Perinteisillä pystärin palikoilla kasattu MBB-kuvaelma....
Teknisenä ongelmana esim. dropparit, jos käytän etuhaarukan droppareita, haarukan sisäpinta on ketjun tiellä - pienimmällä rattaalla. Jos taas käyttän takahaarukan droppareita, ne on väärinpäin ja jokatapauksessa siis joutus mulkaamaan noita droppareita tai tekemään kokonaan uudet. Ehkä sopivasti vääntelemällä, etuhaarukan sais semmoseen asentoon ett ketju mahtuu kulkemaan.
Kyseisessä takahaarukassa on vielä repeämä keskiön lähellä, joka pitäs paikata = ruma
Tuumin ja tutkailen, vinkkejä voi heitellä
Tuttu ongelma, jonka takia päädyin tekemään omaan uudet dropparit. Vaakasuuntaiset on muutenkin huonot, mutteri luistaa siinä yllättävän helposti kun kunnolla polkaisee. Meinaatko tehdä säädettävän? Sitten haarukan voi kääntää ympäri ja tehdä korvakkeet väliin Cruzbike- tyyliin.
Jos taas käyttän takahaarukan droppareita, ne on väärinpäin ja jokatapauksessa siis joutus mulkaamaan noita droppareita tai tekemään kokonaan uudet.
Nyt on mun vuoro olla ymmärtämättä Miten niin väärinpäin?
Juuri noin väärin ku sinullakin kiekko ei mahdu pois jos vielä keskiö on alempana. lisäksi akseli saattaa liukua kovaa polkastessa jos pikalinkkuakseli.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Perinteisillä pystärin palikoilla kasattu MBB-kuvaelma....
Teknisenä ongelmana esim. dropparit, jos käytän etuhaarukan droppareita, haarukan sisäpinta on ketjun tiellä - pienimmällä rattaalla. Jos taas käyttän takahaarukan droppareita, ne on väärinpäin ja jokatapauksessa siis joutus mulkaamaan noita droppareita tai tekemään kokonaan uudet. Ehkä sopivasti vääntelemällä, etuhaarukan sais semmoseen asentoon ett ketju mahtuu kulkemaan.
Kyseisessä takahaarukassa on vielä repeämä keskiön lähellä, joka pitäs paikata = ruma
Tuumin ja tutkailen, vinkkejä voi heitellä
Tuttu ongelma, jonka takia päädyin tekemään omaan uudet dropparit. Vaakasuuntaiset on muutenkin huonot, mutteri luistaa siinä yllättävän helposti kun kunnolla polkaisee. Meinaatko tehdä säädettävän? Sitten haarukan voi kääntää ympäri ja tehdä korvakkeet väliin Cruzbike- tyyliin.
Miks tuo haarukka on käännetty ympäri?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Cruzbike-rakennussarja on mallia "bolt on". Kun haarukan kääntää nurinpäin ei sitä tarvi muokata ja silti takakiekko mahtuu väliin kun tulee kauemmas eteen. Samalla on saatu suurempi jättö.
Eihän sitä tietenkään pakko ole kääntää, mutta silloin rakennussarjasta tehtynä tulee lähes nolla jättö. Myös jousitetuissa haarukka käännetään:
Juuri noin väärin ku sinullakin kiekko ei mahdu pois jos vielä keskiö on alempana. lisäksi akseli saattaa liukua kovaa polkastessa jos pikalinkkuakseli.
Ei tuossa mitään väärää ole Hyvin toimii kuuluisat viimeiset sanat
Jollei lyhennä haarukkaputkia (ja samalla ketjulinjaa ) mahtuu rengas pois haarukan asennosta riippumatta. Mulla on lyhennetty ja piti ottaa tuo jalustimen silta pois, että rengasta ei tarvi tyhjentää irrotusta varten. Pikalinkkuakselilla en ole kokeillut, koska pitäisi vaihtaa tuo kapea rengas sellaiseen Tuo 15 astetta saattaa riittää siihen ettei ole sitä ongelmaa kuin räyhäkässä oli ketjun suuntaisella hahlolla, mutta ehkä on hyvä idea tehdä toiselle pyörä silleen että varmasti on hyvä Hitsipiste stopparina olisi vähän sellainen purkkaviritys.
Droppareita värkkäilin - varsinainen haarukka tulis dropparin reikiin pulteilla kiinni. Ketjuhaarukat hitsaamalla droppareihin.
Innostuin tuosta Cruzbiken keulasta ja säädettävyydestä mutta vasta tajusin ett sehän vaatis jonkinlaista niveltä, keskiön ja yläputken välille myös
Takarungon palikatkin on pientä viilausta vailla, joten eiköhän se siitä.
Puolasta on tulossa tähän penkki ja pari muuta seuraaviin projekteihin - eiköhän tällä Vappuna ajella kumminkin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Säästää hieman työtä, jos asemoi eturenkaan silleen ettei jarrutappeja tarvi siirtää
Meinaatko ett tuossa haarukan asennossa jarrulänget ei mahdu reisien väliin?
Luulin ett kun haarukka on levitetty, nuo tapitkin on liian kaukana vanteesta.
En oo varma ottaako reidet haarukan olkapäihin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tuplakulmassa on toki tuplasti hitsaamista, mutta tilaa jää reilusti lisää renkaalle, eikä silti vie istuimelta tilaa. 2 x 42° = 84°
Liitteet
Tuplakulma.png (184.92 KiB) Katsottu 2903 kertaa
Viimeksi muokannut jori, 07 Huhti 2015, 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tolla paikalla varmaan mahtuu. Mulla on länkien päät samalla linjalla kuin keskiö ja penkin etureuna. Ei ole koskaan edes hipaissut.
Tarkoitin että tapeille ei tarvitse tehdä mitään kunhan laittaa renkaan silleen että jarrupalat saa säädettyä vanteen kohdalle.
Haarukan levitys alapäästä kolmella sentillä ei montaa milliä tappeja levitä. Ei varmaankaan vaikuta toimintaan.
Tuplakulmassa on toki tuplasti hitsaamista, mutta tilaa jää reilusti lisää renkaalle, eikä silti vie istuimelta tilaa. 2 x 42° = 84°
Kiitos vinkistä, onhan tuo vähän haastavaa, lisäsauman, rungon suoruuden ja kulmien tarkkuuden johdosta Jos hitsaan kulmaan yhden sauman ja rälläköin alapuolen terävän kulman pois - hitsaan sen suorahkolla pellinpalalla umpeen pääsenkö samaan lopputulokseen, helpommin ?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Eikös tuo tule kohtuu vaivalla, kun tekee ensin yhden kulman, hitsaa sen paikoilleen ja tekee vasta tämän jälkeen toisen kulman. Suoruudessa tuo ei voi mennä muuta kuin ulkonäöllisesti pieleen, jos sen tekee ennen emäputken ja takahaarukan kiinnittämistä. Tasaisella pinnalla putket linjautuu automaattisesti samaan tasoon.