Sivu 4/8

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 26 Marras 2014, 11:25
Kirjoittaja jviirret

Tai istuinosan kohdalta alumiinit pois ja toinen putki päälle niin että menee myös poikkiraudan päälle. Istuinosan alumiinit sitten päällimmäiseksi.
Näyttää että runko voisi notkua ilman vahvistuksia tuosta istuinosan kohdalta.

edit: ei se taida notkua, näyttää aika paksu seinämäiseltä tuo putki...

Jukka


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 26 Marras 2014, 15:10
Kirjoittaja vph

En usko että runko tulee notkumaan tuosta kohdasta, se tuntuu jo nyt melkein liian vahvalta (25x25x2 putkea nuo pitkittäin olevat) ja rungosta puuttuu vielä diagonaalituet etutolppien yläpään ja takapään nivelpisteiden väliltä.... niiden (ohuiden) diagonaaliputkien sovittaminen tuntuu muuten olevan aivan liian vaikea homma, materiaalipula on jo iskenyt useiden hukkapalojen takia. Moneen suuntaan vinoja leikkauksia, ei pää eikä käden taidot riitä kahden identtisen peilikuvan tekemiseen, EVOttamista.

Penkin istuinosalle teen varmaan jotain Jukan ehdotuksen tapaista joustavasta latasta. Tuohon mahtuisi jopa jonkunlainen istuinosan saranoitu jousitus :shock: . Tällä hetkellä taitaa penkin pohja tulla 15 cm korkeuteen tiestä staattisessa tilassa ja se olisi matalin paikka maavaran kannalta. Jousituksen toimiessa, siis ajaessa, ei penkin raoista kannatane roikuttaa mitään arempaa :mrgreen:


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 26 Marras 2014, 22:47
Kirjoittaja vph

Sain selkânojan tänään illalla kokonaan kasaan ja pääsin paremmin nojailemaan. Kyllä istuinosalle on jotain tehtävä, no good, on karsea tuo kynnys tuossa edessä. Uhkaa kyllä mennä vähän näpertelyksi, pitäisi keskittyä isompiin asioihin ja säästää viilaus tuannemmaks.

Kuva


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 27 Marras 2014, 08:08
Kirjoittaja jviirret
vph kirjoitti:

Uhkaa kyllä mennä vähän näpertelyksi, pitäisi keskittyä isompiin asioihin ja säästää viilaus tuannemmaks.

Olen aistivinani "pystypyörämäistä" ajattelua viestissäsi ;) "se on vain penkki...".
Nojapyörässä se on tärkein ja samalla ylivoimaisesti vaikein osa itse rakentajalle.

Jukka


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 28 Marras 2014, 09:09
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
vph kirjoitti:

Uhkaa kyllä mennä vähän näpertelyksi, pitäisi keskittyä isompiin asioihin ja säästää viilaus tuannemmaks.

Olen aistivinani "pystypyörämäistä" ajattelua viestissäsi ;) "se on vain penkki...".
Nojapyörässä se on tärkein ja samalla ylivoimaisesti vaikein osa itse rakentajalle.

Jukka

Jukka oikeassa! Turhan usein nojakkien istuimet "piinapenkkejä"!


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 28 Marras 2014, 09:13
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
vph kirjoitti:

Uhkaa kyllä mennä vähän näpertelyksi, pitäisi keskittyä isompiin asioihin ja säästää viilaus tuannemmaks.

Olen aistivinani "pystypyörämäistä" ajattelua viestissäsi ;) "se on vain penkki...".
Nojapyörässä se on tärkein ja samalla ylivoimaisesti vaikein osa itse rakentajalle.

Jukka

Jukka oikeassa! Turhan usein nojakkien istuimet "piinapenkkejä"!

Onhan se tärkein mutt onko kumminkaan vaikein asia rakentamisessa :roll: miulle moni muu asia on nojakin rakentamisessa vaikeempi.


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 28 Marras 2014, 09:15
Kirjoittaja irakas

Muuten en ole päässyt selville, miten etupyörien jousitus voi toimia kunnolla, kun ohjausakselit ovat noin vinossa, ja missä kulkee raidetanko, minkälainen ohjaus? :roll:


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 28 Marras 2014, 10:35
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Olen aistivinani "pystypyörämäistä" ajattelua viestissäsi ;) "se on vain penkki...".
Nojapyörässä se on tärkein ja samalla ylivoimaisesti vaikein osa itse rakentajalle.

Jukka

Onhan se tärkein mutt onko kumminkaan vaikein asia rakentamisessa :roll: miulle moni muu asia on nojakin rakentamisessa vaikeempi.

Onhan se helppoa, kun sen jo osaa :D
Selän mukaan muotoillussa on omat hankaluutensa. Toisaalta tuommoinen Jukka-tyylinen kaksi vanerin palaa penkki on aika helppo tehdä ja ainakin mulle riittävän mukava parin kolmen tunnin lenkilläkin.

irakas kirjoitti:

Muuten en ole päässyt selville, miten etupyörien jousitus voi toimia kunnolla, kun ohjausakselit ovat noin vinossa,

Jouston suunta on suurinpiirtein sama kuin tämän takapäässä.
Kuva
edit itse asiassa tuossa piirustuksessa on etujousituksen tuki varret vaakasuorassa eli jousto on suoraan ylös.


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 28 Marras 2014, 11:07
Kirjoittaja vph

Niin no, eihän sitä vielä kukaan tiedä toimiiko tuo etujousitus kunnolla, kun suunnittelu on "omasta päästä tehty", eikä laite ole vielä kasassa. Malli ja mitoituksen perusteet on tullut jenkkilän custom-moottoripyöräpajoista, netistä. Mm. "ohjausakselin kulma", 38 astetta on jonkinlaista kertynyttä kokemustietoa, vielä hyvin toimiva. Jätön olen piirtänyt hyvin maltilliseksi, tai normaaliksi, joten siltäkin osin käytöksen pitäisi olla ok.

Girder-tyyppinen etuhaarukka on vanha konstruktio, sitä on käytetty kaksipyöräisissä ja delta trikeissä (moottoroiduissa) ajan saatossa paljon. Se toimii nimenomaan loivilla ohjauskulmilla hyvin, lepokitka on pieni. Kolmipyöräisiä tadpoleja tuollaisella rakenteella en ole nähnyt ja tähän voi hyvin olla joku syy, jonka aikanaan tulen ymmärtämään :twisted: . Kaikkea pitää miehen kuitenkin kokeilla.

Sitäpaitsi, girderit nyt vaan näyttää niin overkill röyhkeiltä - omassani 8 rod-end niveltä per puoli, siis etupäässä kaikkiaan 16 niveltä ja siihen 4 ohjausniveltä päälle. Siis 20 niveltä kaikkiaan. "Mitä järkee" :shock: :mrgreen: ?

Raidetangot tulevat kulkemaan nykysuunnitelman mukaan tolppien yläpään tasolla, tai "naaman edessä", jos haluaa tylyttää. Nyt kun on päässyt jo koeistumaan, niin varmistui, että ohjauksen saisi luontevasti tehtyä suoraksikin, mutta ainakin kokeilen ensiksi jonkunlaista keskellä olevaa ohjaustankohässäkkää. Melkein tekisi mieli laittaa joku apinakiikkumalli. Melkein.

Sorry pitkä teksti. Ehkä innostuin vähän. Kuvia piristykseksi:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 28 Marras 2014, 11:41
Kirjoittaja jori

Pitkät tekstit ovat tarpeen, jotta selviää, mikä on tavoittelemasi tyylilaji. Nyt se selvisi. Tämä on tärkeää, ettei turhaan tyrkytetä painoa ja rakenteita minimoivia rakenneratkaisuehdotuksia suunnitelmaan, jossa on tarkoitus tehdä Steampunk-Madmax-tyyliä. Minusta tuo näyttää tähän mennessä oikein toimivalta tuossa kuvailemassasi tyylilajissa. Siihen tosiaan voisi sopia apinakiikku-tyyppinen ohjaustanko ja yläpuolinen jämäkkä raidetanko isoilla nivelpäillä tuohon korin aukon eteen.


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 28 Marras 2014, 11:50
Kirjoittaja jooseha

Tekstit on tosiaan hyödyllisiä selventämään kuvia. Paljon jäis ymmärtämättä ilman niitä. Onhan sulla kuiteskin reilusti kuviakin niille joita ei lukeminen innosta :mrgreen:

Eikös sen apinakiikun ja suoran ohjauksen voisi yhdistää? :roll:


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 28 Marras 2014, 15:20
Kirjoittaja kuparinen
vph kirjoitti:

Girder-tyyppinen etuhaarukka on vanha konstruktio, sitä on käytetty kaksipyöräisissä ja delta trikeissä (moottoroiduissa) ajan saatossa paljon. Se toimii nimenomaan loivilla ohjauskulmilla hyvin, lepokitka on pieni. Kolmipyöräisiä tadpoleja tuollaisella rakenteella en ole nähnyt ja tähän voi hyvin olla joku syy, jonka aikanaan tulen ymmärtämään :twisted: . Kaikkea pitää miehen kuitenkin kokeilla.

Sitäpaitsi, girderit nyt vaan näyttää niin overkill röyhkeiltä - omassani 8 rod-end niveltä per puoli, siis etupäässä kaikkiaan 16 niveltä ja siihen 4 ohjausniveltä päälle. Siis 20 niveltä kaikkiaan. "Mitä järkee" :shock: :mrgreen: ?

Kun nivelet vähän kuluvat, tulet valaistuneeksi asiasta; välykset summautuvat vaihtuvassa kuormituksessa. Maantie on kalteva, risuhaarukoiden nivelet kuluvat (toispuoleisesti), joustossa pientä lotinaa ja jarrutuksessa puoltoa... :roll:


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 28 Marras 2014, 16:12
Kirjoittaja vph

Nääh, pikkujuttuja tollaset, asenne ratkaisee :lol: !

Mutta vakavasti kuparinen, onko kommenttisi kokemukseen perustuva vai skenaario? Mikä olisi odotettavissa oleva ajokilometrimäärä-haarukka kuivan kelin ajeluille?

Varsinaiset ohjausnivelet tulevat olemaan kumisuojattuja palloniveliä, esim http://www.123roulement.com/rotules-SQ010X1.5-C-RS.html, joten väljistymisen en odota tuovan varsinaista riskiä ajoon siten, että ohhoh enpä huomannut ennenkuin etupää tippui tonttiin...

Kirjoitti nimimerkki Nivelien huoltomies (tuleva)


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 28 Marras 2014, 16:27
Kirjoittaja jooseha

Huolellisella työllä ja laatuniveliä käyttämällä ei välykset varmaankaan ole ongelma.
Mistä päästäänkin helpolla siihen miksei kaupallisissa ole tuolleen :roll: 20 laatuniveltä on paljon kalliimpi kuin ratkaisu missä pieni väljyyskään ei haittaa. Etenkin suurissa sarjoissa.
Autoissa monivarsituenta on aivan normaalia ja merkistä riippuen saattaa päästä satojatuhansia kilometrejä ilman välyksiä. Kinnereissäkin on varsin monimutkaisia etujousituksia.

Halvat nivelet ja huolimaton työ olisi kyllä tuolla rakenteella ongelmien kerjäämistä. Välykset kun kertaantuu usealla nivelellä.


Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Lähetetty: 28 Marras 2014, 17:38
Kirjoittaja vph

Tuossa etupään toteutuksessa on varmasti paljon huonoja puolia, mm. yksi haarukka tukivarsineen nivelineen painaa 2 kiloa, eh. Kertokaa mulle ylimitoituksesta.

Mutta on siinä hyviäkin puolia, ainakin kuviteltuja sellaisia. Yksi asia on että sain etupyörät oikeasti eteen enkä perseen alle niinkuin std tadpoleissa (tähän haluun on oma syynsä).
Toinen se, että ohjausgeometria on säädeltävissä aika paljon ihan ruuvaamalla:

    • Ohjauskulma
    • Jättö
    • Antidive

Ja kolmas se, että se nyt vaan näyttää törkeältä ja kummalliselta. Yleisin kommentti tutuilta on "en ymmärrä kuinka tuo tulkee toimimaan". :mrgreen: :twisted: