti ylös.
Vasta pitkät reissut rokottavat mäkisessä maastossa tarjollaolevaa energiaa tämän nojakin nousemisen raskaudessa vs tri pyöräni. Nojakkini taas voittaa suurimman osan useimpien reissujen ajasta, kun mennään kevyemmin tasaisella ja alamäissä aerodynamiikkaeroista johtuen. Ja vaikka ei mentäisikään, ei ero silti ole käyttötarkoituksessa pyörillä sama. Kun nojakkini on limusiini jousituksen ollessa täysi, niin tri pyörä on "sporttisempi" hakkaava jousittamaton. Ergonomiaero on naurettava ja jos huviksi ajan, eli enemmistö ajasta ja kaikki pitkät vedot, mukavuus voittaa aina. Kokonaisuutena mukavuus on jopa ylämäet huomioiden nojakissa ylivoimaista. Joten ei tule edes kilpailua. Joo houkuttaa kyllä kolmanneksen kevyempi nojakkki paremmin voimansiirron osin pienemmällä massalla ja kitkalla vielä paremman nousu- ja kiihdytyskyvyn saavuttaen
Budjettikysymys ja luultavasti myös ajan hehe 