Sivu 4/13
Re: Kulkuri
Lähetetty: 24 Syys 2015, 17:41
Kirjoittaja PW
Re: Kulkuri
Lähetetty: 24 Syys 2015, 23:25
Kirjoittaja jori
Minä yritin pähkiä tuota vasemman ja oikean vaihtamista, enkä saanut muuta aikaan, kuin 180 asteen kääntymisen pitokynnen suunnalle. Kun akselissa on tasot molemmin puolin, nuohan voi kääntää, jolloin oikea onkin taas vasen. En ymmärrä, mistä tulee ero. Etkö mitenkään saisi kuvaa.
ED. Eikunjoo, kääntyyhän se reikäkin peilikuvakseen, eli täytyy tosiaan olla erikseen vasen ja oikea, mutta kynsi hahlon suuntaan tai pois päin, ei muuta tilannetta. Menee aivo solmuun näiden kanssa. 
Re: Kulkuri
Lähetetty: 25 Syys 2015, 08:18
Kirjoittaja PW
Re: Kulkuri
Lähetetty: 25 Syys 2015, 09:13
Kirjoittaja jori
Numerointi lienee vain erilaisille dropparin kulmille tehtyjen brikkojen identifiointiin. Ei luultavasti viittaa mihinkään kulmamittakaavaiseen asteikkoon. 
Oikeassa olet tuon kulman muuttumisen vastakkaiseen suuntaan kanssa. Peilikuvassa kellokin kiertää vastapäivään. 
Kai se kuva täytyy siirtää jonnekin kuvapalveluun pienennettäväksi tai ensin omalle koneelle, jossa sen voi sitten pienentää vaikka gimpillä. Uusimmissa puhelimissa kuvat ovat kai luonnostaan liian suuria, eikä niitä pysty puhelimessa itsessään pienentämään. Vaikka, enhän minä näistä tiedä, kun minulla ei ole vakoilulaitteita taskuissani, kuin pakon edessä harvakseltaan ja silloinkaan en niitä kuvia siirrä muualle kuin omalle koneelleni. 
Re: Kulkuri
Lähetetty: 25 Syys 2015, 21:22
Kirjoittaja Saukki
jori kirjoitti:Kai se kuva täytyy siirtää jonnekin kuvapalveluun pienennettäväksi tai ensin omalle koneelle, jossa sen voi sitten pienentää vaikka gimpillä. Uusimmissa puhelimissa kuvat ovat kai luonnostaan liian suuria, eikä niitä pysty puhelimessa itsessään pienentämään.
Älypuhelimiin pystyy nykyään hankkimaan ohjelmia. Esim. i puhelimeen löytyy app storesta useitakin erilaisia simppeleitä ja ilmaisia kuvakoon muuntamis sovelluksia. Varmasti löytyy myös muista ohjelmakaupoista.
Re: Mummo kela löyty
Lähetetty: 11 Loka 2015, 09:24
Kirjoittaja PW
Tämäkin varastettu pyörä löyty, vaimo huomas keskusliikenneasemalla ja otti mukaan. Mutta mikä siinä on, ymmärrän viel jotenkin sen ett pyörä otetaan koska tarttee mennä johonkin (siis ymmärrän syyn mutten hyväksy) - mutta sitä en ymmärrä miks se pitää käytön jälkeen vääntää ajokelvottomaks 
Re: Kaunotar
Lähetetty: 18 Joulu 2015, 09:51
Kirjoittaja PW
Vaihdoin kaunottareen nastarenkaat, kiekkoa paikalleen laittaessa yhestä mutterista korkkas kierteen. Aika usein on käyny, onko muttereissa laatueroja? Vai vika jakarin toisessa päässä?
Tällä kertaa en edes ottanu mutteria akselilta pois, löysäsin vaan ja kiristin takas ja korkkas ennen ku kerkesin liikas voimas käyttämään.
Re: Kaunotar
Lähetetty: 18 Joulu 2015, 10:42
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Vaihdoin kaunottareen nastarenkaat, kiekkoa paikalleen laittaessa yhestä mutterista korkkas kierteen. Aika usein on käyny, onko muttereissa laatueroja? Vai vika jakarin toisessa päässä?
Tällä kertaa en edes ottanu mutteria akselilta pois, löysäsin vaan ja kiristin takas ja korkkas ennen ku kerkesin liikas voimas käyttämään.
Omien kokemuksien mukaan muttereita on heikennetty ja/tai akseleita vahvistettu. Wanhoista navoista purkamalla saat sellaisa muttereita joista ei kierteet korkkaa, mutta jos työtavat ei muutu niin sitten on akseli sileänä ja sen vaihtaminen on paljon suurempi työmaa.
Epäilen että sinulla on oppimisprosessi muttereiden sopivan kireyden hahmottamiseksi vielä vähän kesken 
Jukka
Re: Kaunotar
Lähetetty: 18 Joulu 2015, 10:56
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Vaihdoin kaunottareen nastarenkaat, kiekkoa paikalleen laittaessa yhestä mutterista korkkas kierteen. Aika usein on käyny, onko muttereissa laatueroja? Vai vika jakarin toisessa päässä?
Tällä kertaa en edes ottanu mutteria akselilta pois, löysäsin vaan ja kiristin takas ja korkkas ennen ku kerkesin liikas voimas käyttämään.
Omien kokemuksien mukaan muttereita on heikennetty ja/tai akseleita vahvistettu. Wanhoista navoista purkamalla saat sellaisa muttereita joista ei kierteet korkkaa, mutta jos työtavat ei muutu niin sitten on akseli sileänä ja sen vaihtaminen on paljon suurempi työmaa.
Epäilen että sinulla on oppimisprosessi muttereiden sopivan kireyden hahmottamiseksi vielä vähän kesken 
Jukka
No oppia kaiken ikää. voihan olla ett olin korkannu sen jo edellisellä kirityskerralla - tällä kertaa sitä en kerenny ees kiristää. Akselit on onneksi kovia eli niitä ei oo menny.
Niin ja voimaa on 
Re: Kulkuri
Lähetetty: 18 Joulu 2015, 11:01
Kirjoittaja jooseha
Liian kireälle vedät, jos usein korkkaa. Mulla on mennyt viimeksi pojan kloppina, kun en vielä hahmottanut kasvaneita voimiani. Jos sulla on momenttiavain, voi sillä kokeilla oikean kiristysmomentin kunhan vaan löytää taulukon, josta oikea arvo löytyy. Nuo oikeat momentit on yllättävän pieniä. Esimerkiksi autonrengasta ei millään uskalla jättää niin löysälle ilman momenttiavainta 
Re: Kaunotar
Lähetetty: 18 Joulu 2015, 11:13
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti: Vai vika jakarin toisessa päässä?
Voihan tästä syyttää toki työkaluakin
Jakarin varren pituus on mitoitettu oikeaksi suurimmalle leukavälille. Jos leukaväli on max. 30mm ja kiristät sillä 15mm mutteria niin varresta ei kestä ottaa kuin puolesta välistä kiinni. 15mm lenkissä ei ole kuin n. 20cm varsi. Oikea tapa kiristää on vääntää avainta ranteella, ei painaa koko kropan painolla. Näin saa näppituntumalla oikean momentin. Mitä isompi mutteri, sitä pidempi lenkkiavain ja kun ote on avaimen varresta niin momentti on automaattisesti liki oikea.
Avatessa on voimankäyttö vapaata, kunhan ensin varmistuu oikeasta kiertosuunnasta 
Jukka
Re: Kaunotar
Lähetetty: 18 Joulu 2015, 11:47
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:
Avatessa on voimankäyttö vapaata, kunhan ensin varmistuu oikeasta kiertosuunnasta 
Halpa avain rajoittaa. Nimimerkillä 15mm listan metrisellä jatkovarrella auki vääntänyt 
Re: Kulkuri
Lähetetty: 27 Maalis 2016, 01:54
Kirjoittaja ajarmala
Kun tässä nyt on framilla oikea Kulkuri -ketju, niin pannaanpa mennen: minulla on 25 vuotta vanha Kulkuri 14 -retkipyörä. Käytän sitä näin talvikauden jälkeen nastarenkaisen talvipystypyörän jälkeen. Torstaina olin iltalenkillä jo hämärissä - ihan kiva keli, mutta lenkin loppuvaiheessa tulin risteykseen, jossa oikealta tulee kaksi autoa, jolloin joutui hidastamaan ja pysähtymään.
Oikean jalan kenkä irtosi hyvin polkimesta, mutta vasemmassa oli vaikeuksia... Ja pyörä sattui juuri kallistumaan sinne vasemmalle, ooooOOOOO - ryskis. Eihän siinä sinänsä ollut mitään, muutama mustelma, mutta kun risteyksessä oli yksi jalankulkija ja ne kaksi autoilijaa. Varmaan näkivät, kun kaaduin kyljelleni. Pahus! Olisi toivonut, että olisi ollut vieläkin pimeämpää.
Kyllähän sitä klossien kanssa voi kaatuilla, mutta ei mielellään ihmisten ilmoilla...
Re: Kulkuri
Lähetetty: 27 Maalis 2016, 16:38
Kirjoittaja VR
ajarmala kirjoitti:Kun tässä nyt on framilla oikea Kulkuri -ketju, niin pannaanpa mennen: minulla on 25 vuotta vanha Kulkuri 14 -retkipyörä. Käytän sitä näin talvikauden jälkeen nastarenkaisen talvipystypyörän jälkeen. Torstaina olin iltalenkillä jo hämärissä - ihan kiva keli, mutta lenkin loppuvaiheessa tulin risteykseen, jossa oikealta tulee kaksi autoa, jolloin joutui hidastamaan ja pysähtymään.
Oikean jalan kenkä irtosi hyvin polkimesta, mutta vasemmassa oli vaikeuksia... Ja pyörä sattui juuri kallistumaan sinne vasemmalle, ooooOOOOO - ryskis. Eihän siinä sinänsä ollut mitään, muutama mustelma, mutta kun risteyksessä oli yksi jalankulkija ja ne kaksi autoilijaa.
Kyllähän sitä klossien kanssa voi kaatuilla, mutta ei mielellään ihmisten ilmoilla...
Pjoo, se onkin kumma juttu, kun kaatuu, Minäkin kun kaaduin, ekaks katsoin näkikö kukaan Mistä moinen mahtaa johtua
Aivan kuin olisi poikasena ollut omena varkaissa.
Re: Kulkuri
Lähetetty: 27 Maalis 2016, 16:42
Kirjoittaja PW
VR kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Kun tässä nyt on framilla oikea Kulkuri -ketju, niin pannaanpa mennen: minulla on 25 vuotta vanha Kulkuri 14 -retkipyörä. Käytän sitä näin talvikauden jälkeen nastarenkaisen talvipystypyörän jälkeen. Torstaina olin iltalenkillä jo hämärissä - ihan kiva keli, mutta lenkin loppuvaiheessa tulin risteykseen, jossa oikealta tulee kaksi autoa, jolloin joutui hidastamaan ja pysähtymään.
Oikean jalan kenkä irtosi hyvin polkimesta, mutta vasemmassa oli vaikeuksia... Ja pyörä sattui juuri kallistumaan sinne vasemmalle, ooooOOOOO - ryskis. Eihän siinä sinänsä ollut mitään, muutama mustelma, mutta kun risteyksessä oli yksi jalankulkija ja ne kaksi autoilijaa.
Kyllähän sitä klossien kanssa voi kaatuilla, mutta ei mielellään ihmisten ilmoilla...
Pjoo, se onkin kumma juttu, kun kaatuu, Minäkin kun kaaduin, ekaks katsoin näkikö kukaan Mistä moinen mahtaa johtua
Aivan kuin olisi poikasena ollut omena varkaissa.
Sama joskus käyny - häpeä ja epäonnistuminen, primitiivireaktioko?
Onko pystärillä lukkojen käyttö vaikeempaa ku nojakilla? En oo koskaan käyttäny ku nojakissa.