vaaka kirjoitti:Rajulta kuullostaa tuollaiset iho-oireet. Mitä olette yleensä tehneet puuttuvasta energiasta johtuvalle palelulle? Minulle tuttua, kun välillä saa työskennellä kylmässä. Syöminenkin auttaa nollat usein. Kokeilin tänä talvena ei ilmastoidussa kämpässä tuulen tullessa sopivasta suunnasta ja kovassa vedossa kylmällä ilmalla nukkuessa kesäsään makuupussissa nukkumista. Paransi unien pituutta, laatua ja vähensi palelua. Olin reilusti alilämpöinen. Pari viikkoa mittasin aamulla ja kahdesti muulloin lämpöni ja alin aamulämpö ennen makuupussissa oloa oli 34,7. Ja kämpässä 19 alimmillaan.
Olen palellut aiemmin vähemmän viluisena syömättämyydestä johtuen, vaikka kyseessä on vain vuorokauden paussi. Luulisi noin pitkässä paastossa korostuvan Michelin miehen vaatekerrosten määrän tarve.
Mitä kokemuksia paastosta ja pukeutumisesta teillä on? Korostuuko tarve pyöräillessä, vai putoavatko vauhdit ja viima niin, että normivaatteet riittävät?
Minulla iho-oireet käyvät paastotessa läpi pikakelauksella niitä oireita, joita minulla on ollut aiemmin elämässäni sillä erotuksella, että ihottumat tulevat ja menevät muutaman tunnin aikana. Tänä aamuna oli herätessä vasemmassa kyynärtaipeessa kutiava, hieman turvonnut paikka, ja kokemuksesta arvaan, että puoleen päivään mennessä se on kadonnut.
Kylmäoireet tulevat liian vähäisestä lihastyöstä liian vähissä vaatteissa liian kylmässä. No, paastossa kai sitten välttelee lihastyön määrää luonnostaan, joten sitä pitää tietoisesti lisätä, jos vilu kapajaa. Paleluoireet ovat pahimmillaan paaston alussa, siihen asti, kunnes keho on mennyt täyteen ketoosiin. Minulla hiilihydraattejä välttelevänä tämä on normaali tila, joten viluoireet alussa ovat vähäisiä. Tavallisesta hiilihydraattikierteestä täydelliseen ketoosiin pääsy vie kai noin neljä päivää.
Täytyy myöntää, että sormien palelu on paastotessa selvästi herkempää, mutta ei se silti epätoivoista ole. Toissa talvena ajelin paaston aikana mopolla melko kovassakin pakkasessa reilun 10 km työmatkaa ja monen paaston aikan on käyty avantouimassa, eikä se ole tuntunut ollenkaan pahalta, kun saunoo välillä.
Minulla on paleluun salainen ase, jota käytän, kun on väsy ja palelee. Laitan makuupussin vetoketju auki, tai ihan tavallisen peiton reunan alle puhaltamaan saapaskuivurin ja kömmin itse perässä. Tämä pikasauna elvyttää viluisen ja väsyneen nopeasti. Saapaskuivuri on siis virallisesti nimeltään kenkien kuivain ja puhaltaa sellaista 50 asteista ilmaa peiton alle lämmittäen pienen tilan minuutissa. Noissa on ajastin, jolla sen saa pysähtymään määrätyn ajan kuluttua. Ukon lämmittämiseen menee puolisen tuntia. Itse käytän tuota paljon, niin paaston kuin normaalinkin ajan puitteissa aina kun on kylmä ja väsy yhtaikaisesti.
En löytänyt samanlaista, kuin minulla, mutta tässä Bilteman vastaava.

PS. Sopii myös kenkien ja saappaiden kuivaamiseen.