Sivu 4/6

Re: SH25

Lähetetty: 15 Loka 2014, 11:24
Kirjoittaja MM

Kiitokset tuosta kuvasta, tätä ajoin takaa.


Re: SH25

Lähetetty: 15 Loka 2014, 12:38
Kirjoittaja irakas

Mielenkiintoinen ehdotus. Käsittääkseni edellyttäisi, sitä että kampirattaat olisivat vasemmalla puolella.


Re: SH25

Lähetetty: 15 Loka 2014, 13:10
Kirjoittaja PW

Kuva on niin tumma etten oikeen näe ketjun kulkua mutt lähteekö se ketju pois veto- vai paluupuolelta?
Jos vetopuolelta, voisko siinä olla joku ohjuri (putki, rissa tai joku) joka pitäis ketjun yläosan eturattaan kanssa samalla linjalla?
Jos ongelma on paluupuolella, paluu rissan kiinnityksen jos siirtäs keskiöön - rissa ei kääntys haarukan mukana.


Re: SH25

Lähetetty: 15 Loka 2014, 13:29
Kirjoittaja MM
irakas kirjoitti:

Mielenkiintoinen ehdotus. Käsittääkseni edellyttäisi, sitä että kampirattaat olisivat vasemmalla puolella.

Tässä tosiaan aivan sirkkalehtiasteella olevan orastavassa ideassa ajattelin, että poljinakseli menisi tuosta linkin esittämän nivelen keskireiästä läpi ja ratas olisi kiinnitetty ulkokehän ruuvinreikiin jolloin ratas kääntyilisi akselilla ohjauksen vaatimissa kulmissa. Ei tätä ole tosiaan sen valmiimmaksi mietitty.

http://www.skruvat.fi/Nivelsarja-vetoakseli-P95968.aspx


Re: SH25

Lähetetty: 15 Loka 2014, 13:31
Kirjoittaja jooseha

Ei taida kukaan olla vielä ehdottanut mbb:tä. Noin lyhyenä kääntövara riittäisi varmaan normaali ajoon ja tiukkoihin mutkiinhan sulla on sähkömoottori ;) Vedon vaikutus vetelyihin loppuisi samalla.

edit. Minqissä on samanlainen vetojärjestely kuin SH25:ssä. Siinä on ketjun pysyminen varmistettu kaksipuoleisella "ketjusuojalla" ja irroitettavalla istuimella :mrgreen:
Kuva


Re: SH25

Lähetetty: 15 Loka 2014, 14:40
Kirjoittaja PW

Jotain tommosta hain mutt ei riittäny aivot noin yksinkertaseen ratkasuun (MIng) - paluurissakin jätetty pois.


Re: SH25

Lähetetty: 15 Loka 2014, 20:56
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Kuva on niin tumma etten oikeen näe ketjun kulkua mutt lähteekö se ketju pois veto- vai paluupuolelta?
Jos vetopuolelta, voisko siinä olla joku ohjuri (putki, rissa tai joku) joka pitäis ketjun yläosan eturattaan kanssa samalla linjalla?
Jos ongelma on paluupuolella, paluu rissan kiinnityksen jos siirtäs keskiöön - rissa ei kääntys haarukan mukana.

Ketju lähtee pois päältä paluupuolelta etupyörän ollessa kääntyneenä ääriasentoon ja talutettaessa taaksepäin. Ongelma siis ei ole suuren suuri, kun vain muistaa, että ei peruuta etupyörän ollessa kääntyneenä. Olen kokeillut erilaisia vaihtoehtoja paluurissaksi, mutta eivät ole oikein toimineet. Paremmin on toiminut ilman rissaa. Vois kokeilla tosiaan rissan kiinnittämistä keskiöön. Keskiössä voisi silloin olla vain yksi ratas, jonka olen jo aiemmin ajatellut laittaakin. Eteen on tarkoitus laittaa kiekko, jonka navassa on 3 x 7 vaihdetta.


Re: SH25

Lähetetty: 15 Loka 2014, 21:15
Kirjoittaja irakas
jooseha kirjoitti:

Ei taida kukaan olla vielä ehdottanut mbb:tä. Noin lyhyenä kääntövara riittäisi varmaan normaali ajoon ja tiukkoihin mutkiinhan sulla on sähkömoottori ;) Vedon vaikutus vetelyihin loppuisi samalla.

edit. Minqissä on samanlainen vetojärjestely kuin SH25:ssä. Siinä on ketjun pysyminen varmistettu kaksipuoleisella "ketjusuojalla" ja irroitettavalla istuimella :mrgreen:
Kuva

No siinähän on ratkaisu ketjun rattaalla pysymisen varmistamiseksi: kaksipuolinen ketjusuoja. Sellainenhan minulla onkin jo SH24:ssä. Alumiinilevystä vain leikkaa sopivat levyt. Niinkuin tuolla aiemmassa viestissä sanoin, olen kokeillut paluurissan poisjättämistä, ja aika hyvin tuntui toimivan, ja nyt vielä paremmin, kun laittaa ketjusuojat kampirattaaseen. :mrgreen:


Re: SH25

Lähetetty: 19 Loka 2014, 10:07
Kirjoittaja irakas

Tein 3 mm:n AL-levystä lisäketjusuojan keskiörattaan vasemmalle puolelle. Varastosta löytyi yksilevyinen kesiöratas kampineen, jossa oli kiinteä ketjusuoja oikealla puolella.

Ohjaustangossa on pystypyörien lisävarusteena käytetty lisäsarvi, jonka avulla kädensijan asentoa on helppo säätää.


Re: SH25

Lähetetty: 21 Loka 2014, 16:20
Kirjoittaja irakas

Laitoin Petrin vinkistä paluupuolen rissan kiinni keskiöön. Etupyörä pääsee kääntymään hiukan enemmän. Pikkuhiljaa homma lähtee pelittään. :mrgreen:


Re: SH25

Lähetetty: 21 Loka 2014, 19:42
Kirjoittaja Jarcco

Sen paremmin etupyörä kääntyy mitä lähempänä rissa on vetopuolen ketjua. Tuossa vaan Rattaan ja renkaan väliin ei oikein mahdu.
Bevo-bikessa on niiden välissä enemmän tilaa:
Kuva
http://www.heinzherrmann.com/?thema=50


Re: SH25

Lähetetty: 25 Loka 2014, 13:12
Kirjoittaja irakas

Laitoin pienemmän rissapyörän, ja nyt sitä voi siirtää huomattavasti taaemmas.


Re: SH25

Lähetetty: 26 Loka 2014, 17:56
Kirjoittaja irakas

Olen miettinyt miten saisi istuimen kallistuksen toimimaan SH25:ssä.

Tänään pätkähti päähän ajatus, että mitenkähän toimisi, jos muuttaisi selkänojan tuen kaarevaksi ja laakeroisi siihen selkänojan yläosan. Istuimen alaosan poikkikannatin nivelöitäisiin liikkuvaksi runkoputkeen nähden. Kallistuksen hallinta tapahtuisi ohjaustangon avulla, joka on tukevasti laakeroitu runkoputkeen. :roll:

Ja tietenkin kallistuksen lukitus!


Re: SH25

Lähetetty: 26 Loka 2014, 18:34
Kirjoittaja jori

Meni hetken, kunnes tajusin, että tarkoitat sivukallistusta. Voisi se toimiakin, mutta tarvitset tosiaankin lukituksen, joka avataan istuimen kallistamiseksi ja joka muuten pidetään lukittuna, muuten pitää pitää ohjaustangosta rajusti kiinni kurvissa, jottei istuin kallistu ulkokaarteeseen ja heitä kuskia kyydistä.


Re: SH25

Lähetetty: 01 Marras 2014, 08:50
Kirjoittaja irakas

Kun mittailin SH25:een istuimen kallistumista, osoittautui idea huonoksi, koska istuimen kallistuessa ajajan olkavarsi ottaa kiinni takapyörään. :(