Entä lisäkysymys? Mikä on relevanssi? Entä miksi kysyt meriittejäni, kun jo kerroin faktat ja miksi en perusta meriiteistä ja titteleistä, vaan siitä, miten asiat ovat oikeasti? Herää kysymys, miksi kysyt ja miksi et testaa itse, kuten olen ehdottanut? Ajat kumminkin, joten mikä on tuska siinä, että kokeilet kaikki kolme jalan asentoa polkimeen nähden runttauksella ja pyörityksellä? Tämän kysymyksen jäökeen alkaa usein voivottelu ja selitykset frisbeegolfaajien osan keskuudessa. Muutosvastarinta?
Valmennukseen tarvitaan dataa itsestä kokemuksen kanssa siis sekä monen muun ihmisen kokemuksia, jotta näkee yksilöeroja yksityiskohdissa teorian muuttamisesta käytäntöön. Tarpeeksi tarkka teoria on yleispätevä käytännössä ja ei muutu, vaikka soveltaja kuinka kieltäisi luonnon lait. Mikään määrä itsepetosta ja itsensä kuvittelua poikkeuksellisen hienoksi ei muuta sitä, että hyppäämällä nopean junan eteen lähellä sitä, hymyily ei junaa pysäytä ennen osumaa.
Vastaväittäjät valmennustilanteissa fribapuolella ovat piileksineet luonnon laeilta meriittien takana, joten kirjoitin kokemunsesta johtuen tähän disclaimerin. Muuttuuko luonnon lait siitä, kertooko asian Einstein, vai tavan tallaaja? Jättääkö aurinko nousematta huomenna, jos noususta kertoo meriititön lähde? Eli en missään nimessä kiellä Steven taitoja ja tuloksia bike fitterinä, kun en niistä tiedä tulosten perusteella. En vain ole samaa mieltä suosituksen älä treenaa, johon miehen logiikan seuraaminen johtaa. Jos se ei ole selvää, ei meriiteilläni ole merkitystä, kun olet jo mielipiteen muodostanut ilman faktoja luonnosta. Kuten treeni vaikuttaa ja venyttelyllä ampuu alas Steven perustelun fittingille, jos ei kärsikään vajaasta liikkuvuudesta. Jolloin hänen päätelmänsä siitä, että muutetaan pyörä sopivaksi alle asiakkaan normaalitilan venyvyydelle sopivaksi ja rahat Stevelle johtaa hänet törmäyskurssille lääketieteen ja hyvin tunnettujen urheiluoppien kanssa. Aka ketunhäntä ja pukin sorkka on raha Stevelle vs oikea ohje asiakkaan eduksi, joka on hanki normaali liikkuvuus ja tarpeeksi voimaa pystyäksesi ajamaan käyttötarkoituksesi mukaisessa optimiasennossa. Ne vaihtelevat paljon aika-ajosta maailmanympärireiissuun. Kuullostaako järkevältä ensin pistää itsensä kuntoon ja sitten vasta hyödyntää asiantuntijaa oman käyttötarkoituksen mukaisen asennon optimointiin? Vaikka Stevenkin. Eroksi muodostuu se, että näin kuski saa itsestään irti kaiken mahdollisen vs saa kompromisoidusta terveydestä johtuen kaiken irti pyörästään ainoastaan. Ekassa vaihtoehdossa saadaan myös pyörästä irti kaikki, mitä on saatavissa kuskin todellisten mahdollisuuksien mukaan.
Koska ihmiset kehittyvät treeneissä, kyky hyödyntää aggressiivisempia ajoasentoja kehittyy, jolloin asentoja pitää muuttaa. Ei ole huono idea käydä fitterillä useampana vuotena. Jopa pro UCI kuskit muuttavat asentoaan fittingin jälkeen. Se kertoo asian vaatimasta osaamisesta, kun ikänsä ajanut ammattilainen parantaa tuloksia fittingin jälkeen. En siis missään nimessä vastusta fittingiä, vaan suositan sen tekoa treenin kanssa syklisesti kehittymisen myötä. Olen vain noin kaikkien kanssa sitä mieltä, että ei pidä suosittaa treenaamattomuutta ja yhtä fittingiä. Jopa nojakkini manuaali suosittaa polkimien sijainnin muuttamista hieman muutaman kuukauden välein
Sori minulla ei ole oppeja kuin luonnon lait ja ihan normaalit urheiluopit, kuten aja sitä pyörää ja kehityt. On turha kysellä sen enempää, jos tuon hyödyllisyyttä ei tajua. Mikä muuten on Steven väittämä ja vastustan sitä. Kun huomio sinun mitattu nousujohteisuus kunnossasi Strava tuloksissa, joten tiedän sinun tietävän riittävästi dataa, jolla pystyy päättelemään Steven väittämän virheelliseksi. Kun vain teet sen päättelyketjun. Mieluiten ajaessasi ja kokeillessasi kaikki versiot. Sulla on ajotietokone, hyödynnä sitä testilenkillä. Se kertoo nykytilanteen ja voit verrata tuloksia aiempaan tilanteeseen. Olet nyt nopean kehityksen vaiheessa, kun et aloittanut pro tasolta. Millä tahansa tavalla kehitys hidastuu alun jälkeen, joten pitää tiedostaa se tuloksia verratessa. Siksi kannattaa tehdä kaikkien versioiden testi eri kuntotasoilla, vaikka ei edes treenaisi kuin yhtä tapaa. Treeni voi poistaa liian suuret vaatimukset pikkulihaksilta, joka alun perin estää "luonnollista ajotavasta" poikkeavan tavan onnistumisen. Tuttu ilmiö fribapuolelta, missä epämiellyttävämpi tekniikka treenattuna ongelmattomaksi lisää heittopituutta. Luonnollinen tapa on usein kehityksen este. Jos luonnollisesti ajaa polvet sivuille haroittaen, mitä luonnon lait sanovat tavan hyvyydestä? Vääntöä polviin kulutusvamman riskillä ja lisää ilman vastusta. Onko luonnollinen tapa oikeasti hyödyllinen? Vai pitäisikö polvet kääntää menosuuntaan? Se tuntuu pidemmän päälle paremmalle fiilispohjalla ilman polvikipuja ja niiden kanssa eron voi havaita ensi lenkillä.
Minua on opetettu todistamaan virheelliset väittämät tekemällä ne niin naurettaviksi, että niihin ei voi enää uskoa. Here goes: Steven mielestä pitää nostaa kädet pystyyn liikeratarajoitteisen asiakkaan edessä ja jättää venyttelytreenien teko. Seurataan sitten hänen suosituksen tie loppuun asti. Kun kerran hyväksytään luonnoton jäykkyys kuskissa, viedään se tappiin asti ja kipsataan kuski kokonaan ja sitten tehdään bike fitting. Paljonko tilanne parani? Kuski ei liiku ja fittingin hinnan sijasta voidaan viedä ryöstön logiikalla vs asiakkaan etu lompakko, auto, kämpän irtaimet. Profit. Vai pitäisikö asiakasta auttaa saavuttamaan pro fit, eli ammattilaisen suorituskyky ammattilaisen kyvyt maksimoivalla pyörän säädöllä -pro fitillä?
Jos esittämäni logiikan jälkeen minun meriiteilläni on merkitystä hyttysen Saharan ja tiedätte minkä verran, tarvitsette lisää aivotyötä, tietoa treenaamisen perusteista, fysiikan laeista jne. En aio kirjata kaiken perusteita, kun ne on helposti saatavissa netistä ilmaiseksi. Ja ajotietokoneesi yhdessä fyysisten palautteiden kanssa kertoo sinulle sellaista, mitä kukaan ei voi kertoa sinulle ilman laajaa testauslaitearsenaalia, mitä uniikilla anatomiallasi voi tehdä nyt ja mitä miten treenaten voi tulla edistystä parhaiten. Kukaan ei etukäteen tiedä, kestääkö kaikki pikkulihaksesi jonkin tekniikka/ajoasentoyhdistelmän käyttöä.
Miten meriittini tai ei omat tietoni, vaan muiden keksinnöt, fysiikasta, anatomiasta, treenaamisesta vaikuttaa siihen, osaatko tunnistaa huonon ohjeen, kuten tyydy aliliikkuvuuteen tai siihen, että et mahdollisesti tunnista virheellistä päätelmää?
Ymmärrän hyvin meriittieni kysymisen taustatietojen selvittämisen kautta, jotta voit arvioida, onko minulla tarjota parempia trewnitapoja kuin public domain yleistieto. Ei ole, en ole pyöräilyekspertti, enkä edes bull shit detecting expertti, lääkäri pro polkija jne. En tiedä varmasti parhaita tapoja treenata, vain perustason juttuja, joten yli perusjuttuja en tiedä tästä lajista, kun olen vain harrastaja ja en ole tässä lajissa ketään valmentanut kuin itseäni ja ilon kautta silti kehittyen. En omista ajotietokonetta ja en tiedä kilsoja mutta useita tuhansia vuodessa menee ja niin tuore nojakisti, että ei ole eka tonni rikki, kun olen sairas. Kokemukseni mitta on, että jaksan ajaa pidemmälle, nopeammin ja kiivetä suuremmalla vaihteella ja kadenssilla samat mäet läähättäen vähemmän. Meriittini ovat siis yhtä olemattomat kuin kenellä tahansa.
Turhan usein perusjuttuja mystifioidaan. Huippunopeusmittaus tyynellä runttaus vs pyöritys ja pyöritystreeniä kuukausi sitten toisto ja tulosten vertailu. Jos enemmän tarvitsee, etsi ammattivalmentaja. Tietoni eivät riitä kisakuskien optimituloksiin valmentamiseen tietääkseni, vaikka Olympiavoittajan pyöräilykirjan olen lukenut hehe. Tiedän, etten tiedä tarpeeksi. Jos tietämättäni tiedän vahingossa riittävästi, en ole tietojeni määrästä tietoinen, epäilen vahvasti. Se ei tarkoita sitä, että menisin kaikkeen halpaan, kuten pysy jäykkänä ja maksa bike fitterille. Saa olla eri mieltä 