Voi olla vielä narujen säädössä parantamista, mutta monttuun ajaessa tuntuu aina hiukan villiltä vähän aikaa, kun takarengas etsii ajolinjaansa. Uskoisin että toisen puolen naru on vielä hieman kireämmällä kuin toinen (ei ole vieläkään narujen puolivälistä ylös johtavaa tasapainottavaa riipukejousta / joustavaa narua).
Pika MBB
- pikametri
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 245
- Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Pika MBB
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
Re: Pika MBB
Haarukan lyhentäminen jäykistäisi sitä kummasti. Aika paljon tuosta voi ottaa pois, kun pitkä joustovara ei näytä olevan sulle tärkeä
Re: Pika MBB
Säädätkö naruilla takahaarukan kulmaa, vai onko löytyny se sopiva joka lähtöön?
Sutiiko kuinka herkästi?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- pikametri
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 245
- Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Pika MBB
Muutamia kulmia oon kokeillut. Naruissa on nyt semmonen 10mm pyöreä teräsputki, jonka ympäri olen laittanut narut kiertämään, jotta saan hieman korkeamman ajoasennon (kaupunkikäyttö). Pyörä tuntuu toimivan lähes millä vaan järkevällä emäputken kulmalla, tai ainakin positiivisilla jätöillä. Pyörä kulkee stabiilisti hitaasti tai kovaa ajettaessa. Normaalissa ajovauhdissa ja varsinkin ylämäessä voi roikottaa käsiä rennosti pyörän sivuilla ja antaa jalkojen hoitaa suunnan näyttämisen.
Pyörä on nyt koekäytössä ja jo nyt muutoslista kattaa koko pyörän ja komponentit (ehkä jarruja vaille):
Poljinkeskiö pitää siirtää edemmäksi, uusi ohjaustanko, uusi keskirunko ja uusi vanerinen penkki / pellistä, uusi tukevampi ja ehkä lyhempi takahaarukka, tangonpäävaihtajat kiertovaihtajien tilalle, napadynamovalot, niin ja eturenkaaksi voisi harkita 28 tuumaista nykyisen 26 tuumaisen tilalle, koska tilaa tuntuu kuitenkin olevan melkein liiaksi.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
Re: Pika MBB
Peltipenkki on aika liukas. Jos tarvitsee tukea sivusuunnassa, se on suorana huono vaihtoehto. Mulla on hankala ajaa <20º nojakulmilla, koska hartiat liikkuu sivusuunnassa. Kumimatto varmaan korjaisi tilanteen, mutta saatan vaihtaa pellin vaneriin.
- pikametri
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 245
- Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Pika MBB
PW kirjoitti:Sutiiko kuinka herkästi?
Sutiminen on ainakin näin kesäisin pysynyt hallinnassa. Kun ajaa kumpareesta veto päällä niin tuntuu pieni sutaisu, mutta ei varsinaisesti ole vielä haitannut. Talvea odotan pitkästä aikaa innolla, jotta saadaan tarkempaa tietoa nastarenkailla ajamisesta. En kylläkään usko että tulisi ongelmia; nastarenkaat on nykyisin niin hyviä ja painopiste on kuitenkin aika edessä tuossa minun pyörässä.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Pika MBB
Yks asia joka vaikuttaa ajettavuuteen talvella on miten herkästi pyörä lähtee ohjautumaan maaston mukaan esim. jääurat
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- pikametri
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 245
- Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Pika MBB
Kulkee lumessa ja jäällä, mutta pakko on sanoa (vaikka ei haluasikaan myöntää) että tiukassa ylämäessä nastarengas meinaa sutia, vaikka Kojakilla menee heittämällä vastaavissa kesäolosuhteissa.
ps. Pysäköintiä muuten helpottaa etujarrun "käsijarru"-toiminto, niin eturengas ei aina karkaa minne tahtoo.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
Re: Pika MBB
Tuleeko takarengas nätisti perässä, vai hakeeko uria?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- pikametri
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 245
- Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Pika MBB
Autotiellä sohjopolanteissa takarengas haki uraansa aika ilkeän tuntuisesti. Toistaalta vastaavissa oloissa muutkin polkupyörät olisivat olleet työläitä ajaa. Vedon kanssa ei ole kuitenkaan ollut hirveämmin ongelmia. Tämmöinen sohjohan on vain muutaman aamun ongelma vuodessa, joten ei välttämättä kannata lähteä optimoimaan, vaikka mieli tietysti tekisikin.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
Re: Pika MBB
pikametri kirjoitti:Autotiellä sohjopolanteissa takarengas haki uraansa aika ilkeän tuntuisesti. Toistaalta vastaavissa oloissa muutkin polkupyörät olisivat olleet työläitä ajaa. Vedon kanssa ei ole kuitenkaan ollut hirveämmin ongelmia. Tämmöinen sohjohan on vain muutaman aamun ongelma vuodessa, joten ei välttämättä kannata lähteä optimoimaan, vaikka mieli tietysti tekisikin.
Onko siulla käsitystä mikä siihen auttas? Miulla on aika pitkä haarukka, ja dropparitkin löysät Kevyt perä taitaa olla tärkein syy.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- pikametri
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 245
- Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Pika MBB
Oman pyöräni ajettavuus parani mielestäni paljon, kun tiputin nastarenkaiden paineet neljästä kahteen. Varmaan fatti rengas vois auttaa, tai sitten mielettömän pitkä perä, jotta pieni heittely ei vaikuta ajoon. Pitkä perä tietysti heikentää nopeaa ohjausta. Fat-renkaan toimivuus taas jääkelillä epäilyttää, mutta toiminee kaupunkiympäristössä missä harrastetaan yleisesti hiekoittamista - tai sitten pitää olla nasta-fat.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
Re: Pika MBB
pikametri kirjoitti:Oman pyöräni ajettavuus parani mielestäni paljon, kun tiputin nastarenkaiden paineet neljästä kahteen. Varmaan fatti rengas vois auttaa, tai sitten mielettömän pitkä perä, jotta pieni heittely ei vaikuta ajoon. Pitkä perä tietysti heikentää nopeaa ohjausta. Fat-renkaan toimivuus taas jääkelillä epäilyttää, mutta toiminee kaupunkiympäristössä missä harrastetaan yleisesti hiekoittamista - tai sitten pitää olla nasta-fat.
Toisaalta mitä pitempi perä, sitä kevyempi on ja heilahdukset tuntuu ohjaamossa suuremmilta
Läskirenkaat pitäs kokeilla, kunhan taas saa pyörän ajokuntoon pienten muutosten jälkeen ni katotaan miltä tuntuu.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Pika MBB
pikametri kirjoitti:Tämmöinen sohjohan on vain muutaman aamun ongelma vuodessa, joten ei välttämättä kannata lähteä optimoimaan, vaikka mieli tietysti tekisikin.
Samaa mieltä. Keliolosuhteet muuttuu talvella ääripäästä toiseen vuorokaudessa. 10cm pakkaslumi saattaa olla seuraavana päivänä märkää peilijäätä, raskasta sohjoa, tasainen aurattu tie tai 10cm poljettua pakkaslunta. Joka muutokseen kun pyörää muokkaa niin menee koko talvi rakennellessa eikä seuraavana talvena ole yhtään viisaampi, korkeintaan vähän kätevämpi käsistään.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Pika MBB
pikametri kirjoitti:Oman pyöräni ajettavuus parani mielestäni paljon, kun tiputin nastarenkaiden paineet neljästä kahteen. Varmaan fatti rengas vois auttaa, tai sitten mielettömän pitkä perä, jotta pieni heittely ei vaikuta ajoon. Pitkä perä tietysti heikentää nopeaa ohjausta. Fat-renkaan toimivuus taas jääkelillä epäilyttää, mutta toiminee kaupunkiympäristössä missä harrastetaan yleisesti hiekoittamista - tai sitten pitää olla nasta-fat.
Onkohan kukaan kokeillut polkupyörässä AWS MBB-pyörään saisi myös takapyöräohjauksen. Sellainen voisi toimiakin lumessa, kun tukipiste siirtyisi nopeammin ja pienemmällä ohjauskulmalla pyörän alle. Tietenkin takaohjauksen täytyy olla loivempi, kuin etuohjaus, jotta kääntyminenkin onnistuu oikeaan suuntaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma