Läskinojakin rakentaminen alkanut kiinnostaa mm. tämän suunnitelman takia.
Kertaalleen jo kysyin, mistä näitä kiekkoja kannattaa ostaa ? Ovat vissiin aika hinnakkaita ?
Onko kaikki läskikiekot 26" vanteella (559) ?
Petri
Läskinojakin rakentaminen alkanut kiinnostaa mm. tämän suunnitelman takia.
Kertaalleen jo kysyin, mistä näitä kiekkoja kannattaa ostaa ? Ovat vissiin aika hinnakkaita ?
Onko kaikki läskikiekot 26" vanteella (559) ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Onko kaikki läskikiekot 26" vanteella (559) ?
On näitä "semiläskejä" 507 kiekollakin, mulla on tällainen:
http://www.municycle.ca/images/quax_cross_24_a.jpg
Kumi on 3x24, vanne on muistaakseni 38x507
Chopperi-pyöräilijät käyttää kans takana joskus tätä kokoluokkaa, tämän ulkohalkaisijahan on suunnilleen sama kuin 26" ja ketju menee vielä jouhevasti kun leveyttä vain 3".
Tässä Olli Erkkilän pyörässäkin on jotku 24" kiekot:
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Onko kaikki läskikiekot 26" vanteella (559) ?
On näitä "semiläskejä" 507 kiekollakin, mulla on tällainen:
http://www.municycle.ca/images/quax_cross_24_a.jpg
Kumi on 3x24, vanne on muistaakseni 38x507
Chopperi-pyöräilijät käyttää kans takana joskus tätä kokoluokkaa, tämän ulkohalkaisijahan on suunnilleen sama kuin 26" ja ketju menee vielä jouhevasti kun leveyttä vain 3".Jukka
Läskirenkaan ominaisuuksiin ilmeisesti vaikuttaa paljon alhainen ilmanpaine, mitkä ominaisuudet siihen vaikuttaa ett voi kikkailla ilmanpainetta muuttamalla ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hintaa tulee ainakin vielä tässä vaiheessa renkaista ja vanteista jonkin verran. Valmiita kiekkoja voi toki kokeilla tilaa, mutta melkein kaikki rakennutetaan koska pyörissä esiintyy erikokoisia sivuun rihtauksia riippuen rungosta. Nojapyörä ei vaadi välttämättä muita erikoisosia kuin noi kaksi riippuen valitusta rungon mallista, mutta ketjulinjan kanssa saa olla tarkkana, koska renkaat on tosiaan niin leveät ettei normaali maastopyörän ketjulinjauskaan riitä ohittamaan keskellä runkoa olevan renkaan.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Mä laskin että MP:n muuttaminen läskiksi budjettiosilla olis maksanu toissa talvena about 550 €. Kiekot, kumit, 135mm etuhaarukka. Jos avovaihteille ja takahaarukan voi vapaasti tehdä niin normi napakin käynee kun vanteen rihtaa pakasta poispäin, tai käyttää napavaihdetta. Muuten jos on massia niin 170mm:n napa.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Olisko mitään jörkee tehdä siitä etuvetonen ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Olisko mitään jörkee tehdä siitä etuvetonen ?
Ehkä. Mutta kuskin paino on sitten hyvä saada kunnolla eturenkaan päälle, 50-60% riittänee vetopitoon. Ja jos on tarkoitus kiivetä niin ainakin reippaasti pidempi akseliväli kuin vaikkapa Pastorin muuten mainiossa vehkeessä. Epäilen silti vähän etenemiskykyä pehmeässä lumessa ja hiekassa, sekä kesällä tiukoissa nousuissa.
Pitää vaan päättää mihin tuollaista lähtee rakentamaan...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Renkaan leveyden ongelmat hoituu toki helpommin takevedolla - jää pelivaraa ketkun kuljetuksen kanssa.
PW kirjoitti:Läskirenkaan ominaisuuksiin ilmeisesti vaikuttaa paljon alhainen ilmanpaine, mitkä ominaisuudet siihen vaikuttaa ett voi kikkailla ilmanpainetta muuttamalla ?
Rengas kantaa ilmanpaineellaan. Renkaan tassunjälki "footprint" on pinta-alaltaan tasan sen kokoinen, että tuo pinta-ala kerrottuna rengaspaineella antaa tulokseksi sillä hetkellä kiekon kantaman kuorman. Mitä leveämpi, ja siten myös jouston suunnassa paksumpi, rengas on, sitä suurempia pinta-aloja (footprint) se voi painuessaan tuottaa ja silti säilyttää "kivivaran" alustan ja vanteen välillä. Suuri kosketusala (footprint) saavutetaan pienentämällä painetta tai suurentamalla kuormaa. Toisaalta yläpäässä paine rajautuu renkaan rakenteen kestävyyteen, joka noudattaa melko hyvin "renkaan leveys kertaa paine on vakio" -kaavaa. Eli saman laatuiset renkaat kantavat painetta sama luku jaettuna leveydellä. 50 mm leveä kestää painetta saman rakenteisena vain puolet 25 mm renkaan paineista.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Leveä rengas ja matala paine vaatii myös leveän vanteen. Renkaan käyttäytymiseen vaikuttaa siis vanteen leveys hyvin voimakkaasti. Vanteita taitaa olla jostain 50 mm leveydestä 100 mm saakka. 50 tai edes 70 mm vanteelle ei ehkä kannata laittaa 125 mm leveää rengasta ja toivoa pärjäävänsä hyvin alhaisella paineellla. Rengas alkaa muljahtelemaan. Varsinaiset läskirenkaat ovat useimmiten 3,8" leveitä ja sittten on tosiläskejä vajaan viiden tuuman renkaita. Ja kolmituumaisiakin löytyy jotka saattaa mennä jo normihaarukoihin ja vanteille.
MetaPhrastic 2012
Halpoja vanteita:
http://www.robsson.de/Fette-Felgen/B-Ware:::14_21.html
Renkaista: mitä isompi tpi-lukema, sitä joustavammat kyljet ja sitä parempi rullaavuus pienillä paineilla. Poikittainen kuvi toimii eräänlaisena siipirattaana pehmeässä alustassa, mutta rullaa myös huonosti kovalla alustalla. Eli rengas käyttötarpeen mukaan.
Jos on tarkoitus ajaa upottavassa alustassa, en tekisi etuvetoista. Eturengas pitäisi pehmeällä saada "plaanaamaan" lumen päällä, ja se ei onnistu jos sillä on pakko pitää painoa vetopidon säilyttämiseksi.
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili
Budjettiläskin rakenteluun kävisi varmaan custom-osat, esim:
http://classic-cycle.de/en/Tires-Tubes-and-Supplies/
http://www.chopperdome.com/ (Robssonin omassa kaupassa vanteet maksaa puolet vähemmän...)
Kotomaassa:
http://www.trianglebikes.com/fillarietusivu.htm
Ihan vakavissani taannoin mietin tuollaisen mönkijärenkaisen (pysty)pyörän tekemistä.
Aloitan nyt tuolla normiläskillä ja jätän tuon XL-läskin vielä pöytälaatikkoon...
Tuossa yo kuvassa näkyy selvästi kuinka pieniä nuo kevyet mönkijän renkaat ovat. Kampi ottaa alaskäännettynä melkein maahan vaikka keskiö on napoja ylempänä. Kumin maksimi halkaisija on siis ehkä puoli metriä, eli sama kuin 20" renkaalla. Osa leveyden tuomasta hyödystä menetetään jos rengas on noin pieni. Suuremmat mönkijän renkaat taas on tehty kestämään suurempia kuormia joten paino nousee paljon enempi kuin suhteessa halkaisijan kasvuun suhteutettuna voisi olettaa. Eli parempi tosiaan pysyä fillarin renkaissa...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...