Re: "Paras pistosuojaus" ???
Tuo oli erinomaisen hyvin rullaava pyörä. Painava tietysti, mutta kyllä vyörenkaassa on ideaa nimenomaan vierintävastuksen kannalta.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tuo oli erinomaisen hyvin rullaava pyörä. Painava tietysti, mutta kyllä vyörenkaassa on ideaa nimenomaan vierintävastuksen kannalta.
Jos sen saa kiihdytettyä vauhtiin tai mäkeä ylös
vaaka kirjoitti:Jos sen saa kiihdytettyä vauhtiin tai mäkeä ylös
Kyllä sen sai, sekä kiihdytettyä vauhtiin ja pääsi nämä Raahelaiset mäetkin ylös. Noissa tilanteissa toki massan huomasi, mutta jokainen kokeilija yllättyi kuinka kevyesti pyörä kulki. Alamäet aiheutti enemmän ongelmia kuin ylämäet. Pyörä kun oli fiksi, eli ei ollut vapaaratasta vaan kammet pyöri aina kun rengas pyörii. Vauhtiin ei voinut päästää kun tuollaisen vauhtipyörän hidastaminen aika vaikeaa kun ei ollut jarrua ollenkaan
http://www.saunalahti.fi/jukkviir/chop.htm
Jukka
Ei ole lainkaan yllättävää, että vauhtiin päästyä alle aerodynaamisen kitkan vauhdeissa suuri pyörivä massa on varastoinut energiaa ja leveä rengas omaa paremman rullauksen kuin kapea. Tuo pyörä ei ole käytännöllinen mäkisessä maastossa, mutta sopivan loivassa ja matalassa kumpuilevassa maastossa lienee ihan ok tai jopa ongelmaton alkukiihdytyksen jälkeen.
Jos kunnon kohotusta ja nivelrikkoa kaipaa, niin normipyöräksi muutto jarruineen mäkimaastoon viemällä ajanee asian Tuolla kun laskettelee mäet täysillä ja polkee kovaa mäen jälkeen, pystyy pitkään pitämään normivoimia suuremman tasamaavauhdin yllä. Kolikon kääntöpuoli on se, että ilman kovaa kuntoa iskee noutaja mäissä, tai pitää lusmuilla mäet. Sähköllä mieluiten.
Yhtään en tiedä, mitä dh renkailta vaaditaan normimaastoissa, mutta olisikohan renkaasta siihen? On ainakin suunnittelu suuriin nopeuksiin ja kuormiin kohdallaan.
Oon ajanut vuoden alusta kojakeilla, niissä on se kevlar pistosuojaus. Ei ole kuin vasta 500km kokemus, mutta ei vielä ainakaan ole sora tehnyt reikiä. Loka-joulukuun välillä sora puhkaisi nokian renkaan kolmesti.
Kevlarnauha toimii ilmeisesti ikäänkuin vyörengas, koska kulutuspinta on jäykkä, mutta kyljet ovat pehmeät. Renkaan paine (2-5bar) ei vaikuta juurikaan rullausominaisuuksiin. Sorapinnalla jopa päinvastoin, 5bar paineilla rengas joutuu kiipeämään joka kivenmurusen päälle ja horisontaali liike-energia tuntuu häipyvän vertikaalitärinään.
Schwalbe rupes valmistamaan durano plus renkaasta nojapyörissä yleistä kokoa, 28-406 on nyt tarjolla. Nopeus on verrattuna maantierenkaisiin, eli ei ole verrattavissa tour osion alaisiin renkaisiin kuten kojak. Pistosuojaus on varmasti kuitenkin parempi kuin kojakissa ja uskaltaisin väittää että rulaa kans paremmin.
http://www.schwalbe.com/en/road-reader/durano-plus.html
Wacky kirjoitti:Schwalbe rupes valmistamaan durano plus renkaasta nojapyörissä yleistä kokoa, 28-406 on nyt tarjolla. Nopeus on verrattuna maantierenkaisiin, eli ei ole verrattavissa tour osion alaisiin renkaisiin kuten kojak. Pistosuojaus on varmasti kuitenkin parempi kuin kojakissa ja uskaltaisin väittää että rulaa kans paremmin.
http://www.schwalbe.com/en/road-reader/durano-plus.html
Saako noita kyseisiä Durano plussia ostettua mistään liikkeestä täältä Suomesta ?
Luultavasti paras kysyä suoraan maahantuojalta. Velotrade oy, sijaitsee herttoniemessä ja myy tavaraa suoraan
Wacky kirjoitti:Schwalbe rupes valmistamaan durano plus renkaasta nojapyörissä yleistä kokoa, 28-406 on nyt tarjolla. Nopeus on verrattuna maantierenkaisiin, eli ei ole verrattavissa tour osion alaisiin renkaisiin kuten kojak. Pistosuojaus on varmasti kuitenkin parempi kuin kojakissa ja uskaltaisin väittää että rulaa kans paremmin.
http://www.schwalbe.com/en/road-reader/durano-plus.html
Mielenkiintoinen uutuus. Vähän mittavertailua Durano Plussan ja Kojakin välillä, kun puhutaan 20" taittuvasta renkaasta:
Durano Plus: koko 28-406 (1,1" leveä), paino 315 g, SmartGuard-pistosuoja, maksimipaine 8 Bar.
Kojak: koko 35-406 (1,35" leveä), paino 230 g, RaceGuard-pistosuoja, maksimipaine 6,5 Bar.
Pelkkä Durano 28-406 ilman Plussan pistosuojausta painaa 190 g, eli SmartGuard tuo 65 % lisämassaa. Jopa tuntuvasti enemmän massaa kuin leveämmässä Kojakissa. Pistosuojaus näyttää samalta kuin Marathon Plussalla, eli varmaan aika vakuuttava. Edelleen silti kiinnostaa, paljonko tuo kevyempi RaceGuard suojaa verrattuna Plussan suojaukseen.
One: koko 23-406, paino 150 g, V-Guard pistosuoja, maksimipaine 10 bar.
Painoero valtava 165 g Durano plussaan. One:t pitää osoittautua kestoltaan aivan surkeiksi ennen kuin itse siirryn harkitsemaan tuplasti painavampia renkaita. Mutta omassa ympäristössäni rengasrikko on harvinainen tapahtuma, vaikka työmatkaakin ajan ja lasinsiruja pientareella on usein.
Mä saattaisin harkita Durano plussia lähinnä välikelin aikaan kun pyöräreitit ovat vielä kunnolla putsaamatta niin että siellä on vielä sepelinmuruja jotka suurella todennäköisyydellä kaivautuvat renkaisiin. Sitten kun nuo tiet on putsattu, en näe raskaalle pistosuojaukselle mitään tarvetta. Mulla ei ole koskaan mennyt lasinsiru renkaan läpi. Sitten taas sepeliin ja erinäisiin piikkeihin ei ole auttanut edes raskain pistosuojaus. En toki tiedä kuinka usein renkaat puhkeaisivat sepelillä jos ei käyttäisi raskainta pistosuojattua.
kogam kirjoitti:Wacky kirjoitti:Schwalbe rupes valmistamaan durano plus renkaasta nojapyörissä yleistä kokoa, 28-406 on nyt tarjolla. Nopeus on verrattuna maantierenkaisiin, eli ei ole verrattavissa tour osion alaisiin renkaisiin kuten kojak. Pistosuojaus on varmasti kuitenkin parempi kuin kojakissa ja uskaltaisin väittää että rulaa kans paremmin.
http://www.schwalbe.com/en/road-reader/durano-plus.htmlSaako noita kyseisiä Durano plussia ostettua mistään liikkeestä täältä Suomesta ?
Noita Durano Plus-renkaita 28-406 sai jo viime vuonna. En tiedä ovatko sitten muuttaneet rakennetta / materiaaleja tämänvuoden malliin kuten tekivät Maraton Plus-renkaissa. Uutuudeksi ainakin väittävät 2015 katalogissa.
Minä ajelin "yhden" rengaskerran noita viime kesänä. Ihan hyvä rengas, hyvä pistosuojaus. Sepelillä toimii OK.
Kumiseos suhteellisen ohut ja "pehmeä", onhan kyseessä nopea maantierengas. Kuluu aika nopeasti ja tulee suht helposti viiltoja ja kuoppia. Pari kappaletta jouduin heittämään roskiin / vaihtamaan aika nopeasti käyttöönoton jälkeen, koska niissä oli niin pahat viillot. Myös yhden sain takuuvaihdettua, kun siinä oli kudosvaurio.
http://www.kolumbus.fi/timo_torniainen/durano1.JPG
Ainoa paikka Suomesta mistä löysin niitä oli tuo Wacky:n mainitsema Velotrade Oy.
Kolme kpl löytyy vielä autotallista. Pitää ajaa ne loppuun jossain vaiheessa kesää.
Itse olen siirtynyt käyttämään Mangossa perus Maraton-renkaita. Kestää hyvin ja pitkään myös sepelin ja ovat edullisia. Nopeus ero on niin pieni, että sitä ei edes huomaa normaali ajossa.
Timo
Taitaa olla liioittelua tai vitsi tuo nimi Durano. Eipä ole kovin kestävä rengas, jos ne voi ajaa noin vain "loppuun jossain vaiheessa kesää". Joku voisi noilla kokemuksilla: (pahoja viiltoja, kudosvaurio ja kulumisen takia joutuu pari heittämään roskiin yhdessä kesässä) tulla eri johtopäätökseen Duranon hyvyydestä.
jori kirjoitti:Taitaa olla liioittelua tai vitsi tuo nimi Durano. Eipä ole kovin kestävä rengas, jos ne voi ajaa noin vain "loppuun jossain vaiheessa kesää". Joku voisi noilla kokemuksilla: (pahoja viiltoja, kudosvaurio ja kulumisen takia joutuu pari heittämään roskiin yhdessä kesässä) tulla eri johtopäätökseen Duranon hyvyydestä.
Toiset meistä tietää mitä tarkoittaa että rengas on "maatierengas", eikä "retkirengas"
Iso ero suunnitteluperiaatteessa joka näkyy loppu tuloksessa ja jos et kaipaa retkirenkaan ominaisuuksia älä osta maantierenkaita ja odota niiden olevan samanlaiset.
Wacky kirjoitti:jori kirjoitti:Taitaa olla liioittelua tai vitsi tuo nimi Durano. Eipä ole kovin kestävä rengas, jos ne voi ajaa noin vain "loppuun jossain vaiheessa kesää". Joku voisi noilla kokemuksilla: (pahoja viiltoja, kudosvaurio ja kulumisen takia joutuu pari heittämään roskiin yhdessä kesässä) tulla eri johtopäätökseen Duranon hyvyydestä.
Toiset meistä tietää mitä tarkoittaa että rengas on "maatierengas", eikä "retkirengas"
Iso ero suunnitteluperiaatteessa joka näkyy loppu tuloksessa ja jos et kaipaa retkirenkaan ominaisuuksia älä osta maantierenkaita ja odota niiden olevan samanlaiset.
Luulisi nopean maantierenkaan olevan sitten nimeltään vaikka Speedo, mutta Durano, kun kestävyys on olematonta.