Sivu 4/10
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Lähetetty: 05 Joulu 2015, 15:20
Kirjoittaja E-Cruiser
Hienoa kuulla että homma toimii. Noin sitä on parasta ajaa, vaihdellen avustustasoa koko ajan. Mulla on omasta siitä kumisesta valitsimesta kuluneet jo ne upponuolet pois.
Se valitsin pelaa kyllä hyvin, hipaisu riittää. Kävin just taas itse testilenkillä. 54V/13S toimi hienosti.
Se P3-säätäminen ei ollut hyvä idea, säädin takaisin. Ilman momentinmuunninta säntäilee ihan oudosti.
Akku pelaa hieman paremmin lämpimämmillä ilmoilla. Kylmä syö hieman pois tehoa ja kapasiteettia. Jos ajelet pakkasella niin kokeile jonkunlaista lämpöhuppua siihen akun päälle.
Akku kestää sitä pidempään mitä enemmän pystyt minimoimaan ajan jolloin se on täysi.
En ole ihan varma onko tuossa linkkaamassani uuden version tehomittarissa kaikkia niitä ominaisuuksia mitä vanhemmassa.
Jos mahdollista, niin tilaa tämä vanha 130A-malli. Mä olen ajanut näillä nyt 17 000km/kolme vuotta. Pelaa kuin junan vessa, myös sateessa, ja näyttää aivan kaiken tarkasti:
Hobbyking ei enää myy tätä vanhempaa mallia mutta parista muusta paikasta saa vielä, jopa halvemmalla.
Joo kaupunkiajo syö paljon enemmän, etenkin painavalla kinnerillä. Myötätuulessa tai tyynessä pääsee aika alhaiseen kulutukseen, vastatuuleen jyystäminen vie virtaa ja suoravedon kanssa mäet vievät paljon. Viron tiestö on lähes täydellistä suoravedolle.
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Lähetetty: 05 Joulu 2015, 18:59
Kirjoittaja terppa
Vissiin joku telttapatjaviritys tarranauhakiinnityksillä pitänee askarrella jahka pakkaset alkaa, tarakka-akku yhdistelmään ei mitään kovin tiivistä saa... Katotaan saisko enemmän kilometrejä yhdelle lataukselle kun tänään ajoin 28 km ja jos maanantaina työmatkaa sen 52 km jaksaisi. Taas myötätuuleen ykkösellä ja vastaiseen kakkosella.
Vähän polttelis kokeilla Mangoakin sähköillä, jos väliakselille laittaisi sähkönavan. Kriteeri on vaan, että 10-vaihteisen pakan saa kiinni ja yksi malli toistaiseksi on tullut vastaan tämmöisiä. Vai miten nämä greencyclen takanavat? 6-vaihteista pakkaa myyvät? Kallein osa eli akku kun on niin ei veisi vararikkoon
lähtisi taas tekosyitä miksi ei starttaisi kinnerillä 
Mitä suuruusluokkaa tuo Gatin jännitteen muutos vaikuttaa toimintamatkaan? Ite meinasin pelailla näillä 250w vehkeillä jos Mangoa rupean värkkäämään, kevyt ja virtaviivainen aihio 
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Lähetetty: 05 Joulu 2015, 19:32
Kirjoittaja E-Cruiser
Joo kannattaa joku huppu siihen laittaa. On jo kotiinpäin että saa estettyä ilmavirran jäähdyttävän vaikutuksen akkuun kylmässä. Kesällä ei tarvitse.
Eikös näihin/noihin napamoottoreihin saa kiinni max 9-pakan? Ainakin näihin pieniin suoravetoihin saa ysipakan max muistaakseni.
Vaihteita ei kinnerissä ehkä ihan enää yhtä monta tarvitse sähköjen kanssa, voinee pari ratasta tinkiä. Mangossahan on yksipuolinen takahaarukka, vaikea laittaa napamoottoria sinne, jollei tee siihen kaksipuolista haarukkaa kuten joku täällä taisi jo tehdä omaansa. Tietysti matalilla tehoilla voi laittaa keskiömoottorin, mutta ne ovat vähän arvokkaampia ja hiukan oma lajinsa.
Jos itse sähköistäisin Mangon niin tekisin siihen kaksipuolisen haarukan, ja napamoottori sitten siihen. Vanteeksi niin suuri kuin pyörimään sopii. Lisäpaino taakse taitaisi myös olla Mangoon hyvä juttu?
Mangohan menee pienemmillä tehoilla kuin Gatti, paljon aerodynaamisempi ja kevyempi, myös kuski.
Jännitettä nostin neljän voltin verran, eli aika vähän. Vaikutuksen kyllä huomasi, alavääntö parani.
Suurempi jännite saa periaatteessa moottorin käymään viileämpänä, mikä nostaa hyötysuhdetta kun samaan tehoon tarvittava virta pienenee. Samalla toimintamatka kasvaa.
Nyt se just hyvä. Enempää en uskalla nostaakaan, sekä kontrollerin että virtamittarin maksimi on 60V. Hyvä jättää aina vähän headroomia.
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Lähetetty: 05 Joulu 2015, 20:33
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:Vähän polttelis kokeilla Mangoakin sähköillä, jos väliakselille laittaisi sähkönavan. Kriteeri on vaan, että 10-vaihteisen pakan saa kiinni ja yksi malli toistaiseksi on tullut vastaan tämmöisiä. Vai miten nämä greencyclen takanavat? 6-vaihteista pakkaa myyvät?
Normaalisti 5 ja 6 vaihteiset pakat ovat kierteellisiä, 7 vaihteisia on molemmanlaisia, 8, 9 ja 10 ovat kierteettömiä. Eli jos myyvät 6-lehtisenä niin maksimi pakka jonka löydät siihen kiinnitykseen on 7.
Jukka
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Lähetetty: 05 Joulu 2015, 20:55
Kirjoittaja E-Cruiser
Joo. Ihan kuin olisin jossain nähnyt maininnan siitä että jossain Greencyclen uusista moteista on kierteetön kiinnitys. Saatan muistaa väärin.
Tai sitten sekoitan Greencyclen ja Grin Technologyn motit keskenään. Grinillä ainakin oli jotain motteja kierteettömille.
Siinä on muuten toinen loistava firma, jos Greencyclestä ei löydy, Grin Technology. Firman perustajaa Justinia pidetään globaaleissa sähköpyöräpiireissä "gurujen guruna".
Olen tilannut sieltä torque armeja, huippulaatua, itse teettävät ja suunnittelevat. Katsele mitä Griniltä löytyy.
Grin on vähän niin kuin globaalisti sähköpyörämeiningeissä se The Kauppa. Halvin se kyllä ei ole.
Toisaalta näkisin että moottoroidussa kinnerissä riittänee seiskapakkakin, jollet sitten halua juuri sitä kymppiä.
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Lähetetty: 05 Joulu 2015, 20:59
Kirjoittaja jviirret
E-Cruiser kirjoitti:Toisaalta näkisin että moottoroidussa kinnerissä riittänee seiskapakkakin, jollet sitten halua juuri sitä kymppiä.
Ihan varmasti
Mutta jos laittaa seiskapakan niin pitää olla seitsemän pykäläinen vipu ja mahtaako kapea 10-ketju toimia leveämmälle ketjulle suunnitellussa 7-pakassa?
Jukka
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Lähetetty: 05 Joulu 2015, 21:04
Kirjoittaja E-Cruiser
jviirret kirjoitti:E-Cruiser kirjoitti:Toisaalta näkisin että moottoroidussa kinnerissä riittänee seiskapakkakin, jollet sitten halua juuri sitä kymppiä.
Ihan varmasti
Mutta jos laittaa seiskapakan niin pitää olla seitsemän pykäläinen vipu ja mahtaako kapea 10-ketju toimia leveämmälle ketjulle suunnitellussa 7-pakassa?
Jukka
Pientä remonttiahan siinä tulee toki. Ketju nyt on kulutustavaraa muutenkin. Osana kokonaisuutta ei kuitenkaan mikään iso työ.
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Lähetetty: 05 Joulu 2015, 21:11
Kirjoittaja terppa
Tossa Mangossa on väliakseli penkin alla joka on ihan normi maastopyörän levarinapa eli ketju tulee edestä sille väliakselille jossa on kymppipakka, toisella puolella levyjarrun tilalla hammasratas josta ketju jatkaa vasemmalla takarenkaalle. Äkkisältään mietittynä ton väliakselin korvaamalla sähkönavalla sähköistys onnistuisi helpoiten? (jos ei onnistu niin sitten jään odottelemaan toispuoleiseen kiinnitykseen soveltuvia napoja) ja kisoja varten sen saisi vartissa kevenneltyä alkuperäiseksi kun sama pakka yms. kilkkeet olisi mitä nytkin on kiinni. ulkomitat pitää olla aika pienet mutta silmällä arvioituna esim. läskin napa on niin pieni, että mahtuisi.
Tän parempaa kuvaa en löytänyt, siinä on napadynamo viritys näytillä jonka loppuun tekeminen jäi odottamaan aikaa parempaa
mutta siis tuolla alla on se väliakseli.

Joo, kieteellistä pakkaa myyvät lisävarusteissa ja löytyipä tekstikin "Huonona puolena takamoottorilla on hieman hankalampi asennus ja 8 ja 9 -rattaista takapakkaa ei välttämättä voi käyttää." Pitää Keyden keksintöihin tutustua, 10-vaihteista en halua luopua koska tätä ajetaan kuitenkin valtaosa matkasta pelkästään lihaksilla.
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Lähetetty: 05 Joulu 2015, 21:25
Kirjoittaja E-Cruiser
Niistä isoista pakoista ne usein varoittelevat niiden leveydenkin takia. Joissain moottoreissa iso pakka ei mahdu, jollei levitä haarukkaa koska pelkkä moottori on jo niin leveä.
Sähkökinneri on sen verran kokonaisvaltainen projekti, että parempi sen jälkeen melkein unohtaa se moottorittomuus jos laitteen rakentaa. Akun paikan rakentelu, kaikki johdotukset, sopivat välitykset moottorikäyttöön, yms, yms. Se ei ole sen jälkeen enää polkukinneri missä on sähkömoottori vaan toinen ajoneuvo joka kehittyy omaan suuntaansa moottorin kanssa.
Toki jonkinlaisen pikakiinnityksen voinee jonkin systeemin kanssa rakennella. Itse ajattelen näistä niin, että ne eivät ole polkukinneri+moottori, vaan sähkökinnereitä. Yksi kokonaisuus.
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Lähetetty: 05 Joulu 2015, 22:21
Kirjoittaja terppa
E-Cruiser kirjoitti:
Sähkökinneri on sen verran kokonaisvaltainen projekti, että parempi sen jälkeen melkein unohtaa se moottorittomuus jos laitteen rakentaa. Akun paikan rakentelu, kaikki johdotukset, sopivat välitykset moottorikäyttöön, yms, yms. Se ei ole sen jälkeen enää polkukinneri missä on sähkömoottori vaan toinen ajoneuvo joka kehittyy omaan suuntaansa moottorin kanssa.
Toki jonkinlaisen pikakiinnityksen voinee jonkin systeemin kanssa rakennella. Itse ajattelen näistä niin, että ne eivät ole polkukinneri+moottori, vaan sähkökinnereitä. Yksi kokonaisuus.
Mä nyt en näe mitään ongelmaa akun poistamisessa ja väliakselin vaihtamisessa sekä parin johdonpään teippaamisessa kun se moottorinapa siihen samaan väliin pitää mennä "heittämällä", tää on kuiteskin ainoa kinneri ja sen pitää muokkautua lihasvoimilla tapahtuviin kisoihin. Keydellä myyvät 135 mm leveenä ja 100 mm halkaisijalla olevaa napaa, patterin kera vähän yli 3 kg nousisi paino.
Mango kulkee riittävästi +30 nopeuksia maanteilla eli siihen ei avustusta tarvitse vaan syy sähköihin on isommat ylämäet esim. työmatkalla eli toisin kuin läskissä Mangossa sähköillä tulisi ajettua maks. 20% matkasta jos vastaavasti läskillä yli 80%. Se on sitten erikseen jos haluaa rekisteröidä virallisesti 45 kmh kulkevaksi mutta se on sitten nelipyöräquest tai vastaava.
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Lähetetty: 06 Joulu 2015, 12:20
Kirjoittaja E-Cruiser
No sitten. Joo voihan se noinkin toteuttaa. Tarkoitin "kokonaisvaltaisella" sitä jos rakentaa uuden takahaarukan, pinnaa mottiin uuden kiekon, vetää kaikki lukuisat johdot siististi ja pysyvästi, asentaa mittarit, vaihtaa ketjun ja takapakan, vaihtaa shifterin, rakentaa akulle tai akuille siistin pysyvän paikan kopan sisälle, asentaa tunnistimen keskiöön, sovittelee kahvat uusiksi kun tulee kaasuvipu, avustuksensäätö sun muuta lisää tankoon tai jonnekin siihen lähelle, hakee välitykset kohdalleen sopimaan moottorin nopeusalueelle, vaihtaa ehkä alle leveämmät renkaat lisääntyneen painon johdosta tai leveämmät vanteet jopa, virittelee takajarrun moottorikiekkoon, ehkä paremmat pinnat, jne.
Tuon jälkeen vehje alkaa olla jo vähän omansa. Mangolla en ole ajanut, istunut kyllä. Se oli yllättävän tilava alaosastaan, yläosa ahtaampi.
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Lähetetty: 06 Joulu 2015, 17:15
Kirjoittaja JEF-40
Mielenkiintosta keskustelua olen seurannut sähköistyksestä kun itelläkin on samansuuntaista ajatusta. Vaikka ei olekkaan läskipyörää. Mutta kinneri. Siihen olen hankkinut Greencycleltä 500w sarjan, 36v 15Ah akulla. Takapyörämoottori, vaihdemoottori vapaakytkimellä. Pitäis rullata ilman vastusta kun sähkö ei ole pelissä. Lupaavat 80 Nm tehoja ja100-200 km akun kestoa avustustehosta riippuen. On siinä mietiskelemistä miten ne kaikki härpäkkeet ripustelee, mutta toisaalta on kinnerissä tilaa. Yksi ongelma tuli heti ilmi, kun katselin poljinanturin magneettikiekkoa. Ei sovi minun keskiöakselille, se kun ei ole nelikanttiakseli, vaan paksumpi BB30. Voikohan sitä sisäreikää koneistaa isommaksi? Mulla on ollut käytössä Rohloff-napa ja sen aion laittaa välivaihteeksi ja siitä ketju moottoriin. Ketjuratas levyjarrun paikalle. Edessä yksi ketjuratas T50. Tämmösiä askareita talven varalle.
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Lähetetty: 06 Joulu 2015, 17:58
Kirjoittaja E-Cruiser
JEF-40 kirjoitti:Mielenkiintosta keskustelua olen seurannut sähköistyksestä kun itelläkin on samansuuntaista ajatusta. Vaikka ei olekkaan läskipyörää. Mutta kinneri. Siihen olen hankkinut Greencycleltä 500w sarjan, 36v 15Ah akulla. Takapyörämoottori, vaihdemoottori vapaakytkimellä. Pitäis rullata ilman vastusta kun sähkö ei ole pelissä. Lupaavat 80 Nm tehoja ja100-200 km akun kestoa avustustehosta riippuen. On siinä mietiskelemistä miten ne kaikki härpäkkeet ripustelee, mutta toisaalta on kinnerissä tilaa. Yksi ongelma tuli heti ilmi, kun katselin poljinanturin magneettikiekkoa. Ei sovi minun keskiöakselille, se kun ei ole nelikanttiakseli, vaan paksumpi BB30. Voikohan sitä sisäreikää koneistaa isommaksi? Mulla on ollut käytössä Rohloff-napa ja sen aion laittaa välivaihteeksi ja siitä ketju moottoriin. Ketjuratas levyjarrun paikalle. Edessä yksi ketjuratas T50. Tämmösiä askareita talven varalle.
Tervetuloa klubiin
Hyvä valinta moottoriksi. Vääntävä. Olen koeajanut tuollaista kesällä, se on todella hiljainen, mitä vaihdemoottorit eivät usein ole. Siinä on tämä sama kompuutteri kuin mulla ja Terpalla.
Härpäkkeet kannattaa ripustella ajan kanssa ja huolellisesti. Sitä kiekon sisäreikää voi koneistaa isommaksi toki, kunhan ei magneetteihin asti ja katsoo että tulee tiukka.
Ne alkuperäispinnat eivät kinnerikäytössä välttämättä ole niitä kestävimpiä, ne ovat se heikko kohta. Kannattaa tarkkailla. Itsellä on 3mm moponpinnat. Voivat kestää ihan hyvin tai sitten ei.
Ajaminen kannattaa alussa ottaa varovaisesti.
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Lähetetty: 06 Joulu 2015, 18:06
Kirjoittaja Jarcco
Oliko niin että Keydessä poljinanturi on moottorin sisään rakennettu? Se olisi minusta etu, vähemmän johtoliitoksia ja suojaisampi paikka. Omaan käyttöön takamoottori olisi sopiva, MWB:hen sellainen on tarkoitus [joskus] hankkia. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 0&start=15 Se on vakaa ajettava mutta vähän raskastekoinen, mikä ei haittaa apumoottoripyörässä. 8 vaihdetta riittää mulle myös hyvin. Jostain syystä rakennuskitit ovat etumoottorilla lähes järjestään.
Re: Sähköläski talvipyöräksi
Lähetetty: 06 Joulu 2015, 18:56
Kirjoittaja jviirret
Etupyöräapumoottorissa riittää että kiekko on oikean kokoinen ja sillä saa sähköistettyä myös napavaihteiset pyörät.
Takana voi vaihteiden määrän ja tyypin lisäksi vaihtua haarukan leveys, vaihtoehtoja pitäisi olla kymmeniä että olisi jokaiseen pyörään sopiva hyllyssä.
Jukka