Re: nelipyörä Quest
Ovatko rakentaneet oikean polkuauton?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Ovatko rakentaneet oikean polkuauton?
Miten tuollainen questin taka-akseli käyttäytyy esim. sivutuulessa? Ohjaako se pyörää ja mihin suuntaan jos sivutuuli sitä kallistelee?
Jukka
Nopeasti ajateltuna tuo vähentää yliohjaamista, ohjauksen herkkyyttä, kun perä pyrkii mutkassa kohti sisäkurvia eli pyrkii oikaisemaan ajoneuvon suoraan. Toisaalta jos perä pyrkii oikaisemaan ajoneuvon niin vaaditaan suurempi ohjauspoikkeutus mutkasta selviämiseksi, elikkä joo, vähentää yliohjaamista kun saman säteisen mutkan ajamiseen tarvitaan suurempi ohjauspoikkeutus.
Joku tuollainen siinä ehkä on taustalla.
Hieno on peli.
samuel kirjoitti:Honda Prelude 4ws.
Mekaaninen nelipyöräohjaus jossa rattia vähän kääntämällä takapyörät kääntyy samaan suuntaan, sitten suoristuu ja ja suurella rattikulmalla kääntyy eri suuntaan.Muistaakseni tekun opettaja aikoinaan hehkutti sitä sillä että parkkeerauksessa ketterämpi ja kovemmilla ajonopeuksilla kiertomomentti jää pois/ vähenee autoon vaikuttavista voimista.
(Tai jotain sinne päin, n. 20 vuotta tekusta jo aikaa...)
Kaksiraiteisen kolmipyörän ohjauksessa oli alkujaan tällainen mekanismi toteutettuna z-muotoisesti liikkuvalla rullaketjulla. Jätimme sen kuitenkin ajan puutteen vuoksi pois ensimmäisestä prototyypistä. Juhani Grönlundin diplomityössä: "Nojapyörän tuotekehitys" se on silti kuvailtu.
Tästä nelipyöräisyyteen ja kaikkien pyörien ohjaavuuteen päätyvästä rakenteesta olen täysin samaa mieltä ja tästä onkin Niko Lannetta tehnyt kandintyön jokunen vuosi sitten. Siinä kuitenkin oli ohjailuperiaate Questiin nähden toisin päin: Etuveto ja varsinainen ketteryysohjaus takana, mutta etupyörissä kahden asteen stabiliteettiohjaus. Tästä on Questiin nähden se etu, että etupäästä saadaan aerodynaamisempi ja haluttaessa tilavampi, kun etupyörien kääntyminen ei vie tilaa, mutta takapyörien kääntyminen voidaan tehdä rajoittamatta kääntymiskulmaa niin suureksi, että ketteryys on erittäin hyvä. Muita etuja Questin rakenteeseen nähden on lyhyt ja erittäin jäykkä voimalinja ja mahdollisuus tehdä ajoneuvosta niin matala kuin vain halutaan. Takapuolen alta kun ei kulje mitään voimia välittäviä rakenteita (istuinta lukuunottamatta).
jori kirjoitti:Tästä nelipyöräisyyteen ja kaikkien pyörien ohjaavuuteen päätyvästä rakenteesta olen täysin samaa mieltä ja tästä onkin Niko Lannetta tehnyt kandintyön jokunen vuosi sitten. Siinä kuitenkin oli ohjailuperiaate Questiin nähden toisin päin: Etuveto ja varsinainen ketteryysohjaus takana, mutta etupyörissä kahden asteen stabiliteettiohjaus. Tästä on Questiin nähden se etu, että etupäästä saadaan aerodynaamisempi ja haluttaessa tilavampi, kun etupyörien kääntyminen ei vie tilaa, mutta takapyörien kääntyminen voidaan tehdä rajoittamatta kääntymiskulmaa niin suureksi, että ketteryys on erittäin hyvä. Muita etuja Questin rakenteeseen nähden on lyhyt ja erittäin jäykkä voimalinja ja mahdollisuus tehdä ajoneuvosta niin matala kuin vain halutaan. Takapuolen alta kun ei kulje mitään voimia välittäviä rakenteita (istuinta lukuunottamatta).
Mun mieiestä tämän nelipyörä Quest:n etu- ja takapyörien tuennat on jo sen verran monimutkaisia että Jorin kuvaaman värkin rakentaminen ei ole juurikaan kompleksisempi. Jonkun pitää tehdä tollanen, siihen kuuppa päälle ja hakea liikkuvuuksille oikeat mitat ja mekanismit niin me muutkin päästään rakentamaan hyvin toimivia 2-raiteisia veloja.
Semmoselle nimittäin voisi olla käyttöä etenkin vaimoväelle, muuten ainakaan meidän naisväkeä ei saa innostumaan nojakeista tai rouvaa vähentämään autoilun tarvetta... tuohon kun lykkää laillisen sähköavun ja helpon latauksen niin ehkä voisi jopa kelvata.
mhelander kirjoitti:Jonkun pitää tehdä tollanen, siihen kuuppa päälle ja hakea liikkuvuuksille oikeat mitat ja mekanismit
Niin, missä se Joku aina on silloin, kun pitäisi tehdä jotain. Varsinainen lusmu taitaa olla, kun se on aina silloin kateissa, kun pitäisi kääriä hihat.
jori kirjoitti:mhelander kirjoitti:Jonkun pitää tehdä tollanen, siihen kuuppa päälle ja hakea liikkuvuuksille oikeat mitat ja mekanismit
Niin, missä se Joku aina on silloin, kun pitäisi tehdä jotain. Varsinainen lusmu taitaa olla, kun se on aina silloin kateissa, kun pitäisi kääriä hihat.
Tuo saattaakin toteutua, muttei silleen että olisi kovin yleistettävissä.
Mulla meinaan iski taas päähän järjetön ajatus pyyttonin kattamiseksi. Polkimet on kapeammat kuin hartiat, joten kääntökulmaksi saa noin 5 astetta, joka riittää suurin piirtein 25m kääntöympyrään. Riittää mutkaisellekin tielle, mutta käännöksiin pitää laittaa kääntyvät takarenkaat. Kai tuo onnistuu, niin että keulaa ohjataan jaloilla ja perää käsillä. Perä lukittuu suoraan asentoon, joten se ei muutu vauhdissa epävakaaksi. Pikku pyyttoniin, jos teen jouta-perän, niin pääsen aika helpolla kokeilemaan onko idea jo syntyessään täysin susi
jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:mhelander kirjoitti:Jonkun pitää tehdä tollanen, siihen kuuppa päälle ja hakea liikkuvuuksille oikeat mitat ja mekanismit
Niin, missä se Joku aina on silloin, kun pitäisi tehdä jotain. Varsinainen lusmu taitaa olla, kun se on aina silloin kateissa, kun pitäisi kääriä hihat.
Tuo saattaakin toteutua, muttei silleen että olisi kovin yleistettävissä.
Mulla meinaan iski taas päähän järjetön ajatus pyyttonin kattamiseksi. Polkimet on kapeammat kuin hartiat, joten kääntökulmaksi saa noin 5 astetta, joka riittää suurin piirtein 25m kääntöympyrään. Riittää mutkaisellekin tielle, mutta käännöksiin pitää laittaa kääntyvät takarenkaat. Kai tuo onnistuu, niin että keulaa ohjataan jaloilla ja perää käsillä. Perä lukittuu suoraan asentoon, joten se ei muutu vauhdissa epävakaaksi. Pikku pyyttoniin, jos teen jouta-perän, niin pääsen aika helpolla kokeilemaan onko idea jo syntyessään täysin susi
Aivan loistava idea! Pääsee vähällä mekaniikalla kun vankkuritaka-akselia ohjataan käsillä ja keulaa jaloilla.
jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:mhelander kirjoitti:Jonkun pitää tehdä tollanen, siihen kuuppa päälle ja hakea liikkuvuuksille oikeat mitat ja mekanismit
Niin, missä se Joku aina on silloin, kun pitäisi tehdä jotain. Varsinainen lusmu taitaa olla, kun se on aina silloin kateissa, kun pitäisi kääriä hihat.
Tuo saattaakin toteutua, muttei silleen että olisi kovin yleistettävissä.
Mulla meinaan iski taas päähän järjetön ajatus pyyttonin kattamiseksi. Polkimet on kapeammat kuin hartiat, joten kääntökulmaksi saa noin 5 astetta, joka riittää suurin piirtein 25m kääntöympyrään. Riittää mutkaisellekin tielle, mutta käännöksiin pitää laittaa kääntyvät takarenkaat. Kai tuo onnistuu, niin että keulaa ohjataan jaloilla ja perää käsillä. Perä lukittuu suoraan asentoon, joten se ei muutu vauhdissa epävakaaksi. Pikku pyyttoniin, jos teen jouta-perän, niin pääsen aika helpolla kokeilemaan onko idea jo syntyessään täysin susi
Hieno homma, pythonissakin saat käsille tekemistä ja tuo idea tulee periaatteen tasolla kokeiltua. Jäähän tuohon vielä ongelmaksi kuopat ja tärinäraidat, mutta muuten tuollainen peli olisi yleiskäyttöisenä kevytkinnerinä aivan mahtava. Oletko jo tavoittanut Jokun tekemään tuon kokeiluvalmiiksi.
jori kirjoitti:Hieno homma, pythonissakin saat käsille tekemistä ja tuo idea tulee periaatteen tasolla kokeiltua. Jäähän tuohon vielä ongelmaksi kuopat ja tärinäraidat, mutta muuten tuollainen peli olisi yleiskäyttöisenä kevytkinnerinä aivan mahtava. Oletko jo tavoittanut Jokun tekemään tuon kokeiluvalmiiksi.
Osittain pilallehan se menee, kun tarvii käsillä ohjata No onneksi vain tiukoissa käännöksissä. Pahalta näyttää että joutuu itte tekemään
näkyy jousituksen toimintaa. Aika paljon "heiluu".
jooseha kirjoitti:Mulla meinaan iski taas päähän järjetön ajatus pyyttonin kattamiseksi. Polkimet on kapeammat kuin hartiat, joten kääntökulmaksi saa noin 5 astetta, joka riittää suurin piirtein 25m kääntöympyrään. Riittää mutkaisellekin tielle, mutta käännöksiin pitää laittaa kääntyvät takarenkaat. Kai tuo onnistuu, niin että keulaa ohjataan jaloilla ja perää käsillä. Perä lukittuu suoraan asentoon, joten se ei muutu vauhdissa epävakaaksi. Pikku pyyttoniin, jos teen jouta-perän, niin pääsen aika helpolla kokeilemaan onko idea jo syntyessään täysin susi
Offtopiccina menee, mutta toimisko kattaminen sillain että kate olisi ohjausnivelen kohdalta poikki?
Takaosa kiinteänä, etuosa ylösnouseva että pääsee kyytiin. Kun etuosan laskee alas niin se menee
takakatteen päälle, ja kääntäessä katepuolikkaat liukuu toisiinsa nähden. Pinnat tietysti tarttis olla sileät että
ei ole kääntökitkaa ja kylkiosissa joustoa ja ja ja...
En tuosta taka-akselista ymmärrä mitään. Ihmettelen jos se kääntyy passiivisesti, miten ketjun veto ei sitä käännä kun ratas ei oo keskellä?
PW kirjoitti:En tuosta taka-akselista ymmärrä mitään.
Ei ole ihmekään. En muista nähneeni noin monimutkaista jäykkää taka-akselia aiemmin
4 pitkittäistä tukivartta, 1 poikittainen ja 1 pystyssä.
Alku ihastuksen jälkeen, en ostakaan tämmöstä;) liian paljon liikkuvia=särkyviä osia.