Sivu 4/9
Re: SH26
Lähetetty: 03 Huhti 2015, 18:12
Kirjoittaja irakas
Teinpä juuri äsken ensimmäisen koeajon SH26:lla. Niskatuki, lokasuojat ja tarakka vielä puuttuvat. Kuvanottohetkellä jäi epähuomiossa selkänoja kovin pystyksi. Sen voi säätää paljon loivemmaksi ja istuimen taaemmaksi.
Kuvasta voi päätellä, mitä tapahtui, kun kunnolla polkaisin. Ehdin jo tuolla kehua, että SH26 on tadpole, jossa ei ole yhtään taittopyörää, mutta kyllä se kipeästi tarvitaan. Onneksi sen voi hyvin asentaa lähelle takahaarukan niveltä istuinta tukevaan pystyputkeen. Muuten ajo oli pehmeää kuin Rolls Roycellä taka- ja kaksinkertaisen etujousituksen vuoksi!
Paino tuossa asussa on 25 kg, josta istuimen paino on 3 kg.
SH26 lähtee ensi ensi viikolla Jyväskylä kansalaisopiston kevätnäyttelyyn.
Iloista pääsiäistä kaiklle! 
Re: SH26
Lähetetty: 03 Huhti 2015, 18:22
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Kuvasta voi päätellä, mitä tapahtui, kun kunnolla polkaisin.
Perä niiasi kun ketju menee noin kaukaa nivelestä ja samalla ketju otti penkkiin kiinni?
Jukka
Re: SH26
Lähetetty: 03 Huhti 2015, 18:29
Kirjoittaja irakas
Juuri näin! 
Re: SH26
Lähetetty: 04 Huhti 2015, 19:02
Kirjoittaja PW
Vaimokin sanoi ett hieno väri, tytöt tykkää siis - pidähän varas siellä ulkona;)
Re: SH26
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 09:25
Kirjoittaja irakas
Täytyy tunnustaa, että SH26:n jousitus nivelöimällä olkavarret runkoon oli kuolleena syntynyt idea! 
Koeajot osoittivat, että etukiekkojen suunnan hallinta osoittautui mahdottomaksi, vaikka olkavarsien yli oli tiukkaan kiinnitetty palkki. Vaikka olkavarsien kiinnitysakseli on 12 mm:n pultti ja kiristetty hammasprikoilla, se löyhtyi jo pienen ajon jälkeen, ja etukiekkojen säätökulmat muuttuivat radikaalisti, ja ajo kävi mahdottomaksi. Onneksi on mahdollisuus palata päiväjärjestykseen hitsaamalla olkavarret kiinteästi runkoon.
Ongelmana on vaan, että ensi keskiviikkoon mennessä ajokki oli tarkoitus viedä Jyväskylän kansalaisopiston töiden kevätnäyttelyyn Kaupunginkirjastolle. Jos en ehdi saada aparaattia kuntoon, voin viedä sinne kuvassa olevan SH25:n.
Re: SH26
Lähetetty: 14 Huhti 2015, 23:37
Kirjoittaja irakas
Sain tänä iltana rakentamani jigin mukaan, (enpä ottanut siitä kuvaa), Jkl:n kansalaisopistolla hitsattua tukevasti oikeaan asentoon olkavarret kiinni runkoon, ja vielä sen jälkeen omalla pajalla hitsaukset hiottua ja maalattua. Hyvät ovat mahdollisuudet saada SH26 mukaan Jyväskylän kansalaisopiston kevätnäyttelyyn huomenna klo 18 mennessä.
Re: SH26
Lähetetty: 15 Huhti 2015, 08:56
Kirjoittaja Vilijami
irakas kirjoitti:Täytyy tunnustaa, että SH26:n jousitus nivelöimällä olkavarret runkoon oli kuolleena syntynyt idea!
Ei kai ideassa mitään vikaa ole? Rakenne vaan pitäisi olla tukevampi (lue=painavampi
).
Re: SH26
Lähetetty: 16 Huhti 2015, 07:41
Kirjoittaja irakas
Vilijami kirjoitti:irakas kirjoitti:Täytyy tunnustaa, että SH26:n jousitus nivelöimällä olkavarret runkoon oli kuolleena syntynyt idea!
Ei kai ideassa mitään vikaa ole? Rakenne vaan pitäisi olla tukevampi (lue=painavampi
).
Joo, on vaan kotikonstein vaikea saada onnistumaan.
Vielä eilen aamulla Sh26 oli täysin hajallaan. Sain sen klo viiteen mennessä kasattua ajokuntoon täydennettynä lokasuojilla ja etupään kaarevalla lisäputkella. Tarakkaa en ehtinyt asentaa vaikka ainekset siihen olivat hankitut. Vein sekä SH26:n että SH25:n klo kuuteen mennessä Kansalaisopiston kevätnäyttelyyn. 
Re: SH26
Lähetetty: 16 Huhti 2015, 08:50
Kirjoittaja jori
On se nätti! 
Re: SH26
Lähetetty: 16 Huhti 2015, 18:56
Kirjoittaja Premnas
Siinä kyllä kaunis pyörä, tosiaan!
Re: SH26
Lähetetty: 17 Huhti 2015, 11:54
Kirjoittaja MM
Taittopyörätön ketjulinja olisi ihanne varsinkin, jos pitkän ketjun haittaa korjataan ketjuputkella. Voisiko ihanteeseen kuitenkin päästä, jos runkoputki ja takahaarukka olisivat samassa linjassa. Sakari mainitsi, että ketjulinja ja takahaarukan nivelen kulma aiheuttivat takapyörän pompottamista, jonka takia taittopyörä piti laittaa. Mutta eikö uusikin rakenne aiheuta tehon hukkaantumista siten, että se pyrkii nostamaan istuinta ylöspäin koko ajan jousen kaverina suhteessa ketjuvoimaan ja runkonivelen kulmaan?
Re: SH26
Lähetetty: 17 Huhti 2015, 14:06
Kirjoittaja jori
MM kirjoitti:Taittopyörätön ketjulinja olisi ihanne varsinkin, jos pitkän ketjun haittaa korjataan ketjuputkella. Voisiko ihanteeseen kuitenkin päästä, jos runkoputki ja takahaarukka olisivat samassa linjassa. Sakari mainitsi, että ketjulinja ja takahaarukan nivelen kulma aiheuttivat takapyörän pompottamista, jonka takia taittopyörä piti laittaa. Mutta eikö uusikin rakenne aiheuta tehon hukkaantumista siten, että se pyrkii nostamaan istuinta ylöspäin koko ajan jousen kaverina suhteessa ketjuvoimaan ja runkonivelen kulmaan?
Kun taittopyörä on sijoitettu oikeaan paikkaan tämä ilmiö jää niin vähäiseksi (jollain vaihteella olemattomaksi), että jousituksen kitkat kykenevät kompensoimaan takapyörän kantavuusvaihtelut, eikä se realisoidu pompotuksena.
Jousitetun voi toki tehdä myös ilman taittopyörää, mutta ketjulinjan pitää säilyä takahaarukan heilurinivelen suhteen hyvin kapealla alueella (pari senttiä nivelpisteen yläpuolella). Tämä onnistuu nivelnelikulmiolla toteutetulla virtuaalisella takaheilurin nivelellä, tai erittäin jäykällä takajousituksella, jossa ketjulinja ei siirry liikaa alkuperäiseltä paikaltaan. Myös kitkan lisääminen takaheilurin niveleen parantaa tilannetta.
Re: SH26
Lähetetty: 17 Huhti 2015, 21:26
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti: Tämä onnistuu nivelnelikulmiolla toteutetulla virtuaalisella takaheilurin nivelellä, tai erittäin jäykällä takajousituksella, jossa ketjulinja ei siirry liikaa alkuperäiseltä paikaltaan. Myös kitkan lisääminen takaheilurin niveleen parantaa tilannetta.
Tätä en kyllä nyt ymmärtänyt. Yleensäkin tämä sana "virtuaalinen" tuntuu tarkoittavan milloin mitäkin. 
Aion kokeilla onnistuisiko taittopyörän poisjättäminen, jos suurentaisin takahaarukan ja runkoputken välistä kulmaa siirtämällä iskunvaimentimen yläpään kiinnityskohtaa ylemmäksi. Sen voin tehdä vasta, kun loppuu kansalaisopiston kevätnäyttely, jonka avajaiset olivat tänään.
Re: SH26
Lähetetty: 17 Huhti 2015, 21:53
Kirjoittaja jori
Re: SH26
Lähetetty: 17 Huhti 2015, 22:01
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Palataan siihen nivelnelikulmiolla toteutettuun virtuaalinivelöintiin tuonnempana.
Mä palaan jo nyt ja nappaa naapurifoorumilta härskisti esimerkin:

Tässä alkuperäinen ripustus, perä joustaa polkemisen tahtiin kun ketjulinja on noin kaukana nivelestä.

Toisessa kuvassa takapää on muutettu "nivelnelikulmioksi", eli nelilinkiksi. Ei pompi enään kun ketjulinja pysyy koko joustoliikkeen ajan saman pituisena.
Jukka