Sivu 4/7
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 04 Marras 2013, 13:55
Kirjoittaja jviirret
hannu619 kirjoitti:Apua, vieläkään en osaa liittää kuvaa tähän keskusteluun. Mistä löytyy hyvät ohjeet?
Kuvalinkin alkuun hakasulkuihin img ja loppuun /img, näin:

Tuossa titenkin näkyy laittamasi kuva, mutta tarkan koodin näet kun painat lainaa nappia ja ktsot kirjoittamani tekstin siitä...
Jukka
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 04 Marras 2013, 14:21
Kirjoittaja hannu619
Kiitos Jukka
Ihmettelin, kun ei esikatselussa kuvaa näy - hämmennyin siitä.
Mielenkiinnon vuoksi laitan kuvan toisesta vehkeestä, omalta koneeltani:
[img/Users/hannu/Kinneri/puukinneri_rtimoista2%20copy.jpg/img]
Nämä ovat malleja, jonka tyylistä olen pähkäillyt tekeväni. En kopioi mitään.
Lopullinen muoto ja malli tulee sen mukaan, kun istun tekemäni rungon päälle ja määritän ensin strategiset mitat.
Joka tapauksessa perän teen selvästi erilaisemmaksi kuin näissä on.
Pintamateriaalit minulla on jo valmiina olleet kauan.
Hannu
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 04 Marras 2013, 14:23
Kirjoittaja hannu619
hannu619 kirjoitti:Kiitos Jukka
Ihmettelin, kun ei esikatselussa kuvaa näy - hämmennyin siitä.
Mielenkiinnon vuoksi laitan kuvan toisesta vehkeestä, omalta koneeltani:
[img/Users/hannu/Kinneri/puukinneri_rtimoista2%20copy.jpg/img]
Nämä ovat malleja, jonka tyylistä olen pähkäillyt tekeväni. En kopioi mitään.
Lopullinen muoto ja malli tulee sen mukaan, kun istun tekemäni rungon päälle ja määritän ensin strategiset mitat.
Joka tapauksessa perän teen selvästi erilaisemmaksi kuin näissä on.
Pintamateriaalit minulla on jo valmiina olleet kauan.
Hannu
Ei kuva näy. Eli se pitää laittaa verkkoon ensin ja sieltä lisätä...?
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 04 Marras 2013, 14:36
Kirjoittaja jviirret
Joo, jos tuolla img koodilla haluaa laittaa. Tuosta puuttuu toinen hakasulku, eli molemmat img:t omien sulkujen väliin.
Jos omalta koneelta haluaa niin viestinkirjoitus ikkunan alareunasta liitetiedostot ja valitset sieltä...
Jukka
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 04 Marras 2013, 14:47
Kirjoittaja PW
Tuo Hannun linkkaama kuva, onko se pinnoitettu puulla vai kokonaan puurunkoinen, ehkä vain tarrapinoite jossa puun kuva?
Kovasti näyttää Questiltä.
Petri
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 04 Marras 2013, 15:00
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Tuo Hannun linkkaama kuva, onko se pinnoitettu puulla vai kokonaan puurunkoinen, ehkä vain tarrapinoite jossa puun kuva?
Kovasti näyttää Questiltä.
Kyllä se ihan aito puukopio questista on: http://www.velo-circus.com/CMSJ/index.p ... uest-clone
Tuon mukaan joitakin lasikuitu yksityiskohtia kon, kuten pyörän kotelot...
Jukka
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 04 Marras 2013, 18:27
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Tuo Hannun linkkaama kuva, onko se pinnoitettu puulla vai kokonaan puurunkoinen, ehkä vain tarrapinoite jossa puun kuva?
Kovasti näyttää Questiltä.
Kyllä se ihan aito puukopio questista on: http://www.velo-circus.com/CMSJ/index.p ... uest-clone
Tuon mukaan joitakin lasikuitu yksityiskohtia kon, kuten pyörän kotelot...
Jukka
Aika kaunis on laite.
Petri
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 04 Marras 2013, 18:44
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Tuo Hannun linkkaama kuva, onko se pinnoitettu puulla vai kokonaan puurunkoinen, ehkä vain tarrapinoite jossa puun kuva?
Kovasti näyttää Questiltä.
Kyllä se ihan aito puukopio questista on: http://www.velo-circus.com/CMSJ/index.p ... uest-clone
Tuon mukaan joitakin lasikuitu yksityiskohtia kon, kuten pyörän kotelot...
Jukka
Aika kaunis on laite.
Petri
Kyllä todella on, mutta varmaan kovin työläs. Paljonkohan painaa? 
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 04 Marras 2013, 19:49
Kirjoittaja Mustasudenkorento
hannu619 kirjoitti:
Ei kuva näy. Eli se pitää laittaa verkkoon ensin ja sieltä lisätä...?
Joria lainaten
jori kirjoitti:
Kuvan laittaminen tällaisen viestin liitteeksi on helppoa, kunhan löytää oikean napin. Ensin valitset tuossa liitekuvassa punaisella näkyvän välilehden "Liitetiedostot". Sitten sen takaa napista "Valitse tiedosto" avaat koneesi tiedostoselaimen, jolla etsit haluamasi kuvan omalta koneeltasi. Sitten vain lähetä.

Jos haluat lähettää useamman kuvan, täytyy kuvan lisäämisen jälkeen painaa "Valitse tiedosto" ja valitun tiedoston nimen perässä olevaa nappia "Lisää tiedosto" ja jatkaa toisella tiedostolla taas "Liitetiedostot" välilehden takaa.

Ja tosiaan jos netissä olevan kuvan haluat linkata niin Painat teksti kentän yläpuolella olevaa Img nappia
se luo tagit hakasulkeissa eikä kuten tähän laitoin esimerkin kaarisulkeisiin (img)Kuvan url tähän/color
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 04 Marras 2013, 21:08
Kirjoittaja hannu619

- Pintakäsittelemätön puukinnerin kuori
- puukinneri_rtimoista2 copy.jpg (70.31 KiB) Katsottu 3985 kertaa
irakas kirjoitti:PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Tuo Hannun linkkaama kuva, onko se pinnoitettu puulla vai kokonaan puurunkoinen, ehkä vain tarrapinoite jossa puun kuva?
Kovasti näyttää Questiltä.
Kyllä se ihan aito puukopio questista on: http://www.velo-circus.com/CMSJ/index.p ... uest-clone
Tuon mukaan joitakin lasikuitu yksityiskohtia kon, kuten pyörän kotelot...
Jukka
Aika kaunis on laite.
Petri
Kyllä todella on, mutta varmaan kovin työläs. Paljonkohan painaa? 
Laskeskelin, että jos on tehty haaparimoista, jotka ovat n. 20 x 5 mm ja kinnerin pituus 2,65 cm ja kuivan haavan ominaispaino on 417 kg/ kuutio. Tämä tekee kuorelle painoa noin 9 - 10 kg. Rimat pitää liimata yhteen, joten arvioin että liimaa olisi noin 1 kg (pajonhan sinne ponttien väliin ei liimaa mene).
Kun rimat on liimattu ja kovettunut, pinta hiotaan ja ohennetaan sopivista kohdista esim. 2-3 mm paksuiseksi, jolloin puuvalmiin rungon paino putoaa 30-40%.
Sitten pintaan vedetään epoksi ja sen päälle hieno kangas, esim. 160 g/ neliö tai 225 g/neliö ja sen päälle epoksia sen verran, että kankaan kudokset peittyvät.
Arvioisin, että kangasta menisi 10,6 neliötä (pitää tehdä molemmin puolin). Kankaat painavat 1,7 kg kg ja epoksia menee suurin piirtein saman verran.
Päällystyksestä tulee painoa n. 4 kg. + Sitten lakkaus vähintäin yhden kerran (UV-suojaus). Jos siistin haluaa, niin 3 lakkakerrosta riittää, jos haluaa peilimäisen kauniin pinnan, niin pitäisi lakata 8 kertaan. Huippu pianoissa on jopa 20 x lakkaus.
Uskoisin, että tuollaisen katteen saisi tehtyä noin 10 - 14 kg painoiseksi kohtuu helposti. Kuorirakenne on jäykkä ja jos sen liittää "sopivasti" kiinni runkoon (jonka ei tarvitse olla kovin jäykkä) päästään kohtuu kevyisiin rakenteisiin.
Kuiva kuusirima on 8% kevyempi kuin haapa.
Ensimmäisen tekemiseen menee aikaa, koska pitää tehdä kaaritus, jonka päälle rimat liimataan (niitä ei liimata kaariin, vaan rimat pystysaumasta keskenään.
Kaaret pitäisi olla n. 30 cm välein. Tiukassa mutkassa tiuhempaan.
Liitän tähän toisen kuvan, jossa puurimakinnerin kuori on vielä käsittelemätön. Merkille pantavaa on, että rimoissa ei näy niittien tekemiä reikiä (jolla perinteisesti rimat kiinnitetään liimauksessa kaariin), eli on tehty pikku hiljaa rimat toisiinsa puristamalla.
Arvioisin, että kaarien tekemiseen menee n. 200 tuntia, rimoitukseen ja viimeistelyyn n. 300 tuntia, kankaiden veto + lakkaus n. 10 - 20 h.
Mutta, nämä kaikki on vain arvioita.
Vaimo aina sanoo, että kerro se vähintäin kahdella, niin päästään lähelle oikeita lukuja.
Hannu
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 05 Marras 2013, 06:41
Kirjoittaja jviirret
hannu619 kirjoitti:Uskoisin, että tuollaisen katteen saisi tehtyä noin 10 - 14 kg painoiseksi kohtuu helposti.
Tähän sitten lisäksi itse trike n.20kg ja muutama kilo kiinnikkeisiin ja katto=40Kiloa. Ajatuksesta jossa on kate ja on runko pitäisi päästä eroon ja alkaa kehittelemään itsekantavaa koria.
Kun ketjuvoimat viedään sinne missä korikin on, eli sivuun, niin on mahdollista tehdä jopa 12kg painoinen kinneri: http://turanga.com/blog/?p=176
Itse pääsin 30kiloon vaikka tein korikehikon pienen törmäyksen kestävästä teräksestä ja renkaina raskaat 24" maastokiekot: http://www.omanetti.fi/ninajukk/kinneri.htm
Jukka
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 05 Marras 2013, 09:43
Kirjoittaja hannu619
Kiitos Jukka
Itsekantava kori on ehkä helpoin toteuttaa nelipyörämallissa (ja myös deltassa) ja jossa poljinvoimaa ei käytetä pyörivänä liikkeenä, vaan edes-takaisin liikkeenä. Valitettavasti minulla ei ole insinöörin koulutusta, joten perusteellisempaa vastausta en pysty antamaan.
Eikö se Perniössä asuva (nimeä en nyt muista) tehnyt juuri tuolla tavalla 70 luvulla? Se amfibiokinneri ym. Tiettävästi olivat kevyitä. Foam väliaineena, päällä ohut lasikuitumattokerros, jos nyt oikein muistan.
Siinä kevyessä (linkki)mallissa on myös runko, joka tehty hiilikuidusta. Samoin kuin poljinsysteemit.
Minulla on pari kertaa hiilikuitumela katkennut yllättäen, ilman näkyvää etukäteisvauriota. Niistä omakohtaisista kokemuksista en ehkä tekisi käyttöarkeen hiilikuituista runkorakennetta.
hannu
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 05 Marras 2013, 12:09
Kirjoittaja irakas
Olen monesti miettinyt itsekantavan korin tekemistä kinneriin. Itse en ole tavannut yhdessäkään velomobiilissa sellaista. Syyt siihen, että niitä ei juuri näy, ovat moninaiset. Korin ja vetokaluston liittymät täytyvät olla riittävän tukevat ja huoltohommat vaikeutuvat, kun koria ei saa sivuun ym. Kyllä rakentaminen on paljon yksinkertaisempaa, jos on erillinen kantava runko ja kori.
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 05 Marras 2013, 12:20
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Olen monesti miettinyt itsekantavan korin tekemistä kinneriin. Itse en ole tavannut yhdessäkään velomobiilissa sellaista.
No oletkos joskus nähnyt katteettoman Mangon tai edes kuvaa sellaisesta? Tiedätkö miksi et ole 
Jukka
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 05 Marras 2013, 12:27
Kirjoittaja MM
No, no, Sakari! Onhan täällä kerrottu mielenkiintoinen vierailu Ponkalan luona ja seikkaperäinen kertomus hänen itsekantavista kinnereistään. Niistä vanhemmassa mallissa oli heiluripolkimet ja vaijeripyörät takana väliakselissa, jolloin eturunko ei tarvinnut olla vahva ketjuvoimien takia, kun ajajan jalat välittivät voiman istuimeen. Ponkala korostikin jutussa sitä, että istuin-väliakseli-vetoakseli-paketti pitäisi tehdä joustamattomaksi ja muuten saa olla sitten niin huteroa kuin uskaltaa.