Re: MBB Lowracer/Nokia 200m
Laita kaksi eteen . Niin pääset hyvin liikkeelle ja isoa pesään kun kulkee.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Laita kaksi eteen . Niin pääset hyvin liikkeelle ja isoa pesään kun kulkee.
Nojanalle kirjoitti:Laita kaksi eteen . Niin pääset hyvin liikkeelle ja isoa pesään kun kulkee.
No se on aika sama laittaako kaks vai seittemän - vaihtajan joutuu sit kuitenkin laittamaan. Yhellä ei tartteis ku ketju
Petri
Vaaka näytti 13 kg kammet mukana, ketjuja ei mutta pois rälläköitävää rautaa ainakin puolkiloo.
Petri
PW kirjoitti:Tartteeko enempää ku yhen vaihteen?
Jos lähtee sieltä mäen päältä ja kehittelee suurimmat kierrokset 200m lähtöön.
mun mielestä tarvii vaihteet, muuten kiihdytysmatkasta tulee niin pitkä että voimat loppuu kesken. Mäen jälkeen sitä takasuoraa oli vissiin puoli kilometriä ennen kuin mittasuora alkoi?
Jukka
Eikös ratapyörissä ole vain yksi vaihde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ratapy%C3% ... .B6r.C3.A4
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Tartteeko enempää ku yhen vaihteen?
Jos lähtee sieltä mäen päältä ja kehittelee suurimmat kierrokset 200m lähtöön.mun mielestä tarvii vaihteet, muuten kiihdytysmatkasta tulee niin pitkä että voimat loppuu kesken. Mäen jälkeen sitä takasuoraa oli vissiin puoli kilometriä ennen kuin mittasuora alkoi?
Jukka
En oikeen muista miten tuota oon ajanu mutt luulisin ett alamäessä on jo aika isovaihde päällä, jaksaako sen suoran alkupätkän lähtöön asti sitä en tiedä. En mie aikasemminkaan täysillä oo sitä koko suoraa vetäny.
Petri
Jos oikein vakavasti puhutaan , niin laita vaihteet. Sellainen kevyt ensinmäiseksi että pääset heti rytmiin ja vauhtiin . Loput niin että olisivat yhren nousulla. Silloin ei täydessä vauhdissa poljin rytmi heikkene .
Joku 22 hampainen ensinmäisenä olisi hyvä , miu mielestä . 7-8 pakka olisi paras tähän hommaan , eli 11-12-13-14 - 16 -18- (22)20-22.
Ainakin vaihdetta pitäisi pystyä vaihtamaan varikolla. Viimevuonna myötätuuli auttoi melkoisesti, jos tänä vuonna on saman verran vastaista niin tarvii ihan eri välityksen.
Viimevuonna lähin sääasema näytti lähes kohtisuoraa myötätuulta 3m/s. Oma tulokseni oli lähes 5km/h parempi kuin Raahessa ajettu ennätys, joten radan pinnallakin tuuli 1-2m/s takaa.
Nojanalle kirjoitti:Jos oikein vakavasti puhutaan , niin laita vaihteet. Sellainen kevyt ensinmäiseksi että pääset heti rytmiin ja vauhtiin . Loput niin että olisivat yhren nousulla. Silloin ei täydessä vauhdissa poljin rytmi heikkene .
![]()
Joku 22 hampainen ensinmäisenä olisi hyvä , miu mielestä . 7-8 pakka olisi paras tähän hommaan , eli 11-12-13-14 - 16 -18- (22)20-22.
Parasta tosiaan olisi jos vaihteet olisivat yhden pykälän nousulla, mutta perus maastopakka kahden pykälän nousullakin paljon parempi kuin ei vaihteita ollenkaan. Eikä siihen koko pakkaa tarvi, pari kolme nopeinta riittää jos ne ovat kahden nousulla.
Jukka
Nyt on niin tiukkaa settiä vaihteista, että minä laittaisin vain yhden vaihteen ja jättäisin vapaarattaankin pois.
Siinä on sellainen alamäki kusipaikan jälkeen, että pitkälläkin matkalla vauhti kiihtyi rullaten lähes 40 km/h mihin sen jälkeen vielä vaihteita tarvitaan, jos tuosta kiihdytetään sinne 55 km/h, jota tavoitellaan.
jori kirjoitti:Nyt on niin tiukkaa settiä vaihteista, että minä laittaisin vain yhden vaihteen ja jättäisin vapaarattaankin pois.
![]()
Siinä on sellainen alamäki kusipaikan jälkeen, että pitkälläkin matkalla vauhti kiihtyi rullaten lähes 40 km/h mihin sen jälkeen vielä vaihteita tarvitaan, jos tuosta kiihdytetään sinne 55 km/h, jota tavoitellaan.
Hyvä, nyt meillä on Nokiaa ajatellen jo kaksi hyvää neuvoa. Tussut kumit ja vaihteettomat pyörät
Jukka
jori kirjoitti:Nyt on niin tiukkaa settiä vaihteista, että minä laittaisin vain yhden vaihteen ja jättäisin vapaarattaankin pois.
![]()
Siinä on sellainen alamäki kusipaikan jälkeen, että pitkälläkin matkalla vauhti kiihtyi rullaten lähes 40 km/h mihin sen jälkeen vielä vaihteita tarvitaan, jos tuosta kiihdytetään sinne 55 km/h, jota tavoitellaan.
Ai niiku fixi hehheh
Petri
jori kirjoitti:Perusteluja olisin tuohon kaivannut muutakin, kuin:"Joku jossain oli todennut" ja "saadaan enemmän voimaa". Teho se on, mikä pyörää kuljettaa, ei pelkkä voima. Perustelu voisi olla esim. se, jossa nopeuspyörissä olisi pitkät kammet yleisiä näissä nopeissa rykäisyissä. -Ei vain ole. Velodromikuskit ovat hirmu körmyjä ja ajavat 165 mm kammilla, vaikka pyörät ovat vaihteettomia.
Ei ole perustelut jääneet mieleen eikä missä tutkimus oli julkaistu, mutta muistan että mulla pitäisi olla teorian mukaan 167,5mm kammet. Jostain syystä ei kuitenkaan ole Maantiepyöräilystä oli kyse. Ratapyöräily ei ole koskaan kiinnostanut.
Näyttää netti olevan pullollaan noita tutkimuksia. Niistä voi valitan omaan tarpeeseen sopivan. Toisissa kun on 145mm kammet parhaat ja toisissa 175mm tai sitten joku muu mitta Erot noilla pituus mitoilla ovat pieniä eli metsään ei voi mennä. Erittäin pitkät tai lyhyet näyttäisivät olevan aina huonompia.
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Nyt on niin tiukkaa settiä vaihteista, että minä laittaisin vain yhden vaihteen ja jättäisin vapaarattaankin pois.
![]()
Siinä on sellainen alamäki kusipaikan jälkeen, että pitkälläkin matkalla vauhti kiihtyi rullaten lähes 40 km/h mihin sen jälkeen vielä vaihteita tarvitaan, jos tuosta kiihdytetään sinne 55 km/h, jota tavoitellaan.Hyvä, nyt meillä on Nokiaa ajatellen jo kaksi hyvää neuvoa. Tussut kumit ja vaihteettomat pyörät
Jukka
Heh. Nauratti makoisasti. Kiitos.
Pastori kirjoitti:jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Nyt on niin tiukkaa settiä vaihteista, että minä laittaisin vain yhden vaihteen ja jättäisin vapaarattaankin pois.
![]()
Siinä on sellainen alamäki kusipaikan jälkeen, että pitkälläkin matkalla vauhti kiihtyi rullaten lähes 40 km/h mihin sen jälkeen vielä vaihteita tarvitaan, jos tuosta kiihdytetään sinne 55 km/h, jota tavoitellaan.Hyvä, nyt meillä on Nokiaa ajatellen jo kaksi hyvää neuvoa. Tussut kumit ja vaihteettomat pyörät
Jukka
Heh. Nauratti makoisasti. Kiitos.
Aina ihmetelly miten vaihteettomallapyörällä voi ajaa
Petri
PW kirjoitti:Aina ihmetelly miten vaihteettomallapyörällä voi ajaa
Viittaat ilmeisesti siihen että ketjuväliteisessä pyörässä on aina vähintään yksi vaihde? Mutta entäpä yksipyöräinen, se käsittääkseni on vaihteeton kun kammet ovat kiinteä osa kiekkoa, kuin myös lasten kolmipyörät joissa kammet ovat eturenkaassa.
Jukka