Sivu 4/5
Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä
Lähetetty: 17 Heinä 2015, 15:53
Kirjoittaja ki
jviirret kirjoitti:ki kirjoitti:satutko jukka muistamaan että mikä helsinkiläinen liikee sillon myi electraa?ostitko electran townien ihan kokeilematta?
En yhtään muista. Kokeilematta ostin kun minun mielestä tämä "testiCF" oli ihan ok ja sivukuvista mitattuna liki samanlainen geometrialtaan: http://www.saunalahti.fi/jukkviir/cf.htm
ki kirjoitti:mutta saako mummopyörästä yhtä pystyn kuin jopo on vainvaihtamalla ohjaustangon?jos esim cf:n tanko ei ole sopivan kaukana niin korjaantuuko asia vaihtamalla ohjaustanko eli siis jos se on liian edessä.
Parempi vaihtaa stemmi tällaiseen:

Tuolla saa tankoa taaemmas ja ylemmäs. Yleensäkkin säätövaraa joka suuntaan paljon enemmän kuin vakiolla.
Jukka
eli cf :n (esim. electra townie)ajoasennossa on kuvasta päätellen selkä vähän etunojassa?jopoa voi ajaa pystysuorassa mikä tekee siitä minulle ajettavamman kuin mummopyörät.jopon ohjaustangossahan on lisäksi sarvet.mä en niinkää välttis halua saada jalkoja eteen vaan selän takanojaan tai edes pystyasentoon
Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä
Lähetetty: 17 Heinä 2015, 16:27
Kirjoittaja jviirret
ki kirjoitti:eli cf :n (esim. electra townie)ajoasennossa on kuvasta päätellen selkä vähän etunojassa?
Minä olen omani säätänyt niin että on aavistuksen etunojassa, mutta säätövarojen puitteissa saisi varmaan ihan pystyynkin.
Jukka
Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä
Lähetetty: 17 Heinä 2015, 17:51
Kirjoittaja ki
huh ilta löytyy kruiserin nimellä samantapaisia
www.huh.fi/cat/product_catalog.php?c=1806
Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä
Lähetetty: 17 Heinä 2015, 18:06
Kirjoittaja jviirret
Nuo ei juuri joposta/mummiskoista runkogeometrialtaan eroa...
Jukka
Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä
Lähetetty: 20 Heinä 2015, 13:24
Kirjoittaja ki
Miksi olet laittanut electran townien vähän etunojaan pystyn tai vaikka vähän takanojan sijaan?
Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä
Lähetetty: 20 Heinä 2015, 14:58
Kirjoittaja jviirret
ki kirjoitti:Miksi olet laittanut electran townien vähän etunojaan pystyn tai vaikka vähän takanojan sijaan?
Tuntuu parhaalta ja tehokkaimmalta asennolta. Ei tarvi roikkua tangosta. Pystyssä asennossa pitää roikkua ajoviiman vuoksi, selkänojattomasta takanojasta puhumattakaan.
Jukka
Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä
Lähetetty: 20 Heinä 2015, 17:40
Kirjoittaja ki
Tiedatteko pääkaupunkiseudulla mitaan liiketta missa tamäntyyppista pyörää olisi liikkeessa myynnissa? Tuollq huh llakin ovat tilaustavaraa
Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä
Lähetetty: 20 Heinä 2015, 20:06
Kirjoittaja ki
miten ajo eroa joposta tuon tangosta roikkumisen suhteen?
Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä
Lähetetty: 20 Heinä 2015, 21:15
Kirjoittaja jviirret
ki kirjoitti:miten ajo eroa joposta tuon tangosta roikkumisen suhteen?
Jopolla ei voi oikein polkea tehokkaasti kun ei voi millään estää kuskia nousemasta penkistä kovaa polkaistaessa. Voima menee pomppimiseen.
Jukka
Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä
Lähetetty: 21 Heinä 2015, 12:17
Kirjoittaja ki
jopolla pystyy keventämään ja electra towniella ei niinkään.
ja on totta että kyllähän jalkakäytävän ylittäminen kaupungissa pystärilläkin töysyttää ja ottaa selkään tarkemmin ajatellen , jos ei kevennä.eli jos kun ei kestä töyssyjä keventämättä niin mitä asialle voi tehdä,voiko renkaita vaihtamalla auttaa asiaa?kun ajaa hitaasti ja kiertää kuopat ja toyssyt , joutuuhan pystypyöräillessäkin yleensäkin katsomaan mihin ajaa,niin eikö siten voisi pärjäillä huonommallakin töyssynsiedolla.sitä paitsi vaikka selkä olisi ehjä niin voihan tuo vaarantaa selän koska ihmisillä voi olla esim oireettomia välilevyvaivoja.
Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä
Lähetetty: 21 Heinä 2015, 14:06
Kirjoittaja Wacky
Leveillä renkailla ja alhaisilla paineilla ja/tai täysjoustopyörä on melkein ainoat kunnon vaihtoehto jos ei pysty keventämään pyörällä. Molemmissa tulee mukana hintalappu koska riitävän leveät renkaat ei mahdu jokaisen rungon haarukoihin eli voit joutua ostamaan renkaiden lisäksi uuden pyörän ja jos jousituksen haluat niin se vaatii suoraan uuden pyörän koska jousitusta on erittäin vaikea lisätä takapyörään jossa se merkitsis eniten.
Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä
Lähetetty: 21 Heinä 2015, 20:53
Kirjoittaja ki
Pastori tarjosi omatekelettään.kun haluan jopon ajoasennon mutta polkimet edemmäs niin pystyisinkö pastorin pyörästä josta kuva aiempana ketjussa , vaihtamalla valmiin ohjaustangon tuunaamaan ajoasennoltaan jopon kaltasen pyörän siis lukuunottamatta jalkoja?Kävin tallinnassa kokeilemassa electra townieta ekä mulla yletä siinä jalat maahan jos polvet ei oo koukussa. se olis tosi hyvä ristiselälle mutta en yletä kunnolla ohjaamaan, ja niskat ja hartiat ei oo optimaalisessa asennossa. towniella ajaessa polvet on ok tai jopa kipu vähenee eik ainakaan kipeydy ,ehkä jopa parempi kuin pystäri polville. electra townien 8 vaihteisissa ja voi olla että myös 7 vaihteisissa on vakiona paksut renkaat.ihan hyvin pysty ei nopeaa vauhtia ajamaan hiekkatielläkin. ja ainahan pyörällä saa kuoppia varoa ja kiertää
Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä
Lähetetty: 21 Heinä 2015, 21:24
Kirjoittaja ki
jooseha kirjoitti:ki kirjoitti:mutta saako mummopyörästä yhtä pystyn kuin jopo on vainvaihtamalla ohjaustangon?
Saa ja ei saa. Ajoasennon saa samaksi, jos istunputki on samassa kulmassa, muuten ei. Nuo satulaputken kulmat vaihtelee kovasti mummopyörissä. Osassa on vanhan tavan mukaan reilummin kallistettu ja osassa kilpapyörän pysty. Ohjausgeometria kärsii tälläisestä muutoksesta. Se on harkittu juttu että ohjaustangot on fillareissa ohjausakselin etupuolella. Kaikkea ei voi saada.
miksi ohjaustanko on fillarissa ohjausakselin etupuolella?
Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä
Lähetetty: 21 Heinä 2015, 21:30
Kirjoittaja Wacky
ki kirjoitti:jooseha kirjoitti:ki kirjoitti:mutta saako mummopyörästä yhtä pystyn kuin jopo on vainvaihtamalla ohjaustangon?
Saa ja ei saa. Ajoasennon saa samaksi, jos istunputki on samassa kulmassa, muuten ei. Nuo satulaputken kulmat vaihtelee kovasti mummopyörissä. Osassa on vanhan tavan mukaan reilummin kallistettu ja osassa kilpapyörän pysty. Ohjausgeometria kärsii tälläisestä muutoksesta. Se on harkittu juttu että ohjaustangot on fillareissa ohjausakselin etupuolella. Kaikkea ei voi saada.
miksi ohjaustanko on fillarissa ohjausakselin etupuolella?
Muistaakseen siksi että kääntyessä se yliohjaa ja sillä korjaa itse itsensä käännöksestä tehden siitä stabiilimman ajettavan
Re: ajoasennoltaan paras pystypyörä
Lähetetty: 21 Heinä 2015, 21:36
Kirjoittaja Pastori
Sulle pitäis tehdä kränk forward fätbaikki.