irakas kirjoitti:Jarcco kirjoitti:jori kirjoitti:...Tuo näyttää tosiaan nelipyöräiseltä tavaranojakilta, kun triken takapyörä ei tavaran takaa näy. Nelipyöräinen tavaranojakki olisi erittäin käyttökelpoinen ajopeli, mutta vaatisi etuvedon, jotta rakenteesta tulisi yksinkertainen ja paino ja veto liukkaalla olisivat siedettävät sekä tyhjänä, että kuormattuna. Etuvetoisuus on muuten helppo toteuttaa, vain vetonivelten osalta on yksinkertaiset ratkaisut puuttuneet. Hydrauliikkaletkusta tehty vetonivel on välyksetön ja ylikuormaa kestävä, hieman joustava ratkaisu, joka onnistuessaan voisi muuttaa tadpolet etuvetoisiksi.
Jonkun* pitäisi kokeilla, josko nuo nivelet saisi rakennettua hydrauliikkaletkunivelellä Jupetin Pitkäpyörän ja pketolan ohjausnivelrakenteiden tapaan. Jupetin pyörän ohjausnivelessä on n. 30° kulma, mikä vetonivelkäytössä on jo erittäin iso ohjauskulma. Käytännössä vetonivel toimivat oikein mitoitetussa etuvetoisessa laitteessa käytännössä lähes suorana.
Nelipyöräohjauksella kääntökulman voisi vielä puolittaa, jos kääntyvät yhtä paljon. Silloin olisi aina kaksiraiteinen.
itse mietin kahta rinnan yhteenkytkettyä kiertyväketjuista, jossa olisi Z-kampiakseli ja ketju molemmin puolin. Toisella puolen riittäisi varmaan yksi välitys vapaarattaalla, sama kuin toisen puolen pienin.
Kyllä menisi rakenne monimutkaiseksi ja painavaksi. 
Kuinkahan kestäisi jatkuvaa rasitusta hydrauliikkaputki. Eikö taittuva ja pyörivä hydrauliikkaputki syö energiaa?
Hydrauliikkaletku on mitoitettu kestämään hydraulijärjestelmän yli 300 bar paineita, jotka tuottavat putken seinämään jännityksen, joka vastaa seinämän säteellä lähes tonnin painovoimaa.jokaista senttiä kohti. Tämä on paljon, mutta eihän sitä voi tietää, miten se kestää väärinkäytettynä ennen kuin kokeilee. Vastusta tuollainen nivel tuottaa vain kaarteessa, eikä loivat ohjauskulmat juurikaan venytä putkea. No, sitäkään ei tiedä, ellei kokeile.
Jos kaikesta huolimatta kierrätyshydrauliikkaletkusta tehty nivel ei kestä riittävän kauan, voi rakenteen muuttaa Jarccon rakenteen suuntaan sijoittamalla väliakselin alemmas etupyörien navan alapuolelle ja välittämällä vedon ketjuvälityksellä väliakselilta vetäville pyörille. Tällainen, sovellettu ja ympäri käännetty kiertyväketjuveto kestäisi sitten vaikka mitä ja sallisi pienellä vastuslisällä jyrkätkin kurvailut. Ainoa asia, joka tuossa vaatii huolellisuutta on pyöränripustusten laatiminen siten, että ohjausakseli on vetävän ketjulinjan suuntainen –myös sivusuunnassa. Vilijamin Papantalvijopo-tyyppinen ohjaus kävisi sellaisenaan, mutta sivulta kannatettu vaatisi virtuaalisen ohjausakselin luomista pyörivän kiekon sisään takaohjauksisen tapaan. Kiekko vain asetetaan saluunanovien päihin poikittain.

- Nivelnelikulmiolla ohjausakseli saadaan luotua pyörivän kiekon pinnojen väliin
- Virtualiohjaus.png (7.67 KiB) Katsottu 2456 kertaa
Olennaista on, että ohjausakseli kulkee vetävän ketjun ja vetorattaan kohtauspisteen kautta. Ohjausakselin alapää voidaan sijoittaa virtuaalinivelellä sopivan olkapoikkeaman ja jätön pisteeseen, kunhan yläpää on pisteessä, joka ohjaa kääntymislinjan ketjun ja rattaan kohtauspisteen kautta. Näin menetellen vetävä ketju ei aiheuta ohjauksen vetelyä. Yläpäästään ripustus voi olla myös kiinteässä pisteessä MacPherson-tyyppisesti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma