
- Pintakäsittelemätön puukinnerin kuori
- puukinneri_rtimoista2 copy.jpg (70.31 KiB) Katsottu 3982 kertaa
irakas kirjoitti:PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Tuo Hannun linkkaama kuva, onko se pinnoitettu puulla vai kokonaan puurunkoinen, ehkä vain tarrapinoite jossa puun kuva?
Kovasti näyttää Questiltä.
Kyllä se ihan aito puukopio questista on: http://www.velo-circus.com/CMSJ/index.p ... uest-clone
Tuon mukaan joitakin lasikuitu yksityiskohtia kon, kuten pyörän kotelot...
Jukka
Aika kaunis on laite.
Petri
Kyllä todella on, mutta varmaan kovin työläs. Paljonkohan painaa? 
Laskeskelin, että jos on tehty haaparimoista, jotka ovat n. 20 x 5 mm ja kinnerin pituus 2,65 cm ja kuivan haavan ominaispaino on 417 kg/ kuutio. Tämä tekee kuorelle painoa noin 9 - 10 kg. Rimat pitää liimata yhteen, joten arvioin että liimaa olisi noin 1 kg (pajonhan sinne ponttien väliin ei liimaa mene).
Kun rimat on liimattu ja kovettunut, pinta hiotaan ja ohennetaan sopivista kohdista esim. 2-3 mm paksuiseksi, jolloin puuvalmiin rungon paino putoaa 30-40%.
Sitten pintaan vedetään epoksi ja sen päälle hieno kangas, esim. 160 g/ neliö tai 225 g/neliö ja sen päälle epoksia sen verran, että kankaan kudokset peittyvät.
Arvioisin, että kangasta menisi 10,6 neliötä (pitää tehdä molemmin puolin). Kankaat painavat 1,7 kg kg ja epoksia menee suurin piirtein saman verran.
Päällystyksestä tulee painoa n. 4 kg. + Sitten lakkaus vähintäin yhden kerran (UV-suojaus). Jos siistin haluaa, niin 3 lakkakerrosta riittää, jos haluaa peilimäisen kauniin pinnan, niin pitäisi lakata 8 kertaan. Huippu pianoissa on jopa 20 x lakkaus.
Uskoisin, että tuollaisen katteen saisi tehtyä noin 10 - 14 kg painoiseksi kohtuu helposti. Kuorirakenne on jäykkä ja jos sen liittää "sopivasti" kiinni runkoon (jonka ei tarvitse olla kovin jäykkä) päästään kohtuu kevyisiin rakenteisiin.
Kuiva kuusirima on 8% kevyempi kuin haapa.
Ensimmäisen tekemiseen menee aikaa, koska pitää tehdä kaaritus, jonka päälle rimat liimataan (niitä ei liimata kaariin, vaan rimat pystysaumasta keskenään.
Kaaret pitäisi olla n. 30 cm välein. Tiukassa mutkassa tiuhempaan.
Liitän tähän toisen kuvan, jossa puurimakinnerin kuori on vielä käsittelemätön. Merkille pantavaa on, että rimoissa ei näy niittien tekemiä reikiä (jolla perinteisesti rimat kiinnitetään liimauksessa kaariin), eli on tehty pikku hiljaa rimat toisiinsa puristamalla.
Arvioisin, että kaarien tekemiseen menee n. 200 tuntia, rimoitukseen ja viimeistelyyn n. 300 tuntia, kankaiden veto + lakkaus n. 10 - 20 h.
Mutta, nämä kaikki on vain arvioita.
Vaimo aina sanoo, että kerro se vähintäin kahdella, niin päästään lähelle oikeita lukuja.
Hannu
terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Terässiipi Nordic Master e-biket hihna- ja ketjuvedolla, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.