Kiitos Petri hienosta matkan yleiskuvauksesta. Ja iso kiitos vielä Annille huoltoajosta ja molemmille elilisillan kyydistä Sipooseen, jossa täällä aitatalkoilen vielä muutaman päivän.
Koska Petri jo kertoi yleisen matkan kulun, kerron vain muutamia hajahavaintoja omasta retkestäni.
Minun reissuni jäi valmisteluiltaan hätäiseksi, koska jouduin lähtemään kotoa sukulaiskierrokselle, josta suoraan aitatalkoisiin ja myöhään jatkuneista talkoista aamuksi laivarantaan. Passi jäi kotiin ja jotain muutakin, mitä piti ottaa, mutta eivät puutteet matkaa enemmin haitanneet. (Kukaan ei onneksi passia kysynyt.)
Hätäpäissään lähtöaamuna öljysin ketjut ja pumppasin renkaat ja rakensin taas uuden puurimatyyppisen tavaratelineen, jonka asensin vasta Kansalaistorilla kaksi minuuttia ennen lähtöä. Tarkoitus oli myös edellisten Viron retkien opetusten perusteella asentaa paksumpi, kaikilta puoliltaan pistosuojattu ja 42 mm leveä rengas eteen alle, mutta jäi ajanpuutteen takia vaihtamatta ja otin renkaan vain mukaan. Tällä kertaa rengas ei sitten puhjennutkaan, vuosi vain hiukan, mistä syystä matka Pärnusta Kehtnaan tuntui loppuvaiheessa aika raskaalta. En heti älynnyt, että vika oli ilmoissa. Liian kuumassa ulkoilmassa ja liian vähäisessä ilmamäärässä renkaissa. Viimeisen päivän ajo oli älyttömästi helpompaa, kun aamulla ilmaa lisättiin eturenkaaseen. Kaikenkaikkiaan virolaiselle tiestölle sopii paremmin vähän (tai enemmänkin) leveämpi rengas. Iso osa tienpinnoitteista on öljysoraa, jossa leveämpi kulkee tasaisemmin, eikä ole niin ronkeli paineen muutoksista.
Yhdistetty tavarateline-niskatuki osoittautui vasta reissun lopulla alapäästään liian pitkäksi ja lopulta viime metreillä tökkäsi laivasta ulos ajettaessa ajorampin reunaan ja katkesi. Kaaduin komeasti jalat kiinni lukoissa rampille. Jostain syystä takajousituksella on ominaisuutena hitaasti pidemmällä reissulla laskeutua alemmas ja alkumatkasta ihan käypäisellä maavaralla pienenetä käyttökelpoisuuden rajoille ja yli, kuten nyt. Nyt oli niin kuuma, että on mahdollista, että narut kovassa helteessä viruivat. -Mikäs ihme tuo, kun ajellaan Virumaalla.
Olisi se maavara ollut pelkästään hihnoja kiristämällä ollut nostettavissa alkuperäiseen säätöönsä, mutta jäi vain tekemättä. 
Ekan päivän ajoin shortseissa, kun ajoaikaa oli vain vähän, ja oli jo iltapäivä. Muiksi päiviksi laitoin valonaran ihoni takia ajosandaaleihin sukat ja mustat pitkät trikoohousut, joita hiukan hävetti käyttää ihmisten ilmoilla, kuten laivalla, jossa ei välttämättä tajuta, että tällainen paksumaha onkin pyöräilyvarusteissa. No, nyt se on sitten tehty ja tulin siis venyttäneeksi seksuaali-identiteettiäni niin, että rohkenin mennä laivaan trikoissa, kun shortsit olivat ensimmäisen päivän (heti ketjunrasvauksen jälkeen) ajetun matkan takia melko "öisen aavikon camot".
Nämä trikoohousut eivät sitten pidä aivan täysin aurinkoa, eikä edes paarmojen pistoja, joita tuli trikoon läpi monelle meistä –puhumattakaan shortseissa ajaneista. En tietenkään käyttänyt aurinkorasvaa jaloissani, kun oli ne housut, mutta näytti siltä, että noiden housujen suojakerroin on vain vähän enemmän, kuin 50+ aurinkovoiteen, jota käytin 1-3 ajopäivinä. Iltaisin iho tuntui aurinkoa saaneelta ja olen reissun jälkeen selvästi ruskettunut jaloistani. Tuskin se ainakaan kokonaan oli sen noin kymmenen minuutin ajopätkän syytä pelkissä uikkareissa uimapaikalta kaupalle. 
Ylenmääräinen herkkyyteni auringolle sai minut kehittelemään toisen päivän aamusta lähtien auringinkokatosta, joka lopulta toimikin loistavasti. Se oli toisen päivän aamuna kaupan eteisestä löydetystä olutlaatikosta kyhätty ja matkan aikana edelleen jeesusteipillä ja risusta viritelty systeemi, joka jo noin toimi erinomaisesti. Kehittely kuitenkin jatkuu ja kerron siitä lisää myöhemmin toisessa ketjussa.
Saku Hele oli erinomaista, samoin seljankat. Niitä varten kannattaa tuo reissu tehdä ensi vuonnakin. Löytyi myös erinomainen uusi oluttuttavuus, FinAle. Finaali on napakasti humaloitu vahvahkomakuinen pintahiivaolut, jonka maku vielä entisestään parani kauniin ympäristön ja paikalleen sopineen taukopaikan takia Sindissä juuri ennen Pärnuun saapumista -ja tietenkin myös Pärnusta pois lähtiessä– niin hyvää se oli. 