No nyt se on sitten tämä pyörä nähty ihan elävässä elämässä. Viime perjantaina aamusta vähän klo 5 jälkeen käänsin Stradan nokan kohti Savonlinnaan ja lähdin polkemaan. Reilut 12 h myöhemmin näin hienon oranssin kinnerin bussipysäkillä, kun velonautti tuli minua vastaan Savonlinnasta. Ajoimme sitten letkassa kohti Savonlinnaan viimeiset vajaat 20 km. Hieman alta 400 km tuli ovelta ovelle hienossa syyssäässä ajettua.
Vastaanotto Savonlinnassa oli mahtava. Heti ensiksi bussipysäkillä velonautti löi palautusjuoman kouraan ja sitten velonautin luokse päästyä odottikin siellä jo ruoka valmiina. Syönnin jälkeen käytiin saunassa ja jopa hieman kastautumassa järvessä, tosin itse en tohtinut kuin jalkoja liottaa, mutta velonautti pulahti kokonaan. Saunan jälkeen istuttiin iltaa jutellen (ajovaatteetkin velonautti pyöräytti pesukoneessa tällävälin) ja sitten rupesi olemaankin jo nukkumisen aika. Mutta kyllä kelpasi pitkän ajon jälkeen tällainen vastaanotto. Selvästi huomasi että velonauttikin on itsekin pitkää reissua ajanut kun näin hienosti otti vastaan ja tiesi mitä sitä voisikin ajon jälkeen kaivata. Iso kiitos velonautille ja hänen perheelleen näin lämpimästä vastaanotosta!
No mutta sitten asiaa tästä matkan pääasiallisesta tarkoituksesta, elikäs DF:n näkemisestä ja koeajosta. Lauantai aamuna sitten ihmeteltiin DF:ää oikein perin pohjin ja käytiin me ajelullakin yhdessä niin että minä ajoin DF:ää ja velonautti Stradaa. Ennakkoon sitä tietysti ihmetteli että kuinka sinne DF XL:ään mahtuu kun se niin kapealta kuvissa näytti. Hämmentävän hyvin sitä tilaa kuitenkin oli. Ajamiseen tarvittava tila oli varsin samaa luokkaa kuin Stradassakin. Mutta kaikki muu ns. turha tila oli sitten minimoitu. Kulkuaukko oli todella pieni, sen sujuva käyttäminen vaatii kyllä harjoittelua (tosin kyllähän se Stradaan pääseminenkin vaikutti hankalalta aluksi ennen kuin liikerata tuli tutuksi). Ajoasento oli hieman makaavampi kuin Stradassa, vaikka oli niin pystyyn säädetty kuin säädöt mahdollisti. Penkki oli ihan hyvän tuntuinen, tosin jotenkin siinä liukui helposti liian alas. No ei me velonautin kanssa ihan saman kokoisia olla, joten eihän ajoasento itselle tietenkään ihan juuri sopiva ollut. Kampia olisin kaivannut hieman kauemmaksi. Ja kyllähän ne 155 mm kammet jotenkin oudon lyhyiltä tuntui vaikka eroa omiin 165 mm kampii ei nyt niin paljoa ole. Onneksi vaikutti kuitenkin siltä että kyllä minun pitäisi 165 mm kammillakin pystyä DF XL:llä ajamaan, sen verran tuntui olevan pelivaraa joka suunnassa ennen kuin olisi kengät/jalat kiinni ottanut.
Vakaa ja hyvä ajettava tuo DF oli ja lisäksi merkille pisti hiljaisuus. Sanoisin että Strada on äänekkäämpi, ainakin näin käytettynä. Jousitus tuntui myös varsin hyvältä, aavistuksen napakampi kuin Stradassa, mutta silti mukava.Tavaratila on DF:ssä kyllä selvästi Stradan vastaavaa pienempi, varsinkaan isoja tavaroita sinne ei saa mahtumaan samalla tavalla. Takarenkaan viereinen tila oli selkeästi kapeampi. Varmasti DF:äänkin saa kuitenkin paljon tavaraa mahtumaan, mutta tavarat pitää vaan olla aika pieniin pakkauksiin pakattuna.
Huoltoluukut ovat kyllä hyvä juttu, ilman niitä DF:n huollosta ei kyllä tulisi juuri mitään varsinkin kun kulkuaukko on niin pieni. Eturenkaiden pumpaamiseen pitää kehittää oma tekniikka jotta niitä ei tarvitsisi irrottaa pumppauksen takia, mutta uskoisin sen sopivalla pumpulla kuitenkin onnistuvan. Ei kuitenkaan mikään kovin kätevä homma ole tältä kannalta.
Maavara vaikutti riittävältä, velonautin aiemmin esittämässä esimerkkipaikassa otti Stradankin pohja kiinni, se on lopulta aika korkea kanttari joita ei onneksi kovin usein tule vastaan ainakaan omilla reiteillä. Kääntösäde oli DF:ssä luonnollisesti Stradaa isompi, mutta ei sekään mitenkään häiritsevän iso ollut, varsin näppärästi pyörä kääntyi ja uskoisin kääntösäteen riittävän kevyen liikenteen väylillekin suht hyvin.
Hieman pettymys oli itselle että nopeuden suhteen ei tullut sellaista OHO fiilistä. Epäilemättä DF on Stradaa reippaasti nopeampi, mutta jotenkin oletin että sen olisi helpommin huomannut. Kyllähän se ihan hanakasti lähti alamäkeen menemään, mutta ei tosiaan niin että olisi aivan hämmästynyt. Voimansiirto oli kyllä Stradaa jäykempi ja DF kiipesi ylämäessä hyvin, mutta kyllä siinä silti minusta hieman joustoa oli, ei siis vielä täydellinen ole tämäkään velo tässä suhteessa.
Lauantain koeajon ja ihmettelyn jälkeen sain vielä syödäkseni velonautin luona ennen kuin piti lähteä ajamaan kohti Hollolaa, jossa kaveri oli luvannut minut seuraavana yönä majoittaa. Paluureissu venähti niin että olin vasta klo 22 jälkeen perillä, mutta tulihan siitäkin kilometreja hieman vajaa 300. Sunnuntaina ajoin sitten takaisin kotiin reilut 140 km, joten kokonaisuutena tuli noin 840 km kolmeen päivään ajettua. Varsin rankka, mutta antoisi reissuhan tämä oli, vaikka tulihan sitä jossain vaiheessa mietittyä että mitään järkeähän tässä ei nyt ole.
Iso kiitos vielä velonautille savolaisesta vieraanvaraisuudesta ja DF:n tutustumismahdollisuudesta. Tilaukseenhan tuollainen DF XL pitää tässä lähitulevaisuudessa laittaa, sen tämä reissu varmisti.