Re: Avus streamliner
TMS kirjoitti:No spekulointi taitaa tässä vaiheessa olla aika turhaa, sen sitten aika näyttää miten sinne kukakin mahtuu ja millä kammilla.
Pysyn kannassani - kyllä saadaan sopivat kammet sopivalle miehelle mahtumaan!
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
TMS kirjoitti:No spekulointi taitaa tässä vaiheessa olla aika turhaa, sen sitten aika näyttää miten sinne kukakin mahtuu ja millä kammilla.
Pysyn kannassani - kyllä saadaan sopivat kammet sopivalle miehelle mahtumaan!
lowrides kirjoitti:...Pysyn kannassani - kyllä saadaan sopivat kammet sopivalle miehelle mahtumaan!
Asenne kunnossa, hyvä!
tm kirjoitti:TMS kirjoitti:Mitenkä muuten olette miettineet kuskin tuuletuksen järjestettävän? Reikä keulaan vai jotain uudempaa ideaa?
...tuohon liittyen vielä : miten olet kokenut DF:n nokka-aukon tuuletuksen tehon? Tod.näk. et enää vähempään tyytyisi?
Joo no DF:n tuuletus on ollut positiivinen yllätys mielestäni. Aika kivasti sieltä keulan kautta ilmaa tulee kunhan vaan on vauhtia reilusti. Toisaalta tänä kesänä katon kanssa ajaessa on ulkolämpötilatkin olleet aina varsin maltillisia, joten voi olla että mielipiteeni vielä muuttuu jos joutuu kuumassa ajamaan. Mutta kieltämättä eräänlaisena minimitasona tuota nykyistä pitäisin. Kovin paljoa vähempää ilmankiertoa ei passaisi olla tai voi kuski kuumentua liiaksi, sellainen tuntuma minulla on.
lowrides kirjoitti:TMS kirjoitti:No spekulointi taitaa tässä vaiheessa olla aika turhaa, sen sitten aika näyttää miten sinne kukakin mahtuu ja millä kammilla.
Pysyn kannassani - kyllä saadaan sopivat kammet sopivalle miehelle mahtumaan!
No hyvähän se sitten on kun mahtuu
TMS kirjoitti:Joo no DF:n tuuletus on ollut positiivinen yllätys mielestäni. Aika kivasti sieltä keulan kautta ilmaa tulee kunhan vaan on vauhtia reilusti. Toisaalta tänä kesänä katon kanssa ajaessa on ulkolämpötilatkin olleet aina varsin maltillisia, joten voi olla että mielipiteeni vielä muuttuu jos joutuu kuumassa ajamaan. Mutta kieltämättä eräänlaisena minimitasona tuota nykyistä pitäisin. Kovin paljoa vähempää ilmankiertoa ei passaisi olla tai voi kuski kuumentua liiaksi, sellainen tuntuma minulla on.
Kuinkas tuon ilmavirran suuntaus? Yläkroppa ja pää kaipaa viilennystä, DF:ssä ilmareikä on vakiona vissiin aika alhaalla? Oletko modannut jotain ohjaimia säätämään ilmavirran suuntaa?
Eikse tuu siitä nokasta suoraan - siinähän on runkoputki kuitua ja sen takapää on auki - ilma tulee siitä taaksepäin suoraan edestäpäin puskien.
Pastori kirjoitti:Eikse tuu siitä nokasta suoraan - siinähän on runkoputki kuitua ja sen takapää on auki - ilma tulee siitä taaksepäin suoraan edestäpäin puskien.
Niinhän se tulee, suoraan munille. Ihan jees, riippuen tietenkin, mistä kohtaa pahiten kuumenee.
Eikö nokka-aukon ilmavirta leviä etäisyyden kasvaessa jonkinmoisena kartiona? Jos näin, miten ylös virtauksen vaikutus osuu kuskissa ja jääkö visiirin ali tulevaan virtaukseen joku väli? Jos oikein olen ymmärtänyt, eikö kropassa suurin lämmön keskittymä ole levossa pää ja kovassa treenissä sydän/keuhko paketti ottaa kiinni, jos ei ohita?
tm kirjoitti:Kuinkas tuon ilmavirran suuntaus? Yläkroppa ja pää kaipaa viilennystä, DF:ssä ilmareikä on vakiona vissiin aika alhaalla? Oletko modannut jotain ohjaimia säätämään ilmavirran suuntaa?
Puhallus suuntautuu ehkä eniten noin navan kohdalle eli aika alas tosiaan. En ole kyllä kokeillut ilmanohjaimia, kun minua ei alas tuleva puhallus ole häirinnyt sen kummemmin. Alhaaltahan tuo ilmavirta toisaalta luontevasti nousee mahaa ja rintaa pitkin ylöspäin kun kädet muodostavat eräänlaisen kupin ylävartalosta. Eikös se noin ole aika hyväkin itse asiassa? Tuore ilma viistää näin suurta osaa vartalosta.
Viime viikonloppuna saatiin tehtyä ensimmäinen alipaineinfuusio, ja tuloksena syntyi korin alaosa.
Lopputulos oli varsin lupaava ja protoiluun kelpaava. Eli suomeksi: itse infuusio toimi hyvin ja epoksi levisi joka puolelle, mutta korin jakosauma jäi vähän vajavaiseksi kuitujen suhteen, ja takaosaan jäi hieman "ryppyä". Laatu riittää kuitenkin hyvin ensimmäiseen protokoriin.
Korin pinnanlaatu oli yleisesti hyvällä tasolla. Muottiin pensselillä levitetyn oranssin gelcoatin paksuus tosin vaihteli niin, että musta hiilikuitu kuulsi paikoin läpi. Ensimmäisessä protossa ulkonäköseikat ovat kuitenkin toissijaisia.
Korin alaosaan laminoitiin kolme hiilikuitukerrosta, ja muotista irrotetun kappaleen painoksi punnittiin hieman vajaat 4 kg. Ammemainen vetelä muoto kaipaa vielä jäykisteitä sinne ja tänne, ennen kuin siitä tulee käyttökelpoinen alusta tekniikalle (etu- ja takapään apurungot, penkki etc.). Näitä hierotaan kohdilleen kunhan niiden aika tulee.
Kajakkimelojana silloin, kun olin ehjempi tuli mieleen kauniisti kiiltävän pohjan puolesta, että kevyempi saattaa pysyä pinnalla tuolla kanootilla. Purjeelle hieman matalat laidat, mutta kai joku siitä amfibio whike/purjekanootin saisi ainakin varan ja kölin lisäyksellä. Plus pyörän tekniikka tietysti. Ei tarvitsisi miettiä, miten vie kajakin veden ääreen Kantta päälle ja on amfibio kajakki tai purjekajakki, ellei purjevene. Sähkömoottori ja vesi on periaatteessa niin ja näin, mutta outboardeja on veneille. Pyöriin ja potkuriin sähköt ?
Hyvin on tilaa rakennella, kadehdittavaa!
Viime lauantain saldoa: yläkorin muottiin tarvittavaa kulkuaukon reunusta sekä etupyörien katteita laminoitiin. Ensin mainittua lukuisista lasikuitusuikaleista 4 - 5 mm paksuksi "kakuksi" kasvattaen. Jälkimmäisiin leivottiin pari kerrosta hiilikuitua alipainesäkin avustuksella.
Vaativat kaikki vielä viimeistelyarbeettia ennen käyttöönottoa. Ja viimeistely ottaa tunnetusti aikaa...
Ensi lauantaille on luvassa tiukka ja työntäyteinen päivä, tavoitteena saada aikaiseksi korin yläosa.
Sitä ennen jos ehtisi päivittää lämmitysuunin uuteen uskoon, alkaa tuo ainainen ilmastointiteipillä kokoon harsiminen kyllästyttää.
Pitkään ja hartaudella muotissa maannut korin yläpuolisko irrotettiin tänään, ja päästiin ensimmäistä kertaa ihastelemaan livenä Avuksen muotoja. Palkitseva hetki, ei ole menneet hukkaan projektiin kulutetut tunnit .
Jatkoa seuraa vuotuisena Tuntemattoman sotilaan tv-esityspäivänä, jolloin jätetään ko. leffan katselu väliin ja puuhataan mm. kulkuluukun infuusiolaminoinnin parissa.
Kovasti on nimi lähellä minun Arcus-velomobiiliani, mutta eiköhän nuo nyt erota
Sent from my iPhone using Tapatalk
On siinä kyllä kauniit muodot .