Sivu 4/11

Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Lähetetty: 10 Huhti 2015, 10:13
Kirjoittaja jori

Tarakan tasaisen osan keskikohta on akselin kohdalla, joten ei tuota kovin takapainoiseksi saa lastattua. Jos sinulla kuitenkin on vinot (salmiakkimaiset) pyörälaukut, asenna ne takaperin. EIhän tässä vehkeessä todellakaan ole vaaraa kantapään osumisesta laukun etureunaan. Jos taas laukut ovat suorat, asenna ne niin, että takapyörän akseli on laukun keskikohdalla tai hitusen taaempana.

Tässä ei kuitenkaan liene kyse tällaisesta epästabiilisuusongelmasta, vaan yksinkertaisesti liian vääntölöysästä kytkennästä fillarin takapyörän ja peräkärryn pyörän välillä.


Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Lähetetty: 10 Huhti 2015, 14:49
Kirjoittaja Premnas

Mä en usko että se tarakka antaa periksi. Tänään kun kokeilin hiukan nitkuttaa yhdistelmää sivusuuntaisesti, huomasin että vetohaarukan kiinnitys pikalinkkusovittimiin ei ole sellanen jämäkkä, tai miksi sitä kuvailisin. Eli kiinnitys päästää kärryn joustamaan muutamia millejä sivusuunnassa. Sitten kun painoa lataa kärryyn tarpeeksi ja pienikin ohjausliike saa koko kärryn nitkumaan sivusuuntaan.

Voin ottaa myöhemmin päivällä kuvaa tarakkalaukkujen kanssa, mutta niitä käyttäessä paino jää muistaakseni lähes täysin kokonaan peräkärryn kiekon akselin etupuolelle. Mulla on käytössä etutarakkaan tarkoitetut Deuter rack packit.

Kyse ei ole mistään ns. ostoskärryefektistä koska kärryn rengas kyllä kulkee suorana takana, mutta koko hökötys siis joustaa sivusuuntaan kokonaisuutena. Liian löysät kiinnikkeet?

Lisäys. Vetelin tänään toispuoleisella kuormalla 28km/h täysin onnistuneesti enkä huomannut ongelmia, mutta oli toki kevyempi kuormakin.


Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Lähetetty: 10 Huhti 2015, 15:02
Kirjoittaja jori

Tuo on juuri se, jota jviirret tuolla aiemmin kertoi ja kuvaili myös yksityiskohtaisesti korjaustoimet.


Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Lähetetty: 08 Elo 2015, 12:41
Kirjoittaja Premnas

Täytyy lämmitellä hiljaista ketjua eloon...

Kaivoin tuon kesken jääneen kärryn vaatehuoneesta ja totesin, että olikohan tämä mun idea hyvä sittenkään näin. Mietin lähinnä olisiko kärryyn saanut lisää vakautta unohtamalla sen tavallisen tarakan joka lasteineen nostaa kärryn painopisteen turhankin korkealle. Laukut voisi hyvin mahtua laittamaan puolta alemmas. Joten aloin tietty miettiä että pitäskö ottaa saha ja hitsipuikko kauniiseen käteen ja muotoilla vähän uusiksi. Semmonen neliöteline molemmille puolille alas. Vetohaarukka kaipaa myös korjausta ja sen korjaus jäi todella puolitiehen, mutta nythän on sitten taas koko seuraava syksy ja talvi aikaa laittaa kärri paraatikuntoon.

Mietin että tämähän olisi ollut oivallinen kuljetusapu varusteille jo Nokialla, mutta ehkä ensi vuonna. Jos olisi ens vuonna lomaa sopivasti niin voisi harkita Nokialle polkemista jo perjantaiksi ja rakentaa pyöräilyloma sen ympärille. Vaikka tarakantyylinen tuohon nojakkiin oli myös mietteissä mutta toisaalta tuntuisi helpommalta vaan lähteä korjaamaan tuota kärryä jotta siitä saisi tieliikennekelpoisen, eikä tarttis pyörän rakenteisiin koskea.

Lisäys: pääsinpäs onnekkaasti tänään pajalle pistämään muutosrattaat liikkeelle :D . Vanhan rungon jämät olivat tallessa ja niistä sitten sahailin sopivat putket tuohon tukirakenteeseen. Seuraava vaihe lienee tukirakenteen hitsaaminen sinne keskivälin stemmiin ja sitten pitäs putkien etupäihin porata ruuvinreiät. Stemminpalaseen pitäisi jostain metsästää se kiristyskiila. Muuten alkaa näyttää suht hyvältä. Tarakka jäi myös odottamaan muotoilua/pilkkomista. En osaa kyllä vielä sanoa auttaako tuo yläjäykiste oikeasti siihen sivuttaisnitkumisongelmaan...toivottavasti.


Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Lähetetty: 16 Syys 2015, 14:05
Kirjoittaja Premnas

Korjausprojekti etenee. Sivutuet ja ohjainkannattinkapula valmiina, ensi kerralla pääsee hitsaamaan kiinni ja sittenhän se onkin jo uusintakokeilua vailla valmis. Jännä nähdä miten paljon korjaus auttoi. Kuvia ei nyt ole, voitte kuvitella mielessänne :D . Valmiista korjailusta otan toki kuvan.


Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Lähetetty: 16 Syys 2015, 14:40
Kirjoittaja jori
Premnas kirjoitti:

... Kuvia ei nyt ole, voitte kuvitella mielessänne :D . Valmiista korjailusta otan toki kuvan.

Jotkut väittävät, etteivät kykene mielikuvittelemaan. http://www.tiede.fi/blogit/rajankayntia ... mieleltani :roll:


Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Lähetetty: 16 Syys 2015, 14:53
Kirjoittaja Premnas

^ Oho, enpäs tiennyt! No, mitäpä tähän sitten sanoisi :D , kaikki kun viittaavat lopulta siihen että pitäisi mielessään nähdä joku kuva. Tai onhan tuolla Jukan laittama fiksauskuva ja valmiista peräkärrystä kuva, joten voitte miettiä miltä se näyttää kun vastaavaa liilaa putkea on alaputkien lisäksi myös ylempänä.

Päädyin siihenkin että annan tarakan olla sellaisenaan ainakin vielä, ei lähdetä korjaamaan ongelmaa jota ei välttämättä edes ole. Jos vetohaarukan jäykistäminen ei riitä, voi miettiä tarakkaan kajoamista mutta yksi vaihe kerrallaan.


Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Lähetetty: 22 Syys 2015, 21:37
Kirjoittaja Premnas
Ykskärry korjattu.jpg
Ykskärry korjattu.jpg (169.23 KiB) Katsottu 3431 kertaa
Ykskärry korjattu 2.jpg
Ykskärry korjattu 2.jpg (215.25 KiB) Katsottu 3431 kertaa

Siinä jotain konkreettista. Kärry on huomattavan paljon jäykempi sivusuunnassa mutta lastin kanssa en ole vielä kokeillut. Toisessa kiinnikkeessä vaivannut väljyys on vähentynyt murto-osaan, tai siis yhtä väljähän se on mutta kun rakenne ei anna enää periksi yhtä paljoa. Tarkoitus olisi tässä joku päivä lastata laukkuihin tavaraa ja lähteä kokeilemaan.

Viime viikolla kokeilin ensimmäistä kertaa rälläkkää ja tänään kokeilin juottamista. Jostain syystä en kuitenkaan tykkää laitteista jotka pitää jumalatonta meteliä tai jotka kuumenevat :roll: . Lasikuitukoppakärry aloitettu vahaamalla valmiiksi varastosta löytynyt muotti. Mä en näköjään saa näistä peräkärryistä tarpeekseni :D . Enkä varsinkaan mistään mikä liittyy millään tapaa koppaan tai lasikuituun.


Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Lähetetty: 22 Syys 2015, 21:41
Kirjoittaja jooseha

Ei näytä jälkikäteen parsitulta :)
Saako tuota laakeria enää auki ilman rälläkkää?


Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Lähetetty: 22 Syys 2015, 21:49
Kirjoittaja Premnas

Kiitos :) . Rakenne on täysin aukaistavissa ja purettavissa molemmista päistä. Kuvasta ei näy mutta tuossa keskikohdassa oleva putki on vanha ohjainkannatin ja sen sisällä on pultti+kiila eli sen saa helposti kuusiokoloavaimella auki.


Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Lähetetty: 03 Loka 2015, 16:50
Kirjoittaja Premnas

Kävin tänään vihdoinkin uusintakoeajolla, latasin kahteen tarakkalaukkuun yhteensä 9kg verran vesipulloja eli 4,5kg per puoli. Potentiaalinen retkikampe- tai kauppaostosmäärä. Alkuun tuntui hiukan huteralta, vaikka huomasin kyllä ajotuntuman parantuneen sitten viimekertaisen (siis silloin kun mulla oli samat laukut täynnä ruokaostoksia). Itse asiassa nyt kun tarkemmin ajattelen niin noiden kanssa ajotuntuma oli huomattavasti parempi, viime kerralla en pystynyt hädin tuskin ajamaan kun koko yhdistelmä vaappui ja vapisi. Korjauksen jälkeen ylenmääräinen vaappuminen ja vapina on pienentynyt huomattavasti, joskaan ei hävinnyt kokonaan. En tiedä uskallanko silti ajaa tällä kärryllä alamäkeen kolmeakymppiä kovempaa. Jostain syystä yhdistelmä tuntuu vakaammalta silloin kun polkee, jos taas rullaa vapaasti niin vaappuu enemmän. Vai onkohan se sitten vaan niin että silloin sen huomaa paremmin?

En tiedä oliko tämä nyt tässä vai pitäisikö vielä kuitenkin madaltaa tuota tarakkaa. Sitäkin vääntelin ja huomasin että joo, antaahan tämäkin periksi. Koeajoin aika antaumuksella ja mitä enempi ajoin, sitä varmemmaksi ajo muuttui. En osaa päättää maksaako vaivaa alkaa säheltää tarakan kanssa.


Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Lähetetty: 03 Loka 2015, 19:44
Kirjoittaja jooseha
Premnas kirjoitti:

Jostain syystä yhdistelmä tuntuu vakaammalta silloin kun polkee, jos taas rullaa vapaasti niin vaappuu enemmän. Vai onkohan se sitten vaan niin että silloin sen huomaa paremmin?

En tiedä oliko tämä nyt tässä vai pitäisikö vielä kuitenkin madaltaa tuota tarakkaa.

Polkeminen häiritsee perstuntumaa, mutta kyllä yhdistelmä kulkee vakaammin, kun vetäjä kiskoo kärryä. Veto pyrkii oikaisemaan yhdistelmää, kun taas rullatessa kärry työntää vetäjää.
Älä luovuta vielä. Suurin työ on jo tehty :wink: Tarakan jäykistys on enää pieni lisä ja vakauttaa menoa entisestään.


Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Lähetetty: 03 Loka 2015, 20:14
Kirjoittaja Premnas

Ups sori, huono sanavalinta...meinasin siis että olisko muokkaukset nyt tässä ja pääsisin viimeistelyvaiheeseen ja sen jälkeen vihdoinkin käyttämään kärryä oikeasti :D . En tiedä jäykistyykö tarakka jos laittaa noiden "raajojen" väliin (kärryyn nähden pitkittäin, ei poikittain) molemmille puolille vaakasuuntaan putkenpätkät, vai miten se jäykistäminen pitäisi toteuttaa? Vai tehdä sellanen tarakka kuin noissa extrawheel-kärryissä on?

Lisäys: ollapa joku toinen vertailemassa tuota niin olis helpompi miettiä mihin kohtaan se parannusta tarttee tai onko mulla vaan jotenkin liian varovainen tuntuma koko kärryn vetämiseen. Tietty ihannetilanne olisi se, ettei koko kärryn olemassaoloa edes huomaisi eli se ei vaikuta veturin toimintaan millään tavalla. Toinen seikka mitä mietin on se, kuinka paljon veturin rakenne vaikuttaa kärryn vetoon, vai vaikuttaako.

Suht luottavaisin mielin olen koko projektin kanssa, varsinkin kun jo koeajon aikana tapahtui huomattavaa parannusta ajovakaudessa, alussa hieman huteraa ja lopussa jo hyvinkin sujuvaa. Mut vielä en uskalla kokeilla 30+kmh vauhteja, polkien kyllä meni jo 28 ongelmitta.


Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Lähetetty: 03 Loka 2015, 20:27
Kirjoittaja jviirret

Yksi tukevoittamiskeino joka ei lisää painoa olisi vääntää tarakan putket pystymmäs ja lyhentää niitä. Sitten vielä hitsata etumaisten putkien väliin ohuet putket ristiin. Vasemmalta ylhäältä oikealle alas ja päinvastoin. Nythän siihen ei sellaiset sovi kun rengas on tiellä.
Samalla kuorman painopiste siirtyisi eteenpäin.

Jukka


Re: Ykspyöräinen kärry kakspyöräiseen

Lähetetty: 03 Loka 2015, 20:37
Kirjoittaja Premnas

Itse asiassa tarakkaa kai pystyy kallistamaan noista kiinnityksistä niin että putket nousevat pystymmäs (tai takaputket kai eivät kun ovat jo valmiiksi vinossa), mutta putkien lyhentäminen ei luultavasti onnistu ilman tarakan päälliosan irroittamista. Se kun on niin matalalla ettei sen ja renkaan väliin jää paljoa tilaa. Olen kyllä alkanut kyseenalaistaa koko päällitarakan mielekkyyttä, ideanahan sillä oli lähinnä että siihen saisi päälle jotain kevyttä, mutta nuo raskaammat tavarat voisi silti sijoittaa huomattavasti alemmas.