Taittuva mbb/flevo/airbike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Taittuva mbb/flevo/airbike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Onko tuo Jukan Geopyörässä oleva 1/4 suhde tämmöiselle kumille "oikea"?

Mun mielestä omaan pyörääni vipusuhde on ollut oikea. Kumi on kestänyt hyvin, mutta jousituksena tarjoaa vain sellaisen "tussu kumi" fiiliksen. Geopyörä on vain huomattavasti takapainoisempi kuin tämä projekti, eli ihan hyvin voit minun mielestä käyttää ainakin 1/5 vipusuhdetta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jooseha

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kuulostaa hyvältä. Mitään isoa joustoa ei kannattane harkita haarukan vinon akseloinnin takia. Rengas liikkuu joustoissa myös sivusuuntaan! Kokeillaan sitten suhteella 1/5-5,5.

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

"Räyhäkkä" penkki, aika korkeella kumminkin - yltääkö jalka maahan kuitenkin istuessa?
Hieno tyyli tehdä pyörä, ensiks "ajotarkistus" sitten muutoksia tarpeen mukaan :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jooseha

Jonkun sentin matalammalla tässä penkki on kuin tuossa tikkurunkoisessa ja siittäkin yltää jalat maahan selkä penkissä. Tähän nyt tuli laitettua lauta kahdella puristimella istuin osaksi että voi kokeilla. Hartiatukikin vielä tekemättä vain poikkiputki liinaa varten yläselässä. Tuntui olevan polkimet hieman etäällä. Mitoitusvirhe :( Penkin etureuna oikealla paikalla, mutta aiotun suuremman istuinosan syvyyden takia tukirauta liian takana.
Rakennustapa on mitä on, kun ei osaa tehdä kerralla valmista :roll: Aina tulee eteen asioita jotka eivät ole edes käyneet mielessä etukäteen. Sulla näyttää olevan sama hieno tyyli :mrgreen:
Materiaalitkin on mitä sattuu jostain löytämään. Paha siinä on tarkkoja etukäteissuunnitelmia tehdä.

jooseha

Kaivoin tämän varastosta ja tekaisin siihen ohjauskumin proton. Hyvin tuntuu toimivan. Etupään kaatuminen loppui ja ajaminen helpottui :D Pitää vaan muuttaa helposti irroitettavaksi, niin on helppo taittaa pyörä kasaan.

kumi.jpg
kumi.jpg (94.04 KiB) Katsottu 3997 kertaa
Viimeksi muokannut jooseha, 19 Marras 2014, 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

Sisuskumi on yksi parhaita materiaaleja maailmassa, miun listalla menee sukkahousujen edelle :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Sisuskumi on yksi parhaita materiaaleja maailmassa, miun listalla menee sukkahousujen edelle :mrgreen:

Totta, eikä ihan heti lopu maailmasta. Minä olen viime päivinä joutunut ostamaan neljä sisuskumia vasta syyskuussa ostettujen kahden tilalle, kun ovat reikiintyneet ilman mitään ulkopuolista syytä vanteen puolelta ja kerran kulutuspinnan puolelta niin, ettei kyseiseltä kohdalta löytynyt niin reiän reikää edes paineilmapistoolilla puhaltamalla. :evil: Salaliitto! :shock:

Mistä muuten vielä löysit jooseha vanhan kunnon punaisen luonnonkumisisurin?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jooseha

jori kirjoitti:

Mistä muuten vielä löysit jooseha vanhan kunnon punaisen luonnonkumisisurin?

Pahvilaatikosta johon jemmasin sen takavuosina :wink: Se on loppu ny :(

Tuossa on nyt kaikki hienoudet nippuside, naru ja sisuskumi :mrgreen: Ilman narua hitsisauma repi kumin poikki.

Härski
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mulla kans puhkes täs syksyllä eturengas vanteen puolelta. Onneks älysin(!) katella niitä reikiä vähä tarkemmin. Reiät oli semmosia sirpin mallisia viiltoja kumissa, joka paljasti puhkeamisen syyksi hieman vinossa olleen vannenauhan. Vannenauhan alta pilkotti pirunterävät nippeleiden asennusreiät ja laulu oli valmis.

Vähä sähköteippii nauhan molemmin puolin ni nyt päästy 600km ilma onkelmia. Kop Kop.

Onks toi luonnonkumi nii pirun pal kalliimpaa, kuin nyky muoviseokset ettei niitä kannata enää tehä? Vitsi kun joku tekis niitä aitoja alkuperäsiä edes jossai.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Luonnonkumi, oli väri sitten mikä vaan, on joustavaa ja ulkorenkaan sisällä pimeässä hyvin säilyvääkin, mutta "huokoista" vaikka ei luulisi. Nykyiset "muoviset" sisärenkaat ovat paljon paremmin ilmaa pitävää butyylikumia, joka on paljon vähemmän kimmoisana "kuolleen" tuntuista.

Härski
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Härski »

Rasvaisina paskamaisia paikata. Ainaki kaikkein halvimmat kiimalaiset (nii hauska kirjoitusvihre ettei viiti korjata :lol: ) on mahottomia saada paikkaa tarttumaan.

jviirret

jori kirjoitti:

Minä olen viime päivinä joutunut ostamaan neljä sisuskumia vasta syyskuussa ostettujen kahden tilalle, kun ovat reikiintyneet ilman mitään ulkopuolista syytä vanteen puolelta ja kerran kulutuspinnan puolelta niin, ettei kyseiseltä kohdalta löytynyt niin reiän reikää edes paineilmapistoolilla puhaltamalla.

Minä vaihtaisin jo kumimerkkiä ja/tai hankintapaikkaa :roll:

Jukka

jori

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Minä olen viime päivinä joutunut ostamaan neljä sisuskumia vasta syyskuussa ostettujen kahden tilalle, kun ovat reikiintyneet ilman mitään ulkopuolista syytä vanteen puolelta ja kerran kulutuspinnan puolelta niin, ettei kyseiseltä kohdalta löytynyt niin reiän reikää edes paineilmapistoolilla puhaltamalla.

Minä vaihtaisin jo kumimerkkiä ja/tai hankintapaikkaa :roll:

Niin varmaan pitäisi, onko ehdotuksia. Viimeeksi tarvitsin 47-622 kumin sisärengasta, johon tarkoitettu oli jotenkin kapea. Onhan se tietysti helpompi asentaa, mutta siellä se on ulkorenkaan sisällä valmiiksi jännityksessä ja rikkoutuu helpommin pienestäkin nirhamasta. Ostin nämä viimeiset kaksi uutta kokoa 47/57-622. Katsotaan, jos kestäisivät paremmin.

Jori

Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jviirret

Omat kokemukset tunnetuista rengasvalmistajien(Continental, Michelin...) kumeista ovat hyviä.
Myös markettien(Biltema, Citymarket..) kumeista kokemukset ovat hyviä, mutta parempi kun en kehu koska ei voi tietää että onko tämän vuotiset samoja kuin viimevuotiset vaikka tuotenimi ja viivakoodi samoja olisivatkin.
Ainoa oikeasti huono on on ollut Bike+ merkkinen Tokkmanni:n myymä sisusmuovi. Muista kumeista poiketen sen myyntipakkaus oli sitä kovaa muovia joka estää kaikki kaupassa tapahtuvat asiakaskontaktit. Yleensähän sisuskumit myydään pahvirasioissa.

Jukka

jori

jviirret kirjoitti:

Omat kokemukset tunnetuista rengasvalmistajien(Continental, Michelin...) kumeista ovat hyviä.
Myös markettien(Biltema, Citymarket..) kumeista kokemukset ovat hyviä, mutta parempi kun en kehu koska ei voi tietää että onko tämän vuotiset samoja kuin viimevuotiset vaikka tuotenimi ja viivakoodi samoja olisivatkin.
Ainoa oikeasti huono on on ollut Bike+ merkkinen Tokkmanni:n myymä sisusmuovi. Muista kumeista poiketen sen myyntipakkaus oli sitä kovaa muovia joka estää kaikki kaupassa tapahtuvat asiakaskontaktit. Yleensähän sisuskumit myydään pahvirasioissa.

Biltemasta olen ostellut – jotenkin niin hyvin hollilla. Erittäin hyviä kokemuksia aiemmilta vuosilta, mutta ilmeisesti tämä uusi sarja puhkeilee helpommin ja on mitoitukseltaankin kapeampaa. Olen varmaan aiemminkin kertonut, että baaripyörässäni on biltemasta ostetut renkaat edessä ja takana, sisällä ja päällä. Ostin kaikki kerralla. Renkaissa pysyy ilma puolikin vuotta ilman täydennystarvetta, eikä ole kertaakaan puhjennut ainakaan viiteen vuoteen. Ihmerenkaat, tai mieletöntä tuuria.

Jori

Vastaa Viestiin