- 20160527_121823.jpg (250.61 KiB) Katsottu 2599 kertaa
MBB tandem 2WR
Re: MBB tandem 2WR
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB tandem 2WR
Sommittelu jatkuu.
Muok. näyttää tyhmältä ja heikolta, koska piirsin liian lyhyen emäputken, todellisuudessa yltää lähelle yhdysputkea. Sitten pitää estää jotenkin, hiekan pääsy laakereihin:?
Viimeksi muokannut PW, 27 Touko 2016, 12:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB tandem 2WR
Emäputken sovitusta, alan ymmärtää miks jotkut tykkää neliskanttisesta putkesta;)
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: MBB tandem 2WR
Saatko lisättyä tuen myös emäputken alapuolelta eturunkoon? Tulisi moninkertaisesti vahvempi niin. Siinähän voi olla pantaliitos että saa purettua.
Re: MBB tandem 2WR
PW kirjoitti:Muok. emäputken pituudeksi vaikoitui 113mm koska semmonen pätkä sattu käteen. Ohjausakseli parempi tehdä kuitenkin 20mm hydrauliikkaputkesta - riittävän pitkää pulttia voi olla vaikee löytää.
Kyllä M20:sen löytää helposti riittävän pitkänä. Iso halkaisijaisella on pituustarpeetkin suuremmat kuin ohuilla Yksipuoleisena 130 millinenkin riittäisi niukasti. Kouran kanssa 140 millinen on minimi, mutta lisäpituus tuo varaa mitoitukseen ja hyvä olisi saada kierteetöntä osaa laakerille. Kierteen kohta on ohuempi. Hydrauliputkesta tulee kyllä kevyempi.
Itse laittaisin kouran niin on tukevampi. Tämä kun on tandemi.
Re: MBB tandem 2WR
Jarcco kirjoitti:Saatko lisättyä tuen myös emäputken alapuolelta eturunkoon? Tulisi moninkertaisesti vahvempi niin. Siinähän voi olla pantaliitos että saa purettua.
Sitä tuossa yllä just pähkäilin, ett pärjäiskö ykspuoleisella mutta tottahan se on ett huomattavasti kestävämpi olis molemminpuolin tuettuna - ja kuten Joose sanoi, koska tandemi.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: MBB tandem 2WR
PW kirjoitti:Sommittelu jatkuu.
Muok. näyttää tyhmältä ja heikolta, koska piirsin liian lyhyen emäputken, todellisuudessa yltää lähelle yhdysputkea. Sitten pitää estää jotenkin, hiekan pääsy laakereihin:?
Minusta tandemissa ei kannata tehdä yhtään huterampaa ohjauslaakerointia kuin on pakko. Minä laittaisin näin.
ED. Heh, sillä aikaa kun piirtelin tuota oli päädytty samaan johtopäätökseen.
- Liitteet
-
- MBB-2WR keula.png (289.88 KiB) Katsottu 2554 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: MBB tandem 2WR
Jorilta hieno piirros. Alas ilmeisesti kiristys mutteri?
Mitä Jarkko tarkotit pantaliitoksella? Yhtä ku Koura?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: MBB tandem 2WR
PW kirjoitti:Jorilta hieno piirros. Alas ilmeisesti kiristys mutteri?
Mitä Jarkko tarkotit pantaliitoksella? Yhtä ku Koura?
Niin jollakin koura täytyy kiinnittää ohjausakseliin. Luulin että käytät tavallista ohjainlaakeria, mutta myös hydrauliputkessa pelaisi kiristettävä klamppi.
Re: MBB tandem 2WR
Muista jättää tilaa runko- ja emäputken väliselle kolmiojäykkärille siihen penkin eteen..
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: MBB tandem 2WR
Härski kirjoitti:Muista jättää tilaa runko- ja emäputken väliselle kolmiojäykkärille siihen penkin eteen..
Näinkö?
- Liitteet
-
- MBB-2WR keula.png (289.79 KiB) Katsottu 2492 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: MBB tandem 2WR
Onkos sulla pula haarukoista vai meinaatko laittaa etujousituksen, kun flevo-keulaa suunnittelet? Raskaampi tulee ja vielä niin että hidastaa ohjausta. Tiedä sitten huomaako eroa, mutta periaatteessa on huonompi.
Tee kuitenkin aitoon imatralaiseen tapaan epäsymmetrinen
Re: MBB tandem 2WR
jori kirjoitti:Härski kirjoitti:Muista jättää tilaa runko- ja emäputken väliselle kolmiojäykkärille siihen penkin eteen..
Näinkö?
Hyvä muistutus, penkki tulee oikeesti varmaan vähän taaemmaks.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB tandem 2WR
jooseha kirjoitti:Onkos sulla pula haarukoista vai meinaatko laittaa etujousituksen, kun flevo-keulaa suunnittelet? Raskaampi tulee ja vielä niin että hidastaa ohjausta. Tiedä sitten huomaako eroa, mutta periaatteessa on huonompi.
Tee kuitenkin aitoon imatralaiseen tapaan epäsymmetrinen
Flevo keulaa suunnittelen, koska pelkään ett nuo putket ei mahdu, reisien väliin. Haarukoistakin on pulaa mutta toisaalta halusin tähän tehdä neliskanttisesta haarukan, ulkonäkösyistä.
Miten siitä tulee raskaampi jos jätän kaks putkee pois? Miten se ohjaus hidastuu haarukkaputken paikkaa vaihtamalla? Laakeriin tulee vääntöä?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB tandem 2WR
Etuhaarukkaa käyttämällä riittää pienemmät putkikoot, kun putket ovat voimien linjalla. Massa lisää hitausmomenttia. Älä pelkää kuitenkaan sitä. Ei tuossa kokonaisuuteen nähden merkittävää eroa tule. Jalkojen paino pitää ottaa laskelmissa mukaan, joten muutama satagrammaa on kovin pieni muutos hitausmomenttiin.