Sivu 4/7
Lähetetty: 06 Joulu 2007, 16:20
Kirjoittaja Jarcco
Kävin tuossa yhtenä päivänä ajamassa pienen lenkin vuoronperään lwb:llä ja tadpolella. Tie oli polanteinen ja jäinen. Kyllä triken edut muistui taas mieleen. Siinä missä tadpolella voi ajaa kuin kesällä, täytyi lwb:llä varoa ohjaamasta liian jyrkästi ettei etupyörä lähde luistoon. Palatessa vaan jyrkähkö mäki palautti mieleen myös tadpolen huonon puolen, eli vetopyörän pidon. Lwb nousi mäen ylös vaivatta, mutta trikellä joutui etsimään reunasta hiekoitettua uraa. No, ehkä kasvihuoneilmiö tekee talviominaisuudet tarpeettomiksi...
Lähetetty: 07 Joulu 2007, 12:21
Kirjoittaja jviirret
ukram kirjoitti:Minulta on murtunut pari kertaa kylkiluu siten että olen pitänyt jalkoja maassa liukaalla jäällä nojapyörällä. Pyörä kaatui alle ja putosin joko leveän penkin rautojen tai alapuolisen ohjaustangon päälle.
Tuohan se on sitten vaarana. Yläpuolisella ohjaustangolla uskoisin pyörän pystyssä pitämisen olevan helpompaa, ainakaan tangon päälle tuskin kaatuu.
Jukka
Lähetetty: 07 Joulu 2007, 18:23
Kirjoittaja ukram
Tuohon kylkiluu hommaan kyllä vaikutti myös se että mulla ei ollut lainkaan nastoja renkaissa ja pito olematon liukkalla jäällä.
Hesan keskustassa käydessä Schwalben renkaasta meni yksi piirustusnasta muuten läpi siten että renkaaseen tuli hidas vuoto. Piikki yletti juuri ja juuri kuvion läpi.
Lähetetty: 08 Joulu 2007, 12:05
Kirjoittaja jviirret
En oo minäkään vielä koskaan raskinut nastarenkaita ostaa ja ku oon vähän laiska niitä eestaas vaihteleen...
Mutta paremman tekemisen puutteessa rääpäsin itelleni "sinkulan":

Näillä kun tuntuu olevan myös oma vankka kannattajakuntansa noilla "oikeilla" pyöräilyfoorumeilla. Yritys oli saada välitys suhteeksi 2:1, mutta ei ihan onnistunut. 38/18, eli hieman raskaampi. Kevythän tuo on ku mikäkin, kun vertaa oikeaan maastopyörään, jossa myös teräsrunko. Liekkö tuolle koskaan mitään vakavasti otettavaa käyttöä löytyy, mutta syke tuntu nousevan aika helposti ku vähän kokeilin 
Jukka
Lähetetty: 13 Joulu 2007, 17:04
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jviirret kirjoitti:ukram kirjoitti:Minulta on murtunut pari kertaa kylkiluu siten että olen pitänyt jalkoja maassa liukaalla jäällä nojapyörällä. Pyörä kaatui alle ja putosin joko leveän penkin rautojen tai alapuolisen ohjaustangon päälle.
Tuohan se on sitten vaarana. Yläpuolisella ohjaustangolla uskoisin pyörän pystyssä pitämisen olevan helpompaa, ainakaan tangon päälle tuskin kaatuu.
Tuossa on varmaan kriittistä alapuolisen tangon tarkka muoto. Olen Fierolla ainakin kaksi kertaa mennyt kunnolla kyljelleni, ja siinä käy niin että putoaa tangon yläpuolelle maahan, se tanko kun ei ylety kovin pitkälle. Mutta toisaalta siinä raapii kyllä pahasti vaihdekahvat...
Lähetetty: 03 Tammi 2008, 00:04
Kirjoittaja ukram
Hankin Schwalben nastarenkaat Fujiniin ja taas tuli ongelma: 20 tuumainen rengas mahtuu hyvin eteen, mutta takahaarukka on liian kapea ainakin Schwalben 47-559 nastarenkaalle. Siihen ei taida sopia mikään nastarengas? Mahtuisikohan 622 vanne + 42 mm nastarengas?
Lähetetty: 03 Tammi 2008, 07:28
Kirjoittaja jviirret
Ottaako paljo kiinni? Jos vain vähän hipsii, niin niitä reunimmaisia nappuloita voi yrittää vuoleskella kapeammaksi.
Miten olet muuten alkutalvesta lowracerilla selvinnyt? Omat ennakko-odotukset oli että lumi hidastaisi ja pakkanen kangistaisi enempi.
Jukka
Lähetetty: 03 Tammi 2008, 15:29
Kirjoittaja ukram
Laitoin nastarenkaan vanteeseen ja otin lokasuojan pois. Tämän jälkeen oli vaikea edes saada tyhjää rengasta haarukaan kiinni. Takahaarukassa on poikkirauta, johon rengas ottaa kiinni todella pahasti, eikä leveyssuunnassakaan ole tilaa yhtään. SL Fujinissa on semmoinen alumiiniputkesta halkaistu takahaarukka, joka on runkoputken jatke.
Nythän on viime aikoina ollut lumetonta, ja lowracerilla ajaminenkin onnistuu. Eilen oli edessä nastat ja takana sliksi. Vaikka oli melko liukasta, etupyörä pysyi täysin varmasti tiessä, ja takapyörä haittasi vain liikkeelle lähtiessä (jos polkaisee liian rajusti, takapyörä sutii eikä pyörä lähde mihinkään) ja jossain jyrkässä ylämäessä kun kesäsliksin pito ei riittänyt. Takapään pito-ongelmat ei kuitenkaan haitanneet menoa muuten. En ole kokeillut pahemmalla kelillä, enkä varmaan kokeilekaan.
Ostin juuri uuden samanlaisen Trekin kuin 3 kk sitten talvikäyttöä varten ostettu joka varastettiin. Olihan se jo vähän likainen... Kotivakuutuksessa on muistaakseni 150 euron omavastuu, ja vakuutus/poliisi-ilmoituksen lisäksi joutuu näkemään vaivaa lokasuojien ja nastarenkaiden ja valojen kanssa.
Lähetetty: 03 Tammi 2008, 15:32
Kirjoittaja ukram
Tietysti taakse voisi laittaa 20 tuuman renkaan... Ajoasento ehkä menisi liian matalaksi.
Lähetetty: 05 Tammi 2008, 18:16
Kirjoittaja jviirret
Yllätyin hyvinkin ohuen lumen aiheuttamasta vierintävastuksen kasvamisesta. Tuolle 14km:n lenkille menee n.2min enempi aikaa(esim. swb24 44min-->46min) kun tiellä on muutama milli lumipolannetta. ts. renkaista jää kuuvion jälki, muttei ajouraa. Rengaskoolla ei merkitystä, eli kaikki pyörät tuon verran hitaampia. Sama vaikutus on lämpötilan laskulla nollakelistä -10 asteen tuntumaan.
Jukka
Lähetetty: 05 Tammi 2008, 19:05
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Noista Marathon Wintereistä millä nyt olen jonkun aikaa jo ajanut: toisessa on Schwalbelle tyypillinen valuvian aiheuttama s-kuvio, joka pikkuisen pompauttaa kerran kierroksessa. Ajattelin aluksi, ettei sillä mitään merkitystä ole, kun nastarenkaita ajetaan alhaisilla paineilla. No, nyt ei ole vielä edes tuhatta kilsaa ajettu, ja siitä s:n kohdalta on jo kaksi nastaa lähtenyt, ja kolmas painui renkaan sisään ja puhkaisi sisäkumin, niinpä revin senkin pois.
Sitten vielä kun pääkaupunkiseutulainen liukkaudenestosepelinjyvä meni suoraan kulutuspinnasta läpi ja aiheutti toisen rengasrikon, päätin laittaa nastarenkaan ja sisärenkaan väliin vanhan Stelvion josta leikkasin vain vaijerit irti. Siitä saa muutaman millin lisää paksuutta sepeliä vastaan.
Lopputuloksena yhdistelmällä on nyt massaa Ihan Riittävästi, eikä rengasvastuskaan enää ole mieltäylentävällä tasolla, mutta jos tuo nyt pysyisi ehjänä.
Lähetetty: 10 Tammi 2008, 12:59
Kirjoittaja tavasti
Jarcco kirjoitti: Palatessa vaan jyrkähkö mäki palautti mieleen myös tadpolen huonon puolen, eli vetopyörän pidon.
En tiedä mikä on, mutta en mitenkään käsitä mikä vika tadpolessa on. Vai onko eri pyörillä niin paljon eroa että tadpolea ei voi verrata toiseen tadpoleen.
Eilen oli jo aura kerennyt käydä tiellä, etten voinut sinne mennä tekemään umpihankitestiä, mutta ajelin pihalla nurmikolla. Päällä noin 10cm lumikerros, ihan hyvin meni myös pienessä ylämäessä. Ja jyrkän auratun ylämäen meidän pihaan nousi myös ongelmitta.
Voikos tässä olla erona Anthrotechin pysty ajoasento, jolloin kuskin paino tulee enemmän takarenkaalle? Vai kenties riittävän painava kuski, että renkaalle ylipäätään tulee tarpeeksi painoa?
Renkaina Marathon Winter.
Lähetetty: 10 Tammi 2008, 14:00
Kirjoittaja jviirret
Eroja lähiinä istumakorkeudessa.
Antrotechin istumakorkeus valmistajan mukaan 43cm, jarkolla reilu 30cm?(arvioin kuvista: http://personal.inet.fi/koti/muurman/tadpole/index.htm)
Antrotechissä siis ylämäessä siirtyy painoa enempi vetävälle pyörälle.
Näyttää myös että Jarcon tadpolessa penkki olisi aavistuksen kauempana takapyörästä.
Suuri merkitys kumilla, ainakaan kuvissa ei jarkolla mitenkään talvikumilta tuo rengas näytä.
Ja sillä mitä on lumen alla, jäinen asfaltti, sora, vai nurmikko.
Jukka
Lähetetty: 10 Tammi 2008, 16:09
Kirjoittaja joe67
Jännä homma kun oon nyt pari kuukautta suhannut arrowilla nastarenkaan kans ja mun työmatkaan kuuluu jyrkähkö ylämäki, en ole kertaakaan vielä törmännyt liikaan sutimiseen. Pientä pykälää silmään ja hyvin toimii vaikka on ollu välillä tosi liukkaita kelejä. Ehkä se tosiaan on pyörästä kii, mene ja tiedä. Toki se että vauhti ei päätä huimaa pikku vaihteella mut ei sen kummempaa ongelmaa. Pikkuisen lipsuu jos tosi liukkaalla oikein kunnolla runttaa ja sellaisissa paksuissa irtolumivalleissa joissa sutii varmaan pyörä kuin pyörä, mut niitäpä ei vähästä lumesta johtuen juuri ole.
Lähetetty: 10 Tammi 2008, 17:37
Kirjoittaja jviirret
Oon aina haukkunut että tietynlainen keli aiheuttaa hipparionissa ikäviä lumen pölisemisestä johtuvia ongelmia. Eipä pääse ilman ongelmia muillakaan. LWB:ssä lumi irtoaa renkaasta etuhaarukan kohdalla ja pölisee kastellen kuljettajan takamuksen. Lowracerissa varmaan olisi sama ongelma, mutta siinä ei etusuojaa ole. SWB:ssä samainen lumi paataa ketjunohjainrullan uran tukkoon ja ketju ei pysy siinä. Maastopyörässä kastelee jalat.
Kyseistä ongelmalunta esiintyy tiellä kun pitkän pakkasjakson jälkeen sataa lunta ja sitten keli lauhtuu nollaan. Eli tie ja lumi on reilusti pakkasella, mutta ilma plussan puolella.
Kaikissa pyörissä oli myös ketjun ylihyppimis ongelmia takapakassa sinne paataneen lumen vuoksi.
Tiellä oli n. sentti lunta ja LWB oli selkeästi (n.5%) nopeampi kuin lowracer. Lumettomalla tiellä vastaavissa oloissa olisi Lowracer saman verran nopeampi. Voisiko siis yleistää, että jokainen sentti tiellä olevaa lunta tekee pienestä(20") pyörästä 10% suurta(26") pyörää hitaamman? Kolme pientä pyörää kolmen suuren sijasta siis hidastaa 30%???
Jukka