Kovin tarkan ja siis hyvin toimivan laakeri/nivel systeemin tekeminen näillä työkaluilla on aika vaikeeta. Tuo sisäputki(laakerin ulkoreunaa vasten) ei oo suora ja jos laitan akselille putken, se suoruus ja varsinkin tarkka pituus, ei rälläkällä tehden oo helppo.
Eli kunhan nyt jonkinlainen tulis, ei olis klappia - kestää minkä kestää.
Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Re: MBB Talveksi ja soralle
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: MBB Talveksi ja soralle
PW kirjoitti:aksaalisuuntainen kuorma ?
Asian ymmärtää helpommin kun pilkkoo ongelman, tässätapauksessa siis ongelma ymmärtää termiä "akselin suuntainen kuorma":
Aloitetaan ensimmäisestä sanasta akseli. Se on tuossa nivelesi tapauksessa tuo pultti(tai putki) joka menee laakereiden läpi.
Seuraava sana, suuntainen, tarkoittaa, no vähän vaikea selittää. Jos ajat pyörällä katua pitkin niin menet kadun suuntiasesti
kuorma=voima, massa, rasitus
Eli tuohon niveleen tulee monen suuntaisia rasituksia, kiertoa, väähntöä, kääntöä, punoutumista, eteen, taakse, ylös, alas. Tuolla sanahirviöllä tarkoitetaan näistä sitä voimakomponenttia joka vaikuttaa niveleen akselin suuntaisesti.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: MBB Talveksi ja soralle
PW kirjoitti:Kovin tarkan ja siis hyvin toimivan laakeri/nivel systeemin tekeminen näillä työkaluilla on aika vaikeeta. Tuo sisäputki(laakerin ulkoreunaa vasten) ei oo suora ja jos laitan akselille putken, se suoruus ja varsinkin tarkka pituus, ei rälläkällä tehden oo helppo.
Aika helppo ja monenlaiset epätarkkuudet tuollainen ohjausnivel sietää. Itse tein pyöränlaakerien pesät ja akselin pelkän rälläkän kans, välyksetön ja kevyesti pyörivä siitäkin tuli
Putken saa katkaistua suoraan tuolla josehan vinkillä. Käärit putken ympärille suorareunaisen paperin niin että sen reuna kiertyy tarkasti paperin edellisen kierroksen reunan päälle. Sitten piirrät reunaa pitkin ja leikkaat viivaa pitkin poikki.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: MBB Talveksi ja soralle
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Kovin tarkan ja siis hyvin toimivan laakeri/nivel systeemin tekeminen näillä työkaluilla on aika vaikeeta. Tuo sisäputki(laakerin ulkoreunaa vasten) ei oo suora ja jos laitan akselille putken, se suoruus ja varsinkin tarkka pituus, ei rälläkällä tehden oo helppo.
Aika helppo ja monenlaiset epätarkkuudet tuollainen ohjausnivel sietää. Itse tein pyöränlaakerien pesät ja akselin pelkän rälläkän kans, välyksetön ja kevyesti pyörivä siitäkin tuli
Putken saa katkaistua suoraan tuolla josehan vinkillä. Käärit putken ympärille suorareunaisen paperin niin että sen reuna kiertyy tarkasti paperin edellisen kierroksen reunan päälle. Sitten piirrät reunaa pitkin ja leikkaat viivaa pitkin poikki.Jukka
Juu näinhän mie yritin, rälläkkä vaan on aika tunteeton tuon viivan suhteen, ehkä silmätkin kierossa ei siitä suoraa tullu mutt uskon ett välttää.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB Talveksi ja soralle
Tarkan saa jos on viitseliäsyyttä ottamalla laikalla melkein viivaan ja viilalla loput
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: MBB Talveksi ja soralle
PW kirjoitti:Juu näinhän mie yritin, rälläkkä vaan on aika tunteeton tuon viivan suhteen, ehkä silmätkin kierossa
ei siitä suoraa tullu mutt uskon ett välttää.
Itse leikkaus kannattaa tehdä muutama sentti kerrallaan, pyöräyttää putkea ruuvipenkissä ja taas muutama sentti lisää niin että näkee viivan ja laikan koko ajan kun se leikkaa. Itse en ainakaan saa suoraan jos yritän yhdeltä puolelta läpi asti vaikka olisi kuinka ohut putki Ensimmäiset viis yritystä menee taatusti perseelleen, mutta harjoitus tekee mestarin
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: MBB Talveksi ja soralle
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Kovin tarkan ja siis hyvin toimivan laakeri/nivel systeemin tekeminen näillä työkaluilla on aika vaikeeta. Tuo sisäputki(laakerin ulkoreunaa vasten) ei oo suora ja jos laitan akselille putken, se suoruus ja varsinkin tarkka pituus, ei rälläkällä tehden oo helppo.
Aika helppo ja monenlaiset epätarkkuudet tuollainen ohjausnivel sietää. Itse tein pyöränlaakerien pesät ja akselin pelkän rälläkän kans, välyksetön ja kevyesti pyörivä siitäkin tuli
Putken saa katkaistua suoraan tuolla josehan vinkillä. Käärit putken ympärille suorareunaisen paperin niin että sen reuna kiertyy tarkasti paperin edellisen kierroksen reunan päälle. Sitten piirrät reunaa pitkin ja leikkaat viivaa pitkin poikki.
Valmiiksi katkaistun oikaisemiseen käy myös tuo sama paperiliuskamenetelmä. Hiomalaikka rälläkkään ja rälläkkä kiinni ruuvipenkkiin. Liuska teipillä putken ympäri, ja hiomalla putken pää paperin reunan kohdalle. Kannattaa asettaa paperi ensin vähän kauemmas ja hioa ensin pahimmat ja vasta sen jälkeen siirtää paperi sellaiselle kohdalle, jossa hiottavaa on (lähes) koko kehällä. Helposti pääsee ihan riittävään tarkkuuteen, jos on malttavainen, hyvä valo (ja lukulasit päässä ).
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: MBB Talveksi ja soralle
Hyviä ohjeita, kiitos.
Valo on pilvessä, laseissa räntää, ruuvipenkin virassa ulkoporras, paperi kastuu, teippi ei pidä, rauta on kylmää eli sormet jäässä, malttia ei ole - muuten menee hyvin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: MBB Talveksi ja soralle
PW kirjoitti:Hyviä ohjeita, kiitos.
Valo on pilvessä, laseissa räntää, ruuvipenkin virassa ulkoporras, paperi kastuu, teippi ei pidä, rauta on kylmää eli sormet jäässä, malttia ei ole - muuten menee hyvin
Tuohan se on tyly totuus. Rälläkälle kannattaa kuitenkin rakentaa paikka, johon sen saa kunnolla kiinni. En tiedä, minkä kokoinen rälläkkä sinulla on käytössä, mutta kaikkien näkemieni rälläköiden sivukahva on M8 tai M10 uroskierteellä kiinni rälläkän kulmavaihteen rungossa olevassa naaraskierteessä. Tuohon kun kiertää pätkän kierretankoa ja poraa sitten johonkin, pöytään, pukkiin, rappusiin tai vaikkapa omenepuun kylken reiän läpi ja vetää vastapuolelta mutterilla rälläkän tuon kylkeen jämäkästi kiinni, niin on paljon mukavampi tehdä tarkkuutta vaativia hommia. Voi vaatia kapulan siihen väliin, mutta eikun samaan nippuun vain läpireiällä. Tukeva tulee, eikä irtoa tärinässä, kuten joskus ruuvipenkissä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: MBB Talveksi ja soralle
Tuolla ohjauskulmalla jättö n. 110mm, en tiedä onko järkee muuttaa kulmaa niin paljon ett tulis negatiivinen. Jos takapäästä narumalli niin jättö on kuitenkin muuttuva tekijä
Liian pystyllä ohjauskulmalla levottomampi ohjattava. Negatiivisellä jätöllä ajattelin saavutettavan etupään keskittymisen hitaassa vauhdissa ja paikallaan ollessa.
Penkin korkeus n. 680mm riippuu vähän mistä kohti mittaa - ihan keulilta vai pohjalta
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB Talveksi ja soralle
Tuo poikkiputken kestävyys, akselille hitsattuna on edelleen se kohta jonka kestävyys tässä epäilyttää. Mutta sitähän voi vahvistaa jos siltä tuntuu.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB Talveksi ja soralle
PW kirjoitti:Jos takapäästä narumalli niin jättö on kuitenkin muuttuva tekijä
![]()
Negatiivisellä jätöllä ajattelin saavutettavan etupään keskittymisen hitaassa vauhdissa ja paikallaan ollessa.
Tuolla rungon sijainnilla, jos laittaa yllä suunnitellun vaa'assa olevan takahaarukan tulee aika pitkä akseliväli
Tuosta pythonin ohjauksen keskityksestä isommallakaan jätöllä ei ole hirveästi ajossa apua. Jo paikallaan ollessa keulan voi asettaa hieman eri kulmiin. Keskittää vain sinne päin. Ajossa taas jaloilla on paljon suurempi vaikutus ja negatiivinen jättö siirtää painopistettä ulkokurviin. En pidä pythonin jättöä tavoiteltavana ominaisuutena vaan pakon sanelemana
PW kirjoitti:Tuo poikkiputken kestävyys, akselille hitsattuna on edelleen se kohta jonka kestävyys tässä epäilyttää. Mutta sitähän voi vahvistaa jos siltä tuntuu.
Kai se noin kestää Hitsaa putken alapintaan latta, niin kestää varmasti.
Re: MBB Talveksi ja soralle
Tuo kuvassa oleva akseliväli on 1140mm - syntyny heittämällä jos pidentää ei kai se haittaa, tulee vaan enempi painoo eturenkaalle. Kääntyväkeskiöisessä on 1450mm eli varaa on pidentää. Tietyst pitkätakahaarukka vääntyilee ja painaa
Ohjausniveltä naputtelin vähän pystympään, nyt jättö nollassa. Penkki tippuu samalla vähän, joka on ihan tavoteltava ominaisuus.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB Talveksi ja soralle
Pientä "viilausta" geometriassa, jättö muutamansentin luokkaa, akseliväli 132cm.
Jos teen naruperän, vois penkin alle tehdä jonkinlaisen kuljetuskapsäkin ja naru kulkis tämän ali - toimis saalinkina ja kauppakassina Joku kanisteri tai vastaava vois toimia tuossa.
Seuraava pähkäilyn kohde on tuo takahaarukan nivel, PikaMBB:ssä haarukka tukeutui ymmärtääkseni halkaistuilla putkiholkeilla rungossa olevaan poikkiputkeen ja narut siis pitävät holkit paikallaan. Vai ymmärsinkö jotain väärin, jäi yksityiskohdat kattomatta vaikka pyörän oon livenä nähnytkin?
Jos pyörän perää nostetaan miten ne holkit pysyvät paikallaaan ja koko takakiekko?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB Talveksi ja soralle
Mulla on muistikuva että PikaMBB:ssä olis nippusiteet holkkien päällä pitämässä takahaarukan niveltä kasassa.