Sivu 4/15
Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse
Lähetetty: 05 Marras 2014, 02:55
Kirjoittaja ajarmala
E-Cruiser kirjoitti:Tuossa rakenteessa on omat hyvät puolensa. Itse haluan kaksi pyörää eteen. Tässä se JiiPee:
Kuvattu lehdestä.
Juu, muuten hyvä, mutta jos saa suositella parannuksia? Ei se mitään, suosittelen silti:
- perä ohuemmaksi
- nokka pyöreämmäksi, hae pisaran mallia
- pohja umpeen
- eturenkaatkin kotelon sisään niin, että niihin pääsee kuitenkin jollakin tapaa helposti käsiksi
- koeta keksiä jokin fiksu kuomu kuskille
- korin linjat mahdollisimman virtaviivaisiksi
Noilla keinoilla saat laitteen, joka kulkee 2 kW:n teholla moottoritienopeuksia.
Sitten jää kyllä ongelmaksi, mihin ajoneuvoluokkaan sen rekisteröisi... Hmm, sehän onkin kolmipyörä eli kuuluu ajoneuvoluokkaan L5e, jos ei suostu ajelemaan sillä max 45 km/h nopeuksilla, jolloin se olisi kolmipyöräinen mopo eli luokassa L2e. Joka tapauksessa sen joutuu kai rekisteröimään ja tyyppikatsastamaan, joka voi olla paikallisessa katsastuskonttorissa haastavaa.
Tai sitten ei hiisku asiasta kellekään ja ajelee vaan... On sitä liikenteessä katsastamattomia ajoneuvoja muutenkin pilvin pimein. Taino, ei sitä kyllä oikein voi suositella...
Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse
Lähetetty: 05 Marras 2014, 08:17
Kirjoittaja jviirret
ajarmala kirjoitti:- pohja umpeen
Noilla keinoilla saat laitteen, joka kulkee 2 kW:n teholla moottoritienopeuksia.
Mun työmatkakinnerissä oli avonainen pohja ja teen jatkossakin sellaisen. Helpottaa käsittelyä, esim. peruuttamista, koriin ei jää kuraa ja likaa sisäpuolelle ja se on hiljaisempi. Mutta se olikin aerodynaaminen katastrofi
Toisaalta, eniten lisänopeutta olisi kaivannut ylämäkiin, ja niissä ei aerodynamiikka auta.
ajarmala kirjoitti:- koeta keksiä jokin fiksu kuomu kuskille
Tämä on tärkein ja vaikein homma. Tehdä sellainen joka suojaa sateelta kaikissa nopeuksissa, ei huurru, ei naarmuunnu, ei likaannu, eikä muullakaan tavoin estä näkyvyyttä. Lisäksi pitää olla jouhevasti avautuva.
Koska tässä ilmeisesti haetaan historiallista lookkia niin heitän kuvan Fantom:sta:

Ruotsalainen keksintö, joka näyttää pelkällä lihasvoimalla liikkuvaksi liian raskaalta, mutta sähköistettynä voisi olla ihan toimiva.
Jukka
Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse
Lähetetty: 05 Marras 2014, 08:21
Kirjoittaja E-Cruiser
Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse
Lähetetty: 05 Marras 2014, 08:26
Kirjoittaja jviirret
E-Cruiser kirjoitti:Pyöräily on kuitenkin osittain sosiaalista toimintaa porukoissa.
Kinnerillä voi kyllä ajaa porukassa, mutta jos siinä on katto niin sosiaalinen puoli juttelun muodossa käy mahdottomaksi. Vaikkei kattoa olisikaan niin korin aiheuttama kumina vaikeuttaa keskustelua.
Jukka
Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse
Lähetetty: 05 Marras 2014, 08:30
Kirjoittaja E-Cruiser
Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse
Lähetetty: 05 Marras 2014, 09:39
Kirjoittaja PW
Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse
Lähetetty: 05 Marras 2014, 10:02
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Laitan Sakarin sivuvetokinnerin kuvan härniksi tähän kans, on niin hieno tuo katekin siinä
Sivuketjuisesta saa myös "historiallisen" näköisen:

https://www.flickr.com/photos/thegokart/
vähän isompi ja kunnon laakereilla...
Jukka
Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse
Lähetetty: 05 Marras 2014, 10:03
Kirjoittaja jooseha
ajarmala kirjoitti:
Juu, muuten hyvä, mutta jos saa suositella parannuksia? Ei se mitään, suosittelen silti:
- perä ohuemmaksi
- nokka pyöreämmäksi, hae pisaran mallia
- pohja umpeen
- eturenkaatkin kotelon sisään niin, että niihin pääsee kuitenkin jollakin tapaa helposti käsiksi
- koeta keksiä jokin fiksu kuomu kuskille
- korin linjat mahdollisimman virtaviivaisiksi
Noilla keinoilla saat laitteen, joka kulkee 2 kW:n teholla moottoritienopeuksia.
Parannuksia
Olis sitten kyse Veloschmittistä, JoPo:sta tai Jukan kinneristä taitaisi nuo muutokset etupäässä huonontaa lopputulosta tärkeimpien suunnittelukriteerien kohdalla. Jos taas on tarve päästä mahdollisimman kovaa, niin siihen nuo kyllä auttavat 
E-Cruiser kirjoitti:
Tuossa taitaa olla itsekantava kori lisättynä ketjuvoimat kantavalla apurungolla 
Vieläkö meinaat kattaa omasi?
Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse
Lähetetty: 05 Marras 2014, 10:15
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:taitaisi nuo muutokset etupäässä huonontaa lopputulosta tärkeimpien suunnittelukriteerien kohdalla.
Kun lataa riittävän kovat aerodynamiikka vaatimukset suunnitelmiin niin elämä helpottuu kummasti. Ei tarvi tehdä mitään, saa vain maata sohvalla 
Jukka
Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse
Lähetetty: 05 Marras 2014, 10:19
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:
Vieläkö meinaat kattaa omasi?
Tahto olis kova.
Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse
Lähetetty: 05 Marras 2014, 11:48
Kirjoittaja E-Cruiser
Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse
Lähetetty: 05 Marras 2014, 11:53
Kirjoittaja jviirret
E-Cruiser kirjoitti:Tulevaa sähkövetoa silmällä pitäen kaksipyöräinen taka-akseli ei oikein käy
Hyvin käy. Oma kinnerini olisi ollut helppo sähköistää, ketju vetää toisesta takapyörästä ja toiseen takapyörään sähköapu. Eikä lopu pitokaan kesken kun vetävillä pyörillä 70% ajokin painosta.
Jukka
Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse
Lähetetty: 05 Marras 2014, 12:03
Kirjoittaja E-Cruiser
Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse
Lähetetty: 05 Marras 2014, 12:46
Kirjoittaja jviirret
E-Cruiser kirjoitti:jviirret kirjoitti:E-Cruiser kirjoitti:Tulevaa sähkövetoa silmällä pitäen kaksipyöräinen taka-akseli ei oikein käy
Hyvin käy. Oma kinnerini olisi ollut helppo sähköistää, ketju vetää toisesta takapyörästä ja toiseen takapyörään sähköapu. Eikä lopu pitokaan kesken kun vetävillä pyörillä 70% ajokin painosta.
Niin mutta minä käytän suoravetomoottoreita. Niiden kanssa se ei käy niin helposti.
Onneksi et ole tuota vielä Sakarille sanonut, se kun on sellaisen kinneriinsä laittanut

Eikö tuokin ole suoravetomoottori?
E-Cruiser kirjoitti:Enkä muutenkaan halua kahta takapyörää.
Tämä selitys on paljon uskottavampi 
Jukka
Re: Ajatuksia kinnerin valmistamisesta itse
Lähetetty: 05 Marras 2014, 12:55
Kirjoittaja E-Cruiser